Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
21 sep 2006 14:26
Hallo, ben in de aanloop van de aankoop van een 911T '69, kan iemand me grofweg vertellen wat je op jaarbasis ongeveer kwijt bent aan onderhoud , dus niet de hele evt opknap meegerekend
thanks,
bas
Laatst bijgewerkt door
500gls op 21 sep 2006 14:48, in totaal 1 keer bewerkt.
21 sep 2006 14:30
ene jaar 400 euro jaarbeurt andere jaar 800 euro grote beurt.
zo ongeveer geschat.
verder alles wat stuk of bijna stuk gaat.
en banden natuurlijk...
21 sep 2006 14:32
hoeveel km ben je van plan te gaan maken? en dan nog is het lastig in te schatten lijkt me
iets van €1000.= per 10.000 km lijkt me een aardige richtlijn
21 sep 2006 14:48
500gls schreef:... kan iemand me grofweg vertellen wat je op jaarbasis ongeveer kwijt bent aan onderhoud ...
Afhankelijk van het te rijden aantal kilometers en de conditie van de auto
Denk daarbij aan zaken die lange tijd niet los zijn geweest en voor een (grote) onderhoudsbeurt wel los moeten
Ookal rij je heel weinig per jaar
een jaarbeurt: alles even na(laten)lopen en olie verversen is toch aan te raden ....
Normaliter doe je 1 beurt per 20.000 km - een jaarbeurt daar gelaten ...
21 sep 2006 15:33
Marco schreef:iets van €1000.= per 10.000 km lijkt me een aardige richtlijn
Lijkt mij aan de lage kant, hier op het Forum heb ik weleens gezien dat gerekend wordt met 20 ct/km.
Zelf zit ik (nu na 18K km) op ongeveer 1 euro/km voor brandstof/benzine/verzekering/wegenbelasting/onderhoud/groot onderhoud...(ik hoop dat dat wat lager wordt....)
Maar zoals Olaf al schreef:Afhankelijk van het te rijden aantal kilometers en de conditie vav de auto
Maar een oudje van 37 jaar zal (mits het geen concourstaat is) echt wel wat "extra" onderhoud nodig hebben.....
21 sep 2006 15:35
zelf iets van €2,100.= uitgegeven, nu ruim een jaar en 22.000 km verder
dit is zonder de banden, verzekering en benzine etc.; puur beurten/onderhoud/vervangingen (incl. kachelknopje)
21 sep 2006 15:41
Marco schreef:(incl. kachelknopje)
Maar dat was ook het duurste.....
21 sep 2006 15:45
EvR schreef:Maar een oudje van 37 jaar zal (mits het geen concourstaat is) echt wel wat "extra" onderhoud nodig hebben.....
Buiten het normale onderhoud om
.... en die kosten zijn niet in te schatten
21 sep 2006 16:34
Tja, da's toch behoorlijk duur allemaal als je 't vergelijkt met een moderne wagen, zelfs een 997...
Dan lijkt het mij best - als je zo'n oldtimer wil aanschaffen - om meteen een mooi gerestaureerd exemplaar te kopen, waar alle nodige kosten reeds aan gedaan zijn...
21 sep 2006 16:51
Zonder nieuw aircoknopje
: Gemiddeld € 1000,-- p/j.
21 sep 2006 16:53
Carrera4s schreef:Tja, da's toch behoorlijk duur allemaal als je 't vergelijkt met een moderne wagen, zelfs een 997...
ach valt me nog best mee, vorige auto's kosten me vaak ook €800-1000 per jaar aan onderhoud; slechts 2x zo duur en dan Porsche kunnen rijden
de lage afschrijving compenseert ook nog en tegen de permagrin kan niets op
21 sep 2006 16:57
nou dat zijn inderdaad wel zeer uiteenlopende kosten 1€ per km lijkt mij wel een reden om er NOOIT aan te beginnen, misschien een typfoutje ?
± 1000,- per jaar lijkt me redelijk.
Zijn jullie allemaal van de reparaties bij de porsche dealer/specialist ?
Heb zelf een ' beun ' die in de laaste 5 jaren mijn Renault Espace ( ook geen eenvoudige wagen ) zeer goed heeft onderhouden/gerepareerd.
