Auteur |
Bericht |
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Hoe het best een oudere 911 te starten
Het komt bij mij vaker voor dat ik meerder keren moet starten voordat ie eindelijk aanslaat en loopt. Nu komt dat meestal doordat ie in de garage staat en 'n week of 4 niet gelopen heeft. lijkt me logisch en niet echt een probleem.
Dat het nu wat kouder is zal ook vast niet helpen trouwens.
Wat ik me echter afvraag is wat de beste methode is om een oudere 911 te starten. Wat ik van horen zeggen heb en dus ook altijd doe is het volgende:
"draai de sleutel op contact positie 2. Dit is waar ie 'op contact' staat en de pomp begint te lopen. Daarna trek ik het handgas omhoog, zet de versnelling in vrij, druk de koppeling in, druk enkele malen het gaspedaal in en start de motor."
Is dit correct of toch niet?
Patrick
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
22 maart 2006 16:02 |
|
|
KEV-911
928,911 targaDestelbergen
|
Ik blijf van de koppeling af, voor de rest dezelfde handelingen en start steeds direct
|
22 maart 2006 18:24 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Door koppeling in te drukken zou'm normaal gezien nog vlotter moeten starten want de versnellingsbak wordt niet "meegenomen"...
Hoeveel maal moet je starten vooraleer hij aanslaat? Wat bedoel je met "meerdere malen"?
_________________________________________ Respekt für die Eltern
Laatst bijgewerkt door MichM3 op 22 maart 2006 18:35, in totaal 1 keer bewerkt.
|
22 maart 2006 18:34 |
|
|
WdePundert
Ex 3.2 Cabrio, ex 993 Cabrio, nu 987.Papendrecht
|
Ik draai alleen de sleutel om, zonder gas te geven, en de P. start. Koppeling intrappen schijnt te kunnen helpen omdat de startmotor dan minder "mee moet nemen."
_________________________________________ Verba volant, scripta manent.
|
22 maart 2006 18:35 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Nu, als ie een week of 4 (da's het maximale interval in de winter) stil heeft gestaan toch wel een keer of 10 tot misschien wel 15.
Als ie een dag of wat stil heeft gestaan een keer of 5.
Accu's zijn recentelijk vervangen trouwens, dus te weinig spanning krijgt ie niet.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
22 maart 2006 18:39 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Re: Hoe het best een oudere 911 te starten
Patrick, probeer dit eens:
Mijn startmethode is bijna hetzelfde, dus het gedeelte dat hierboven staat doe ik exact hetzelfde, echter tijdens het starten geef ik ook nog eens pompend gas ! Resultaat na +/- 5 seconden starten slaat hij in 1 keer aan
Daarna nog kort pompend gas geven, om te voorkomen dat hij afslaat ( opletten niet TE hoog in toeren) en daarna loopt hij stationair ( op het handgas)
suc6
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
22 maart 2006 19:05 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
10-15 keer is wel écht veel hoor...
probeer zoals hierboven beschreven...met een beetje pompend gas geven terwijl je aan het starten bent...
als je 10-15 keer kunt proberen en dan start ie uiteindelijk, betekent het wel dat hij zeker niet te rijk staat bij het starten en dus niet verzopen staat...is alles dus wel in orde mbt je koudstartverrijking? Ik veronderstel dat je op gelode benzine rijdt...heeft die dat altijd al gahad dat moeilijk starten?
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
22 maart 2006 19:24 |
|
|
kristof
Cayman R - 924 turbo projectzandhoven - belgie
|
Mijn 2.4T heeft K-jetronic : wat ik doe is handgas op en starten : slaat zelfs na weken stilstaan en ook bij koud weer, meestal direkt aan, of toch zeker na tweede keer. Bij een goed afgestelde carbu motor moet dit ook kunnen denk, tenminste zo was het vroeger toch bij mijn targa. Idd wel wat gas geven zoals je zelf aangeeeft ook te doen. ik zou het laten nakijken want 10-15 is wel heel veel. Zoals al gezegd staat hij waarschijnlijk te arm afgesteld voor de koudstart of is er een defect in de koudstartregeling.
|
22 maart 2006 21:02 |
|
|
classiccarl 2.4
993 coupe ex-2.4 targa 1972Achterhoek
|
Mijn 2.4 met mechanische injectie start altijd onmiddelijk.
In het verleden een dergelijk startprobleem gehad, bleek inderdaad aan de afstelling te liggen.
