Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
31 dec 2006 13:20
ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.
ik heb een boxster 2.5
is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?
in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.
heeft iemand ervaring/ kennis?
bedankt
31 dec 2006 13:27
Gewoon doen wat de fabrikant voorschrijft. Wat bespaar je door met 95 te gaan rijden...?
Een motor is ontwikkeld voor een bepaalde brandstof. In dit geval voor een brandstof met een hoge klopvastheid. Dit word gedaan om de motor zuiniger te krijgen doordat er meer vermogen uit de brandstof wordt gehaald.
Als je op 95 zou gaan rijden heb je bij warme motor en hoge belasting een grote kans op verminderd vermogen doordat het motormanagment de ontsteking zal terugregelen naar een waarde dat de motor niet meer pingelt.
D't is namelijk wat er kan gebeuren als je 95 tank bij een moderne motor die voor 98 ontworpen is.
Erwin
31 dec 2006 13:27
octaangehalte is belangerijk voor meer prestaties....
dus 98, altijd, zoals de fabrikant het voorschrijft
31 dec 2006 13:29
En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??
31 dec 2006 13:32
Valentijn schreef:En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??
Kijk, hier kun je besparen.....deze motor is voor 95 gebouwd. Nu is 98 weer geld weggooien.
Of je moet constant met een hete motor en volle belasting rijden, dat maakt de keuze van benzine weer iets anders, dan kies je voor maximale prestatie's onder zware omstandigheden.
31 dec 2006 13:39
Renntech schreef:Valentijn schreef:En bij een 964 van 92? wat is daar nou eigenlijk het beste voor ik tank overigens altijd 98 laatst noodgedwongen van die Shell ??
Kijk, hier kun je besparen.....deze motor is voor 95 gebouwd. Nu is 98 weer geld weggooien.
Of je moet constant met een hete motor en volle belasting rijden, dat maakt de keuze van benzine weer iets anders, dan kies je voor maximale prestatie's onder zware omstandigheden.
Bedankt voor deze bezuinigingstip.
Tankte de afgelopen tijd alleen maar 98 in de veronderstelling dat dit beter zou zijn voor de motor. Dus volgens jou levert 95 geen enkel probleem op voor een 964 uit 1991?
31 dec 2006 13:44
ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.
ik heb een boxster 2.5
is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?
in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.
heeft iemand ervaring/ kennis?
bedankt
in het boekje staat dat als je 95 tankt, de motor zich daarop kan aanpassen, maar er staat niet of dit nou slecht is of meer verbruikt etc.
31 dec 2006 13:50
hackbox schreef:Dus volgens jou levert 95 geen enkel probleem op voor een 964 uit 1991?
NEEN
31 dec 2006 13:54
Toch al wel het een en ander over geschreven
Wat krijgt ie te drinken
Tijdens de productie van benzine kan de producent kiezen tussen de verhouding octaan en heptaan in de brandstof. Octaan 95 houdt in dat er 95 delen octaan en 5 delen heptaan in de benzine zitten.
Brandstofgassen komen spontaan tot ontbranding tijdens compressie. Octaan kan heel goed tegen deze verdichting tijdens de compressieslag en heptaan niet. Dit betekend dat wanneer de brandstof bv volledig uit heptaan zou bestaan het mengsel al tot ontploffing komt ver voordat de zuiger het BDP bereikt. Hoe hoger dus het octaangehalte hoe langer het duurt voordat de brandstof tijdens compressie spontaan tot ontbranding komt.
De fabrikant van de motor geeft op welk octaangehalte minimaal nodig is om de motor goed te laten functioneren. Een hoger octaangehalte heeft dus geen zin. Een motor die echter is gemaakt voor een octaangehalte van 98 kan hele vreemde resultaten gaan geven bij een lager octaangehalte omdat de brandstof te vroeg gaat ontbranden.
Hoge compressiemotoren vereisen vaak ook een hoog octaangehalte.
Dus een hoger octaangehalte dan de fabrikant opgeeft kan nooit kwaad. Te laag echter wel
Ik zou er dus gewoon 98 in blijven gooien zoals Erwin al aangeeft
31 dec 2006 13:55
Dat is alweer de eerste verdienste in 2007
Een goede jaarwisseling allemaal!