Is het volgens jullie mogelijk om iemand met wel een gezond paar hersenen nu het onderhoud/reparaties te laten doen aan de 911 die hij dus niet goed kent ? ( meaning mijn 'beun' natuurlijk )
21 sep 2006 16:58
500gls schreef:Is het volgens jullie mogelijk om iemand met wel een gezond paar hersenen nu het onderhoud/reparaties te laten doen aan de 911 die hij dus niet goed kent ? ( meaning mijn 'beun' natuurlijk )
nee
21 sep 2006 17:01
Op goed onderhoud moet je, o.a. vanwege de veiligheid, imho niet willen bezuinigen.
21 sep 2006 17:13
WdePundert schreef:Op goed onderhoud moet je, o.a. vanwege de veiligheid, imho niet willen bezuinigen.
En zeker niet gaan beunen
21 sep 2006 18:49
misschien is beun een fout woord, het is een zeer betrouwbare garage, alleen niet een merkgarage.
Ik neem aan dat de porsche techniek toch geen hogere wiskunde is ? of vloek ik nu in de kerk !
21 sep 2006 19:30
Het probleem zit hem meestal in het ontbreken van de juiste onderdelen en gereedschap (heb ik me laten vertellen)... En het feit dat je werkelijk NERGENS bij kunt...
Iedereen kent het verhaal wel: "Meneer, er is een schroefje/dingetje stuk aan de motor, en dat is goed en slecht nieuws".... "Het goede: dat ding kost maar 50 cent!".... "Het slechte? Het is nagenoeg onbereikbaar, dus het blok moet eruit en uit elkaar!"
21 sep 2006 20:09
500gls schreef:Is het volgens jullie mogelijk om iemand met wel een gezond paar hersenen nu het onderhoud/reparaties te laten doen aan de 911 die hij dus niet goed kent ?
Mogelijk
JA
Verstandig
NEE
Wat je bespaard aan munten door je onderhoud niet bij een Porsche-specialist (of evt. dealer) te laten doen - lever je dubbel en dwars in voor of ten tijde van een evt. verkoop
21 sep 2006 20:40
Om de wagen bij een niet Porsche specialist te brengen voor het algemene onderhoud lijktr mij ook niet verstandig....
Ik heb onlangs de APK laten doen bij een niet Porsche dealer in mijn eigen dorp. Het knipperlicht (mechanisme van hendel bij het stuur) moest vervangen worden. 3 uurtjes arbeid totaal.... Als ik de kosten die ermee gepaard gaan vergelijk bij de de Porsche specialist en deze betreffende garage, liggen ze niet eens zoveel uit elkaar.
En te bedenken dat het juiste gereedschap niet voor handen ligt... zal het zeker geen tijdsbesparing worden. Zou het op het eind van de rit dan een kosten besparing worden
21 sep 2006 20:58
Porsche rijden is nu eenmaal pijn lijden...
... in je portemonnaie
21 sep 2006 21:06
Anton schreef:Porsche rijden is nu eenmaal pijn lijden...
... in je portemonnaie
Maar de pijn in de mondhoeken...... na te lang hebben gegrijnst...
Die is onbetaalbaar!!!!
21 sep 2006 21:18
Sommige mensen noemen dat geloof ik een permanente grijns
21 sep 2006 22:57
500gls,
laat je niet uit het veld slaan.
Ook een P heeft maar een gewone verbrandingsmotor.
kleppen en ontsteking afstellen, olie verversen is bij ALLE auto's het zelfde.
Zeker oudjes draaien prima op gewone 10W40, voor geen moeilijke synt olie ingooien, dat is vragen om problemen als ie dat niet gewent is.
Wel raad ik aan om een keer door een specialist te laten kijken als je het gevoel hebt dat ie niet lekker rijd. De echte finetuning komt daar het beste tot zijn recht.
Rene die het onderhoud gewoon zelf doet
22 sep 2006 7:43
yohanv schreef:Ik heb onlangs de APK laten doen bij een niet Porsche dealer in mijn eigen dorp.
Dat heb ik ook wel gedaan, omdat een APK alleen maar kijken is, en iik ben er bij, maar eraan sleutelen mogen ze toch echt niet.
22 sep 2006 8:08
@ rene914,
dat lijkt me nou ook het beste, dat doe ik al sinds jaren met mijn Espace als er moeilijkere dingen aan de hand zijn waar de auto bijv aan de compu moet etc ga ik naar de renault dealer, logisch.
En verder is er bij twijfel natuurlijk dit forum met heel veel kennis !!
Bedankt allen voor de input.
nog 1 laatste vraag is een iets latere 911 sc nou een betrouwbaardere keuze dan de 911t '69 ??
gr,
bas
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.