Overigens zegt de Betriebsanleitung niets over het extra intrappen van het gaspedaal voor- of tijdens het starten van een koude motor. Het laatste wordt zelfs afgeraden.
|
23 maart 2006 1:09 |
|
|
Hette
911 S Targa '68 & 964 C4 '93 & 911 Speedster '89
|
Re: Hoe het best een oudere 911 te starten
Ik heb welliswaar mechanische injectie maar start op dezelfde wijze als Outletvalve. Als ze niet al te lang heeft stilgestaan (meer dan 4 weken) start ze in 1 keer, anders in de herkansing.
|
23 maart 2006 8:46 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Hoe het best een oudere 911 te starten
Dat is inderdaad precies waarom ik dit topic opende. Paul Veens vertelde me dat laatst ook. Alleen, als hij ermee aan de slag moet dan is ie warm, staat ie warm en is het interval (tussen 2 starts) minder dan een week (...als het goed is tenminste ).
Als ik dit probeer, maakt het geen verschil; ik heb nog steeds meerdere pogingen nodig voor ie aanslaat. Stationair lopen doet ie dan na een halve minuut ongeveer.
Twee weken geleden merkte ik wel dat het leek of de carburateurs zich 'verslikten' toen ie nog wat koud was. Volgas (steeds nog onder de 3500 toeren ) vanaf stationair, dan backfired ie en lijkt ie zich even te verslikken; lijkt dus toch wel op een carb-afstelling probleem.
Alleen als ie eenmaal warm is dan loopt ie als een zonnetje. Pakt lekker op, geen backfire, lekker stationair, gewoon perfect.
Toch maar eens even naar laten kijken dus.
Bedankt voor alle tips en adviezen.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
23 maart 2006 9:32 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
backfires tijdens starten = duidelijk te arm
=> er is iets mis met de koudstartverrijking
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
23 maart 2006 11:19 |
|
|
ingo
Freelance Copywriter - ex-911 2.2S 1969 - PF #369amsterdam
|
Re: Hoe het best een oudere 911 te starten
Dat advies gaf hij mij ook. Handgas er op en tijdens het starten een beetje gas bijgeven. Ik begrijp uit de verhalen hierboven dat het dan verstandig is ook de koppeling in te trappen. Handgas kan dan bij mij vrij snel weer naar beneden (eerst nog een beetje open, na een half minuutje helemaal dicht).
Bij mij startte de wagen altijd al in één (heel soms 2) keer. Ook na langere tijd stil staan en vriesweer. Maar heel vaak heb ik 'm nog niet kunnen starten, tot nu toe. Heb 'm pas 2 maanden zoals u weet.
hopen maar dat het zo blijft qua starten, dus...
_________________________________________ http://www.ingomettes.nl
|
23 maart 2006 11:34 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
Re: Hoe het best een oudere 911 te starten
Een gerustellende mededeling: die van mij heeft altijd al meer dan 2 keer nodig gehad. Ik denk dus dat dat bij jou echt niet hoeft te veranderen.
Ik heb me er alleen nooit echt druk om gemaakt, want starten doet ie uiteindelijk altijd. En als ie inderdaad te arm staat afgesteld (waar het nu wel op lijkt) dan helpt mijn manier van starten (zonder gasgeven) dus ook niet.
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
23 maart 2006 12:04 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Ik lees in de posten hierboven een paar fouten.
Een 2.4T heeft geen startverrijking, de enigste verrijking die de auto kan krijgen is door te pompen met het gas. De acceleratiepompjes gebruik je dan voor de koude startverrijking.
Als je een carbuarteurmotor start zonder choke kleppen zoals de Porsche's dan moet je dus verrijken door pompend te starten. Heeft de auto langere tijd stilgestaan kun je gerust een paar keer pompen voordat je gaat starten.
Daarna ook tijdens het starten een beetje snel en met kleine slagen pompen met het gaspedaal laat de motor het makkelijkst aan slaan.
Een te arm afgestelde motor hoeft dus niks te maken te hebben met een slecht aanslaande motor.
Je moet om een carbuarteur motor goed te starten een beetje gevoel hebben met techniek of een beetje ervaring met het starten.
@ patrick: Misschien start jij de de motor wel op handgas zoals Porsche ook voorschrijft en geef na het aanslaan geen of te weinig gasstootjes om de motor aan de praat te houden.
