Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Carrera 3.0

29 dec 2006 17:48

Ik heb mijn oog laten vallen op een Carrera 3.0 uit 1977.

Zijn er op dit forum mensen met bevindingen over dit model?

Is dit heel anders (rijden) dan een gewone 3.0 ?

Re: Carrera 3.0

29 dec 2006 17:53

A. Volp schreef:Zijn er op dit forum mensen met bevindingen over dit model?


Minimaal twee .... :wink:


A. Volp schreef:Is dit heel anders (rijden) dan een gewone 3.0 ?


Meer PK's en minder gewicht :idea:

29 dec 2006 18:11

Volgens mij is het verschil 20 pk en 40 kg ten gunste van de Carrera 3.0.

Re: Carrera 3.0

30 dec 2006 16:14

A. Volp schreef: Carrera 3.0 uit 1977.
Zijn er op dit forum mensen met bevindingen over dit model?


YEP :mrgreen: heerlijke auto.







De Carrera 3.0 werd maar 2 jaar geproduceerd,1976 en 1977.Totaal 1473 coupe's en 646 targa's.

Deze auto's zijn allemaal verzinkt en voorzien van goede onderbodem bescherming,maar wil niet zeggen dat ze niet roesten. :cry: :wink:

Qua model is er geen verschil tussen een 3.0 van 76 of een 3.2 van 89,onderhuids,optioneel en rijgedrag natuurlijk wel.

De 3.0 heeft een pittige en "bijterige" motor,de latere SC en 3.2 heeft meer koppel.
Fabrieksopgave: 200 PK bij 6000 rpm 0-100 in 6.3 sec top van 240
Orgineel zit er een 5 blads fan,rode motorbehuizing,hoge koplampsproeiers en een trombone koeler op,dit kan in 30 jaar natuurlijk wel gemodificeerd zijn.Wel een unieke auto waar er niet veel (meer) van zijn.
Heb de mijne al ruim 10 jaar en....:D nog nooit problemen gehad.Laat wel een aankoopkeuring uitvoeren bij een P specialist,ze lijken allemaal mooi maar........

Suc6 met je beslissing,mocht je vragen hebben pb me dan maar.

30 dec 2006 17:57

En waar blijft onze Jeroen :wink:

30 dec 2006 19:18

Goede keus! :thumright:

Ik hoop voor je dat ie goed door de AKK komt.
Succes!

30 dec 2006 19:40

He leuk topic! (net thuis!) :wink:

Heb mijn Carrera 3.0 nu 3 jaar. Geweldig leuke en unieke auto. Veel rijplezier. O.a. twee keer mee naar Italy op vakantie geweest. geen enkel probleem voor het elfje uit 1977.

Heb wel eea bij de hakken gehad. Roest is een issue geweest. O.a. achterschermen en parafan, maar daar is de Carrera 3.0 niet alleenstaand in, hebben meer elfjes last van of gehad. Bij mij is het echter tevens een aanleiding tot totale metamorfose geweest! Van klassiek zilver into hip limoengroen! :wink: Verder de motor en bak eruit geweest. Was niet direct nodig, maar hij wordt er wel beter van. Al met al dus niet goedkoop geweest, maar goed, that's why it is a hobby. Weet wel dat Andre een stuk minder aan de auto heeft hoeven doen, so you can be more lucky than I have been.



Aanvulling op info Andre:

- volgens mij heeft de 915 bak ook andere, kortere verhoudingen dan onder een SC, dus maakt graag en snel hoge toeren. Trekt errug lekker!
- Mag ook meer toeren max. maken dan SC, trekt duidelijk het hardst boven de 4.000 rpm.
- Heeft 200 pk, SC 180, 188 resp. 204 pk., maar zoals Andre al schreef, die zijn minder vinnig. Let op, ook de afstelling, zoals o.a. de kleptiming is bij een Carrera 3.0 anders dan bij een SC. Velen denken dat een SC dezelfde auto is als een Carrera 3.0, alleen een andere naam. Dit klopt dus niet, Carrera 3.0 was wel degelijk de voorloper van de SC, maar ze zijn niet hetzelfde.

