Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Banden

05 sep 2006 21:16

Heeft iemand ervaring met het "doorrijden" in een hollandse winter met zomerbanden?

Ik weet dat het rijden op winterbanden meer verantwoord is, maar of het "4000 euro" meer verantwoord is :wink: :D

Ton

05 sep 2006 21:18

ik heb nog nooit winterbanden gehad in Nederland maar het zal op een winterse dag heus wel beter rijden, echter een en ander hangt af hoeveel, vaak en ver je in de wintern weg moet, en ik met mijn porsche dus niet en als het echt beesteweer is ga ik ook de deur niet uit....

en wat zijn dat voor een winterbanden dat deze 1000 euro per stuk kosten?????

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Marcel op 05 sep 2006 21:21, in totaal 2 keer bewerkt.

05 sep 2006 21:18

4000 euro voor winterbanden :?: :!:
wil je met 20 inch rondrijden of zo.

Dan nog, je praat alleen over het verschil.
Je zomerbanden slijten ook minder.
Tis alleen even de eerste investering, daarna maakt
het qua financien niet meer uit, qua grip wel

05 sep 2006 21:27

Ik vergat de velgen erbij te noemen :? :D Zomer/winterbanden doe je in principe wel twee keer zo lang mee daar zit wat in.

@marcel: :D :D ja het zijn porsche (PC hoofd) tractorbanden

05 sep 2006 21:37

Peperbus schreef:Ik vergat de velgen erbij te noemen :? :D Zomer/winterbanden doe je in principe wel twee keer zo lang mee daar zit wat in.

@marcel: :D :D ja het zijn porsche (PC hoofd) tractorbanden


Zou dan eens op Ebay.de kijken.

Ebay link

05 sep 2006 22:31

Zou dan eens op Ebay.de kijken.


Genoeg aanbod, ook orginele velgen ...ga we eens even volgen :D

Bedankt voor de tip!

05 sep 2006 22:33

graag gedaan

05 sep 2006 22:34

Peperbus schreef:Ik vergat de velgen erbij te noemen :? :D Zomer/winterbanden doe je in principe wel twee keer zo lang mee daar zit wat in.

@marcel: :D :D ja het zijn porsche (PC hoofd) tractorbanden

Kleine correctie: PC Hooftstraat met een t ; naar Pieter Corneliszoon Hooft.

05 sep 2006 22:54

Kleine correctie: PC Hooftstraat met een t ; naar Pieter Corneliszoon Hooft.


Nou vooruit een kleine dan :oops: stom mijn favoriete schrijver :wink:

05 sep 2006 23:39

DeniS2 schreef:4000 euro voor winterbanden :?: :!:
wil je met 20 inch rondrijden of zo.

Dan nog, je praat alleen over het verschil.
Je zomerbanden slijten ook minder.
Tis alleen even de eerste investering, daarna maakt
het qua financien niet meer uit, qua grip wel

Hoeft geen 20" te zijn; ik ben nu ook bezig met winterbanden, maar het totaalplaatje van 4 Fuchsen plus banden is ook niet gering.

06 sep 2006 7:35

Dat wil ik wel geloven, eerlijk gezegd ook een beetje zonde om met fuchsen in de winter te rijden. Hoewel het de 3.2 het beste staat.

Trouwens peperbus je vroeg om ervaringen met doorrijden, kleine ervaring van mij uit. Niet met een P maar wel met de mercedes dus wel met achterwiel aandrijving. Vorige winter stond toch op een vrijdag avond zo´n beetje heel nederland vast ivm wintersebuien. Toen was ik vanuit Utrecht onderweg naar het oosten om mijn winterbanden op te halen, ik was toen wat laat met het wisselen. Met het verzetten van de automaat van N naar D was het al genoeg om de kont iets te laten bewegen door de schok die door de aandrijving ging. Bij het remmen blokkeert de boel nog met 10 km per uur.
De volgende ochtend met winterbanden eronder, niets van het eerder genoemde. Dus gewoon paar simpele maar nette velgen scoren, banden erop en bij de eerste de beste wintersebui een grote parkeerplaats opzoeken :D

Re: Banden

06 sep 2006 11:17

Peperbus schreef:Heeft iemand ervaring met het "doorrijden" in een hollandse winter met zomerbanden?


