Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

rijvaardigheidscursus

14 sep 2006 22:10

weet een van jullie hier waar men het beste een cursus kan volgen voor specifiek de 911, 964 , heeft een van jullie ervaring, zoja waar??
met vriendelijke groet mike

14 sep 2006 23:07

Welkom Mike,

Een rijtraining specifiek voor P911/964? Lijkt me lastig. Dat is voor een rijvaardigheids- of race-instantie wel een héél beperkt marktsegment.

Maar de Paul Maaskants van deze wereld zullen je uitstekend kunnen begeleiden bij het (leren) beheersen van een P (of welk type auto dan ook).

TIP: Google eens op rijvaardigheidstraining en dergelijke....

15 sep 2006 11:23

Yep, bij Paul Maaskant in Lelystad heb ik ook zo'n rijvaardigheidestraining/slipcursusgebeuren gevolgd (zie avator). En op de oval gereden, ook erg lachen! Rechtuit sturen en toch de bocht om...

Was erg interessant, leuk en leerzaam. We hebben toen kunnen regelen dat we er met z'n 3-en van 5 tot 9 's avonds terecht konden. 2x een 911 2.2s en 1x een boxster. Soort van privéles dus.

Ik geloof dat het me ongeveer 190 Euro heeft gekost (pakketprijs, gedeeld door het aantal deelnemers).

Mijn advies: Doen! 8) 8)

early911 heeft het indertijd voor ons 3-en geregeld, dus heb geen adressen en dergelijke waar ik je nog verder mee kan helpen. Wellicht een pb naar early911 dus...

15 sep 2006 14:00

Een van de meest zinvolle trainingen die er zijn via Paul Maaskant. Je leert er erg veel van en het valt mij op dat het ook in de praktijk blijft hangen.

15 sep 2006 15:00

Prodrive Rijvaardigheidstraining is erg leuk :idea: ..... maar zinvol :?: ..... nou, nee.
Wat mij betreft niet :!:

15 sep 2006 17:18

EriC4C schreef:Prodrive Rijvaardigheidstraining is erg leuk :idea: ..... maar zinvol :?: ..... nou, nee.
Wat mij betreft niet :!:


Mee eens.

Vond de Driving Academy van een heel ander kaliber, al hangt daar ook een ander prijskaartje aan, eerlijk is eerlijk.

Afbeelding

15 sep 2006 23:14

EriC4C schreef:Prodrive Rijvaardigheidstraining is erg leuk :idea: ..... maar zinvol :?: ..... nou, nee.
Wat mij betreft niet :!:


Ook mee eens. Idem voor de ANWB-training. Overigens imho wel zinvol voor de mevrouw die niet zo zeker is in het verkeer en nooit harder gaat dan 50/80/100 en 's wil ervaren hoe het voelt als een auto slipt of gaat glijden. Kan voor zo'n persoon wel 's leerzaam zijn.

16 sep 2006 2:37

MS964 schreef:&
EriC4C schreef:....zinvol .... nou, nee.
Wat mij betreft niet


Ook mee eens. Idem voor de ANWB-training. Overigens imho wel zinvol voor de mevrouw die niet zo zeker is in het verkeer en nooit harder gaat dan 50/80/100 en 's wil ervaren hoe het voelt als een auto slipt of gaat glijden. Kan voor zo'n persoon wel 's leerzaam zijn.


(ik heb eea even ingekort).

Afgelopen week moeiteloos de 200 nog wel even aangetikt en voel me zeker wel zeker in 't verkeer.

Maarrrr ik wil wel weten hoe m'n auto op glad wegdek of in extreme omstandigheden reageert. En ben te blij met m'n auto om 'm in het dagelijks leven niet onder controle te kunnen houden.

Dus vandaar de cursus. Goede basis. Misschien volgend jaar een 'opfrissingscursus' of één van de andere aanraders van hier boven.

Dus noem me een 'mevrouw die niet zo zeker is in het verkeer', ik wil m'n bakkie wel heel houden...

(ben nu overigens wel heel benieuwd naar de andere 2 cursussen...)

