Auteur |
Bericht |
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Te erg?? (uitlaatgeluid bij 964)
Beste forumers,
Wij(mijn vader en ik) hebben gister de hele avond gesleuteld en hebben nu een G-bocht en cuprohr en ik geloof niet dat we gisteravond na het sleutelen vrienden hebben gemaakt met de buren. Allemachtig hé, wat kan een 911 een geluid produceren.
Zijn even een stukje gaaan rijden en het was aan de ene kant echt geweldig en aan de anderkant heb ik zoiets van; je kan het eigenlijk niet maken, maar voor de kleine stukjes wel erg gaaf.
Nou vind mijn pa het wel (te)luid en is hij bang voor een bekeuring, is hier al eens iemand gepakt voor geluid?? Als je accelererend langs komt dan is het net een straaljager.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
23 okt 2008 16:41 |
|
|
$TEEF
Ex 964 c2c, 993c2, 3.2, 356 speedster, 3.2 cabrio en 944 racert
|
niet te hoog in toeren in het dorp, niets aan de hand..
het is een ouwe he...zo ging dat vroeger.. werkt altijd
|
23 okt 2008 16:44 |
|
|
R.M.Boosten
Zuid Limburg
|
_________________________________________ Mijn exen: Carrera 2 '90 | Carrera 3.2 '84 | 993 4S '96| 996.2 GT3 '03 | 986 S '01 | 996.1 '99 | 986 '97 |
|
23 okt 2008 16:58 |
|
|
anton964
997.2 4s pdktholen
|
ja ik vond het ook te gek ,ik heb alleen de de g-bocht en het ronde cup eindstuk.klinkt prima.
ik heb er ook nog een katvervanger onder gehad maar ook die er weer afgehaalt.
de motor draaide minder mooi vond ik zelf.
gr anton964
|
23 okt 2008 17:07 |
|
|
cabrio wim
|
Re: Te erg??(geluid)
Ik had de pijp van Craze gemonteerd, en na een jaartje door de politie van de weg gehaald voor geluid, zat er 4 db boven en kreeg een waarschuwing met de plicht binnen een week de originele uitlaat te laten zien op het bureau.
Dus net geen bekeuring.
|
23 okt 2008 17:31 |
|
|
josboxster
Boxster, Alfa Spider, Mini cooper S '99 (pré BMW)Barendrecht
|
moet je eens aan metal911sc vragen: waren laatst bij de oosterburen door een tunnel heen...................bbrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr echt niet normaal zo mooi!!!! hij heeft iets van een klep of iets dergelijks waar ik de ballen verstand van hebt, maar je kan het ook uitzetten.
_________________________________________ Je leeft maar 1 keer.........
|
23 okt 2008 17:35 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Hebben wij ook aan gedacht en dat is misschien de volgende stap!!
Is dat geluid minder erg dan bijde?? Hij moet het liefst zwaarder worden dan met de g-pijp.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
23 okt 2008 17:46 |
|
|
Rodger that!
Veghel
|
Dat van metal klopt ....
Metal heeft deze uit de USA ... is echt een zeer bruut geluid ,wat je zelf door middel van een bediening kan openen of sluiten of in stappen kan openen
Ik ben nu bezig om zo'n klep zelf te maken
Het fabriceren is lastiger als we dachten, de klep moet 100% gasdicht zijn omdat de auto anders gaat sissen .
Wat bekeuringen betreft .... welk geluid agent... hoort u iets en APK nergens staat dat deze klep er niet in mag als de uitlaat maar gasdicht is
_________________________________________ 944 Type I USA '83 Targa Antraciet zwart metalic (RR) Jumbo-exclusief.nl auto evenement.......................DARE TO BE DIFFERENT!........................
|
23 okt 2008 18:19 |
|
|
Danny
3.2 carrera cabrio "88stein lb
|
heb je hier een bouwtekening van ??
_________________________________________ Ferdinand Piech op de vraag van Enzo , : waarom is de 917 nog steeds luchtgekoeld "luft kannst du während einem rennen nicht verlieren "
1:18 schaalmodellen te koop : kijk hier voor de lijst
en hier voor de foto`s
|
23 okt 2008 18:24 |
|
|
Amethist
Ex. 911 Carrera 3.2 targa en Boxster Nu 964 cabrio, boxster S
|
Kan deze combi trouwens schadelijk zijn voor de motor op den duur vanwege de tegendruk die is afgenopmen??
Aan de motor merk je dat hij feller oppakt en langzamer afremd op de motor. Volgensmij moet dit geen probleem zijn.
_________________________________________ Ergens ben je nergens.
|
23 okt 2008 18:52 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
[quote="911 Carrera 3.2"]Is het niet zo dat alleen bij een 2-takt tegendruk nodig is? Hoe vrijer een 4-takt in- en ook uit-ademt, hoe beter
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
23 okt 2008 19:00 |
|
|
MetalGreen911SC
911 3.0 SC & 911 2.4E Targa &
Boxster 3.2S
|
Leuk stukje over tegendruk van het net geplukt.
