Auteur |
Bericht |
porschepassie
|
Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Iemand ervaring met het volgende. Zou mijn wagen willen verkopen, dus deze moet de keuring in Belgie kunnen passeren als oldtimer. ( dus geen keuring dagelijks gebruik, wel verkoop als oldtimer ) Nu is de wagen technisch in orde, maar uiteraard is hij van 1977, dus niet meer origineel, dus vraag ik mij af hoe streng ze zijn op de keuring 1)Wagen heeft Turbouitbouw gehad, dus er staan nu Cup/Turbo velgen op 17 duims met andere ET waarde om gat te kunnen opvullen, alsook spacers, In Belgie mogen spacers niet worden gebruikt, dus die dien ik er dan af te doen voor de keuring, dat de wielen dan in de kast vallen zou geen probleem mogen zijn. 2)Origineel zijn de velgen 15 Duims, heb nu 17 duims, hoop dat ze daar geen probleem van maken? 3)Banden moeten normaal VHHS zijn denk ik tot 250 Km/uur, die dat ik er heb opstaan zijn maar tot 210 km of zoiets, denk VHS? Maken ze daar een probleem van? 4)Uitlaat is volledig op, Co test doen ze niet meer, maar ik vraag me af of het meer lawaai dat deze open uitlaat produceert niet te veel lawaai is? 5)Benzinetank heeft onderaan een deuk, weet niet of dat een probleem is? 6)Nummerplaatverlichting werkt niet, is dat een probleem? 7)Of de lichten goed staan weet ik niet, weet iemand hoe je deze indien nodig moet afregelen? De ring moet eraf veronderstel ik, maar dan? Zijn hier regelbouten? wagen heeft aan de ophanging vooraan polyflexrubbers, is dat een probleem? 9)Stuur heeft ook spacers, om het stuur dichter naar je toe te hebben, maken ze daar een probleem van? Dit zijn zowat de punten waar ik over twijfel… want is de keuring negatief mag ik er zelf ook niet meer mee rijden wat ik nu natuurlijk wel mag ( als oldtimer geen keuring meer nodig tenzij met verkoop )
|
13 jun 2016 9:40 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Vrgagen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Ben zelf verschillende keren naar een oldtimer keuring gegaan en ik merk wel dat (zeker de laatste keer met mijn 964) de oldtimer keuring slechts op een aantal punten afwijkt ten opzicht van een 'normale' keuring. Ik kan enkele vragen beantwoorden vanuit mijn ervaring: 2) men kijkt niet naar de gegevens van het gelijkvormigheids attest, wel naar de staat van de banden; 4) Met g-pipe geen opmerking met betrekking tot lawaai. Er werd wel gekeken of deze verder gas dicht was; 5) deuk in benzine tank bij 964 is wat lastig , bij andere autos geen opmerking op gehad; 6) verlichting wordt volledig gecontroleerd, is dus afkeur in jouw situatie 7) even langs de garage, bij mij stond de rechtse niet helemaal goed. Voor € 10 was direct gefixd en kon ik terug voor de herkeuring; bij de 964 heb ik ook powerflex gemonteerd en kreeg geen opmerking. Is wel op de brug (net als bij n normale keuring) hierop getest/bekeken; Voor de andere vragen heb ik helaas zo geen antwoord voor je, simpelweg omdat ik er geen ervaring mee heb. In ieder geval succes
|
13 jun 2016 11:55 |
|
|
porschepassie
|
Re: Vrgagen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Alvast bedankt voor de antwoorden.
De staat van de banden zijn supergoed, profiel is als nieuw, maar zijn 17 duimsvelgen ( geen 15 duims ) Ook speedindex is lager dan het origineel moet zijn omdat ik toch nooit zo snel zal rijden en banden waren toen dan veel goedkoper daardoor...
Dus deuk in benzinetank kunnen ze lastig doen?
Mij lijkt het dan alsof jouw keuringscentra niet zo streng was, waar was dat misschien?
En al lang geleden?
|
13 jun 2016 12:14 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Vrgagen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Verwacht dat ze niets van je banden zeggen, ook al zijn het 17 duims en heb je een afwijkende (niet toerreikende) snelheidsindex. Je mistte de knipoog voor wat betreft de tank bij een 964, die is van kunststof . Bij andere auto's nooit een opmerking over een gedeukte tank gehad. Wel streng maar rechtvaardig en dat komt niet vaak voor in België. Tenminste mijn ervaring beperkt zich tot de Kempen en persoonlijk ga ik nooit meer naar St. Job. Behalve onvriendelijk zijn ze daar ook zeer arrogant. Dat is niet alleen omdat ik n 'hollander' ben. Belgische vrienden hebben dezelfde ervaring...
Laatst bijgewerkt door Nine-6-four op 13 jun 2016 12:26, in totaal 1 keer bewerkt.
|
13 jun 2016 12:25 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Vrgagen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Ik heb geen idee hoe het in België gaat maar..... als ik jou was in een Nederlandse situatie zou ik hem eerst eens APK laten keuren en zien wat daar uitkomt zodat je weet wat er mis is volgens "de regels" en dit dan in orde maken. Een APK kost gemiddeld rond de 50 euro.
|
13 jun 2016 12:26 |
|
|
porschepassie
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Geen idee waar zo'n APK is in Belgie? Misschien kan ik als Belg dit ook laten doen in Nederland?
Net de grens over, ben van Antwerpen... zijn er net de grens over?
|
13 jun 2016 13:05 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Tja, als de regels in NL verschillen (wat wellicht zo zal zijn, leve Europa), schiet je met een APK in NL niks op.
