Ik zie regelmatig op het forum filmpjes voorbij komen die door forummers zijn opgenomen bij evenementen. Wat ik begrijp worden die films meestal gemaakt met actioncamera's zoals de GoPro en Drift HD. Mooie kleine camera's die je ook eenvoudig in of buiten de auto kunt monteren. Er zijn inmiddels al heel wat action camera's op de markt. Als je internet mag geloven zijn ze allemaal het beste. Ze zullen allemaal hun voor- en nadelen en kwaliteiten hebben. Wat zijn jullie ervaringen met de verschillende camera's.
02 feb 2013 16:56
horn
PF #57
Re: Welke actioncamera in de auto
leuk topic. ik zit erover te denken om een bril met camera te kopen voor wintersport. of toch maar een gopro of sony die ik op mijn helm of skibril vastzet... als zo'n camera met een mount ook in of naast de auto gebruikt kan worden, helemaal top!
_________________________________________ Life is too short to drive boring cars
02 feb 2013 17:08
P-Track
Haarlem
Geen ervaring met andere merken dan gopro, heb alle versies tot nu toe gebruikt en bevalt nog steeds. Voordeel is dat de accesoires van alle versies onderling bruikbaar zijn.
02 feb 2013 17:19
Olaf
In the Dutch mountains ...
911 Carrera S
Voor de TC's gebruiken wij (en andere deelnemers) vaak een Go-Pro .. maar hebben ookal zo'n 60 euro cameraatje gebruikt (en zien gebruiken) .. Als leek zie je niet eens zo heel veel verschil in de beeld kwaliteit.
Wel zit er MI een groot verschil in de kwaliteit van de bevestigingsmaterialen en de bescherming van de camera .. voor dashboard montage zou het mij dan niet zo heel veel uit maken - voor "outdoor use" prefereer ik wel de Go-Pro .... of een rol ducktape als extra
horn schreef:
of toch maar een gopro of sony die ik op mijn helm of skibril
Go-Pro kan je ook op een van je Ski's of op je snowboard zetten ... heb je er in iedergeval minder last van dan wanneer je 'm op je ski-bril zet
Gezien je helm opmerking ga ik er overigens vanuit dat je een snowboarder bent
02 feb 2013 17:28
lagel
911 carrera 3.2 targa 1984
hoeven
Ik heb ervaring met Contour en GoPro. Ik ben2 jaar geleden gegaan voor de Contour 1080p. Dit is een erg fijne camera welke zeker een aantal klappen kan krijgen en een groot gebruiksgemak heeft. De lens is wide angle van 135 graden, mooi beeld alleen als het wat donkerder wordt heeft deze het wat moeilijker. deze camera is nu te koop voor maar 99 euro, ik heb er toen 320 euro voor betaald.
Onlangs heeft GoPro de Hero 3 black gelanceerd en deze geeft super mooie beelden ook in het donker, heeft ingebouwde wifi en kan zelfs opnemen in ultra hd (4kp) De camera heeft een wide angle lens van bijna 180 graden dus een zeer groot bereik. In het black pakket zitten een hele hoop opties, maar hier hangt wel een prijskaartje van 450 euro aan. Beter als deze camera wordt het niet. GoPro is al jaren marktleider wat betreft sport action camera's.
Ik ben mega niet zo heel erg sportief, dus de camera hoeft niet aan een helm of een fietsstuur. Ik zit het liefst veilig achter de voorruit van mijn 993 zonder dak. Daar is de camera dan ook voor. Bij de GoPro lijkt het me lastig dat je niet een klein schermpje hebt waar je kunt zien wat je filmt (of heb ik dat verkeerd?). Dat heb je bij JVC en Drift HD wel. Ga je met een te grote groothoeklens niet krijgen dat je van de irri rondingen in de hoeken van het beeld krijgt? Is die GoPro niet een beetje gehypt waardoor de prijs wat hoog geworden is.
02 feb 2013 21:56
Delnoy
Lada
Helemaal in het zuiden.
