als je meer info wilt over de film: "Le Mans" is het fotoboek over Steve McQueen van Michel Vaillant ook wel een echte aanrader.
Laat een andere, minder positieve, kant van het filmen zien. Normaal had de film al in '69 moete opgenome geweest zijn, maar door de revoluties (studentenprotesten) van '68 in Frankrijk hebbe ze het uitgesteld naar '70. Maar het scenario (winst beslist op de rechte lijn) is wel overgenome van de '69 editie. Zoals iedereen wel weet zijn de beelden deels echt van de 24 Uren van '70 (opgenome met de 908 van McQueen) en deels achteraf in de zomer opgenome. En dat filmen achteraf ging niet echt vlot, eerst wou Enzo Ferrari geen 512's afstaan toen hij het script las dat eindigde met een overwinning voor... Porsche. Dus heeft onze Belgische invoerder Jacques Swaters gezorgd voor de nodige Ferrari's (van Eccuri Francorchamps). Op de set moet McQueen zich ook als een klein kind hebbe gedrage en meer bezig geweest zijn met het rijden en genieten van al de racewagens dan het filmen. Bovendien wou hij elke scene telkens opnieuw en beter doen dat de filming enorme vertragingen opliepen en het budget meermaals overschreden werd. Op een gegeven moment stapte zelfs de regisseur op omdat hij vond dat Steve McQueen meer te zeggen had dan hem.
Uiteindelijk is de film dan ook nog eens geflopt aan de kassa, voornamelijk omdat McQueen zijn eerste zin pas na een 20-tal min zegt en men met zijn teksten geen hele pagina kan vullen. Spijtig dat deze fantastische film pas nu echt met het respect aanzien wordt dat het verdient.
Alle grote piloten uit die tijd hebben trouwens meegeholpen bij het filmen, enja we weten wel allemaal wat er toen met David Piper is gebeurd...