Auteur |
Bericht |
thebest964
|
aankoopadvies 964
Dag iedereen!
Ben zelf aan het kijken om een Porsche 964 te kopen. Maar wil me er goed op voorbereiden en ook wat meer te weten komen over de wagens zelf.
Zijn het betrouwbare wagens? Is het kostelijk qua onderhoud? Onderdelen, zijn die gemakkelijk te vinden?
Als ik er eentje koop, op hoeveel taksen en verzekering moet ik rekenen?
Alvast bedankt,
|
28 okt 2012 11:10 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: aankoopadvies
Goedemorgen en welkom!
Je kunt hier ontzettend veel vinden over de 964, gebruik daarvoor bijvoorbeeld de zoeksleutel.
Op zich zijn het degelijke auto's, maar je moet altijd met het onderhoud rekening houden. Een standaard service kost al gauw € 1100,=
Uit het taalgebruik weet ik dat je uit België komt, ik werk daar. Ik kan je echter niet veel vertellen over de taksen. Zover ik weet zijn die best hoog voor een 964 in België.
Verder kan je beter meer geld uitgeven voor een goede, die minder onderhoud behoeft, dan omgekeerd.
Daarnaast zijn de eerste bouwjaren 89 en 90 iets gevoeliger voor onderhoud en problemen dan de latere: modeljaar 92 en 93.
Ik denk dat de diverse 964 liefhebbers zich wel zullen melden in dit topic.
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
28 okt 2012 11:27 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: aankoopadvies
Goede keuze de 964 is en blijft de mooiste van allemaal.
Er zijn veel mensen die zweren bij de latere modellen met gemidificeerde motor. Die zouden minder olie lekken.
Dat zal ongetwijfeld waar zijn, maar naar mijn overtuiging zijn we inmiddels zo ver dat je best op zoek kan naar een goede nette auto, ongeacht of die een gemodificeerde motor heeft of niet. Dat op zich is al lastig genoeg.
Allemaal zullen ze eens een revisie nodig hebben en dan kun je de modificaties alnog laten doen.
Veel plezier met de zoektocht
Oh ja,
964 is buitengewoon degelijk, mits ie zijn onderhoud krijgt. Het is een auto van minimaal zo'n 20 jaar oud dus er gaat zo nu en dan iets stuk.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
28 okt 2012 11:44 |
|
|
thebest964
|
Re: aankoopadvies
Beste, Bedankt voor de repliek! Ik ben van plan inderdaad naar de recentere jaartalen te kijken. Wil sowieso een nette auto, staat van de lak enz. Het enige wat me zorgen baart is de onderhoudskosten.. een onderhoudsbeurt betalen moet sowieso, dus die kost kan ik er gemakkelijk bijnemen. Wil gewoon niet dat hij vaak in panne valt of dat ik om de 5 stappen naar de mechanieker moet gaan. Bedankt ! En kijk uit naar verdere reacties
|
28 okt 2012 13:43 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: aankoopadvies
recenter? 92? ze zijn wel betrouwbaar, vraag me alleen wel eens af hoelang alle elektriek in een 964 nog goed blijft.
_________________________________________ oud is beter
|
28 okt 2012 14:02 |
|
|
de Fiscalist
987 Boxster Spyder, Ex. Porsche 356 speedster outlaw rep, ex 964 C2Den Haag
|
Re: aankoopadvies
Elektriek blijft een hele poos goed, is overengineered, net als de rest van de auto. Onderhoud kan zomaar paar duizend euro zijn op een jaar, maar je kunt ook beknibbelen dan is het minder... En anders,.... Www.kabelboom.comGeen aandelen, wel goede ervaringen mee.
_________________________________________ Bijdrage is geschreven op persoonlijke titel en vertegenwoordigt niet de visie van uw belastingadviseur in Den Haag
|
28 okt 2012 16:33 |
|
|
Dial_888
911 3.2 Carrera
|
Re: aankoopadvies
Geen idee, maar bekabeling lijkt mij degelijk.... Maar iemand ervaring met de zekeringskast van een 3.2, ik bedoel de gemonteerde oudewetse zekeringen... Keertje ronddraaien, schoonmaken oid.....
