Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wegligging pre '73

27 nov 2006 18:53

Hoi,

heeft iemand tips om de wegligging bij hoge snelheden met een pre '73 te verbeteren. Als ik naar de 180 km/h ga wordt de wagen wat zweverig.
Wat opvalt is dat wanneer je op het gas blijft het nogal meevalt, maar zodra je het gas lost begint hij vooraan te zweven.
Had al gedacht aan een zakje zand van 50kg in de koffer te leggen of eventueel achteraan wat te verhogen dmv grotere velgmaat.
Alle suggesties zijn welkom.

Sportieve groeten.

27 nov 2006 19:53

Alle ophangrubbers vervangen en eens goed laten uitlijnen? Een 911 van die leeftijd zal altijd wel wat listiger blijven dan een nieuwere. Dat is nou eenmaal de aard van het beestje :wink:

27 nov 2006 21:59

Ik sluit me helemaal bij Double G aan.
Alleen al goed uitlijnen is een wereld van verschil.

27 nov 2006 22:48

Als ie pas bij 180 wat zwerig wordt zou ik zeggen, niks meer aan doen. Veel beter krijg je zo'n oudje niet. En zakken zand, groter wielen achter :?: :?: :?:

27 nov 2006 23:37

Zoals je zelf al aangaf; druk op de voorwielen vergroten; persoonlijk zou ik beginnen met 25 kilogram.....
Troost je, 20 jaar jongere Elfers hebben het 'probleem' nog steeds een beetje......... :lol: :lol: :lol:
(gebruik de zoekfunctie even...)

28 nov 2006 2:47

Epicurus schreef:Zoals je zelf al aangaf; druk op de voorwielen vergroten

denk niet dat dat het probleem is... bij gas los heb je namelijk meer wieldruk voor dan met het gas erop :idea:
goed uitlijnen dus (waarschijnlijk te weinig toe-spoor)

28 nov 2006 14:46

@Jeroen: zonder gas inderdaad meer druk op vooras, maar als vering 'origineel' is (of zijn de 73-ers een stuk slapper geveerd?) zal kanteling (verschuiving van dynamisch zwaartepunt naar voren) toch meevallen ??

Houd ons op de hoogte


R.

28 nov 2006 15:35

Met welke auto heb je hier last van?
met je 73S of met de targa E?

Bij mijn Targa E '73 met S voorspoilertje, ligt'ie lekker strak ook bij
180 plus.

Zou S spoilertje niet helpen?

greetz

28 nov 2006 16:12

Safety Aspects on the aerodynamics of Porsche 911 schreef:Straight line stability and side wind sensitivity were problems on the early Porsche 911's. Some reasons were the heavy engine in the rear and the fact that the center of pressure was located far ahead of the center of gravity.
To a certain extent, this can be solved with proper suspension and aerodynamic aids. Porsche wanted to increase the moment of inertia both around the cars vertical and longitudinal axis. In order to do this Porsche added a total of 11 kg, in some cases even 22 kg, in the front bumper outer ends. The extra weight was named “reinforcement of front bumper” and was sometimes added without notification to the car owner. The problems decreased but adding weight on a sports car is not very suitable and could only be regarded as a temporary solution.

From the beginning Porsche 911 had 165 HR 15 tires on 4,5 inch rims. On the A-series model from 1968 the same tires were fitted on 5,5 inch rims. Together with reduced caster angle some improvements in straight-line stability was achieved.
To gain a better weight distribution, heavy parts were moved to the front and parts in the rear were made lighter. On the B-series model, for model year 1969, two smaller batteries placed in the front fenders replaced the single one. Both engine crankcase and gearbox were made of magnesium instead of aluminum. These modifications, together with an extended wheelbase (57mm), gave a front/rear weight distribution of 43/57 percent.

The 911S were equipped with 185/70VR15 tires and tuned for a less under steered behavior. Porsche believed that the customers for this higher performance model had the required driving skills. The B-series reflected the intense development that had been going on since the introduction of the 911. This model is known to have good handling performance but the straight-line stability and side wind sensitivity were still not sufficient.

