Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

"inrijden" nieuwe auto

15 jan 2007 22:06

Ik heb me vorige week hier voorgesteld. A.s. zaterdag mag ik mijn 1ste Porsche gaan afhalen. Het gaat om een nieuwe 997S. Vroeger was het zo dat men met een nieuwe auto altijd de 1ste paar honderd km'ers rustig aan moest doen en niet boven bepaalde toerentallen mocht komen. weet iemand hoe dat tegenwoordig zit en in het bijzonder voor een Porsche? :? gr. Mark

15 jan 2007 22:25

Rij rustig ( met een lange omweg ) naar huis, neem het instruktieboek en lees.... :wink: Inrijden moet nog steeds.
de dealer zal toch wel op zjn minst instrukties meegeven ?

15 jan 2007 22:34

Ik neem idd aan dat ik instructies krijg maar hoorde laatst van iemand dat bij Porsche iedere auto uitvoerig wordt getest en al wat aardige draaiuren heeft. :?

15 jan 2007 22:36

LeOH schreef:Inrijden moet nog steeds.


... die 911 heeft allang z'n rondje(s) Stuttgart gemaakt :idea:

15 jan 2007 22:36

Max 4000 rpm de eerste 1000km, en dan gaan met die banaan :wink:

Goed inrijden, is vooral belangrijk voor diegene die hem tweedehands koopt :idea: :wink: :lol: :twisted:

15 jan 2007 22:38

WOW :cheers: Alvast gefeliciteerd met je aanwinst.

Peter 996

15 jan 2007 22:38

Dus Olaf, volgens jou niet nodig? Ik heb als ik dat ding thuis heb zaterdag ook niet echt zin om een boek door te lezen. Heb dan andere dingen te doen. Natuurlijk zal de dealer me dat allemaal wel vertellen maar ben gewoon benieuwd en denk dat ikin die showroom maar enkele prcenten hoor avn wat die man me verteld :wink:

15 jan 2007 22:54

Je moet hem niet niet inrijden maar er in rijden :!: :wink:

Bij deze alvast heel veel genot toegewenst. Ben stiekum wel jaloers :wink:

15 jan 2007 22:55

ppp 356 schreef:Max 4000 rpm de eerste 1000km, en dan gaan met die banaan :wink:


Ik meen dat het boekje, zonder concreet iets te noemen, adviseert om hoge toerentallen te vermijden en dan nog voor de eerste 2.000 km. Porsche vermeldt de 4.000 rpm wel voor de USA...

15 jan 2007 23:00

Welkom en gefeliciteerd. Ik denk dat je best op 6000 rpm kan rijden , maar niet constant, om te voorkomen dat zij lui wordt. Maar doe er wel voorzichtig mee. Zie de post van ppp 356 .
Schreef een toekomstige 997 rijder :?:

15 jan 2007 23:05

Advies wat ik al mijn klanten meegeef die een nieuwe auto krijgen afgeleverd: De eerste ca. 1500km veel op en terug schakelen (max. 4000tpm voor een benzine en 3000tpm voor een diesel) en vooral veel afremmen op de motor. Nader je een kruising, rotonde, afrit etc. terugschakelen, bij daling van de toeren tot ca. 2500 weer een versnelling lager enz. Auto wordt dan sneller, stiller en zuiniger. Alle demo's die ik in die ruim 20 jaar heb ingereden heb ik zo behandeld.
Een automaat: eerste 1500km alles in de handmodus !
Laatst bijgewerkt door plh op 15 jan 2007 23:30, in totaal 1 keer bewerkt.

15 jan 2007 23:14

De R. Scenic die een vriend van mij laatst kocht heeft het hele inrijden in zijn computer ingeprogrammeerd, dwz max toerentallen.

15 jan 2007 23:15

Dat is idd ong het zelfde advies wat VAN DER VEER mij ook gaf destijds na mijn revisatie :idea:

16 jan 2007 3:24

plh schreef:.. en vooral veel afremmen op de motor. Nader je een kruising, rotonde, afrit etc. terugschakelen,


Wat is het nu?

Afremmen op de motor of terug schakelen?

16 jan 2007 4:01

jeroenoop schreef:Dat is idd ong het zelfde advies na mijn revisatie :idea:



'n gereviseerde motor heeft dan ook nog niet gedraaid "as such" ... de Porsche-motoren ondergaan in de fabriek een vermogenstest :idea: ... en er wordt nog even een rondje met je auto om S'gart gereden :wink:

16 jan 2007 7:13

912 schreef:
plh schreef:.. en vooral veel afremmen op de motor. Nader je een kruising, rotonde, afrit etc. terugschakelen,


Wat is het nu?

Afremmen op de motor of terug schakelen?


Combinatie van beide :roll: :roll:

als we maar iets te z****n hebben :wink:

16 jan 2007 8:29

Proficiat met uw nieuwe wagen,

enkele tips voor u zijn zekers welkom ,vooral nu,
1. nieuwe motoren verbruiken de eerste honderden km meestal extra olie, dus zorg voor een litertje olie bij u thuis en check geregeld uw oliepeil, vul bij indien nodig (beetje per beetje, een streepje lager oliepeil betekent niet een liter olie te weinig)
2 Motor laten opwarmen in vrijloop is niet goed. Zorg dat de motor belast blijft, gas geven in vrijloop is zinloos .
3. In uw boekje staat beknopt wat info ivm inrijden, is rap eens overlopen hoor dat puntje.
4. Zijn er nog vraagjes,vuur ze maar af of pm kan altijd ook.