Backpressure: The myth and why it's wrong.
I. Introduction
One of the most misunderstood concepts in exhaust theory is backpressure. People love to talk about backpressure on message boards with no real understanding of what it is and what it's consequences are. I'm sure many of you have heard or read the phrase "Engines need backpressure" when discussing exhaust upgrades. That phrase is in fact completely inaccurate and a wholly misguided notion.
II. Some basic exhaust theory
Your exhaust system is designed to evacuate gases from the combustion chamber quickly and efficently. Exhaust gases are not produced in a smooth stream; exhaust gases originate in pulses. A 4 cylinder motor will have 4 distinct pulses per complete engine cycle, a 6 cylinder has 6 pules and so on. The more pulses that are produced, the more continuous the exhaust flow. Backpressure can be loosely defined as the resistance to positive flow - in this case, the resistance to positive flow of the exhaust stream.
III. Backpressure and velocity
Some people operate under the misguided notion that wider pipes are more effective at clearing the combustion chamber than narrower pipes. It's not hard to see how this misconception is appealing - wider pipes have the capability to flow more than narrower pipes. So if they have the ability to flow more, why isn't "wider is better" a good rule of thumb for exhaust upgrading? In a word - VELOCITY. I'm sure that all of you have at one time used a garden hose w/o a spray nozzle on it. If you let the water just run unrestricted out of the house it flows at a rather slow rate. However, if you take your finger and cover part of the opening, the water will flow out at a much much faster rate.
The astute exhaust designer knows that you must balance flow capacity with velocity. You want the exhaust gases to exit the chamber and speed along at the highest velocity possible - you want a FAST exhaust stream. If you have two exhaust pulses of equal volume, one in a 2" pipe and one in a 3" pipe, the pulse in the 2" pipe will be traveling considerably FASTER than the pulse in the 3" pipe. While it is true that the narrower the pipe, the higher the velocity of the exiting gases, you want make sure the pipe is wide enough so that there is as little backpressure as possible while maintaining suitable exhaust gas velocity. Backpressure in it's most extreme form can lead to reversion of the exhaust stream - that is to say the exhaust flows backwards, which is not good. The trick is to have a pipe that that is as narrow as possible while having as close to zero backpressure as possible at the RPM range you want your power band to be located at. Exhaust pipe diameters are best suited to a particular RPM range. A smaller pipe diameter will produce higher exhaust velocities at a lower RPM but create unacceptably high amounts of backpressure at high rpm. Thus if your powerband is located 2-3000 RPM you'd want a narrower pipe than if your powerband is located at 8-9000RPM.
Many engineers try to work around the RPM specific nature of pipe diameters by using setups that are capable of creating a similar effect as a change in pipe diameter on the fly. The most advanced is Ferrari's which consists of two exhaust paths after the header - at low RPM only one path is open to maintain exhaust velocity, but as RPM climbs and exhaust volume increases, the second path is opened to curb backpressure - since there is greater exhaust volume there is no loss in flow velocity. BMW and Nissan use a simpler and less effective method - there is a single exhaust path to the muffler; the muffler has two paths; one path is closed at low RPM but both are open at high RPM.
IV. So how did this myth come to be?
I often wonder how the myth "Engines need backpressure" came to be. Mostly I believe it is a misunderstanding of what is going on with the exhaust stream as pipe diameters change. For instance, someone with a civic decides he's going to uprade his exhaust with a 3" diameter piping. Once it's installed the owner notices that he seems to have lost a good bit of power throughout the powerband. He makes the connections in the following manner: "My wider exhaust eliminated all backpressure but I lost power, therefore the motor must need some backpressure in order to make power." What he did not realize is that he killed off all his flow velocity by using such a ridiculously wide pipe. It would have been possible for him to achieve close to zero backpressure with a much narrower pipe - in that way he would not have lost all his flow velocity.
V. So why is exhaust velocity so important?
The faster an exhaust pulse moves, the better it can scavenge out all of the spent gasses during valve overlap. The guiding principles of exhaust pulse scavenging are a bit beyond the scope of this doc but the general idea is a fast moving pulse creates a low pressure area behind it. This low pressure area acts as a vacuum and draws along the air behind it. A similar example would be a vehicle traveling at a high rate of speed on a dusty road. There is a low pressure area immediately behind the moving vehicle - dust particles get sucked into this low pressure area causing it to collect on the back of the vehicle. This effect is most noticeable on vans and hatchbacks which tend to create large trailing low pressure areas - giving rise to the numerous "wash me please" messages written in the thickly collected dust on the rear door(s).
