klassieke Porsches en originaliteit
Ik zit regelmatig ook op het 'early911sregistry.org' forum, en daar was laatst een interessante discussie aangaande originaliteit. Dit werd mede getriggerd door de foto's van de klassieke auto show in Essen.
Daar stond nl een "Porsche Classic" fabrieksgerestaureerd project (de bovenstaande lichtblauwe 71er targa), die een zwarte motorgrille had. Velen (waaronder ikzelf ook) verbaasden zich erover dat Porsche zo'n beginnersfout zou maken; iedereen (
) weet toch dat die zwarte grille met de zwarte horngrilles hoort bij een 72/73er 2.4....
Iemand anders meldde zich nu met een
2.4T (VIN: 911 210 0011) die in Maart 71 reeds was gebouwd,
zonder de bij bouwjaar 72 horende olieklep.
In eerste instantie werd de
trotse eigenaar verteld dat ie ws een gebakje had gekocht, maar later leek het er toch op dat Porsche dit soort zaken vaker heeft gedaan; het gebruiken van onderdelen die nog 'over' waren op auto's van een nieuwer modeljaar. En voordat je nu denkt dat dit inderdaad gebakjes zijn, er zijn foto's waarop autos te zien zijn bij levering begin jaren 70 met afwijkingen als bv een vierkante spiegel op een 71er. Verder is het inmiddels wel bekend dat Porsche niet zo heel nauwkeurig omging met de administratie destijds en alles (her-)gebruikte. (zie bv ook het
nieuwe boek over de 917 van Wingrove)
Dit roept bij mij de vraag op of er hier mensen zijn met een vroege 911 die ook vreemde, niet volgens Morgan kloppende onderdelen hebben en totnutoe dachten in een gebakje te rijden?