Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

914 vragen

23 aug 2006 20:07

Momenteel rijd ik voor woon-werk een Golf MK1 cabrio (Classic Line). Deze is, nadat ik 'm nu een dikke twee jaar heb, helemaal weer goed gemaakt. Achteraf had ie toch wel wat achterstallig onderhoud...

Echter, bij de garage waar ie in onderhoud is, zijn ze nogal Porsche gek. Dit begint toch over te slaan... HELP!

Nu de vragen, want mijn interesse gaat uit naar een 914. Als je daar een goed exemplaar van koopt, is die dan geschikt voor woon-werk? En kan ie goed buitenslapen, want helaas heb ik geen garage tot m'n beschikking.
Ik weet dat er een aantal zwakke carosserie plekken zijn, maar als de basis goed is en je laat 'm bv Dinotrol behandelen, dan moet dat toch goed gaan...?

Op Marktplaats is de prijs zo tussen de 5 á 7,5 kEuro. Wat koop je voor dat geld? Een werkhuis, of een nette auto? Ik heb geen idee wat ik van zoiets moet verwachten...

Alvast hartelijk dank voor de antwoorden op deze 1e vragenronde!

23 aug 2006 20:37

WW verkeer kan. Maarrr...

Buitenslapen zou ik echt niet doen; er zitten een aantal beruchte roestplekken aan 914, zoals (onder de) akkubak, de kriksteunpunten en buitenste kokerbalken. Bij een auto van 30+ jaar oud zullen dit zwakke plekken zijn en blijven, en dat gaat in het Nederlandse klimaat gewoon fout. Dinitrol is leuk, maar ik twijfel of dat voldoende beschermt.

Bovendien moet je dan tip-top rubber afdichtingen hebben, een goede (verlijmde!) voorruitafdichting, en plastic afdichting binnen op de deuren want anders heb je binnen de kortste keren een zwembad. Je zou de eerste niet zijn; heb ik ook ooit gehad na een stortbui... :mrgreen:

Schakelen kan nogal moeizaam gaan, en de rem moet je echt goed intrappen. Sturen is daarentegen een makkie. Maar komt goed mee met het verkeer; zeker een 2.0 liter.

Er zijn veel hondehokken te koop; in mijn beleving zal je voor een goede 914 (vaak met gereviseerde motor en al een keer gespoten, hopelijk in de originele kleur) eerder iets van 9k kwijt zijn. En ga voor een 2.0 of 1.8, want die hebben het tweede (verbeterde) type bak. En ga voor originele injectie; loopt het mooiste en zuinigste; carburateurs zijn vaak een zwakte bod bij defecte injectie en verbruikt alleen maar meer.

23 aug 2006 21:59

Kan ik mij helmaal bij aansluiten.

Technisch is de 914 sterk genoeg om dagelijks verkeer aan te kunnen. Carroserie is bij deze oudjes wat minder. imo niet zo geschikt voor langdurig buitenverblijf.

Dan denk ik eerder 924/ 944, maar daar ken de ins en outs niet echt van.

24 aug 2006 1:58

ik zou een 914 (of andere klassieker) nooit als enige of primaire auto kopen
verder niks toe te voegen :mrgreen:

24 aug 2006 7:36

Is geen primaire auto. Mijn vrouw rijdt de 'family car'.

24 aug 2006 11:01

je wou er toch dagelijks mee rijden?

24 aug 2006 16:02

Dagelijks: woon-werk. Primair is voor mij iets anders, dat is de auto als we met z'n vieren op stap gaan.

Maar ik lees wel dat 't niet wordt aangeraden, vooral qua carosserie. En daar was ik al een beetje bang voor.

Re: 914 vragen

24 aug 2006 16:52

Henri001 schreef:Op Marktplaats is de prijs zo tussen de 5 á 7,5 kEuro. Wat koop je voor dat geld?


Als je dan toch perse' een Porsche wilt rijden .... zou ik voor dat budget op zoek gaan naar een knappe 944 :idea: :wink:

25 aug 2006 13:21

Een hele nette opgeknapte 914 is net zoveel waard als een nette S2 was mij opgevallen.
Voor dagelijks zou ik dan toch een 944 type 2 uit 1987 van een liefhebber of specialist nemen,ben je helemaal klaar voor zeg 7000 euro.
Heb je ook een hoop moderne luxe erin zitten en die kan dan makkelijk buiten.

Een S2 houdt niet zo van files met z'n 3.0 16V (een 944 over het algemeen niet) en 211 pk heb je niet nodig voor je werk,dan is 163pk vast oke :wink: ?.

Just some tips!
en je kan ook even neuzen op www.porsche-944.nl

Succes!

(Ik vind een 914 6-cilinder erg mooi om te zien,maar ik vind wel meer mooi..!)

26 aug 2006 8:46

Goeie tip :wink:
Plaats een reactie