Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

BPM berekening extra's op een 996

21 dec 2006 17:23

Wat koste in Nederland een 996 zwart metalic C2 uit bouwjaar 10-97? (een van de allereerste dus). Ik kom op een prijs van 103.235 excl alle extra's.
Extra's:
Airco
Vol leer ( ook een optie geloof ik?)
Park assist
18" alu turbo velgen
Metalic lak

Heb nog geen optiecodes, dus weet niet of er nog meer extra's op zaten.
Hoeveel moet ik hiervoor bij de nieuwwaarde optellen voor de berekening van de BPM? iemand enig idee?
Maakt het nog uit of deze zaken er later zijn opgezet? (bv de velgen)

Zijn er nog zaken die speelde bij de aller aller eerste 996?

Ben een leek wat betreft het gehele BPM verhaal!!

21 dec 2006 17:35

hier kun je uitrekenen hoeveel BPM je nog moet betalen.

zonder de extra's dus nog E 2.757,- aftikken

21 dec 2006 18:03

Opties af fabriek is in de totale prijs.........dus ook hierover BPM aftikken.

21 dec 2006 18:12

John, je doelt hier op de airco/park assist en leer? enig idee hoeveel ik hiervoor moet bijtellen?

21 dec 2006 18:33

bij de nieuwprijs optellen en vervolgens door de calculator heenhalen.

Afbeelding Afbeelding

21 dec 2006 18:43

Marco, bedankt voor je appel en ei uitleg, echter is het probleem nou JUST dat ik niet weet WAT de extra kosten zijn voor deze optie's. Dus hoeveel moet ik erbij tellen? 10.000 20.000 5.000? heb geen idee

21 dec 2006 18:54

wat ik in jouw geval dan zou doen: kijken wat deze optie's op dit ogenblik kosten en vervolgens doorrekenen. Ondertussen eens wat reactie's afwachten. Er lopen een hoop knappe koppen hier rond.

Succes iig. Mooie wagen die 996!

21 dec 2006 18:59

PON bellen, die sturen je aan de hand van het VIN nummer de complete lijst met prijzen (af fabriek) van je 911 033 -4949911 :salut:

21 dec 2006 22:11

Denniz C2 schreef:Marco, bedankt voor je appel en ei uitleg, echter is het probleem nou JUST dat ik niet weet WAT de extra kosten zijn voor deze optie's. Dus hoeveel moet ik erbij tellen? 10.000 20.000 5.000? heb geen idee


En hopen dat de douanier niet het chassisnummer intikt (zoals helaas bij de invoer van mijn auto....) maar 'op het oog' accesoires noteert.......

21 dec 2006 22:17

Lijkt mij normaal dat de douanier op nummer controleerd. Hoe weet hij anders wat optie's zijn en wat standaard is toch?
Maar als ik het goed begrijp dan heb ik echt het VIN nummer nodig om een correcte BPM berekening te kunnen maken...

Gaan we daar maar eerst eens acheraan!

21 dec 2006 23:19

Ja dat kun je het beste doen.
Ik gewoon gebeld, ze hebben me de optielijst per mail gestuurd.
De prijslijsten van hebben ze per fax gestuurd. Dit alles GRATIS......... :!:

22 dec 2006 20:06

Denniz C2 schreef:Lijkt mij normaal dat de douanier op nummer controleerd. Hoe weet hij anders wat optie's zijn en wat standaard is toch?
Maar als ik het goed begrijp dan heb ik echt het VIN nummer nodig om een correcte BPM berekening te kunnen maken...

Gaan we daar maar eerst eens acheraan!



Nee, ik heb meegemaakt dat de Douanier gewoon 'op het oog' beoordeelt welke opties er op de auto aanwezig zijn (en er dus vaak over een aantal heenkijkt......), maar als hij chassisnummer bij importeur/dealer natrekt komt alles er direct uitrollen..... :(

22 dec 2006 20:14

Inderdaad effe bellen met Pon porsche Import. Ik heb een contact voor je:
Leliane Molenaar
033 - 4949911
leliane.molenaar :@: Pon Automobiel Handel. nl

(edit door paSCal: Mail adres en telefoonnummer van Leliane even aangepast, we willen niet dat ze platgebeld en platgespamd wordt toch? Het mailadres moet te herleiden zijn volgens mij....)

22 dec 2006 21:34

Mischien kan Leliane je aan de hand van bepaalde nummers je precies vertellen wat je aan BPM moet betalen :!: :?: :idea:

22 dec 2006 23:57

De regel voor de BPM is dat het gaat om de auto zoals deze wordt aangeboden bij de RDW.

Dus als er veel leer in zit af fabriek, dan zal de douane als deze inderdaad slim is dat weten op grond van sticker of info van PON. Maar als jij het hebt vervangen door 'niet leer', dan telt het dus niet meer mee!

Andersom: monteer niet VOOR de aanbieding bij de RDW een nieuwe dikke navigatieradio o.i.d. want daarover betaal je dan BPM OOK AL IS DIT IN NL GEKOCHT :idea:
Je bent de P. daar en dan aan het invoeren, DUS :!:

22 maart 2007 1:49

Boxy&Boraman schreef:PON bellen, die sturen je aan de hand van het VIN nummer de complete lijst met prijzen (af fabriek) van je 911 033 -4949911 :salut:


Ik heb net PON aan de lijn gehad, want wil zelf ook een Duitse Boxster invoeren, en mij werd verteld dat ze dit met het buitenlandse c.q. Duitste VIN niet konden.:?