16 sep 2006 10:02

EriC4C schreef:Prodrive Rijvaardigheidstraining is erg leuk :idea: ..... maar zinvol :?: ..... nou, nee.
Wat mij betreft niet :!:


zeker ook leren fietsen voordat je kon lopen :bang:

16 sep 2006 10:25

Jeroen914 schreef:zeker ook leren fietsen voordat je kon lopen :bang:


Weet nog wel een leuke fietsenmaker in Hellefeetcity :lol: :lol: :lol:



Serieus, zelf de volgende rijvaardiheidscursussen gedaan met de 911.


1- Pon Driving academy, 2e deel op circuit van Zandvoort de gehele dag in de stromende regen.

Heb ik enorm veel van geleerd, was een top dag met top instructeurs, Gijs van Lennep-Hans Deen etc. etc., was een unieke ervaring zeker vanwege het slechte weer.

2-Paul Maaskant Pro drive rijvaardigheids training RDW circuit Lelystad (NPC evenement).

Ook behoorlijk veel van geleerd, vooral het voelen wat ie wel en eigenlijk wat ie niet ken was een ervaring op zich.

3- 3x Circuit avonden van de NPC, met eigen NPC instructeurs.

Eigenlijk het meeste plezier aan beleefd, vooral vanwege het veilige karakter, geen inhalerij etc.


Conclusie:

1. Zeer leerzaam errug duur, maar wel een top dag
2. Veel gevoeld, mooie ervaring op die epoxie circels, prijs aangenaamer dan 1.
3. Veel plezier aan gehad, ook geleerd circuit etc.



Maar om nu te zeggen dat ik een megaracer cq chauffeur ben geworden hierdoor........ik hoop het, is moeilijk van jezelf te zeggen.
Maar meerwaarde heeft het altijd........





Volgende cursus is op het circuit van Zanvoort, krijg ik de beroemde "Heel and Toe" instructie van (de meester in deze) Jeroen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: , ja toch ??


Als ik dat beheers, zou het ooit, dan kan ik dus vlammen.......

16 sep 2006 11:14

John4S schreef:Volgende cursus is op het circuit van Zanvoort, krijg ik de beroemde "Heel and Toe" instructie van (de meester in deze) Jeroen :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: , ja toch ??

Als ik dat beheers, zou het ooit, dan kan ik dus vlammen.......


dat staat :!: (dat van de "instructie" dan... met vlammen heb ik niks te maken)
hoewel je het beter elders kan proberen voordat je het op het circuit in praktijk brengt ;)

16 sep 2006 12:37

@Ingo: heel verstandig dat je het opbouwt en oefent waar het kan :!: :D

En een goed advies voor drknauf en anderen die de eerste stappen zetten op de snelle weg die 'Porsche' heet :P

De enkeling die de cursus al in de baarmoeder heeft gedaan kan zich de kosten natuurlijk besparen :wink:

16 sep 2006 12:41

Inderdaad,gewoon bij het begin beginnen.
Binnenkort haal je die zog. rijders wel in. :wink:

17 sep 2006 12:53

Jeroen914 schreef:zeker ook leren fietsen voordat je kon lopen :bang:

RS-R schreef:Binnenkort haal je die zog. rijders wel in. :wink:

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij werd naar ervaringen/meningen gevraagd over bepaalde rijvaardigheidstrainingen en heb ik die gegeven. Ik zeg niets over mijn rijders-kwaliteiten. Degene die dat wel zo interpreteert tja, ..... "Zoal de waard is .....".

17 sep 2006 13:30

Ik heb de Pro-drive 2 keer gedaan, meerdere Pon-avonden, slipcursus op de Nürnburg en Power en Snow. Ook nog die licentie gehaald. Ik denk wel dat je er wat aan hebt. Je wordt geen Nikki Lauda, maar je leert wel beter omgaan met je auto. Zeker leer je beter zijn (of was het nu haar?) reacties kennen, herkennen en opvangen.

