Auteur |
Bericht |
Appie G
Petrolhead
997 Coupe
Carrera S '05
|
997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Beste Porsche liefhebber en kenners,
sinds een paar weken ben ik de trotse eigenaar van een 997 carrera S 3.8 (handbak) uit '05.
Ik ben altijd erg voorzichtig en schakel na de koude start snel op om rustig in de 6 met 50 km/u de wijk uit en het dorp in te rijden. Naar mijn idee kan dat prima.
Pas na ongeveer 20 minuten als de olie temp (min. 90), de water (min. 90) en de druk goed zijn (meer dan 4 bar) gaan de toeren omhoog.
Mijn vrouw en zoon zijn het niet eens met mij. Zij gaan in het dorp niet verder dan 4e versnelling, en raken met "koude" motor dus al snel de 2500 toeren ( eerlijkheid gebied te zeggen dat ze ook niet boven de 3000 rpm uitgaan).
Zij vinden mij te voorzichtig en vinden dat ik "te voorzichtig" ben en dat het snel opschakelen slecht is voor de auto.
Wie doet het beter en is het slecht om snel op te schakelen ???
Dank voor jullie reacties.
_________________________________________ Gewoon omdat het kan: You only live once. Live Porsche.
|
31 aug 2014 19:05 |
|
|
S2
Ex. 2000 Boxster 2.7,Ex. 2002 996C2 Cabrio (Mk2), ex 2007 Cayman 2.7, 2008 Cayman S Design Edition 1Lochristi, België
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Volgens mij is 50 km/u in 6de inderdaad meer belastend voor de motor dan in 4de rond de 2500 rpm Sorry
|
31 aug 2014 19:12 |
|
|
Olaf
In the Dutch mountains ...911 Carrera S
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Belasten met te lage toeren is inderdaad niet goed voor de motor .. gewoon vlot doorschakelen - maar wel met de juiste snelheid. Zou zelf niet onder de 2000 toeren gaan - en niet boven de 3500 - bij het warm rijden.
|
31 aug 2014 19:23 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Dat is inderdaad niet zo goed wat je doet. De techniek van de auto respecteer je meer met een andere rijstijl. Tijdens opwarmen tussen 2.000 en 3.000 toeren blijven (bij voorkeur tussen 2.500 en 3.000), dat betekent dus in jouw wijk / dorp in de 2e en 3e versnelling blijven, en echt niet hoger als de motor nog koud is... Met toerentallen beneden de 2.000 tpm duurt het langer tot je motor warm is, dat is niet goed omdat de opwarmfase het meest belastend is. Overigens, iets doet mij vermoeden dat je niet zo technisch bent. De oliedruk is juist bij koude motor hoger dan bij warme motor; bij koude motor stationair meer dan 4 bar, bij warme motor is de oliedruk ongeveer 2 bar bij stationair. En dat betekent dus: zolang je in je wijk / dorp rijdt, niet doorschakelen (naar 4, 5 en 6) Al met al, je bent veel te voorzichtig en je begrijpt de techniek van je auto niet echt goed.
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
31 aug 2014 19:28 |
|
|
Appie G
Petrolhead
997 Coupe
Carrera S '05
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Hoi,
dat van de druk is me duidelijk: koude olie is dikker en warme olie is dun.
Het ging me meer om wat een "geschikt" toerental is om de motor onder "normaal" gebruik op te warmen. Wij gebruiken de 997 ook voor de dagelijkse ritjes in het dorp ("boodschappen auto" ), ritjes van 4,5 km niet veel langer, vandaar.
Ik ben uiteraard bereid om alle adviezen serieus te nemen.
_________________________________________ Gewoon omdat het kan: You only live once. Live Porsche.
|
31 aug 2014 19:42 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Dan snap ik niet waarom je zei, als de druk goed is ("meer dan 4 bar") dan gaan de toeren omhoog Tussen de 2.500 en 3.500 toeren dus (ik houd 'm zelf onder de 3.000 tpm, maar boven de 2.000 tpm). De 4e, 5e, en 6e versnelling gebruiken in het dorp is echt niet de bedoeling (ook niet als de motor warm is).
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
31 aug 2014 19:47 |
|
|
WillemB
Ex 964 C2
nu 'n VW T2b PickupKeistad
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
|
31 aug 2014 20:07 |
|
|
Targa Floriaan
993 Targa en Passat met pit; eerder 964 C2, 911 3.2Leiden
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Heb zelf ook de neiging om snel op te schakelen, maar na (eerdere) tips hierover op het forum cross ik nu in z'n 1 de wijk uit
_________________________________________ Het is zoals het is - en niet anders...
|
31 aug 2014 20:57 |
|
|
Jous
987 Boxster S070
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Vandaar die tik OT: ook ik ben geneigd om laag in de toeren te blijven, maar probeer dat na diverse adviezen wat af te leren. 2k-3k rpm tijdens warmrijden, daarna ook niet te laag.
|
31 aug 2014 21:01 |
|
|
Appie G
Petrolhead
997 Coupe
Carrera S '05
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Het wordt me langzaam duidelijk: - voor laag in de toeren mijn MB diesel - voor de Porsche: op toeren houden....