- was samen met de 3.0 Turbo in die tijd topmodel en heeft derhalve heel veel Turbo opties standaard. o.a. elec. ramen, termostaat op de kachel, koplamp sproeiers, achterwisser etc. Maar ook lekker, veel hebben af fabriek groene bilsteins (de mijne in ieder geval) en zwaardere (turbo) stabi's en dat veert en stuurt erg lekker en strak.
- Iets bredere achterschermen (meen totale breedte +3 cm) dan standaard 2.7. Is later de standaard koets voor SC en 3.2 geworden.

- Niet geheel onbelangrijk voor mij, alleen de Carerra RS van 1973, de Carrera (2.7= RS motor) van 1974-1975 en Carrera 3.0 1976-1977 mogen orig. af fabriek de Carrrera stickers op de flanken voeren (zoals andre en ik hebben). Ik meen dat dat totaal maar iets van 5000 in coupe zijn. Best wel exclusief dus eigenlijk en ik vind het erg
seventies-retro 8)

- Mag af fabriek de holle, polyester whaletale/RSR style spoiler voeren. heeft SC ook nog even gehad, daarna werd het de veel beter bekende tea-tray. Whaletale is wat slanker, ronder qua belijning. Bij mij zit die erop.

Wat ik het leuke aan een Carrera 3.0 vind is dat deze stamt uit een tijd dat nog niet iedere 911 carrera heette. Carrera stond alleen voor de snellere en sportievere versies van het basismodel. Verder de exclusiviteit van slechts twee jaar in een klein aantal gebouwd. En oud genoeg voor blauwe platen. Kenners zien meteen dat het een oudje betreft.

Dus wat mij betreft, goede keuze!

Succes met de zoektocht, ze worden niet vaak aangeboden. Ze ze wel opvallend vaak in de UK en dan tegen relatief lage prijzen, maar dan zit het stuur weer aan de rechterkant....
Laatst bijgewerkt door Jeroen C3.0 op 30 dec 2006 19:46, in totaal 2 keer bewerkt.

30 dec 2006 19:43

Lees net topic en zie dat je er al eentje op het oog/gevonden hebt?

:shock:

Ben errug benieuwd! Coupe of targa?

Voor advies of vragen mag je altijd PB-en. Kan je dan ook mijn telefoonno. geven. Lijkt me wel leuk, nog een C3.0 op het forum, kan ik eens iemand anders bellen dan altijd maar Andre om over de Carrera 3.0 te ouweh..ren! :lol: :wink:

30 dec 2006 19:44

Mooie post Jeroen...we - enfin ikke toch - zijn weer wat wijzer geworden!!! :o

30 dec 2006 20:03

Moest me nog inhouden, kan zo een paar A4-tjes vol typen, maar moet wel leuk blijven! :wink:

30 dec 2006 20:15

Jeroen C3.0 schreef: O.a. twee keer mee naar Italy op vakantie geweest. geen enkel probleem voor het elfje uit 1977.


even nuanceren :mrgreen: :wink:

Afbeelding

Jeroen, Mooi enthousiast verhaal :thumleft:

30 dec 2006 20:32

Gerhard schreef:even nuanceren :mrgreen: :wink:


.... je bent me voor .... :thumleft:

30 dec 2006 20:56

:lol:

Ja, dat was nog even spannend! :shock:

alleen omdat die oetl*l in Duesseldorf me op het laatste moment toch maar naar boven stuurde.... :roll: Normaal staan alle "stoff-verdeck" en sportauto;s onder, mede doordat een alle SUV, Voyagers of gezinsbak met fietsen en/of jetbag te hoog zijn om onderin te staan.

Maar ook hier kwamen we na wat zweetdruppeltjes zonder schade doorheen, maar ik kneep hem wel even. Wel super aardig en vakkundig personeel in Livorno.