Ik heb zelf de GoPro Hero 2. Beeld vind ik fantastisch, geluid vind ik ronduit slecht. Zeker voor dat geld. Heb laatst nog een camera erbij gekocht van 99 euro, weet het merk niet uit mijn hoofd, beeld ook goed maar geluid nog dramatischer. Plak wel weer mijn iPhone tegen het raam. Beeld is wat minder (720P) maar het geluid is tenminste goed.
Voordeel van de GoPro, alles is uitwisselbaar. Met LCD Backpack prima als gewone camera te gebruiken, met Wifi module prima te besturen via afstandsbediening of een app op je telefoon (zit wel een kleine vertraging in). Ook kun je meerdere camera's tegelijk aansturen maarja, investeer maar eens even in 4 á 5 GoPro's met Wifi. Zelfs op Marktplaats vragen ze nog fixe prijzen voor een tweedehands.
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
02 feb 2013 23:49
MarkS
ex 991.2 Carrera GTS (2018)
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Waarom sluit je geen ext mic op je gopro aan? Prima geluid.
_________________________________________ Porsche, there is no substitute!
03 feb 2013 0:30
Delnoy
Lada
Helemaal in het zuiden.
Wist helemaal niet dat die te krijgen was. Linkje?
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
03 feb 2013 1:30
Michiel911
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
_________________________________________ Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!
03 feb 2013 1:53
Jous
987 Boxster S
070
Ik speel ook met de gedachte zo'n action cam te kopen (geïnspireerd door filmpjes op dit forum). Werd extra enthousiast na het zien van opnames van de Sony Action Cam die we onder lastige omstandigheden gebruikten bij mijn werk. Deze camera heeft beeldstabilisatie en is wat goedkoper dan de GoPro. Toch krijgt de laatste de beste reviews (o.a. hier), maar er is wel discussie over.....
03 feb 2013 9:07
Remmel
ex 928-S4 ClubSport
ex 928-S4
ex 928-S3
nu Alpine en Lotus
Het beste is de GoPro Hero met externe mike. Heb zelf een GE DV1 die ik ook voor vakantiefilmpjes en foto's kan gebruiken, geluid is erg goed maar wel mono. Voor in de auto heb je dan wel een goede steun nodig, zoals de Delkin fat gecko met 2 zuignappen.
De GE DV1 is ook waterdicht dus je kunt er ook mee buiten de auto filmen en met de kids in de wildwaterbaan. Nadeel van de GoPro vind ik het ontbreken van een beeldschermpje zodat je niet precies ziet wat je filmt. Dat nadeel heeft de GE dus niet, en de GE kost slechts €100,-. Camerasteun is iets van €60,- maar dat is dan ook een goede.
Heb laatst nog zo'n 'vaste' dashboardcamera gekocht, vond het tegenvallen, was iets van €60,- . Voordeel was het permanente opnemen en je hebt er totaal geen last van qua zicht. Zal later een fotootje plaatsen als ik weer achter de pc zit. Voor de liefhebber te koop voor €40,- nieuw in doos...
_________________________________________ 80% van het salaris is voor mijn auto, de rest verknoei ik.
Laatst bijgewerkt door Remmel op 03 feb 2013 9:58, in totaal 1 keer bewerkt.
Recent eentje gekocht bij de Makro voor een kleine 70€ merk Trebs o.i.d.. Heb hem op mijn helm gemonteerd tijdens het skiën en vind de beeldkwliteit zeer netjes, idem de geluidskwaliteit.
Meerdere bevestigigingsmogelijkheden. Ik heb echter geen idee hoe die van kwaliteit zijn on hem ook buiten de auto te monteren.
ik heb sinds kort een bullet van rollei, zien er wel grappig uit en werkte prima op de wintersport. Moet alleen nog wel een beetje experimenteren hoe je het beste geluid krijg. Kost 70 euro bij de MM dacht ik. Ik heb er via miniinthebox een bevestiging bijgekocht voor 6 euro zodat ik hem ook als dashcam kan gebruiken. Wilde hem maar niet proberen op de buitenkant van de auto te monteren.
