Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

944 S

09 sep 2006 19:55

Heb een ontzettend nette 944 gevonden die volledig voldoet aan al mijn eisen. Het betreft een S.

Nu hoor ik van veschillende kanten dat een S, tja, hoe zeg je dat, daar moet je van houden. 't Schijnt een motor te zijn die je flink op toeren moet houden. En ik ben vooral een koppel rijder, dat spreekt mij meer aan, niet zo'n toerenridder. Bij wijze van spreken schakel ik al bij de 3500 tpm...

Wat is jullie ervaring met de S?

09 sep 2006 20:14

Beste Henri,

Ik heb zelf een 944 type 2 (dus 8-klepper ipv 16-klepper) gehad en kan niet anders zeggen dan dat 't 'n fantastische auto was, wat een wegligging. Het enige nadeel vond ik het gebrek aan kracht, hij was echt niet snel genoeg vond ik.

Over de S heb ik (ik geloof dat het 't Franse tijdschrift Flat6 was) ergens het volgende gelezen. De S-variant is veel sneller en is op de markt gebracht door Porsche om de levensduur van de 944 nog wat op te rekken. Porsche zag zich geconfronteerd met allerlei (Japanse) sportieve autos die veel goedkoper waren en even snel of zelfs sneller dan de 944. Porsche liep echter achter met de ontwikkeling van een opvolger/nieuwere versie. De motor van de 944 hebben ze toen verder opgeboord en er een 16-klepper van gemaakt. Uiteindelijk wisten ze er 195 pk van te maken. De 16-klepper (onder meer herhenbaar aan het 16v logo tussen het portier en de wielbakken voor) was daarmee een stuk sneller, maar ook mider betrouwbaar/veel onderhoudsgevoeliger. De onderhoudskosten van een 944S kunnen daarom dan ook veel hoger uitvallen dan die van een 8-klepper.

Uiteindelijk is de S2 uitgekomen en dat was weer volledig uitgebalanceerd. Dat schijnt dus in beginsel een verstandiger koop te zijn. Maar tenslotte geldt dat het allemaal Porsches zijn, dus kwaliteitsproducten, die zeer betrouwbaar zijn mits goed onderhouden.

Mocht je voor de 944 gaan, dan zeg ik zeker doen, maar indien je op zoek bent naar iets echt snels, gaan dan meteen door voor de 944S, S2 of (helemaal mooi, maar duur in onderhoud) Turbo. Overigens levert een targa (eigenlijk een groot uitneembaar schuifdak) mijns inziens veel meer plezier op, pak die dus indien mogelijk.

Kijk anders even op het speciale 924/944/968-forum (www.porsche-944.nl) hoewel dat momenteel down lijkt te zijn of het Engelstalige http://www.944online.com/cgi-local/forum/forum.cgi.

Goed luck!

Re: 944 S

09 sep 2006 20:18

Henri001 schreef:Heb een ontzettend nette 944 gevonden die volledig voldoet aan al mijn eisen. Het betreft een S.

Nu hoor ik van veschillende kanten dat een S, tja, hoe zeg je dat, daar moet je van houden. 't Schijnt een motor te zijn die je flink op toeren moet houden. En ik ben vooral een koppel rijder, dat spreekt mij meer aan, niet zo'n toerenridder. Bij wijze van spreken schakel ik al bij de 3500 tpm...

Wat is jullie ervaring met de S?


Geen ervaring met 944S. Wat koppel betreft, wel eens aan een 928 gedacht? De GTS heeft 500 Nm. / 350 pk.

09 sep 2006 20:36

928 GTS vergelijken met een 944 S, meloenen met appels vergelijken. Da's een heel ander budget, met name wat betreft onderhoud.

944 S (190pk) is niet sneller dan een 8 klepper, behalve de topsnelheid, die ligt ietsjes hoger. De fabrieksgegevens doen wellicht anders vermoeden, maar ettelijke tests door magazines vertellen het echte verhaal. De S houdt inderdaad van toeren (dan begint hij als het ware aan een tweede leven), voortkomend uit het 16V karakter, terwijl de 8 klepper wat eerder op kracht komt en meer lineair z'n kracht afgeeft.