16 jan 2007 8:34

Nog een puntje die u wil meegeven,
vooraleer de wagen in ontvangst te nemen,
check het koetswerk vooral aan de buitenkant,
eens de garage uit is het voor u
zelf nog nooit last mee gehad of zo maar ik lees geregeld ander forums (p) en ik kwam al een en ander tegen.

Veel plezier ermee zou ik zeggen, en geniet van deze week

16 jan 2007 8:35

F@RGO schreef:Proficiat met uw nieuwe wagen,

enkele tips voor u zijn zekers welkom ,vooral nu,
1. nieuwe motoren verbruiken de eerste honderden km meestal extra olie, dus zorg voor een litertje olie bij u thuis en check geregeld uw oliepeil, vul bij indien nodig (beetje per beetje, een streepje lager oliepeil betekent niet een liter olie te weinig)


Begint pas te minderen na +/- 15.000km.
Verschil tussen min en max +/- 1.3liter.

16 jan 2007 9:13

jeroenoop schreef:Dat is idd ong het zelfde advies wat VAN DER VEER mij ook gaf destijds na mijn revisatie :idea:


Revisatie??? Wat is dat nu weer????

16 jan 2007 9:38

Marcel schreef:
jeroenoop schreef:Dat is idd ong het zelfde advies wat VAN DER VEER mij ook gaf destijds na mijn revisatie :idea:


Revisatie??? Wat is dat nu weer????


Jeroenoop heeft VAN DER VEER gere-visiteerd. :lol: :wink:

16 jan 2007 10:15

Inrijden.........................



Niet nodig, maar gewoon rijden de eerste km's, wat het boekje voorschrijft is dat je de eerste 3000 km niet het circuit opgaat.......errug heh.



Gewoon rijden, en na 100 km hem heel af en toe lekker intrappen, geloof me zijn max heeft ie al gehad in Stuttgart.

- op de testbank een minuut of 20 (als 1 van de weinige automerken)
- En het testrondje door 1 of andere Herr Doctor in een witte jas.


En nu ga ik iets verschrikkelijks zeggen...........

Enkele nieuwe Porscherijders zal het geen reet schelen of ze hem goed inrijden, kopen na een paar jaar (als de problemen nog moeten beginnen) toch weer een andere auto, die hebben totaal geen liefde voor de techniek.
Die mensen (heb het echt gehoord en gezien) trappen die auto's helemaal af, welke na inruil weer gepoetst de handel in geschopt worden, vaak weten off. dealers dit en zullen daarom weleens een auto die best bij hun de showroom in zou kunnen de handel in sturen.
En sommige mensen maar afvragen waarom bepaalde reparaties bij auto's ineens opdoemen, en niet bij de broertjes van die auto's.

Dit ondeschrijft ook mijn mening inzake de 996 problemen, een auto die heel bereikbaar/berijdbaar was voor de snelle jongens die massaal een Porsche gingen kopen in de begin jaren van de 996, zeker gezien het enorme verkoopsucces van die 911 toen.

Denk persoonlijk dat 20 tot 30 % van die 996 kopers (mensen die nu weer een ander hip merk rijden) hun 911 hebben afgeragd, moeten ze tegen kunnen.....jahoor.....lekker planken met een koude motor etc. altijd volgas , knallen altijd, onderhoud niet regelmatig en de eerste 3000 km schijt aan alles hebben....waarom zuinig doen voor de volgende berijder (egoisten zijn dat).



John


die nog steeds trots en zuinig is op zijn 911 en geen aandelen Pon heeft.
Laatst bijgewerkt door John op 16 jan 2007 10:21, in totaal 1 keer bewerkt.

16 jan 2007 10:17

Gefeliciteerd,

Hoewel het mijn 3e P was, duurde de afleveringsinstructie bij mijn delar ruim een uur. Volg zijn advies voor het max toerental. Oliepeil kan je alleen electronisch meten op het dashboard, heel makkelijk en heel nauwkeurig. Gebruik de voorgeschreven MObil 1 volsynthetische olie om bij te vullen. Een goede dealer geeft een litertje mee.

Zelf heb ik bij aflevering gelet dat de banden een velgbeschermrand hebben zoals Michelin. Pirelli's hebben dat niet. ( ik heb ze bij de dealer laten omruilen voor Michelins voor ik de wagen in ontvangst nam) Je lage banden maken je velgen erg kwetsbaar voor stoeprandjes.

16 jan 2007 10:26

John,

Mijn wagens worden op tijd en stond onderhouden, worden lekker warm gereden, en defecten worden hersteld.
Maar de wagen sparen voor de volgende eigenaar, NO WAY, hiervoor betaal ik de hoofdsom, en neem ik de eerste grote afschrijving voor mijn rekening.

16 jan 2007 10:34

ppp 356 schreef:Maar de wagen sparen voor de volgende eigenaar, NO WAY, hiervoor betaal ik de hoofdsom, en neem ik de eerste grote afschrijving voor mijn rekening.


Maar nou noem je het verschil tussen een liefhebber (jij dus) en zo'n malloot met dat geblondeerde haar in een te krap Hugo Boss pak met de eeuwige zonnebril in zijn haar.

Die zullen echt de techniek die achter hun rug magistraal aan het werk is niet waarderen.

Geloof er zijn van die patsers die echt denken........"pleurop ik betaal bijna 2 ton voor een auto, de shit is voor het gepeupel dat hem voor een bodemprijs over een paar jaar koopt", man daar kan ik me zo over opwinden, een auto (zeker een Porsche ) heeft gevoel.
Plaats een reactie