Goed waar voor je geld als je het mij vraagt, maar zal ws niet kunnen concureren met merken als gopro.
Ik gebruik de ATC9K. Deze camera is ook waterdicht tot 20 meter. Heb 'm, zowel op de porsche als op de motor met surfen en duiken gebruikt. Gaat allemaal prima. Heeft ook een scherm en kan met gps tracker worden uitgevoerd
03 feb 2013 10:57
Delnoy
Lada
Helemaal in het zuiden.
Dat was 'm. Rollei, die heb ik er dus ook erbij gekocht. Beeld is i.d.d. goed maar het geluid Begint heel erg te kraken bij accelereren. Waardeloos. En nee, buiten de wagen monteren geen optie. Ik had 'm op mijn bumper geplakt maar tijdens het wegrijden van de oprit viel hij er al af . Daarna op het Dashboard gemonteerd. Zoals gezegd, beeld goed, geluid om te janken.
Overigens, dit filmpje mee gemaakt. Dash is de Rollei Bullet, alle andere opnames de GoPro, oordeel zelf. De GoPro heeft ook een LCD Backpack JP.
03 feb 2013 11:02
MarkS
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Delnoy schreef:
Wist helemaal niet dat die te krijgen was. Linkje?
Externe mics zijn er van een paar tientjes tot meer dan honderd euro. Ik heb er geloof ik zeventig euro voor betaald. Een mic met een eigen voeding/batterij. Aansluiten en aanzetten, veel beter geluid. Ook aan de buitenkant op de auto gehad voor uitlaat en turbo geluid, ging ook prima met een aparte zuignap.
Het is een audio technica pro 24-CM.
03 feb 2013 11:09
Delnoy
Lada
Helemaal in het zuiden.
Thx, we gaan een googlen.
03 feb 2013 11:15
Michiel911
997 Carrera S Cabriolet tiptronic 2005, Ex 996 Carrera 4S Cabriolet tiptronic 2003, Ex 356 Speedster Carrera GS de Luxe 1958 Replica
_________________________________________ Bij nieuwe uitdagingen is een beetje buikpijn prima; betekent dat ik uit mijn comfortzone moet!
03 feb 2013 11:35
MarkS
ex 993 turbo (1998)
ex 993 Carrera 2 (1994)
ex 3.2 Carrera (1986)
Aandelen?
03 feb 2013 11:43
Michiel911
Lelystad
Haha. Nee maar ik dacht dat Rob het eerdere berichtje misschien gemist had.
03 feb 2013 11:48
lindemans
911 3.2 Cabrio 1989
Omgeving Haarlem
Ik heb een Canon G12, dat is een erg fijne fotocamera die ook HD video opneemt. Beeld is echt heel erg mooi en ook het geluid (stereo) vind ik erg indrukwekkend.
Moet even kijken hoe ik een filmpje hier kan linken, zijn nogal grote bestanden. Tips ?
_________________________________________ Beter een goeie voor veel dan een foute voor weinig
03 feb 2013 12:48
Devils son
Cayenne Turbo, ex RS6 met wat extra pit, ex 996 Turbo met wat extra pit, ex 964, ex 964, ex 968 cabriolet, ex 944
Ik heb ook een GoPro. Tevreden over, ook al is het geluid niet geweldig, maar dat interesseert mij niet zoveel.
Overigens, op ski's monteren werkt niet als je echt gas geeft. Met die klappen die de ski dan krijgt verlies je dat ding weet ik uit ervaring...
03 feb 2013 13:31
Pacoloco
Citaat:
Beeld is i.d.d. goed maar het geluid
Ow.. jammer. Ik had nog een beetje het idee dat het misschien aan de beugel van de camera lag omdat die er nagenoeg geheel om de camera heen zit (en daardoor de mic ook een afsluit). Maar ja, je kan ook niet teveel verwachten voor dat geld.
Gebruikers op dit forum: GhostRider, W3C [Validator]
Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen Je mag geen bijlagen toevoegen in dit forum