Auteur |
Bericht |
DashPorscheDriver
|
Problemen 3,8l motoren 997
Hi, ik heb momenteel een 996 c4 3,6 bouwjaar 2002. Ik ben op zoek naar een 997. Ik heb er eentje op het oog, een Carrera S uit 2005, maar mij is verteld dat de 3,8l motoren een "tijdbom" zijn. Gescheurde cylinder wanden, lekkende krukaskeringen enz. Ik weet dat er destijds over de 3,4l ook zoveel is gezegd terwijl we allemaal weten dat er genoeg rondrijden zonder deze problemen. Hier op het forum kan ik niet veel over terug vinden, hooguit iets over de 997 MKII. Kan iemand hier mij iets over vertellen?
|
12 jan 2014 22:00 |
|
|
domibal
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Is dit een grap ofzo…..Het gaat hier bijna over niets anders meer de laatste tijd, In bijna elke thread komt wel ergens het woord gevoelige IMS Lager voor. De conclusie komt er hier op neer: wil je een moderne waterkoker waarbij je het minste, lees een zoniet risicovrije gevoelige IMS Lager wil zal je moeten gaan shoppen vanaf een 997 MK II ( vanaf 2009)of zijn opvolger, de 991 en bij deze laatste is meteen ook het probleem van een eventuele IMS failure van de baan daar deze geen tussenas meer heeft om de krukas aan te drijven, IMS failure…..gevoelige IMS Lager horror deel 2 dat in tegenstelling tot gevoelige IMS Lager deel 1(ten gevolge van gescheurde cilinderwanden) je motor ditmaal volledig in gort draait. Ze hebben er bij Porsche lang moeten over doen maar de 991 zou dus 14 jaar later - na de eerste 911 waterkoker eindelijk in geslaagd zijn een BULLETPROOF motor klaar te stomen, allez proficiat zou ik zeggen Maar het probleem voor de meeste onder ons op dit forum die in de run zijn voor een moderne waterkoker, is het feit dat op dit moment de betrouwbare type’s buiten bereik zijn en wachten tot de prijzen binnen bereik zijn het enige is waar het op neerkomt. Zoniet, het alternatief waar vele zich dan maar in vinden, één van de eerdere modellen (996 MK 1&2, 997 MK1) , en daarbij minimum 10K reserveren voor onvoorzien wat hier ook al terecht honderden keren is aangehaald en wat inderdaad uiteindelijk ook een goede en meer betaalbare oplossing is bij gebrek aan beter op dit moment.
|
12 jan 2014 22:53 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Ik heb nog nooit van een ims failure van een 997 mkII gehoord; volgens mij heeft de nieuwe motor die helemaal niet meer of het is geen probleem meer? waar haal jij dat vandaan?
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
12 jan 2014 23:25 |
|
|
domibal
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Caelin, dat zeg ik toch ook niet? Vanaf modeljaar 2009 zouden de meeste problemen van de baan zijn en daar hoort de 997 MKII dus bij maar ik denk wel dat die nog (in tegenstelling tot de 991) voorzien is van een tussenlager, al zal het dan wel in de reeds eerdere, verbeterde versie zijn. Hoedanook, zijn er tot hiertoe geen motor problemen gekend bij de 997 MKII.
|
12 jan 2014 23:42 |
|
|
RichardP
ex. 996 C2 MK2 tiptr.ex. Boxster 986 Zaanstad
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Misschien kan Michel van Resto wat meer beargumenteren. Zoals inderdaad in andere topics reeds beschreven, heeft hij een 'aantal' 997 S'sen voor revisie...
|
13 jan 2014 10:40 |
|
|
Johann
981 GT4, 971 4S, 931, 924 Safari, 968 cab, 924SUtrechtse Heuvelrug
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Gewoon kopen wat je leuk vindt, iedere Porsche heeft een zwakke plekje. De grootste probleem met jonge 911's is niet de motoren met een gevoelige IMS lager maar de afschrijving. Ik was in twee jaar VEEEEEEEL meer euries kwijt aan mijn "Bullet proof" 968 dan aan mijn 997
_________________________________________ RoadtripTribes - Uniting Roadtrip lovers, one adventure at a time!
|
13 jan 2014 10:55 |
|
|
Peter
Geen Boxster 981 S meer
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Dat kan je wel denken maar is niet zo. 997mk2 motor is in basis dezelfde als in de 991. Dus blok van alusil en aandrijving nokkenassen direct vanaf de krukas (zoals zoveel moderne motoren).
