Yes!! Gisteren mijn 997 Targa 4S opgehaald, het blijkt de eerste in NL op kenteken gezet, niet dat dit nu zo belangrijk is maar toch leuk. Voor mij de eerste splinternieuwe Porsche, wat een gevoel zeg! Kleine tour door Zeeland gemaakt en vandaag terug naar de UK.
De eerste 500 km rustig aan doen (<4000rpm) maar gelukkig ben ik daar nu overheen.
Wat viel op:
1. prachtige constructie van het dak, had dit al gezien bij de 996 maar nu ook echt beleefd. Ik vind het absoluut iets toevoegen aan de beleving van de auto en vraag me af of ik het rolgordijntje veel ga gebruiken. Het interieur is hierdoor ondanks de zwarte kleur toch mooi verlicht en oogt redelijk ruim.
2. het rijden is echt een feest, mijn kaken en wangen zijn nog niet helemaal gewend aan de permanente glimlach maar dat gaat niet lang duren. Hoe de motor oppakt, schakelt, klinkt bij iets meer gas, het is gewoon fantastisch. De PASM sportstand heb ik kort uitgeprobeerd, duidelijk voelbaar is het veel strakkere karakter wat denk ik pas echt tot zijn recht komt bij circuitgebruik, voor de openbare weg lijkt de normale stand sportief genoeg. Sturen en remmen gaat zoals je van een moderne Porsche mag verwachten, communicatief en zeker. Realiseer me net dat ik sportchrono nog niet heb uitgeprobeerd: nog even een klein rondje dan maar...
3. het kost me moeite een goeie (lees comfortabele) zit te vinden achter het stuur, voldoende electrische verstelmogelijkheden met lendesteun etc. maar na bijna 500km vandaag toch last van onderrug, heb ik in andere auto's eigenlijk nooit last van. Nog maar eens goed voor gaan "zitten" vwb instelmogelijkheden en de goeie zit in het geheugen opslaan.
4. bediening van zaken als radio, verwarming en cruisecontrol went snel, navigatiesysteem heeft als voordeel boven het losse systeem wat ik in andere auto's gebruik, dat file info keurig op de kaart wordt aangegeven.
Al met al een bijzondere gebeurtenis, ophalen en eerste ritjes in een gloednieuwe P: ik voel me bevoorrecht en realiseer me dat dit lang niet voor iedereen is weggelegd. Alhoewel, nieuw of niet, iedereen die een Porsche kan rijden is een beetje bevoorrecht, toch?!
Nu hoogste tijd voor een glas wijn, de benen op tafel en eens uitgebreid het instructieboekje lezen.
Cheers,
Huub