_________________________________________ 8600cc & 18 cylinders
|
23 okt 2008 19:19 |
|
|
Rad911
718 Cayman SLoosdrecht
|
Mooi stuk!!
Er blijft bij mij nog 1 vraag over: wat is het effect van de lengte van de uitlaat op de prestaties. Als de snelheid van de uitlaatgassen zo belangrijk is, is een kortere uitlaat (denk aan F1 wagens, bijna geen lengte) dat dan ook ? Kortom: Is de situatie zonder uitlaat de meest optimale?
_________________________________________ "Sie können länger Frühstücken. Sie sind früher zum Abendessen zurück. Gibt es ein besseres Familienauto?"
|
23 okt 2008 19:34 |
|
|
FROST
KIA/ex-924 driverDEN(k) HELDER
|
Een bekende van mij heeft een 944S2 met een RVS sport uitlaat, geen idee welk merk maar dat ding maakt een Heeeerlijk kabaal En het staat gewoon schitterend onder zo'n zwarte auto. (hebbehebbehebbe)
_________________________________________ DENK HELDER
|
23 okt 2008 19:48 |
|
|
944 guy
Dr. Ir. werktuigbouw86 944, 83 928S
|
Nee dat niet. Want als je verder leest heb je cross pipes en zo bij V8en. Dit versterkt op de 1 of andere wijze het cilinder-leeg-zuig-effect.
Kijk bijv ook naar de originele uitlaat vd 928: die pijpen zijn van ongelijke lengte waardoor die pulsen niet op gelijke afstand van elkaar komen en zo de stromingsweerstand vergroot.
|
23 okt 2008 19:48 |
|
|
horn
PF #57
|
ieder z'n meuk. G-bocht én cuprohr vind ík echt te veel van het goede. Ook niet mooi meer. Joyman denkt daar overigens anders over. Dat kan. Wie betaalt bepaalt.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 okt 2008 21:03 |
|
|
ralf996
ex 996 4s, 993 c2 en
964 c2 tipWeert
|
tijdje terug was er bij wegmisbruikers iemand met een subare wrx en die had wel een bekeuring gekrege. Die liete toen speciale materialen komen om te meten. Die auto zat op 130 decibel ofsow en 110 is toegestaan geloof ik? zal vast wel ergens precies te vinden zijn, maar wie heeft die apparatuur om decibellen te meten
_________________________________________ Wederom op zoek naar ......
|
23 okt 2008 21:53 |
|
|
horn
PF #57
|
de politie. het circuit. kan me niet voorstellen dat 110 is toegestaan. 120 is de pijngrens.
Personenauto’s mogen in de nabijheid van de uitmonding van het uitlaatsysteem geen hoger geluidsniveau produceren dan de waarde die voor het voertuig is vermeld in het kentekenregister, vermeerderd met 2 dB(A). Het geluidsniveau van de uitlaat wordt vastgesteld op een door Onze Minister en Onze Minister van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer tezamen aangegeven wijze.
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 okt 2008 22:00 |
|
|
arenarood
993 biturbo 2WDCerisy la Forêt Fr.
|
Op mijn kentekenbewijs staat 95decibel bij 4313 toeren
_________________________________________ Een vriendelijk woord kost niets! www.youtube.com/watch?v=5ts8knjz9hA
|
23 okt 2008 22:08 |
|
|
cabrio wim
|
Stukje gekwoot.
|
23 okt 2008 22:24 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Ik heb alleen een cup-uitlaat, en volgens menigeen maakt hij daarmee genoeg herrie. Ben trouwens wel benieuwd hoe dat klinkt in combi met een g-bocht.
|
23 okt 2008 22:51 |
|
|
horn
PF #57
|
The Joyman http://www.youtube.com/watch?v=2tZrzMxgZLU alleen hoor je dat van binnen... bij deze hoor je het van buiten. Brulpijp http://www.youtube.com/watch?v=qS0XHlPjUJM
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
|
23 okt 2008 22:58 |
|
|
adu
Nu even niet ...amersfoort
|
Ben best wel een liefhebber van wat geluid, maar vind dit wel wat (te)veel van het goede. Daargelaten de wettelijke eisen, ben ik het verder met Horn eens, hij die de Euries betaalt, bepaalt.
|
23 okt 2008 23:07 |
|
|
Ewout
997 cabrio S, ex 964 carrera 2 cabrio.Nieuwerkerk a/d IJssel
|
Ik denk dat ik het toch maar bij alleen een cup-uitlaat houd.
Nu vinden de buren me nog aardig.
|
23 okt 2008 23:13 |
|
|
Jurgen
Westervoort
|
Moet onwillekeurig tóch lachen hoor...als ik 'm voorbij hoor komen in dat 2e filmpje...lijkt wel een Nascar
|
23 okt 2008 23:38 |
|
|