Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
18 okt 2006 22:04
Ik lees af en toe over het reviseren van de motor na +/- 180.000 km
Ben zo maar is wat gaan rekenen.
Als je 180.000 km hebt gereden met een gemiddelde snelheid van 50 km/h
dan heeft de motor 3600 uur gedraaid. Ga je dan uit van een gemiddeld toerental van 2500rpm zijn dat
2500 x 60 x 3600 = 540.000.000 omwentelingen.
als de zuiger een slag heeft van 75 mm legt hij per omwenteling 150 mm af
deze 150 mm x 540.000.000 omwentelingen is 81.000 kilometer.
Deze afstand wordt dus door de zuigerveren over de cylinderwanden afgelegd.
Nu heb ik bij deze berekening zomaar een aantal dingen aangenomen. Maar het geeft toch wel aan dat we hier met indrukwekkende getallen,afstanden en technische prestaties te maken hebben (geld natuurlijk ook voor andere motoren)
Ik zelf vond deze wellicht zinloze berekening toch wel leuk.
18 okt 2006 22:18
1974T:
Ik zelf vond deze wellicht zinloze berekening toch wel leuk
je geeft zelf al het antwoord,heb er ook aleens aan zitten te denken
18 okt 2006 22:42
indrukwekkend getal zeker als je rekening houdt met het feit dat ie op het bovenste en onderste 'dode punt' (heel even) tot stilstand komt en dan weer naar boven/beneden geslingerd (of eerder gekatapulteerd) wordt met een snelheid die wij nog geen paar seconden zouden volhouden
18 okt 2006 22:45
Ja het verbaasd mij als techneut nog steeds hoe lang lagers en kleppen het ook uit kunnen houden.
Mijn eigen 6 cylinder (benzine) heeft nu 275.000 op de teller staan en is nog lang niet aan revisie toe en ik ken zelfs enkelen die al bijna 500.000 km op de teller hebben staan met een 6 cylinder benzine.
Ik heb een Golfje diesel gehad dat ruim de 500.000 heeft gepasseerd en nog steeds voldoende compressie had.
Kun je nagaan hoe zorgvuldig dat soort techniek toch wordt ontwikkeld. Los van de enorme afstanden en omwentelingen die gemaakt worden is het ook nog eens onder barre omstandigheden. Reken maar dat zo'n zuigerveer het warm heeft
18 okt 2006 23:40
Zeker als je bedenkt dat de hedendaagse motoren al geruime tijd met robots al in elkaar worden gezet.
Ik ben in het verleden een regelmatige bezoeker van één van de motorenfabrieken van VW (Salzgitter D) geweest en heb daar het productieproces van A tot Z kunnen bekijken.
Vier zuigers met de bijbehorende zuigerveren, 3 per zuiger, worden in één mechanische handeling gemonteerd.
Vroeger bouwde in zelf ook motoren, maar dan handmatig en ik kan gerust zeggen dat het een secuur klusje is om zuigerveren te monteren.
19 okt 2006 6:36
beetje verder doordenkend is het niet die 81,000 km die zo indrukwekkend is omdat die grotendeels afgelegd worden 'in de smering" dus glijdend op een laagje olie, en dus eigenlijk geen slijtage. De slijtage vindt hoofdzakelijk plats door de (koude) starts en tijdens het afzetten van de motor daar op dat moment de smering niet to sporadisch aanwezig is. Dus die 81,000 km is niet relevant, het lijkt me zelfs als je de motor continue zou laten lopen er veel indrukwekkendere getallen uitzouden komen....
Het zelfde geldt voor lagers, daar die op hetzelfde principe werken....
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.