_________________________________________ early to bed early to rise makes a man healthy wealthy and wise
|
28 okt 2012 17:09 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: aankoopadvies
Die zijn in NL anders dan in België - hopelijk leest 1 van je land- en porsche- genoten hier mee & kan deze een terdege antwoord op je vraag geven Een 964 is een goede 911 - en kan zeer zeker probleemloos zijn. Let op bij de wagen die je aan wilt schaffen of er voldoende onderhoud is gepleegd en de wagen niet de laatste jaren stil heeft gestaan ... verder de welbekende AKK niet vergeten
|
28 okt 2012 18:07 |
|
|
thebest964
|
Re: aankoopadvies
Sorry dat ik het moet vragen maar... AKK?
|
28 okt 2012 20:23 |
|
|
Targa 1977
997 C2, ex-996 4s, ex-964 C2, ex-911 2.7Hoogland
|
Re: aankoopadvies
Een 964 is de beste combinatie tussen oude looks en moderne techniek. Mijn specialist gaf mij indertijd het advies om een modeljaar 92 of 93 te kiezen met een kmtrage van max 120-130dkm. Dan is kans op een vroegtijdige revisie het kleinst. De andere schrijvers hebben ook gelijk. Vele porsches964 van oudere modeljaren zijn vaak al gereviseerd/gemodificeerd. Dus zoek gewoon een goede 964. Een geheimtip kan zijn om een tiptronic te nemen. Moet je wel van houden. Zijn goedkoper en hebben geen overtoerrisico,s, versleten koppelingen. De tiptronics zijn redelijk bombenfest. Reken voor onderhoud circa 2000-2500 EUR per jaar.
_________________________________________ If you have everything under control you don't drive fast enough
|
28 okt 2012 20:26 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: aankoopadvies
AKK AanKoop Keuring, dwz als je een 964 op het oog hebt laat je deze door een onafhankelijke partij keuren Dat kan een Porsche Centrum zijn of een Porsche Specialist. Kost wat centen, maar dan heb je een redelijk beeld van de staat waarin de auto verkeerd. Ik heb een 964 (vanaf 2007) en heb nog geen gekke dingen meegemaakt op het gebied van de elektriek, mits je zorgt voor een degelijke accu en deze aan een druppellader zet als je de 964 langere tijd (meer dan 2 weken in mijn geval) niet gebruikt. Maar hier zijn ook weer verschillen in per auto Zoals verder al beschreven is een 964 (mits onderhouden) een zeer betrouwbare metgezel.
|
28 okt 2012 20:32 |
|
|
rob964.c4
964.c4assendelft
|
Re: aankoopadvies
_________________________________________ remmen is angst
|
28 okt 2012 20:33 |
|
|
domibal
|
Re: aankoopadvies
Ik heb even een berekening gemaakt op het belastingsportaal vlaanderen en DIT is het resultaat/574,52EUR BIV en 996,07EUR jaarlijkse verkeersbelasting van een simulatie op basis van een 964 BJ '90. Zoals je weet wordt de verkeersbelasting in Belgie jaarlijks betaald volgens de fiscale pk van de wagen, in tegenstelling tot onze noorderburen waar het per 3 maandelijks is en volgens gewicht van de wagen (als ik mij niet vergis) Het BIV wordt voortaan ook deels(33% v/h bedrag) berekend volgens de co2 uitstoot en komt dus op 574.52€. Een goed exemplaar van een 964 is op zich zeker een goede investering daar er geen afschrijving meer is en de volgende jaren waarschijnlijk alleen maar in waarde zal stijgen, daar kan je van op aan...... luchtkoker Maar de kosten voor inschrijving dat is allemaal nog niks, de kosten komen pas als je met het feestje gaat rijden en vooral...........rijdende wil houden, want besef echter wel dat het onderhoud vele malen duurder is dan van een modernere 911. Als het een beetje tegenzit ben je al snel 10k kwijt aan onderhoudskosten want zo'n hok is minstens 20 jaar oud, en welk onderhoud is er wel of niet gedaan doorheen de jaren, en wat zit er al zeker aan te komen..............
|
29 okt 2012 0:54 |
|
|
shaggy
ex 964 c4 '89 zwart
997 c2 zwart
|
Re: aankoopadvies 964
10k is wel veel,dat is al een complete revisie als hij net een grote beurt heeft gehad kun je paar jaar rijden met alleen oliewissel en paar banden enz die kosten zijn niet hoog. er komt altijd wel eens een rammeltje in of de gasveren van de kofferklep die te slap worden. dat heb je bij elke oudere auto 964 is echt een leuke hobby auto
|
29 okt 2012 19:44 |
|
|
marino
997 GTS C2 cabrio '11 zwart
ex 964 Jubi #445 '93 viola
ex 996TT '03 zwart
ex 993 TT '98
ex 993 cabrio '94
ex 997 C2 '05vlakbij de Koekstad....