Wat allemaal toch niet weg neemt, dat je lelijk kunt slippen (zie andere topic over het aquaplannen op de A1), maar wat misschien wel heeft geholpen om niet in paniek te raken en de auto op de weg te houden ipv tegen een stel bomen te parkeren... Heb wel de glimmende kant boven gehouden en haar niet op de buitenspiegel geparkeerd!

Buiten de discussie of het nu wel of niet zinvol is; de Porsche heb je toch niet enkel om mee te rijden, maar ook om er plezier mee te maken en om mee te spelen. :D


Enneuh...voor diegene die het nog niet wist...ik ben dus een mevrouw...

17 sep 2006 13:36

Lydia schreef:Enneuh...voor diegene die het nog niet wist...ik ben dus een mevrouw...


.... met een redelijk zware rechtervoet :wink:

17 sep 2006 13:40

EriC4C schreef:
Jeroen914 schreef:zeker ook leren fietsen voordat je kon lopen :bang:

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij werd naar ervaringen/meningen gevraagd over bepaalde rijvaardigheidstrainingen en heb ik die gegeven.
RS-R schreef:Binnenkort haal je die zog. rijders wel in. :wink:

Ik zeg niets over mijn rijders-kwaliteiten. Degene die dat wel zo interpreteert tja, ..... "Zoal de waard is .....".


je voelt je wel erg aangesproken :uh:
"wie de schoen past..."

op een circuit-training wordt je niets bijgebracht over wagen beheersing
er wordt je geleerd hoe je de ideale lijnen moet rijden
waar de grenzen van je auto liggen (en die van jezelf) moet je zelf maar uit vogelen...

bij een rijvaardigheids training (maaskant/prodrive, slotemakers, etc.) gaat het juist wel om wagen beheersing
elementaire dingen als het (tijdig) herkennen van onder/overstuur, hoe te corrigeren en fatsoenlijk remmen
zaken die iedere automobilist (porsche of niet) zou moeten weten/beheersen
lijjkt me dus een logisch begin... :idea:

17 sep 2006 13:58

Ben ik het niet helemaal mee eens, Jeroen. Natuurlijk leer je op een rijvaardigheidscursus veel meer als op een circuit. Wat je op een circuit wél leert, is inderdaad de ideale lijnen rijden. Maar dat is natuurlijk ook een rijvaardigheid. Rij maar eens knetterhard door een bocht op het circuit, terwijl je fout, of juist helemáál niet de ideale lijnen rijdt... Door te leren wat de ideale lijnen zijn en waarom (ik hoef jouw die natuurwetten niet uit te leggen, net zomin als onder- en overstuur) verbeter je de wagenbeheersing natuurlijk ook. Opritten en afritten van een snelweg leer je daardoor ook anders nemen. Wagen beheersing door het uitbreken door een verkeerd genomen bocht... ik heb wel wat geleerd van het circuit. Het voordeel daar is, dat er geen zijwegen zijn, je allemaal dezelfde kant op rijdt en er geen lantaarnpalen staan in de bocht. Genoeg ruimte om te spelen, de reactie te voelen bij bochten die je op verschillende manieren (lees: lijnen) rijdt en met verschillende snelheden.

17 sep 2006 14:09

Jeroen914 schreef:
EriC4C schreef:
Jeroen914 schreef:
EriC4C schreef:Prodrive Rijvaardigheidstraining is erg leuk :idea: ..... maar zinvol :?: ..... nou, nee.
Wat mij betreft niet :!:

zeker ook leren fietsen voordat je kon lopen :bang:

Ik kan me vergissen hoor, maar volgens mij werd naar ervaringen/meningen gevraagd over bepaalde rijvaardigheidstrainingen en heb ik die gegeven. Ik zeg niets over mijn rijders-kwaliteiten. Degene die dat wel zo interpreteert tja, ..... "Zoal de waard is .....".

je voelt je wel erg aangesproken :uh:
"wie de schoen past..."