Wat ik zou doen in jouw geval : de dingen die ik zelf kan verhelpen -> doen. Voor de overige zaken een garage die je vertrouwt om een nazicht voor keuring te doen. Ik laat mijn 2de auto altijd naar de keuring brengen door de garage. Kost 25€ extra maar in ruil daarvoor verlies ik geen tijd en - belangrijker - heeft de garage er alle belang bij om alles 1st time right te doen.
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
13 jun 2016 13:37 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Misschien je vraag eens stellen op het Belgische porsche Forum Op oranje letters klikken!
|
13 jun 2016 13:54 |
|
|
RGJC4
Huidig: 997.1 C4S Daarvoor: 993 Carrera, 968, 944 Turbo S, 944.
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Bewust een lagere snelheidscodering monteren omdat je nooit zo hard zult rijden
_________________________________________ 993 Carrera. Gone but not forgotten: 964 C4, 968 Cabriolet, 944 Turbo S (silberrosa), 944 II
|
13 jun 2016 14:25 |
|
|
porschepassie
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
ok, ik pols dan ook eens op Belgisch Forum. Verwarrend allemaal vind ik dat...
Heb net 15 minuten aan de lijn gehangen met stationchef van keuringcentra met mijn vragen. Meneer, de wagen moet zijn zoals deze oorspronkelijk de fabriek heeft verlaten, als ik dan zeg, komaan, zoals hij 39 jaar de fabriek heeft verlaten?? dat kan toch niet. Antwoord is dan, ja natuurlijk kan dat niet, we houden daarmee rekening tot op een zeker punt.
Maar in hoeverre kan hij me vooraf dus niet zeggen... En stel dat de wagen nu totaal onveillig zou zijn en ik verkoop hem niet, dan mag het wel allemaal, want dan moet ik me niet aanbieden, dus dan mag ik levensgevaarlijk zijn? vreemde logica vind ik...
Iemand zegt hier, door een garagist, maar welke garagist dan? Ik ken er geen enkele tenzij officiele Porsche garages.
|
13 jun 2016 14:32 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Begrijp ik goed dat de wagen nu als oldtimer geregistreerd staat/ingeschreven is?
Wellicht dat de trail-and-error methode iets voor je is oftewel je gaat keuren, op eigen naam voor jezelf, om een beeld te hebben voor je eigen auto. Met de opmerkingen op het keuringsrapport kun je dan aan de slag. Maar als er eea mankeert dat de verkeersveiligheid in gevaar brengt, dan kun je wel verwachten dat er op het (rode) keuringsrapport verboden aan het verkeer deel te nemen komt te staan. Dit is niet heel vreemd toch? Je wil tenslotte zelf ook met een veilige auto onderweg zijn, laat staan deze verkopen aan een ander.
|
13 jun 2016 15:44 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Als je in het Antwerpse woont & bij een onafhankelijke garage wil gaan, zou ik de zoekfunctie op PFB eens gebruiken. Daar zal Van Beurden in Turnhout wel tussen staan - succes ermee
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
13 jun 2016 16:59 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Dat hele gelijkvormigheidsgedoe is in Belgie toch een behoorlijke hobbel als het gaat om geupgrade klassiekers?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
13 jun 2016 17:04 |
|
|
porschepassie
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Inderdaad Maarten.
-Stalen remleidingen mag niet -wielspacers mag niet -naafspacer stuur mag niet -bumsteerkit mag niet -poylflex rubbers mag voor sommige wel, in sommige centra's dan weeral niet... -grotere wielen mag niet -en uitbouw mag ook niet? dus mijn turbo-uitbouw ook niet dan zo interpreteer ik het...
Wil ik weten of de wagen veilig is zoals een lid hier beschrijft? ja,... Wil ik alle verbeteringen er terug afgooien om hem door de keuring te krijgen omdat hij "origineel" door de keuring moet, NEEN... Hij staat nu inderdaad ingeschreven als oldtimer
|
13 jun 2016 20:11 |
|
|
Nine-6-four
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Even gespeurd http://www.km.be/autokeuring/keuringen/personenwagens/oldtimer-personenwagensHierin staat ook: KM biedt de mogelijkheid een oldtimer voertuig steeds vrijwillig aan te bieden. In voorkomend geval wordt de klant een keuringsbewijs “ staat van het voertuig “ afgeleverd met informatie over de vastgestelde gebreken. Een voorkeuring bij bijv van Beurden zou je ook een indicatie kunnen geven.
|
13 jun 2016 21:13 |
|
|
2.2VTEC
Sint-Niklaas (B)
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Veerpootbrug achteraf monteren mag ook niet
_________________________________________ MX-5 voorheen NC Niseko, nu ND 2.0 Sport / Recaro nog steeds... the poor man's Boxster Honda VFR800FI
|
13 jun 2016 21:17 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Maar als ik dat lijstje met modificaties lees dan wordt hij toch nooit goedgekeurd?
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
14 jun 2016 7:52 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Toch maar een APK in Nederland laten doen, probleempjes oplossen en te koop zetten in NL.
|
14 jun 2016 11:56 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Moet je toch ook een NL kenteken scoren.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
14 jun 2016 12:48 |
|
|
Alfred
nu 993C2 en ex 964C4Hoeksche Waard (Zuid-Holland)
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
De RDW is niet zo moeilijk als de Belgische tegenhanger mbt modificaties. Als hij door een APK komt dan komt hij ook wel door een RDW keuring en zijn NL platen geen probleem. Toch?
|
14 jun 2016 12:52 |
|
|
Maarten
Ex 964, ex C3.oAmsterdam PF #109
|
Re: Vragen i.v.m. keuring voor verkoop Porsche 911 sc
Weet eerlijk gezegd niet of dat per definitie zo is.
_________________________________________ 'Known problems nearly always get solved – it’s the unknown ones which do the damage'
|
14 jun 2016 13:41 |
|
|