|
Re: aankoopadvies 964
10k is in de meeste gevallen idd wat overdreven, maar de bekende regel van 2/2,5k per jaar gemiddeld dien je toch echt wel aan te houden. Kan best het ene jaar 800 euro zijn, maar het jaar erop zo 4/5k....
|
29 okt 2012 20:49 |
|
|
Bob C4
964 C4 1991
Fiesta 2015Drechtsteden
|
Re: aankoopadvies 964
Mee eens. Door de leeftijd van de auto zal er vast wel eens iets kapot gaan of een storing geven. Daarnaast: wat rijdt, dat slijt (banden, remmen, koppeling enz.) en vervanging kost dan wat meer dan de gemiddelde Golf van die leeftijd. Erg belangrijk is dan ook een sluitende onderhouds-historie. Niet alleen de beurten moeten volgen schema uitgevoerd zijn, maar alle reparaties die er uit voorkomen ook => fakturen willen we zien ! Genoeg voorbeelden van keurig ingevulde en afgestempelde onderhouds-boekjes, maar uiteindelijk een waslijst aan reparaties die nog gedaan moeten worden. Neem de tijd en bij twijfel: laten staan, er zijn er nog veel meer. Haast is een slechte raadgever.
_________________________________________ Win on sunday, sell on monday.
|
30 okt 2012 0:27 |
|
|
thebest964
|
Re: aankoopadvies 964
Oké bedankt! Dus gewoon een goede nemen, ongeacht de leeftijd etc. Heb ook gevonden dat de Belasting op Inverkeersstelling 60 euro is omdat de wagen ouder dan 15 jaar is. En de Jaarlijkse Verkeersbelasting 1300 euro is. En een Full Omnium van nog geen 1000 euro. Volgens mij valt dat allemaal goed mee! Wat ik wel gehoord heb is het volgende Ik citeer: Komende van iemand die een 964 C4 heeft. Ik zou de wagen zo'n 2 uur per dag gebruiken. Soms wat langer. 4 tot 5 dagen per week.
|
30 okt 2012 19:12 |
|
|
wolf
ex-Carrera 85 Swiss.0031
|
Re: aankoopadvies 964
2000 rpm is slecht voor een porsche ook als ie koud is. warmrijden 2,5-3,5 krpm.
_________________________________________ oud is beter
|
30 okt 2012 20:10 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: aankoopadvies 964
Ga ook tot max 3000 tpm als ie koud is, is trouwens ook al 120 Kmpu in z'n 5 Heb er wel eens aan gedacht de volgende tekst op m'n spoiler jalouzie te plakken Als ik langzaam ga is mijn olie nog niet warm Maar ja die spoiler gaat pas uit boven de 80 Kmpu
|
30 okt 2012 21:33 |
|
|
Nine-eleven
981 Boxster GTS
|
Re: aankoopadvies 964
Tegen de tijd dat ze die tekst kunnen lezen . . . . dan kan je beter de volgende tekst nemen: Als u dit kunt lezen rijdt u echt te dicht op mij
_________________________________________ Trained by GP E L I T E
|
02 nov 2012 19:14 |
|
|
ErikE
987 3.2S '07 /
ex-986 2.7 '03 /
ex-964 C2 '91 /
ex-968 CS '92 /
ex-964 C4 targa '91regio Waterland
|
Re: aankoopadvies 964
Dan is deze nog even leuk (uit de categorie: "tuurlijk!"): @Jeroen914: jij maakt toch stickers? Kunnen we niet 'es een PF setje maken met een vertaling? Serieus. Mijn 964 van 1991 met nu 133.000 km draait max. 3000-5000 km per jaar. Is wat mij betreft geen model meer om als daily-driver te gebruiken. In die hoedanigheid en met deze km's per jaar valt het onderhoud uiteraard erg mee. Moet moeite doen om me aan het onderhoudsschema te houden. Dat breekt mij en de auto misschien op bij eventuele verkoop (is nu totaal niet in scope ). Klassieker in spe. Gewoon goed rondkijken en goed 'luisteren' naar de jongens (m/v) op dit PF... Succes!
_________________________________________ Take the long way home....
|
02 nov 2012 22:40 |
|
|