04 sep 2006 21:20
04 sep 2006 21:23
04 sep 2006 21:24
04 sep 2006 22:47
mr.burns993 schreef:op een s vormige weg eerst in een linkse toen in een rechtse slip
ik reed ongeveer 90 en zat niet op te letten, tot ik opeens al in de bocht zat per ongeluk de rem aangeraakt.
wat een wegligging heeft zo'n p toch, maar ik moet eerlijk zeggen dat het meer geluk dan wijsheid was
iemand hier een soort gelijke ervaring??
04 sep 2006 22:53
Harley schreef:
Uitbreken bij remmen in een bocht heeft weinig met wegligging te maken.
Moraal: remmen voor de bocht, niet er in. Trouwens, weinig achterwielaandrijvers gaan daar goed mee om. Voorwiel aangedreven auto´s of 4x4´s kun je nog wel in het spoor trekken als je geluk hebt.
04 sep 2006 23:00
Jort schreef:Harley schreef:
Uitbreken bij remmen in een bocht heeft weinig met wegligging te maken.
?????
Dat is toch gewoon onderdeel van de wegligging?
Jort schreef:Moraal: remmen voor de bocht, niet er in. Trouwens, weinig achterwielaandrijvers gaan daar goed mee om. Voorwiel aangedreven auto´s of 4x4´s kun je nog wel in het spoor trekken als je geluk hebt.
Volgens mij geldt dit met name voor auto's met de motor achterin/ in het midden. De rest is meestal prima te corrigeren.
04 sep 2006 23:20
05 sep 2006 1:42
Harley schreef:Jort schreef:Moraal: remmen voor de bocht, niet er in. Trouwens, weinig achterwielaandrijvers gaan daar goed mee om. Voorwiel aangedreven auto´s of 4x4´s kun je nog wel in het spoor trekken als je geluk hebt.
Volgens mij geldt dit met name voor auto's met de motor achterin/ in het midden. De rest is meestal prima te corrigeren.
Ik wens je veel succes. Ik ben er in ieder geval niet handig in om auto´s uit de slip te halen en wil het zeker op de openbare weg niet proberen.
05 sep 2006 8:09
05 sep 2006 8:29
Als je remt maakt het niet meer uit of een C2 of een C4 hebt.Je hebt dan geen aandrijving/tractie meer dus reageert de C4 hetzelfde als een C2.Harley schreef:Uitbreken bij remmen in een bocht heeft weinig met wegligging te maken. Als je remt gaat het gewicht naar voren, achterwielen hebben minder grip, rem je in een bocht dan breekt´ie uit. Bijna gegarandeerd met een C2. Ik ben blij met mijn C4 wat dat betreft.
05 sep 2006 9:08
Jay911 schreef:laatst op het hoofddorpplein in amsterdam, iets te enthousiast op het gas...moet er enorm cool uit hebben gezien tussen al dat verkeer, maar zat met zweethandjes aan het stuur....
05 sep 2006 9:20
Jort schreef:Maar de gemiddelde auto raakt onderstuurd bij remmen in de bocht.
05 sep 2006 10:23
MS964 schreef:Jay911 schreef:laatst op het hoofddorpplein in amsterdam, iets te enthousiast op het gas...moet er enorm cool uit hebben gezien tussen al dat verkeer, maar zat met zweethandjes aan het stuur....
Wil niet de moraalridder uithangen, maar is nou niet direct het plein om zo'n risico te lopen (veel fietsers, kinderen, voetgangers, auto's, trams, etc).
05 sep 2006 10:51
2000 gtv schreef:...Ik heb laatst op zandvoort alles uitgetest wat je niet met een 911 zou moeten doen. Maar ik heb geen enkele keer het gevoel gehad dat je hem zomaar kwijt bent.
05 sep 2006 13:31
Devils son schreef:Jort schreef:Maar de gemiddelde auto raakt onderstuurd bij remmen in de bocht.
Pardon?
De bocht inremmen is juist een uitstekende techniek om onderstuur op te heffen... Of dat geschikt is voor de openbare weg is een tweede, maar remmen in de bocht geeft nu eenmaal meer druk op de voorwielen, dus zou het zeker geen onderstuur op moeten roepen (tenzij de voorwielen gaan blokkeren).
05 sep 2006 13:56
Jort schreef:Meestal ingezet vóór de bocht
Dan is er meestal al sprake van onderstuur
en dat wordt versterkt door het remmen.
05 sep 2006 14:09
Devils son schreef:Jort schreef:Meestal ingezet vóór de bocht
Vandaar ook bocht inremmen, ipv in de bocht remmen.
en dat wordt versterkt door het remmen.
Als je toch al over de voorwielen glijdt, dan kun je met remmen niet meer het gewicht naar voren verplaatsen, maar versterking van het onderstuur door in deze situatie te gaan remmen vind ik een tweede...
05 sep 2006 14:31
Jort schreef:Zelfs al zitten alle 4 de wielen op de grens van grip (dus nog niet eens duidelijk onderstuur) en trap je de rem in, dan verliezen de voorwielen het eerste grip.
05 sep 2006 14:43
Devils son schreef:Jort schreef:Zelfs al zitten alle 4 de wielen op de grens van grip (dus nog niet eens duidelijk onderstuur) en trap je de rem in, dan verliezen de voorwielen het eerste grip.
Met remmen zie je altijd dat de voorwielen het meest te verduren krijgen. Maar door te remmen zal ook het gewicht naar voren verschuiven, waardoor de voorwielen meer grip krijgen dan in de situatie voor het remmen. Tel daarbij op dat de snelheid nu gaat afnemen... enz.
Maar in zijn algemeenheid is het niet mijn ervaring, ook niet bij burgerbakken, dat remmen onderstuur oproept. Wel overstuur.
05 sep 2006 15:41
Jort schreef:Test het met de gemiddelde burgerbak maar eens uit op een nat parkeerterrein. 944 werkt ook ..
05 sep 2006 17:22
Jort schreef:Dat is allemaal waar in een "normale" situatie, waarin alle wielen voldoende grip hebben.
De remmende werking op de voorwielen die zorgt voor de gewichtverplaatsing (en daarmee toename grip), is in eerste instantie afhankelijk van een minimumwaarde aan grip die voorhanden moet zijn om überhaupt te kunnen remmen. En aan die voorwaarde wordt in grenssituaties waarbij de voorwielen te weinig grip hebben niet voldaan.
Probeer het eens zonder je schoonmoeder in de achterbak
05 sep 2006 19:08
Devils son schreef:
Je moet nu wel een keuze maken: is het onderstuur nu het gevolg van dat je te snel de bocht in bent gevlogen of het gevolg van het remmen?
En dan nog: met beleid kun je ook als je tegen de slipgrens aanzit met remmen de druk op de wielen weer vergroten.
05 sep 2006 21:36
06 sep 2006 9:31
Devils son schreef:Ik denk dat wij behoorlijk verschillend denken over de reikwijdte van de stelling dat de gemiddelde auto onderstuurd raakt bij remmen in de bocht. We praten m.i. gewoon langs elkaar heen.
06 sep 2006 10:10
944 guy schreef:Het is wel zo dat de gemiddelde burgerbak onderstuurd is.