Bron: Porsche356club.nl
Het prototype van de eerste 356 (356-001) onderging in maart 1948 de eerste test. Het was een tweezitter op basis van een buizenchassis met een voor de achteras gemonteerde motor. De eerste 356 had een erg eenvoudige carrosserie met gebogen lijnen en werd voor het eerst aan het publiek getoond tijdens de Zwitserse Grand Prix in Bern, alwaar hij positief commentaar ontlokte. De 356-001 was nog niet klaar of men werkte aan de productiemogelijkheden en dito kosten. Het was Porsche sr. zelf die Ferry adviseerde de motor verder naar achteren te plaatsen, over de achteras heen, zoals hij deze bij de Volkswagen al had geplaatst. Hij stelde, dat enig verlies qua wegligging en bedieningsgemak gecompenseerd zou worden door verbeterd rijplezier en hij kreeg gelijk. Verder werd besloten het complexe buizenchassis te vervangen door een puntlas-kokerframe. Vanaf dat moment begon in de kleine werkplaats in Gmünd de produktie van een gelimiteerd aantal 356’s in de definitieve uitvoering: vanaf de 356/2-001 was de eerste echte serie-produktie van Porsche een feit.
Vanaf 1947, tot op dat moment, stond de Porsche eenvoudigweg bekend als de 356.
Het was pas in 1955 dat de firma een progressieve, chronologische benaming koos voor de diverse uitvoeringen, beginnend met de 356 A.
http://www.classicdriver.com/uk/find/41 ... urer=10106
Het moet gezegd worden, dat de firma Porsche zelf nooit officieel gesproken heeft over het pre-A model - intern begint de type-aanduiding vanaf de introductie van de A met de projectnaam T1.
Op het technische front maakten de nieuwe 60 en 75 pk 1,6 liter motoren hun opwachting en begon de serieproduktie van de krachtige door Fuhrmann ontworpen 100 pk type 587. Het koetswerk werd uitgediept door de vloer met 35 millimeter te verlagen, een nieuwe voorruit te monteren en het dak dienaangaande te modificeren; de instrumenten van de Speedster en de dashboards van alle andere modellen werden aangepast, voortaan werden 15-inch wielen en een verbeterd veerpakket gemonteerd. Na deze lange lijst van veranderingen volgde in 1956 slechts één noviteit: een nieuwe versnellingsbak (type 644). Als optie was een benzinetank met een capaciteit van 80 liter verkrijgbaar. Aan het begin van 1957 kregen de laatste T1’s een grotere achterruit, druppelvormige achterlichten en een gemoderniseerd instrumentarium.
Het T2 model werd gepresenteerd in 1957 op het traditionele podium voor de Duitse auto-industrie: de Frankfurter Messe. Het was een merkbare verbetering ten opzichte van voorgaande modellen dankzij de introductie van het ZF stuurmechanisme, nieuwe brandstofsystemen voor alle motoren en andere technische verbeteringen, waaronder een nieuw motorcarter, efficiëntere oliekoelers, een met diafragmaveren uitgeruste koppeling en een nieuw uitlaatsysteem. De toch al niet geringe prestaties van de Carrera werden opgeschroefd tot 110 pk voor de GT-versie en 105 pk voor de De Luxe. Alle uitrustingsniveaus werden aanzienlijk verbeterd, met nieuwe stoelen, raamhevels en zijraampjes. Wat het exterieur betreft: de uitlaatpijpen kwamen voortaan uit in de rozetten van de achterbumper, er waren wieldeksels met het Porsche-logo en nieuwe deursloten.
Het volgende jaar was het laatste voor de Speedster, die vervangen werd door de Convertible D, welke een meer comfortabele auto bleek dankzij een meer beschermende voorruit, een wis-wasinstallatie en andere stoelen – zowel de 60 pk als de 75 pk motoren waren leverbaar. Andere kleine verbeteringen verschenen in de loop van het jaar, waaronder een krukas met glijlagers voor de 105 pk sterke Carrera 1,6 liter motor en een volledig gesynchroniseerde 716 versnellingsbak.
Ben dus benieuwd hoe oud deze auto wel niet is.