Gezien je rijstijl (vroeg schakelen), zou ik ofwel een goede 8 klepper zoeken (en daar zijn er genoeg van) of een mooie S2 aan de haak slaan. De S2 is ietsjes duurder maar daar staat een berg trekkracht bij lage toeren en een hoop extra topvermogen tegenover. Onderhoud hoeft niet eens veel duurder te zijn, mede omdat S2-tjes gewoon jonger zijn. Voorwaarde is natuurlijk dat je een goed onderhouden (kettingspanner minstens éénmaal aantoonbaar vervangen en frisse riempjes, schokbrekers, koppeling en remmen) exemplaar zoekt. En geloof me, die zijn er. :wink:

Turbo in dit geval sowieso links laten liggen, die komt pas op gang als jij schakelt en dan is zelfs een Turbo S/II een stuk trager dan een S2.

09 sep 2006 20:59

Yep, datzelfde werd mij dus ook verteld: S, liever niet, Wél een S2 indien mogelijk.

't 944 forum ken ik, maar de software is zó onbetrouwbaar met als resultaat dat de boel vaak of niet werkt, of helemaal niet benaderbaar is, dat ik hier meer resultaten scoor met m'n vragen.

Mijn dank, overigens!!

09 sep 2006 21:10

:idea: Je bent toch niet stiekum toch naar de 944 S in Zoetermeer met die "foute" velgen wezen kijken? :wink:

09 sep 2006 21:17

Dit kan wel eens een erg interessante S2 zijn, gezien het bod van Timmerman (specialist te Alteveer en 944 kenner bij uitstek, die zal deze specifieke auto ook wel kennen).

www.Porsche-944.nl is normaal gezien een erg goede vraagbaak met onnoemelijk veel info en veel mensen met verstand van zaken. Helaas is sinds de migratie van de server de site erg onbetrouwbaar, werkt de zoekfunctie niet en blijven de vaste bezoekers helaas weg. Hopen dat dit snel weer verandert.

09 sep 2006 21:51

Hee Rob, nog niet wezen kijken, maarre... Wel veel info van de eigenaar gehad en het klinkt allemaal zeer goed.
Idd met de 'foute' velgen... :D
Originele zijn er ook nog bij, daar zitten de winterbanden op...
En een interieur, om te zoenen. Zo uit de folder...Volledige documentatie erbij... Tja, een mooie wagen, maar een S motor... Dus vandaar mijn vraag hierover.

09 sep 2006 22:11

Dan zou ik toch maar eens die kant op gaan en de auto zelf bekijken, maar vooral rijden (ivm de verhalen over de S) want dan kan je zelf goed beoordelen of dat iets is wat je wilt!
Als het je dan nog steeds wat lijkt, een AKK laten doen bij Johan van der Gugten in Bodegraven en je weet behoorlijk goed wat je (eventueel) koopt! :wink:
Suc6! 8)

09 sep 2006 22:15

Ik heb ook een 944 s, (woon/werk) en moet zeggen dat ik het een heerlijke auto vind om mee te rijden. Koppel genoeg hoor, ook als je vroeg schakelt, en boven de 5000 toeren komt hij echt los :lol:
Hij is overigens eventueel te koop :wink:

Rob

10 sep 2006 9:30

Fonz schreef:Ik heb ook een 944 s, (woon/werk) en moet zeggen dat ik het een heerlijke auto vind om mee te rijden. Koppel genoeg hoor, ook als je vroeg schakelt, en boven de 5000 toeren komt hij echt los :lol:
Hij is overigens eventueel te koop :wink:

Rob

Het lijkt wel een verkooppraatje. :wink:

10 sep 2006 9:51

Ik heb voordat ik mijn 944S kocht natuurlijk ook een aantal proefritten met de 8-klepper gedaan.

De 16-klepper is inderdaad niet veel sneller in acceleratie, maar in de hogere toeren merk je wel degelijk die 8 extra kleppen. Daarbij hebben de S- motoren altijd de (semi) automatische riemspanner voor de ditributieriem en het brede spoor.