Ik moest zelf alle opties opnoemen die er volgens mij opzitten en dan werd me de prijs telefonisch uit het boekje voorgelezen....

Heb ik nu de verkeerde persoon aan de lijn gehad (via algemene nummer hierboven vermeld)?

22 maart 2007 9:43

Paul van Engelen schreef:
Andersom: monteer niet VOOR de aanbieding bij de RDW een nieuwe dikke navigatieradio o.i.d. want daarover betaal je dan BPM OOK AL IS DIT IN NL GEKOCHT :idea:


Namontage valt niet onder BPM. Alleen is het beter om even niet te doen om gezeik te voorkomen.

De andere kant op kan ook. Indien er veel opties zijn, de opties die er makkelijk uit/af te halen zijn verwijderen bij aanbieding. Vooral handelaren passen deze truuk toe.

22 maart 2007 10:03

Namontage valt WEL onder BPM :!:
Zoals ik het stelde is het mij verteld door de douane ambtenaar die mijn 993 heeft bekeken 8)

Voorbeeldje van die dag: de originele radio van de optielijst zat er niet meer in, maar een Alpine ding. Berekent hij BPM over de orginele.
Ik zeg "die zit er toch niet meer in?".
Hij: "klopt, officieel moet ik BPM rekenen over de Alpine maar voor ik daar de prijs van heb, dat duurt wel even dus laten we de prijs van de originele nemen om geen tijd te verliezen." (Zou mogelijk de volgende dag kunnen worden voordat hij de prijs had.) Gaat in dit geval natuurlijk over tientjes, dus :lol:
Of ik dat ding nu net in NL had gekocht, dat deed er niet toe :idea: :roll:

22 maart 2007 10:13

Had je die radio er niet ter plekke uit kunnen halen :?: :idea:

22 maart 2007 10:21

Deniz,

Leliane Molenaar kan je het waarschijnlijk precies vertellen.

Volleder was een dure optie en bedroeg in datzelfde jaar voor de 993 TT:

Volleder: fl. 4599,- BPM bedrag volgens optielijst fl. 1769,-
Metalic lak: géén meerprijs

Succes!

22 maart 2007 10:40

@Olaf: van te voren in elk geval wel :!: :oops:

Net als het schuifdak en de Raff bekleding en de airco en de .... :lol: :wink:

22 maart 2007 10:46

Paul van Engelen schreef:Net als het schuifdak en de Raff bekleding en de airco en de .... :lol: :wink:


't is 'n idee :wink:

22 maart 2007 10:52

Is het trouwens echt zo (en hebben mensen daar ervaring mee) dat ze bij de douane je chassisnummer kunnen intikken en dan de complete lijst met opties van jouw auto te zien krijgen?

Dat zou niet leuk zijn, want ik ben er net achtergekomen dat mijn inschatting van de opties op de volgende week door mijn in te voeren Boxster S 10K te lager ligt dan het blijkt te zijn. Ik hoopte nog een beetje dat "onzichtbare" opties er misschien doorheenglippen...

22 maart 2007 11:11

Paul van Engelen schreef:Namontage valt WEL onder BPM :!:
Zoals ik het stelde is het mij verteld door de douane ambtenaar die mijn 993 heeft bekeken 8)


Ik heb er toch echt voor gestudeerd... dus doe ik net alsof ik er meer van weet dan een ambtenaar.

Uit de Wet (artikel 9, lid 9):

Wanneer een personenauto, een motorrijwiel of een bestelauto een bijzondere uitvoering heeft of is voorzien van extra toebehoren, wordt de waarde daarvan in de catalogusprijs begrepen, uitgezonderd de waarde van voorzieningen die niet zijn aangebracht door of namens de fabrikant of de importeur.


Voorbeeldje van die dag: de originele radio van de optielijst zat er niet meer in, maar een Alpine ding. Berekent hij BPM over de orginele.
Ik zeg "die zit er toch niet meer in?".
Hij: "klopt, officieel moet ik BPM rekenen over de Alpine maar voor ik daar de prijs van heb, dat duurt wel even dus laten we de prijs van de originele nemen om geen tijd te verliezen." (Zou mogelijk de volgende dag kunnen worden voordat hij de prijs had.) Gaat in dit geval natuurlijk over tientjes, dus :lol:
Of ik dat ding nu net in NL had gekocht, dat deed er niet toe :idea: :roll:


U bent opgelicht... :wink:

22 maart 2007 11:15

Boxstermouse schreef:Is het trouwens echt zo (en hebben mensen daar ervaring mee) dat ze bij de douane je chassisnummer kunnen intikken en dan de complete lijst met opties van jouw auto te zien krijgen?

Dat zou niet leuk zijn, want ik ben er net achtergekomen dat mijn inschatting van de opties op de volgende week door mijn in te voeren Boxster S 10K te lager ligt dan het blijkt te zijn. Ik hoopte nog een beetje dat "onzichtbare" opties er misschien doorheenglippen...


Volgens mij wordt die lijst door PON verstrekt. Ik heb iig meegemaakt bij invoer van mijn 968 cabrio dat ze een volledige lijst hadden.

Maar goed: kijk wat je eruit kan halen zonder al teveel moeite. Navi moet denk ik wel lukken. Velgen zijn ook makkelijk te verwisselen. Stoelen ook wel als je even anderen kan lenen (bij de optie volleer kan dat behoorlijk wat schelen).
Plaats een reactie