He leuk topic! (net thuis!)
Heb mijn Carrera 3.0 nu 3 jaar. Geweldig leuke en unieke auto. Veel rijplezier. O.a. twee keer mee naar Italy op vakantie geweest. geen enkel probleem voor het elfje uit 1977.
Heb wel eea bij de hakken gehad. Roest is een issue geweest. O.a. achterschermen en parafan, maar daar is de Carrera 3.0 niet alleenstaand in, hebben meer elfjes last van of gehad. Bij mij is het echter tevens een aanleiding tot totale metamorfose geweest! Van klassiek zilver into hip limoengroen!
Verder de motor en bak eruit geweest. Was niet direct nodig, maar hij wordt er wel beter van. Al met al dus niet goedkoop geweest, maar goed, that's why it is a hobby. Weet wel dat Andre een stuk minder aan de auto heeft hoeven doen, so you can be more lucky than I have been.
Aanvulling op info Andre:
- volgens mij heeft de 915 bak ook andere, kortere verhoudingen dan onder een SC, dus maakt graag en snel hoge toeren. Trekt errug lekker!
- Mag ook meer toeren max. maken dan SC, trekt duidelijk het hardst boven de 4.000 rpm.
- Heeft 200 pk, SC 180, 188 resp. 204 pk., maar zoals Andre al schreef, die zijn minder vinnig. Let op, ook de afstelling, zoals o.a. de kleptiming is bij een Carrera 3.0 anders dan bij een SC. Velen denken dat een SC dezelfde auto is als een Carrera 3.0, alleen een andere naam. Dit klopt dus niet, Carrera 3.0 was wel degelijk de voorloper van de SC, maar ze zijn niet hetzelfde.
- was samen met de 3.0 Turbo in die tijd topmodel en heeft derhalve heel veel Turbo opties standaard. o.a. elec. ramen, termostaat op de kachel, koplamp sproeiers, achterwisser etc. Maar ook lekker, veel hebben af fabriek groene bilsteins (de mijne in ieder geval) en zwaardere (turbo) stabi's en dat veert en stuurt erg lekker en strak.
- Iets bredere achterschermen (meen totale breedte +3 cm) dan standaard 2.7. Is later de standaard koets voor SC en 3.2 geworden.
- Niet geheel onbelangrijk voor mij, alleen de Carerra RS van 1973, de Carrera (2.7= RS motor) van 1974-1975 en Carrera 3.0 1976-1977 mogen orig. af fabriek de Carrrera stickers op de flanken voeren (zoals andre en ik hebben). Ik meen dat dat totaal maar iets van 5000 in coupe zijn. Best wel exclusief dus eigenlijk en ik vind het erg
seventies-retro
- Mag af fabriek de holle, polyester whaletale/RSR style spoiler voeren. heeft SC ook nog even gehad, daarna werd het de veel beter bekende tea-tray. Whaletale is wat slanker, ronder qua belijning. Bij mij zit die erop.
Wat ik het leuke aan een Carrera 3.0 vind is dat deze stamt uit een tijd dat nog niet iedere 911 carrera heette. Carrera stond alleen voor de snellere en sportievere versies van het basismodel. Verder de exclusiviteit van slechts twee jaar in een klein aantal gebouwd. En oud genoeg voor blauwe platen. Kenners zien meteen dat het een oudje betreft.
Dus wat mij betreft, goede keuze!
Succes met de zoektocht, ze worden niet vaak aangeboden. Ze ze wel opvallend vaak in de UK en dan tegen relatief lage prijzen, maar dan zit het stuur weer aan de rechterkant....
Laatst bijgewerkt door
Jeroen C3.0 op 30 dec 2006 19:46, in totaal 2 keer bewerkt.