_________________________________________ Gewoon omdat het kan: You only live once. Live Porsche.
|
31 aug 2014 21:19 |
|
|
dirty gertie
928 S4 manual, ex 964 C2, ex 993 C2
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Fietsen die korte stukjes
|
31 aug 2014 22:11 |
|
|
Wouter
ex Cayenne S, ex Cayenne GTS, ex 964 C2, ex 69er Hotrod, ex 993 C4 coupé, ex 550 Spyder replica, ex 964 carrera 4 cabriolet, ex 944 lux.Haarlem
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Doop je forumnaam maar om in Appie-normaal.....zit echt je verhaal met verbazing te lezen. Ik wil je niet beledigen maar je hebt toch zeker zelf ook wel door dat je motor het niet echt fijn vindt met 50 in zijn 6?? Heb je wel de juiste auto aangeschaft?
_________________________________________ It's pronounced PORSCH-UH
There are no old Porsches, only new owners.
|
31 aug 2014 22:17 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Leuk al die theorieen van jullie over niet in de 5 of 6 rijden bij lage snelheden (en vlakke weg hebben we het over!), maar ik zal jullie uit de droom helpen: mijn 997 tip schakelt alleen de eerste 500 meter van de rit wat later op, maar daarna schakelt hij rustig door naar 5 (en 6) als ik rustig rij om de olie op te warmen.
Dan zou de programmering van de tip door Porsche compleet verkeerd zijn als ik jullie moet geloven.
Wat warm rijden betreft, inderdaad rustig aan zolang de olietemp niet op bedrijfstemperatuur is!
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
31 aug 2014 22:51 |
|
|
944{asd}
ex 944 type 1, ex 944 type 2,
ex 944 turbo, nu 996 4sassendelft
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
met de tip is toch alleen de bak anders, motor hetzelfde, ik ga bij het dorp uitrijden echt niet handmatig terugschakelen om het toerental rond de 2500 te houden, idd na 500 meter bij lage snelheid al in zijn hoogste versnelling.
|
31 aug 2014 23:33 |
|
|
Gizmo
911 C2 CabrioDen Haag
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Grappenmaker wat doet je tip als je enigszins gas gebruikt hmmm oh ja hij schakelt snel naar een lagere versnelling.
|
31 aug 2014 23:35 |
|
|
Jan A. (997 4S)
997 4S Cabrio
ex. 993 4S,
ex. 964 C4,
ex. 968Nederland
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Ik zou lekker op de fiets gaan
_________________________________________ Fietste ik maar net zo hard als mijn Porsche!!! https://manfredmilatoertocht.nl
|
31 aug 2014 23:41 |
|
|
Delnoy
LadaHelemaal in het zuiden.
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
_________________________________________ Have you ever noticed that anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac?
|
31 aug 2014 23:49 |
|
|
erwin996
M140i
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Appie is gewoon aan het trollen. Het kan niet dat een "petrolhead" zulke dingen denkt en zegt
_________________________________________ In necessariis unitas, in dubiis libertas, in omnibus caritas
|
01 sep 2014 0:02 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Ja dat denk ik ook.
|
01 sep 2014 1:06 |
|
|
Ardennen
991 S, ex 997 C4, ex: 996 C4SGelderland
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Maar ondertussen wel weer een levendig topic erbij...
|
01 sep 2014 7:07 |
|
|
Pieter_964
964 C4 (90)
ex 997 S (08), 996 C2C (01)München
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Zou t nog afhankelijk zijn van of je 95 of 98 hebt getankt en welke banden erop liggen? Zomer of winter bedoel ik? Daar laat ik t schakelmoment altijd wel een beejte van afhangen
_________________________________________ "Shoot for the moon, even if you miss you'll land among the stars
|
01 sep 2014 7:59 |
|
|
Neppert
NeppertNeppert
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Vergeet niet het type olie hé!!
_________________________________________ In principe houd ik mij principieel niet aan mijn principes!
|
01 sep 2014 8:07 |
|
|
Enguess
911 3.2 targa ‘87; 944 S ‘87; 997.2 GT3; Taycan 4S CT
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Oei... Dit eindigt meestal in tranen....
|
01 sep 2014 8:26 |
|
|
Niels
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Picaatje van Witmer en Odijk advertentie. Lekker topic zo . Voor zij die het interesseert. Warmrijden vooral niet blaffen. Je kan zelfs de 4000 toeren raken als je maar niet je pedaal vloert. Zachtjes lage toeren draaien is niet gezond door de hoge krachten op de bewegende delen met koude motor, zal bij een waterkoeler wel minder uitmaken (gevoelige IMS Lager doet ie toch ). Vraag me af of Porsche bij de instelling van de tip/PDK het accent legt op behoud van het materiaal of milieuvriendelijk verbruik. Maakt nog al een verschil uit, zeker bij de korte stukjes.
|
01 sep 2014 8:35 |
|
|
fins
|
Re: 997 3.8 - 50 km/u in versnelling 6: kan dat ja of nee?
Als je een beetje voeling hebt met de techniek (en dat is niet hetzelfde als technisch zijn) merk je toch dat de motor het tussen de 2000 en de 3000 rpm prettiger werken vindt dan ver daar onder?
_________________________________________ 911S 1976 / 3,2 PMO Carbs 912 1969 / 3,2 Hot Rod 997 GT3 MK2 Clubsport BMW M5 2001
|
01 sep 2014 8:41 |
|
|