|
13 jan 2014 11:04 |
|
|
DashPorscheDriver
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Sorry jongens, ik weet dat er over dit probleem tot in den treure is over gediscussieerd. Het begon allemaal bij de " eerste waterkoker" de 3,4. De 3,6 die volgde was ook niet perfect maar toch al een stuk betrouwbaarder dan de 3,4. Ik wil dan ook niet in details treden, er is ten slotte al genoeg over gezegd. Mijn 3,6je draait perfect, heeft altijd de nodige beurtjes gehad en is altijd eerst goed warm gereden alvorens de gaskraan wat open te draaien. Vooral dat laatste is voor sommigen nogal moeilijk hetgeen mijns inziens meehelpt aan het creëren van problemen, zeker als het blok al wat zwakkere plekken heeft. Maar goed, de vraag was of de 3,8 een wat "zwakker" blok is dan de 3,6. Zoals de 3,4 dat in feite ook was. Aan de andere kant ben ik het er mee eens door te zeggen: kopen wat je leuk vindt met natuurlijk een goede historie, boekjes enz. Daarbij een dikke portemonnee achter de hand houden is denk ik een noodzakelijk kwaad maar wel een optie. Ik ga morgen kijken naar de 997 2s die ik op het oog had....... Mocht er nog iemand nuttige tips hebben dan hoor ik dat graag. Ton
|
13 jan 2014 14:20 |
|
|
MickRS
neuf onze françaisLandelijk Amsterdam
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
De 3.6 is even zwak (of sterk) als de 3.4. Dat is na verloop van tijd toch wel gebleken...
_________________________________________ rouge et noir
|
13 jan 2014 14:27 |
|
|
molen934
993 2 S / 997 GT3RS
NPC 0019Haarlem e/o
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
_________________________________________ Ben ik eindelijk mijn wilde haren kwijt, zitten er grijze onder!!!
|
13 jan 2014 14:36 |
|
|
993turbopeter
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Professionele info : vanaf oktober 2005 is IMS-lager voor de laatste keer aangepast . Zijn volgens Franse porsche blad Flat 6 (hadden zich geïnformeerd bij onafhankelijke porsche specialisten) vanaf dan geen problemen meer voorgekomen met IMS (tussenaslager in het NL).
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
13 jan 2014 17:23 |
|
|
993turbopeter
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
En wie angst heeft voor onvoorziene zware kosten moet geen Porsche kopen . Als je niet genoeg geld hebt dan moet je achteraf ook niet klagen als hij toch plof doet want wie met Porsche wil rijden moet ook wat geld hebben. Bang voor 12000 euro stukken dan geen kopen.
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
13 jan 2014 17:29 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Of deze van EVO
|
13 jan 2014 17:32 |
|
|
dodootje
997 Carrera 2S cabrio. Mercedes B200 Turbo.
TriumphDaytona Super3 Cosworth 997 Carrera2S 3.8 cabrio.
Triumph Tiger 1050SE Hyperpro Arrow.
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Je moet je niet gek laten maken door al die verhalen. Er zijn wat zaken waar je voorzichtiger mee moet zijn als met andere. Ik heb een 996 Carrera-4 3.6 cabrio uit 2003 gehad en die reed geweldig. (wel stevig olieverbruik). Van die serie Porsches scheen het dat de voorkeur op de 3.6 lag, omdat de 3.4 incidenteel problemen met de cilinders hadden. Het hangt ook af van het gebruik van de auto natuurlijk. Uiteindelijk kun je de problemen ook zelf opzoeken nietwaar? Nu rijd ik een 997 Carrera S cabrio 3.8 uit 2005 en die rijdt ook heerlijk. De algehele kwaliteit staat wel op een veel hoger niveau als de 996. Je kunt alleen maar je best doen, door bij een bonafide zaak te kopen en/of door een keuring er op los te laten. Een MRI scan voor je auto is er nog niet, dus je kunt niet naar de conditie van cilinderwanden e.d. kijken helaas. Ik wed, dat je gaat vinden wat je wilt!! Succes. Léon
_________________________________________ De 996 leerde ons een les. De 997 leert ons het échte leven. (hoe je ineens heel véél geld moet uitgeven)!