Want laat je de motor alleen op het handgas doorlopen dan draait de koude motor te snel te arm en zal afslaan. Na heel vaak dit herhalen blijft de motor uiteindelijk wel doorlopen omdat de motor iets warm begint te worden.
Zelf geef ik er de voorkeur aan om bij de koude start niet eerst de handgashendel omhoog te trekken omdat je met handgas de motor constant te veel lucht geeft en daardoor een armer mengsel krijgt.
Het valt mij overigens op dat veel mensen niet meer exact aanvoelen hoeveel gas je moet geven bij een oude Posrche. En niet meer het losse voetje hebben om snel kleine gasstootjes te geven.
Weer een nadeel van dit Diesel tijdperk
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
23 maart 2006 20:24 |
|
|
Targa911S1967
"Porsche's zijn om op te vreten..."
|
Re: Hoe het best een oudere 911 te starten
_________________________________________ Porsche's zijn om op te vreten....
|
23 maart 2006 20:29 |
|
|
MichM3
964 CupBrussels, Belgium
|
Weer dank aan Renntech...weer wijzer ...wist niet dat die geen koudstart verrijking hadden. Maar blijkbaar iwas het mengesel toch te arm om goed te kunnen starten, vandaar pompen voor verrkijking....moet ik onthouden voor als ik eens een "echte" classic-911 heb
_________________________________________ Respekt für die Eltern
|
23 maart 2006 23:08 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Heb een 2.2 met carb. Deze start ook door spelen met gas zodat de acceleratie pomp extra bezine geeft.
Na 2 keer kort na elkaar starten doet ie het meestal wel. Indien niet wacht ik dan even een paar tellen, zodat de benzine dampen in de cilinders even toto rust komen en de accu even adem krijgt om op krachten te komen.
De 3e keer is het dan altijd raak.
En anders:
|
23 maart 2006 23:36 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Maar waarom dan op de accu slaan?
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
23 maart 2006 23:40 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Vond het gewoon een leuk plaatje en paste hier goed bij.
Kwist alleen niet dat daar de accu zit, ik dacht dat het hij op de motor sloeg!!!!!
Laatst bijgewerkt door Rene914 op 23 maart 2006 23:47, in totaal 1 keer bewerkt.
|
23 maart 2006 23:44 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Nee, dat weet ik ook pas sind een jaar of 10.
Voor die tijd wist ik ook niet anders dan dat de motor én accu in het midden zaten
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
23 maart 2006 23:47 |
|
|
Rene914
914 2.2T '70Beuningen (gld)
|
Da is alleen bij de echte 91
Nou maar stoppen, want dat wordt gevaarlijk.
|
23 maart 2006 23:49 |
|
|
outletvalve
911 2.4 T targa '72, 991 4S cabrio '13
|
Erwin,
Bedankt voor de uitgebreide toelichting
Maar dan nog 1 vraagje over het bovenstaande. Ik was in de veronderstelling dat het "handgas" puur een verhoging was van het stationaire toerental ( waarbij je dus niets veranderd aan het mengsel) uit jouw verhaaltje begrijp ik dat ik met handgas de mengselverhouding WEL beinvloedt.
Verklaar je nader
_________________________________________ https://www.instagram.com/outletvalve/
"Racing is life. Anything before or after is just waiting."
|
24 maart 2006 0:00 |
|
|
Renntech
Diverse Porsche'sSteenwijk
|
Het handgas is niks meer en minder dan een handbediende manier van jouw gaspedaal.
Bij warme motor kun je je handgas gebruiken om het toerental wat hoger te zetten.
Echter bij koude motor slaat door het koude inlaattraject en de koude cilinderwanden een grote hoeveelheid van de aangezogen benzine nevel neer op de wanden en blijkt hier als druppels op hangen.
Dáárom heeft een koude motor een overschot aan benzine nodig.
Een groot gedeelte kan namelijk nog niet gebruikt worden voor de verbranding. Daarom dus dat pompen, doordat je meer benzine inspuit blijft er ook meer over om het ideale lucht benzine mengsel te krijgen.
Als je dan ook nog eens een keer het handgas gebruikt kan de motor nog makkelijker lucht aanzuigen. En zul je nog meer moeten "bijpompen"
Snap je
_________________________________________ http://www.renntech.nl
|
24 maart 2006 0:13 |
|
|
patrick911
1973 911 2.4T &
1976 911S 2.7 (73 2.8RSR to be)Melbourne
|
_________________________________________ Just don't lift mid-turn.
|
24 maart 2006 10:17 |
|
|