31 dec 2006 13:56
super bedankt!! we houden het op 98!
31 dec 2006 14:00
allright schreef:super bedankt!! we houden het op 98!
Hoezo we ,
wij met de 964 niet meer
31 dec 2006 14:01
Valentijn schreef:allright schreef:super bedankt!! we houden het op 98!
Hoezo we ,
wij met de 964 niet meer
31 dec 2006 14:55
Valentijn schreef:allright schreef:super bedankt!! we houden het op 98!
Hoezo we ,
wij met de 964 niet meer
Staat bij mijn 964 ook keurig op het benzine-klepje; "Eurosuper Bleifrei 95 ROZ/RON".........
31 dec 2006 15:03
Ik tank met mn 1991er 964 ook altijd 95 en ik kan niet zeggen dat ze er erg langzaam door gaat rijden
31 dec 2006 15:13
Valentijn schreef:allright schreef:super bedankt!! we houden het op 98!
Hoezo we ,
wij met de 964 niet meer
..... Deze "tip" levert
mij net zo min als stoppen met roken een besparing op.
31 dec 2006 15:18
sc/3.2=98, 964=95. nooit lood.
31 dec 2006 15:31
wolf schreef:sc/3.2=98, ...
M.u.v. de Amerikaanse uitvoering! Die kan op 95.
31 dec 2006 15:42
Klopt
31 dec 2006 16:50
allright schreef:ik kon het echt niet vinden via de zoek functie.
ik heb een boxster 2.5
is het nou echt dat het belangrijk is om met 98 te tanken? maakt het wat uit als ik overga op 95?
in het boekje staat dat 98 het beste is voor prestatie/ verbuik. Maar ik rij over het algemeen rustig en netjes.
heeft iemand ervaring/ kennis?
bedankt
Er is hier op dit forum al heel veel over gesproken; destijds was de er ook geen uniforme conclusie; maar imho is het toch nog steeds zo dat motoren die 'intelligent' zijn, en dus inspuiting/timing kunnen adapteren o.m. op basis van gegevens van oxygensensor(en) is het tanken van 98 gewoon aan te raden ! Even ter illustratie: met mijn BMW X5 rijd ik 1:5 tot 1:6 met octaan 95 en 1:7 tot 1:8 met octaan 98 (écht waar, en over meerdere tanks (van 95 liter..) gemeten ). Dit geeft dus aan dat een slimme motor gewoon méér energie kan halen uit een betere benzine.
04 jan 2007 17:03
allright schreef:super bedankt!! we houden het op 98!
Als het maar geen oude belgische super is want die is loodhoudend.
04 jan 2007 17:16
Maar ondertussen onvindbaar geworden.
04 jan 2007 17:40
heel simpel:
als in het boekje staat dat voor optimale prestatie/zuinigheid 98 nodig is, dan is je motor daar op afgesteld.
Als je dan 95 tankt verlies je vermogen en rijdt je onzuiniger. (het is tegenwoordig niet schadelijk, want je hebt pingel-sensoren)
Als je motor gewoon voor 95 is afgesteld (dan staat er NIET in het boekje dat hij op 98 betere prestaties heeft of zuiniger rijdt).
Dan kan je beter 95 tanken, want 98 voegt niets toe (auto zal dan ook niet zuiniger rijden op 98).
(hele) Oude auto's (zonder pingelsensoren) die speciaal voor 98 gemaakt zijn, daar moet je geen 95 in gooien, je krijgt dan pingelen en de motor zal beschadigen.
Paul
04 jan 2007 18:14
Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan.
En uhhh, het is geen Amerikaan.
04 jan 2007 18:19
cabrio wim schreef:Ik heb een 911 carrera cabrio '86 en daar staat zelfs al in het benzine klepje
dat ik loodvrij 95 kan tanken, waarom word er dan hier gezegt dat het pas vanaf '98 kan.
En uhhh, het is geen Amerikaan.
maar wel eentje met katalysator soms?
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.