Ja, vreemd hè ..... je aangesproken voelen als iemand iets rechtstreeks tegen je zegt. :roll:

Wat mij betreft einde onderlinge "discussie".
Een (inhoudelijke) reactie op een opmerking van jou levert zelden een zinvolle discussie en daarentegen meestal een puberale reactie op. Ieder zijn eigen stijl en dat is niet de mijne, dus ik pas daarvoor.
:salut:

17 sep 2006 14:34

Lydia schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, Jeroen. Natuurlijk leer je op een rijvaardigheidscursus veel meer als op een circuit. Wat je op een circuit wél leert, is inderdaad de ideale lijnen rijden. Maar dat is natuurlijk ook een rijvaardigheid.

Lydia, tuurlijk leer je op een circuit evenement een hoop, maar ik denk dat als je eerst een "gewone" rijvaardigheids training volgt je er meer profijt van hebt. Questie van beginnen bij het begin

@ Eric, laat je lange tenen eens amputeren en/of leer lezen :!:
ik heb nergens ook maar iets gezegd over jou rijders kwaliteiten
en de opmerking van Humph was misschien wel aan mij gericht
:ass: (puberaal genoeg :?:)

17 sep 2006 15:14

Met een coureursopleiding via RSZ leer je meer dan alleen maar de ideale lijn sturen. Ook staan er op het programma verschillende technieken voor wagenbeheersing zoals oa (uit)remmen, slippen, driften, slalom, slipstreamen, theorie, etc etc

IMHO leer je tijdens zo'n circuittraining van een paar dagen meer dan een middagje slipcursus of rijvaardigheidtraining.

Helaas is het prijsje hier ook wel naar :cry:

17 sep 2006 16:41

@ Jeroen, ik heb het niet over een dagje rubber achter laten op het circuit. Ik heb 2 dagen van `s morgens 8.00 uur tot `s avonds 18.00 uur intensieve training gehad van Huub vermeulen en zijn team. Natuurlijk heb ik via de Porsche Club en de Pon-avonden al heel wat rijvaardigheidstrainigen gehad. Vooral die op de Nürnburg was erg intensief. Dat heeft veel te maken met wagenbeheersing in die zin van remmen, uitbreken en slippen. Circuitrijden met bochtenwerk in combinatie met hoge snelheid.

17 sep 2006 16:42

14skillz schreef:IMHO leer je tijdens zo'n circuittraining van een paar dagen meer dan een middagje slipcursus of rijvaardigheidtraining.


dat mag ook wel lijkt me... :roll: :wink:

17 sep 2006 22:37

14skillz schreef:IMHO leer je tijdens zo'n circuittraining van een paar dagen meer dan een middagje slipcursus of rijvaardigheidtraining.


Dat je daar meer leert is niet zo gek. Is het ook niet zo dat de meeste circuit trainingen, zoals Lydia al aangeeft, er van uitgaan dat je meer rijopleidingen hebt gedaan dan alleen dat roze papiertje en erdus van uit gaan dat je al enige gevorderde vertuigbeheersing hebt.

Ik heb een circuit training gedaan waarbij ik blij was dat ik al een aantal voortgezette rijopleidingen en slipcursussen had gedaan. Anders had de cursus op een heel ander niveau gelegen.

17 sep 2006 22:49

Jeroen914 schreef:
Lydia schreef:Ben ik het niet helemaal mee eens, Jeroen. Natuurlijk leer je op een rijvaardigheidscursus veel meer als op een circuit. Wat je op een circuit wél leert, is inderdaad de ideale lijnen rijden. Maar dat is natuurlijk ook een rijvaardigheid.

Lydia, tuurlijk leer je op een circuit evenement een hoop, maar ik denk dat als je eerst een "gewone" rijvaardigheids training volgt je er meer profijt van hebt. Questie van beginnen bij het begin

@ Eric, laat je lange tenen eens amputeren en/of leer lezen :!:
ik heb nergens ook maar iets gezegd over jou rijders kwaliteiten
en de opmerking van Humph was misschien wel aan mij gericht
:ass: (puberaal genoeg :?:)


Nee hoor Jeroen,( en Eric)
meer in het algemeen.
Gewoon bij het begin beginnen.
Plaats een reactie