Hollander met Scenic tegen Nynke: " Ik snap niet waarom ie zo moeilijk doet en zo langzaam rijdt, daar is zo'n auto toch wel op gebouwd, moet ie toch gewoon vanaf kunnen? "

Ben blij dat ik er niet met 25 km/h vanaf gestuiterd ben! :lol:

30 dec 2006 20:58

Gerhard schreef:Jeroen, Mooi enthousiast verhaal :thumleft:


Thanks! :)

30 dec 2006 21:18

In mijn rondje langs wat sites
kwam ik nog eem mooie in duitsland tegen
http://www.roock.de/auto/fahrzeuge.htm

30 dec 2006 21:25

Flink ad prijs daar in Germania.

30 dec 2006 21:25

Afbeelding


Minerva blau , zelfde als Andre!

92.000 km! :shock:

In 30 jaar, da's nie teveel!

Prijs is ook prima voor zo'n exemplaar.

30 dec 2006 21:28

Heeft heel lang een chocolade bruine met stickers en spoiler in Karlstad Zweden OPC gestaan, maar is weg van de site. Had weinig km, geloof dat de vraagprijs iets van 22K was.

30 dec 2006 21:31

ik kwam er net één bij hofstad tegen met een sportomatic
moet je ook maar willen

30 dec 2006 21:34

Afbeelding

Ook een mooie, maar wat een prijs !!
Ongelooflijk !!

S>

30 dec 2006 21:36

Blijco schreef:Ook een mooie, maar wat een prijs !!
Ongelooflijk !!

69.500 Euro.

RS replica op basis van S met orig. 2.7 RS motor (waarschijnlijk uit een Carrera 2.7)

Wel mooi!

30 dec 2006 21:39

Carrera 3.0 now one of the rarest 1970s' Porsches - good too ( Graham Harrison ) Ik las het in de Owners'Guide mei 2005 van 911&PorscheWorld. Zegt niet alles , maar ook niet niks. Beetje tussen / van een Clubsport en Turbo maar dan zonder ( zoals de latere 4S nu :?: ). Lijkt mij een heerlijke en, as stated before, een uniek exemplaar. Als het n goed exemplaar is........ :roll:

30 dec 2006 21:40

Jeroen C3.0 schreef:RS replica op basis van S met orig. 2.7 RS motor (waarschijnlijk uit een Carrera 2.7)


Tja, de prijzen van de 'S'-jes (al dan niet omgebouwd naar RS) schieten de laatste tijd flink omhoog. Onder de 50K lijkt inmiddels weinig meer te koop.
Jammer voor de liefhebbert, leuk voor de eigenaar.

Leuke kleur wel :wink:

Re: Carrera 3.0

31 dec 2006 0:12

A. Volp schreef:Ik heb mijn oog laten vallen op een Carrera 3.0 uit 1977.

Zijn er op dit forum mensen met bevindingen over dit model?

Is dit heel anders (rijden) dan een gewone 3.0 ?


Ja, deze rijdt duidelijk anders dan een latere SC. Persoonlijk vindt ik het ontbreken van de rembekrachtiging een pluspunt. :shock: Vele SC's vindt ik een te goed werkende rembekrachtiging hebben.
Een 3.0 Carrera voelt wat sneller aan en is een sportievere auto dan een SC doordat deze lichter aanvoelt.
Dat sportievere komt ook door de Bilstein's die ze meestal hebben.

Moest ik kiezen tussen een SC en een 3.0 Carrera in een iets minder mooie staat dan werd het toch de Carrera, en niet omdat die minder voorkomt, ik vind hem gewoon nog lekkerder dan een SC :lol:

@ Jeroen, dat van die nokkenas timing heb je niet goed :roll: :lol:

31 dec 2006 1:28

:oops:

Dacht toch ergens gelezen te hebben dat de kleptiming anders was dan bij SC....Apart documentje van gehad ooit.

Maar goed, daarom ben ik de liefhebber en jij de specialist! :wink:
Plaats een reactie