|
13 jan 2014 22:32 |
|
|
jan-1
Porsche 911 SC
(ex 964 coupe, ex 993 targa)
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Kennelijk heb jij geld zat (en kun je je een dergelijke opmerking veroorloven). Dat is heel fijn voor jou, gun ik je ook van harte. Er zijn op dit forum echter ook velen, die wat meer op de centjes moeten passen en mede daarom enige voorzichtigheid betrachten bij de aankoop van een Porsche. Vind ik volstrekt legitiem.
|
13 jan 2014 23:21 |
|
|
Boxster2010
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Onlangs eens uitgezocht in PET.
Boxster 987 dus vanaf 2005 verbeterd lager met grote 22mm moer. Coupe 997 kan in 2005 nog oude lager hebben. Gaat in de loop van het jaar over op het nieuwe type.
Recent nog wel door meer mensen geschreven hier. De probleem verhalen worden vervelend.
Gewoon kopen en rijden.
|
13 jan 2014 23:30 |
|
|
caelin
Nu 991.2 GT3
ex 991.1 GTS
ex 981 GT4
ex 997 Turbo S
ex Cayman S
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
er is een thread met 'n post hier op 't forum waar precies staat vanaf welk motor nummer je het verbeterde lager hebt. ik dacht vanaf 2006 maar kan ook medio 2005 zijn. even de zoekfunctie gebruiken dus! aangezien ik het niet kon laten om het zelf even na te kijken bij deze meteen ook de link: http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?f=3&t=34475&hilit=997+motornummer+ims
_________________________________________ Match je auto altijd aan de juiste muziek!
|
14 jan 2014 0:11 |
|
|
ver boven de 200
a.k.a. Jurgen,
ex-996 carrera coupe 3.6
ex-986 boxster 2.7 S
ex-944 Type I en IIAmsterdam
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
In mijn optiek loop je minder risico met een 997 dan met een 996 3.6 ( die ik zelf ook rij).
Maar ook bij de 3.6 zijn het heel kleine kansen en zeker niet een reden om de auto niet te gaan rijden. Warm draaien, onderhoud geven, etc is belangrijk!
_________________________________________ En nu bijna 300!! Geniet nooit met mate !
|
14 jan 2014 0:14 |
|
|
DashPorscheDriver
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Bedankt voor jullie reacties. Mijn vraag is uiteindelijk beantwoord en mijn vermoedens bevestigd. Mijn excuus dat ik dit onderwerp nog eens aangesneden heb op dit forum. Ik kan me heel goed voorstellen dat de meeste er zo onderhand een beetje moedeloos van worden. Ik heb in ieder geval al heel veel plezier gehad van mijn 996 c4 3,6. Een heerlijke auto om in te rijden.......maar ja als die mooie ronde oogjes van een 997 je zo lief aankijken dan gaat mijn hartje toch echt sneller kloppen, simpelweg omdat deze meer lijkt op de Porsche zoals ik hem kende toen ik een stuk jonger was, 964,993. Nu hoor ik jullie al denken....koop dan een 993 of zo....ik heb daar zeker even aan gedacht maar ga toch voor een 997. Ik ga nog ff door met het shoppen naar een mooie 997, tenslotte is dat ook leuk om te doen. Nogmaals bedankt voor jullie antwoorden!!!
|
14 jan 2014 0:54 |
|
|
993turbopeter
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Groot gelijk en je gaat ongetwijfeld veel plezier hebben met zo'n 997.
_________________________________________ ex 964; ex 993; ex 993turbo nu 997 4S en 993 4S
|
14 jan 2014 18:51 |
|
|
The Wolffman
eigenaar Hanzetechniekharlingen
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 90f2e834d4staat nog steeds te koop momenteel wel in winterslaap € 48500
_________________________________________ het hebben van de zaak is ????
|
14 jan 2014 19:39 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Problemen 3,8l motoren 997
Hier nog één van een PF-er Op dit moment staan er minimaal VIER 997S te koop van PF-ers (EVO, TargaGerard, Wolffman en Harley) Ik zal er vast nog ééntje over het hoofd hebben gezien. Whats Up?
|
15 jan 2014 1:01 |
|
|