Yep ik heb ervaring en dan met idd. de PChooftstraat tractor.



Eerste jaar doorgereden met de zomerbanden (Pirelli op 19 inch), was er van overtuigd dat ik geen winterbanden nodig zou hebben met een dikke 4wd onder mijn kont, en idd. ging goed.....


Afgelopen winter vanwege wintersport onder een paar extra velgen die ik had (originele KJN 17 inch) winterbanden laten leggen, en verbaasde mij over de kwaliteiten van deze banden, tis een verademing, en wil nu niet anders meer.


Was wel weer blij dat de winter over was om de zomerrubbers er weer onder te jassen.


Voordelen winterbanden tov zomerbanden onder KJN:

- grip
- idee tussen je oren dat het beter is
- Stuurt lichter, vanwege de andere maat
- geen gezeik in wintersportlanden.
- geen sneeuwkettingen nodig maar heb ze wel (echt waar, heb met KJN en sleurhut van 1700 kilo moeiteloos de besneeuwde passen genomen in Zwitserland afgelopen winter).
- Je kan na demontage van je velgen deze (winter en zomer) echt lekker schoonmaken.


Nadelen winterbanden tov zomerbanden onder KJN:

- minder fraai gezicht, maat is smaller en hoger
- iets duurder, niet veel
- handellingen met omleggen
- opslagruimte moet je hebben, vaak ook bij de bandenboer
- extra velgen hebben of die lelijke zwarte Duitse oplossingen
- snelheidsbeperking ff geen 200+ knallen

06 sep 2006 11:26

Ik heb nog nooit met winterbanden gereden.
Volgens tests zouden die ook pas echt effectief werken bij sneeuw of ijzel toestanden.
Dan heb ik steeds mijn rijstijl aangepast (wat ik met winterbanden ook zou doen of ze nu meer kunnen dan normale of niet)

06 sep 2006 11:31

911-lover schreef:Volgens tests zouden die ook pas echt effectief werken bij sneeuw of ijzel toestanden.)



Effectief onder de 7 graden, dan is de compound beter dan van de zomerband, dus ook bij regen onder de 7 graden, komt nogal is voor, is ie soepeler en werkt het water beter weg.

06 sep 2006 11:34

Dat willen ze ons doen geloven (om de verkoop te spekken) maar de tests wezen uit dat dit niet klopte.
De wegligging als remafstand waren bij de "normale banden" beter dan met de winterbanden bij droge zowel als bij natte omstandigheden ook onder de 7°C .
Aan de hand van de openbaring van deze tests hebben ze dan ook de verplichting van winterbanden verleden jaar in Duitsland onder de 7°C moeten opheffen.

06 sep 2006 11:46

Dat opheffen van die verplichting was volgens mij omdat de bandenleveranciers niet heel Duitsland in één keer konden beleveren

06 sep 2006 11:51

Dan heb ik toch een hele andere discussie en reportage op de Duitse TV gezien en gevolgd dan wat jij denkt :wink:

-BTW , ik heb steeds duitse posten opstaan en vlg quasi alles van daar-

06 sep 2006 12:09

De politiek wilde ook aldaar geen ongelijk bekennen en ook niet alle reeds zwaar belaste Duitsers op verdere kosten jagen.

06 sep 2006 14:59

911-lover schreef:Dat willen ze ons doen geloven (om de verkoop te spekken) maar de tests wezen uit dat dit niet klopte.
De wegligging als remafstand waren bij de "normale banden" beter dan met de winterbanden bij droge zowel als bij natte omstandigheden ook onder de 7°C .
Aan de hand van de openbaring van deze tests hebben ze dan ook de verplichting van winterbanden verleden jaar in Duitsland onder de 7°C moeten opheffen.


