Toon onbeantwoorde berichten | Toon actieve onderwerpen Het is nu 29 apr 2025 11:03



Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems? 
Auteur Bericht
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 924 ex 911 3.2 ex 964 ex 997 audi a5 cabrio/bmw x5 op zoek 964/993(S)
Bericht 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
Forummers, Ik heb een 964 tiptronic op de "korrel"!

Schakelen is lekker maar "Tippen" voor mij persoonlijk ook 100P.

Zijn er specifiek nog zaken zie aandacht verdienen t.a.v. de Tip 964?

Merci Bien Bompa.


30 nov 2010 1:03
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
tiptronic is bombenfest. eigenlijk zelden of nooit problemen mee gehoord. miste bij de mijne echter wel het gevoel dat ik in een schakel 964 wel had. stukkie minder snel (1 sec naar de 100 langer dan zijn schakelbroer), handmatig schakelen gebruik je amper, is natuurlijk wel een bak uit 1990... (4 versnellingen, 1e schakelt hij zelf niet in (trekt op in zijn 2)), dus ga er eerst een goed stuk mee rijden voor je beslist voor een tip.
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 nov 2010 7:18
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
ex 924 ex 911 3.2 ex 964 ex 997 audi a5 cabrio/bmw x5 op zoek 964/993(S)
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
Dat was mijn punt;

Specifieke problemen 964 Tip anders begin ik er niet aan?

Mijn 997 tip bevalt me ook prima en handmatig schakelen met die "bak" gaat vlekkeloos.
Ik ga hem eens uitgebreid testen.

Horn, Merci!


30 nov 2010 12:02
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7
Hoogland
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
Eens met Horn. Ik heb destijds bij de aankoop van mijn 964 tip behoorlijk gezocht op problemen met de tiptronic. Ik ben 1 geval tegengekomen van volledige revisie van de tiptronic en dat was het. Ik ben heel tevreden met de tiptronic. Ik zou hem er niet om laten staan.

Verder denk ik dat de tiptronic 964 rijders over het algemeen de wat rustigere rijders zijn (uitzonderingen daargelaten) en het risico van overtoeren is ook minimaal.
_________________________________________
If you have everything under control you don't drive fast enough


30 nov 2010 17:35
Profiel
PorscheForum Super Junkie
Avatar gebruiker
997 S en 958 TT, ex 996C2MkII, ex 996 4s, ex 957 GTS
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
een tip kun je volgens mij ook niet overtoeren laten draaien (er zit bij mijn 996 volgens mij iig een beveiliging op, als je ver/tegen het eind in het rode gebied komt dan schakelt hij automatisch op).. Ervan uitgaande dat dat ook op een 964 zit, heb je dit risico dus niet (wat je bij een schakel dus wel hebt).. Maar dit zal vast geen nieuws zijn voor de tip rijders zoals degenen hierboven.. :wink:


30 nov 2010 20:06
Profiel
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
zit ook op de 964. heb met mijn tip ooit een Eran racecursus op Zolder gedaan (met het PF). Dacht halverwege dat ik de bak had gesloopt. Op de punten waar ik eerder voor een bocht de tip handmatig van 3 naar 2 tikte (met de pook, uiteraard nog geen schakelflippers of knoppen op het stuur :idea: ) deed de tip niks... :shock: Na even nadenken kwam het doordat ik in drie nog te hard ging om naar 2 terug te gaan. Ik werd gewoon langzaam iets beter waardoor ik op hetzelfde punt steeds iets harder durfde. Waardoor de tip zichzelf beschermde.

Als daily driver zou ik zo weer een 964 tip willen rijden. Als funauto miste ik de mogelijkheid om bijv in een tunneltje even met het schuifdak en/of raam open de koppeling in te trappen en een dot gas te geven. En ik vind dat je in een sportwagen moet kunnen schakelen. DSG en/of tip in 997 is wel een heel ander verhaal dan dit 20 jaar oude systeem. Maar ook de moderne tip in mijn A6 gebruik ik eigenlijk nooit... :scratch:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


30 nov 2010 20:11
Profiel
PorscheForum Junkie
964 Targa, 911T hotrod ('70) EX: 3.2 Coupe
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
+! Horn: Daily driver A4 met multitronic, gebruik nooit handmatige stand, behalve keertje in bergen

Een PDK bak is niet te vergelijken met de 20 jaar oude Tip. Die Tip roomt het koppel te veel af voor sportauto beetje saai


30 nov 2010 20:21
Profiel
PorscheForum Rakker
Avatar gebruiker
993tt, 993 cabrio TOTMBO:964
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
Met een beetje mazzel dat je een fitte treft kan de tip net zo snel zijn of sneller dan een schakelaar. Mijn 964Tip al een keer naast mijn 993 C2 gehad en C2 was maar fractie sneller. De chauffeur (ook forum lid) was daardoor gezien de 250 pk van de tip benieuwd wat het verschil zou zijn met een Golf GTI dsg met tuning naar 245PK.
Omstandigheden koud (rond vriespunt en droog, twee man in de 964, één in de golfGTI)
De bevindingen:
1-ste: Vanaf stilstand tip sneller en op snelheid aanmerkelijk sneller, golf had wielspin, tip niet.
Daarna rollende start: tip sneller
Bij 50 km/h: tip in begin trager, maar dat kwam omdat hij net in drie schakelde toen ik gas gaf, kon hem beter vastzetten in één.
Opvallend was dat de tip t.o.v de dsg vooral vanaf 80-100 uitliep.
Ook opvallend was dat de Golf met twee man erin minder spin had en daardoor sneller was bij de start, maar daarna ook niet meer.
Overigens trekt de tip in eerste versnelling op als je hem in 3 zet ipv van D.
Deze tip zit in ca. 5,7 seconden op de 100 (105 op teller), en dat klopt weer met bovenstaande vergelijkingen.
Aanpassingen: g-bocht nog wat kleine zaken als luchttoevoer.
Als ik bovenstaande anders mee heb gemaakt dan zal het betreffende forumlid (die overigens ook een 911 heeft) wel corrigeren.

Overigens nooit problemen met de tip (doe ook niet dagelijks sprintjes natuurlijk).
_________________________________________
http://www.dstt.fr


01 dec 2010 1:53
Profiel WWW
Moderator
Avatar gebruiker
PF #57
Bericht Re: 964 tiptronic versus schakel minder motor/bak problems?
dynamic schreef:
Deze tip zit in ca. 5,7 seconden op de 100 (105 op teller), en dat klopt weer met bovenstaande vergelijkingen.

Volgens mij is de fabrieksopgave iets van 6,4 of 6,5 sec. Dus 5,7 zou wel extreem snel zijn. Handschakel fabrieksopgave is 5,5... Heb met mijn tip nooit kunnen winnen van een 964 handschakel, zowel C2 als C4. :evil:
_________________________________________
Life is too short to drive boring cars


01 dec 2010 8:19
Profiel
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
Antwoord op onderwerp   [ 9 berichten ] 

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Cazzo Super Veloce, dunnerudy, Google [Bot], Neptukker, stak


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen
Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum

Zoek naar:

   
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group. • Statistieken
www.porscheforum.nl is niet verbonden aan Porsche AG of Pon Porsche Import.