Bij een aanschaf van een S (of S2) wel nagaan of de nokkenasketting spanner (glijplaatjes en ketting) bij 180k km vervangen zijn.

Verder:
Een goede S niet laten staan
Beter een goede 8-klepper in plaats van een slechtere S
Nee, de mijne is niet te koop :wink:

10 sep 2006 9:57

Jort schreef:www.Porsche-944.nl is normaal gezien een erg goede vraagbaak met onnoemelijk veel info en veel mensen met verstand van zaken. Helaas is sinds de migratie van de server de site erg onbetrouwbaar, werkt de zoekfunctie niet en blijven de vaste bezoekers helaas weg. Hopen dat dit snel weer verandert.


Helaas..., ik denk dat er hier de komende tijd veel meer posts komen van 944 rijders :?

10 sep 2006 10:04

Roy Han schreef:Bij een aanschaf van een S (of S2) wel nagaan of de nokkenasketting spanner (glijplaatjes en ketting) bij 180k km vervangen zijn.



Liefst al bij 120k. Er zijn er een hoop die ruim voor de 180k de geest hebben geveven.. zoals de mijne :cry:

10 sep 2006 11:46

Kettingspanners zijn bij 130k vervangen. Er staat nu 145 k op...




Iemand interesse in een zeer nette Golf Cabrio MK1??? Met een waslijst aan onderhoudsrekeningen?? :wink:

10 sep 2006 15:16

Voor de liefhebbers, ik heb vier foto's van de auto in kwestie in m'n album gepost. Uit respect voor de verkoper heb ik 't kenteken verwijderd, dit is niet door de verkoper gedaan!

Originele NL auto, augustus '87.

10 sep 2006 16:19

Ziet er op de foto's netjes uit. Velgen niet meteen mijn smaak, maar da's niet zo belangrijk.

Alleen vraag ik mij af waar het resevoir voor de stuurbekrachtiging gebleven is?

10 sep 2006 21:30

Zo'n S is zeker wel een leuke bak
Idd minder koppel (en vermogen) dan een S2, maar stukken leuker dan een gewone 944
Als 'ie verder helemaal netjes en naar je zin is... Pik in!

11 sep 2006 16:14

Roy Han schreef:Bij een aanschaf van een S (of S2) wel nagaan of de nokkenasketting spanner (glijplaatjes en ketting) bij 180k km vervangen zijn.


Ben ik toch niet helemaal met je eens.
Bij mij stond de teller al op 2 ton toen ik de glijplaatjes ging vervangen.

Afbeelding
Dat was inderdaad wel nodig, maar ik zou bij aanschaf van een S2 áltijd de glijplaatjes even controleren en als ze nog origineel zijn meteen vervangen.
Niet vergeten om ook het onderste glijplaatjes te vervangen. :wink:
Die originele plaatjes worden op den duur bros en als de zooi dán afbreekt, dan kan dít het resultaat zijn..... :shock:

Afbeelding
Bij mij was de ketting en de spanner nog in een perfecte conditie.
Voor de liefhebbers, hier is het complete verhaal van de vervanging terug te vinden.

11 sep 2006 16:23

Henri001 schreef:Wel veel info van de eigenaar gehad en het klinkt allemaal zeer goed.
Idd met de 'foute' velgen... :D
Originele zijn er ook nog bij, daar zitten de winterbanden op...


En ik wilde net een deal voorstellen om de "foute" velgen met me e ruilen tegen de "juiste" :roll: :wink: :lol:

11 sep 2006 16:33

Jort schreef:928 GTS vergelijken met een 944 S, meloenen met appels vergelijken. Da's een heel ander budget, met name wat betreft onderhoud.

944 S (190pk) is niet sneller dan een 8 klepper, behalve de topsnelheid, die ligt ietsjes hoger. De fabrieksgegevens doen wellicht anders vermoeden, maar ettelijke tests door magazines vertellen het echte verhaal. De S houdt inderdaad van toeren (dan begint hij als het ware aan een tweede leven), voortkomend uit het 16V karakter, terwijl de 8 klepper wat eerder op kracht komt en meer lineair z'n kracht afgeeft.