The E-series, model year 1972, was equipped with an air dam below the front bumper. Air dams are used to lower the front stagnation point and thereby decrease the pressure under the car, especially in the front, which reduces the lift forces. Since the pressure is lower underneath the car then on the sides, air will be sucked in from the surrounding. The effectiveness of an air dam therefore decreases towards the rear end of the car.

Aerodynamic measurements on an E-series model shows that front-end lift was reduced by 40 percent but rear lift force was not affected at all by the use of an air dam.
In 1972 Porsche wanted to match the 911 with the group 4 regulations. The regulation states that the general body contour must remain unaltered. To be allowed to fit a spoiler on the group 4 homologated cars Porsche needed a standard car with the same features. The car to meet the
challenge was the Carrera RS, model year 1973. This car was Porsches first road going car with a rear wing and wide rear fenders. The wider fenders enabled the use of wider tires in the rear than in the front. Porsche Engineers had wanted to do this for a long time in order to take care of the
heavy load on the rear axle and the increased power since the first introduction.


Er staat verder nog dat de Ducktail (en later Whaletail) niks doen voor de lift aan de voorkant maar effect hebben op de achterzijde. De 'airdam' waarover ze het hebben in combinatie met de S-bumper en een (eerder door anderen genoemde) goede afstelling van vering en sporing is ook zoals de engineers bij Porsche zelf het deden; meer was volgens hun niet mogelijk zonder consessies te doen aan gewicht en performance.

PS. als je het hele document (met berekeningen en Cw waardes, etc) wil hebben stuur me dan even een PB met je mail adres.

28 nov 2006 16:20

Ook even een fotootje van een airdam gezocht. Kon in je album niet zien of ie er een heeft, maar de blauwe 'S' in je album had 'm wel.

Afbeelding

28 nov 2006 17:47

patrick911 schreef:De 'airdam' waarover ze het hebben in combinatie met de S-bumper...

om verdere verwarring te voorkomen...
een voorspoiler IS een 'airdam'

28 nov 2006 18:27

Ik heb al enkele oude 11-jes gehad en zoals mijn huidige vooraan strak op de weg ligt heb ik ze nog niet meegemaakt. Vorige eigenaar had dan ook "turbo tie rods" gestoken, nieuwe schokdempers gemonteerd (koni) + de auto is correct uitgelijnd. Mijne heeft geen "spoiler" vooraan. Of de rubbers van de torsieveren / A-armen zodanig slijten dat die best ook vervangen moeten worden weet ik niet, ik neem aan van wel ? Ik weet niet of ze bij de mijne vervangen zijn.

29 nov 2006 17:56

Onze porsche rijdt ook erg strak, ook op hogere snelheden (al gaat ie op hogere snelheden natuurlijk wel een beetje zweven)
Deze is ook helemaal uitgelijnd, en uitgewogen. Er liggen nieuwe banden onder, en de stuurinrichting is omgebouwd naar een 930.
Van te voren hadden we een 912 maar die ''zweefde'' toch beduidend meer.

30 nov 2006 4:49

kristof356-911 schreef:Ik heb al enkele oude 11-jes gehad en zoals mijn huidige vooraan strak op de weg ligt heb ik ze nog niet meegemaakt. Vorige eigenaar had dan ook "turbo tie rods" gestoken, nieuwe schokdempers gemonteerd (koni) + de auto is correct uitgelijnd. Mijne heeft geen "spoiler" vooraan. Of de rubbers van de torsieveren / A-armen zodanig slijten dat die best ook vervangen moeten worden weet ik niet, ik neem aan van wel ? Ik weet niet of ze bij de mijne vervangen zijn.


Wat zijn "turbo tie rods" ?? De mijne moet tzt ook qua onderstel worden vernieuwd / op niveau juni 1970 worden gebracht (zei Paul Veens - Carcare afgelopen voorjaar. Ben al aan 't sparen... ;-) )

Ben benieuwd dus...

30 nov 2006 7:46

De normale spoorstangen hebben een kruiskoppeling als scharnierpunt aan de stuurhuiszijde, de turbo spoorstangen hebben een kogelgewricht.

Afbeelding
Plaats een reactie