01 sep 2006 12:14
Minder flitspalen langs de weg
Uitgegeven: 1 september 2006 06:06
Laatst gewijzigd: 1 september 2006 10:54
DEN HAAG/EINDHOVEN - Justitie gaat het aantal flitspalen langs de Nederlandse wegen terugbrengen. Flitspalen op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden verwijderd, maakte verkeersofficier Koos Spee vrijdag bekend.
Spee stelt dat automobilisten zich steeds beter aan de maximumsnelheid houden. Bovendien daalt het aantal verkeersslachtoffers, bleek deze week uit onderzoek van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid.
Verkeerscontroles vormen daarvoor volgens Spee een belangrijke verklaring. In Nederland staan naar schatting 1700 flitspalen langs de wegen. In Noord-Brabant maakt het Bureau Verkeershandhaving van het Openbaar Ministerie een begin met de beperking. Daar worden 88 flitspalen van de provincie overgenomen, 25 palen worden verwijderd. In de rest van Nederland worden op korte termijn afspraken gemaakt, verwacht Spee.
Noodzaak
Veilig Verkeer Nederland vindt het een goede zaak dat een deel van de flitspalen het weggaat. Een woordvoerster: "Het komt de geloofwaardigheid van de noodzaak van de andere flitspalen ten goede."
De apparaten die weggehaald worden, waren niet in beheer van justitie, maar van gemeenten of provincies. "En die staan niet allemaal op plekken waar veel te winnen valt op gebied van verkeersveiligheid", aldus de zegsvrouw. Als blijkt dat een weggehaalde flitspaal toch nodig blijkt te zijn, kan die altijd nog teruggezet worden, stelt ze.
01 sep 2006 12:32
01 sep 2006 12:42
01 sep 2006 12:56
01 sep 2006 13:02
01 sep 2006 13:31
01 sep 2006 17:07
Spee schreef:Flitspalen op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden verwijderd. (..)
01 sep 2006 20:01
01 sep 2006 23:52
02 sep 2006 0:25
02 sep 2006 0:57
02 sep 2006 7:40
2.2VTEC schreef:.........maar dan wel één van een storende/gevaarlijke soort. Ik rij dagelijks op de E17, de snelweg die Frankrijk verbindt met Nederland en het moet gezegd, misschien wordt er dan wel gedisciplineerd gereden in eigen land, maar ik word niet vrolijk van een geel nummerbord monovolumer met kids aan boord / Thüle-box op het dak / 4 fietsen achterop die op de linker rijstrook enkele meters achter me hangt terwijl ik zelf een veilige afstand probeer te bewaren op mijn voorligger. Noch van caravans met een krachtige diesel ervoor die 140 km/h bollen...........
02 sep 2006 9:49
02 sep 2006 12:04
Rob Herfst schreef:Ach, in 1 op de 5 kasten zit sowieso geen rolletje dus je kan best wel "selectief" wat palen verwijderen!
02 sep 2006 12:17
02 sep 2006 15:46
Gerco schreef:Mijn (Amerikaanse) vriendin verbaasd zich als ze rijd ook telkens weer over hoe de mensen rijden hier.
02 sep 2006 17:36
GerbenJ schreef:Bron: nu.nl...Flitspalen op plaatsen waar ze geen bijdrage leveren aan de verkeersveiligheid worden verwijderd, maakte verkeersofficier Koos Spee vrijdag bekend....
02 sep 2006 20:25
Harley schreef:Koos geeft daarmee dus ook toe dat flitsers nu volop staan op plaatsen waar dat voor de verkeersveiligheid totaal niet relevant is, de kassalocaties. Bedankt Koos
02 sep 2006 21:53
944 guy schreef:Gerco schreef:Mijn (Amerikaanse) vriendin verbaasd zich als ze rijd ook telkens weer over hoe de mensen rijden hier.
Dan heb jij wel een uitzondering te pakken, of ze komt uit een stad waar geen republikeinen wonen
In houston kunnen ze NIET rijden.
Voorbeeld: men neme 1 domme doos, en stoppe haar in een veel te grote auto MET makeup doos.
Plaats deze vervolgens op de snelweg, naast de uitvoegstrook, waar toevallig ondergetekende met vader er naast reed, op eergenoemde vluchtstrook.
Domme doos gaat naar rechts (zonder richting aanwijzer) ziet niks, en rijdt ons vervolgens bijna van de weg af bij 100 kmh.
Het aandeel slechte chauffeurs daar is ook aanzienlijk. Alhoewel ze op snelwegen buiten de steden redelijk rijden. Maar stadsbewoners, ho maar.
Verder: ik had zo ook al mn twijfels bij dit bericht...
Rob Herfst schreef:terwijl ze een jaar of wat geleden gewoon nog hier in rond tuften:
02 sep 2006 22:12
02 sep 2006 22:56
03 sep 2006 14:31
03 sep 2006 14:50
03 sep 2006 15:00