Gezien je rijstijl (vroeg schakelen), zou ik ofwel een goede 8 klepper zoeken (en daar zijn er genoeg van) of een mooie S2 aan de haak slaan. De S2 is ietsjes duurder maar daar staat een berg trekkracht bij lage toeren en een hoop extra topvermogen tegenover. Onderhoud hoeft niet eens veel duurder te zijn, mede omdat S2-tjes gewoon jonger zijn. Voorwaarde is natuurlijk dat je een goed onderhouden (kettingspanner minstens éénmaal aantoonbaar vervangen en frisse riempjes, schokbrekers, koppeling en remmen) exemplaar zoekt. En geloof me, die zijn er. :wink:

Turbo in dit geval sowieso links laten liggen, die komt pas op gang als jij schakelt en dan is zelfs een Turbo S/II een stuk trager dan een S2.


Helemaal mee eens! :wink:

Ik heb voordat ik mijn 944 kocht in tal van auto's (N/A's, S'en, S2'en, Turbo's en zelfs een tweetal Turbo S'en) gereden en het was een beste klus om een goede te vinden. Er is namelijk nogal wat kaf onder het koren.

Uiteindelijk heb ik een 944 N/A gekocht en dat rijdt super.

Zoals in de posts hierboven staat, kun je inderdaad beter gaan voor een goede N/A dan voor een slechte S, maar dat geldt -denk ik- bij alle typen...

Zo'n S is zeker wel een leuke bak
Idd minder koppel (en vermogen) dan een S2, maar stukken leuker dan een gewone 944


Een S veel leuker dan een 'gewone 944' (ik neem aan dat je daar een N/A mee bedoelt)???

Er zit bar weinig verschil tussen die twee verschillende types, hoor! In/met een 'gewone 944' kun je net zoveel lol beleven als met een S en een S rijdt je echt niet weg... Lees inderdaad de -onafhankelijke- tests er maar eens op na die erover zijn verschenen!

Waar bovengenoemde quote op gebaseerd is, weet ik dan ook niet!

Mijn 944 is een klein beetje 'gekieteld' (andere chip, throttle-cam, etcetera; ca. 172 pk volgens test op de vermogensbank) en rijdt bijzonder fijn.

Degene die mee is geweest naar Stuttgart (fabrieksbezoek) hebben mijn 944 uitvoerig kunnen aanschouwen en de 'jaren '80 911-jes (SC's) hadden alle moeite om me op 'die Autobahn' bij te benen...

Een S2 is een bizar fijne machine. Als je een goede S2 zou vinden, zou ik -mits het budget dat toelaat- daar ook voor gaan, maar of je minder plezier aan een goede N/A of S zou beleven, waag ik te betwijfelen.

11 sep 2006 19:25

http://www.almereclassiccars.nl/info.asp?i=587

11 sep 2006 19:43

Yep, heb ik gezien. Is helaas geen targa...

11 sep 2006 20:01

Voor de juiste prijs is die van mij ook te koop, hoor... :roll:

11 sep 2006 20:32

SPEEDY944
Mijn 944 is een klein beetje 'gekieteld' (andere chip, throttle-cam, etcetera; ca. 172 pk volgens test op de vermogensbank) en rijdt bijzonder fijn.


eeuh een throttle-cam geeft toch niet meer vermogen alleen een
progressievere reactie op het gaspedaal :?:

SPEEDY944
Degene die mee is geweest naar Stuttgart (fabrieksbezoek) hebben mijn 944 uitvoerig kunnen aanschouwen en de 'jaren '80 911-jes (SC's) hadden alle moeite om me op 'die Autobahn' bij te benen...
Klopt helemaal, maar die gingen dan ook naar het juiste dorp en het juiste hotel. Daarom zag je ze verdwijnen uit je binnenspiegel :lol: :lol: :lol: kon het niet laten :wink:
Plaats een reactie