Dit is dus absoluut niet waar. De grens van 7 gr. is geen harde grens, dat klopt wel. Maar winterbanden presteren bij lage temperaturen iha wel beter (hoewel bij 3 gr. Celcius de beste zomerband nog wel beter is dan de slechtste winterband).

Het verschil op sneeuw is overigens overweldigend: 3-5 x langere remweg voor de zomerband. Dat houdt in dat je met een zomerband bij 50 km/u een remweg krijgt die groter is dan de remweg bij 160 km/u onder goede omstandigheden.

06 sep 2006 15:01

Nicolò schreef:Dat opheffen van die verplichting was volgens mij omdat de bandenleveranciers niet heel Duitsland in één keer konden beleveren


De verplichting werd niet opgeheven, maar er werd nog niet beboet omdat het idd niet mogelijk was om genoeg winterbanden te leveren. Ook in Nederland was het vorig jaar niet eenvoudig om winterbanden te krijgen.

06 sep 2006 15:50

Devils son schreef:
911-lover schreef:Dat willen ze ons doen geloven (om de verkoop te spekken) maar de tests wezen uit dat dit niet klopte.
De wegligging als remafstand waren bij de "normale banden" beter dan met de winterbanden bij droge zowel als bij natte omstandigheden ook onder de 7°C .
Aan de hand van de openbaring van deze tests hebben ze dan ook de verplichting van winterbanden verleden jaar in Duitsland onder de 7°C moeten opheffen.


Dit is dus absoluut niet waar. De grens van 7 gr. is geen harde grens, dat klopt wel. Maar winterbanden presteren bij lage temperaturen iha wel beter (hoewel bij 3 gr. Celcius de beste zomerband nog wel beter is dan de slechtste winterband).

Het verschil op sneeuw is overigens overweldigend: 3-5 x langere remweg voor de zomerband. Dat houdt in dat je met een zomerband bij 50 km/u een remweg krijgt die groter is dan de remweg bij 160 km/u onder goede omstandigheden.


Toch wel hoor.
We hebben er hier nog eens een draadje over gehad (ik zal het eens zoeken) waar ik een link geplaatst heb naar een site waar de resumé van het programma op stond .

06 sep 2006 15:55

HIER het oude draadje en HIER het linkje met het testresultaat

Winterreifen im Bremstest
Auf einem Flugplatz bei Köln wurden Bremstests mit einem BMW und einem VW Golf unternommen - bei Lufttemperaturen zwischen vier und sieben Grad Celsius. Jeweils zehn Vollbremsungen bei Tempo 100 km/h führte stern TV durch und errechnete den mittleren Bremsweg mit Sommer- und Winterreifen.

Ergebnis: Bei Temperaturen zwischen 4,0 und 6,3 Grad Celsius sind Sommerreifen sicherer - sowohl auf trockener wie auch auf nasser Fahrbahn. Die Bremswege waren im Test mindestens zwei Meter kürzer als bei den Fahrten mit Winterreifen

06 sep 2006 17:36

911-lover schreef:HIER het oude draadje en HIER het linkje met het testresultaat


En zo heb ik testen liggen met naam en toenaam waar toch wat anders uit blijkt.

Mijn punt is dat bij lage temperaturen winterbanden beter gaan presteren en zomerbanden slechter. De 7 gr. is geen keiharde grens, maar er is zeker een omslagpunt.

Het verschil in de sneeuw is echter zodanig dat ik altijd met winterbanden zal rijden in de winter.

06 sep 2006 19:33

mensen bedankt voor alle reacties. Ik ben door de beschreven ervaringen toch wel overtuigd geraakt van het nut/de noodzaak van winterbanden. Overduidelijk is dat je meer grip hebt en dat het bij "hollandse" temperaturen ( ik noem geen graden C :shock: ) effectief wordt.

Ik heb zondag een Porschedag in Lelystad (RDW) ik zal de porsche instructeurs eens even op dit onderwerp bevragen :D

Ton
Plaats een reactie