Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Mobil1 olie sinds 2 jaar en 8000 km : vervangen ?

30 apr 2007 12:47

Jongens, ik zit met een dilemma.........

Momenteel heeft mijn auto 129300 km gelopen.
De laatste (grote) beurt is uitgevoerd in 4-2005 bij 121400 km. Inclusief oliefilter en Mobil1 0W-40. Sindsdien dus 8000 km gelopen ..........

Afgelopen weekend heb ik de auto een "kleine onderhoudsbeurt" volgens de puntenlijst in het onderhoudsboekje gegeven (o.a. K&N luchtfilter schoongemaakt en opnieuw geolied, paar cl Pentosin stuurbekrachtigingsvloeistof bijgevuld).

De olie is weliswaar ietwat bruinig van kleur, maar nog steeds goed doorzichtig.

Volgens het onderhoudsboekje moet er elke 2 jaar een oliewissel gebeuren. Navraag bij Porsche Aachen bevestigt dit ("natuurlijk meneer, moet gebeuren")

Maar : moet men zich altijd aan dit soort regels houden ? Het is toch een beetje zonde om nu alweer een oliewissel te doen (nog afgezien van de absurd hoge prijzen bij het Porsche Centrum (Eur 25,= per liter excl. werkloon :roll: )). Bovendien is de oliekwaliteit t.o.v. 10 jaar geleden alleen maar beter geworden ?

Ik overweeg eventueel bij Ebay.de Mobil1 0W-40 voor nog geen Eur 7,= per liter te kopen.

Wat is jullie mening ? :?

30 apr 2007 12:52

ja

30 apr 2007 13:00

ja wat ?

30 apr 2007 13:02

Vervangen.

30 apr 2007 13:03

ja meneer??? :lol: :lol:

30 apr 2007 13:04

IK zou de olie zeker vervangen. Ik zou op dat punt zeker niet gaan bezuinigen... Er gaat in mijn 964 jaarlijks nieuwe olie, ondanks dat ik maar 6000km per jaar rijd :wink:

30 apr 2007 13:15

Ach, hoeveel liter gaat er nou helemaal in zo'n waterkoeler? :wink:

30 apr 2007 13:44

Ja, vervangen.

Olie, hoe modern of duur, verouderd nu eenmaal.
Met name de toegevoegde dopes (o.a. anti-corrosie, anti-schuim etc.) verouderen.

Ik heb onlangs een uiteenzetting over olien bij Schmidt in Oss mee mogen maken. Heel verhelderend.

Kortom, 1 X per jaar, of indien de kilometers het vereisen: olie vervangen.

Enne die dure Mobil 1 hoeft helemaal niet hoor, vol-synthetische olie is overigens ook geen synthetische olie maar gewoon mineraal.
Olie is van zichzelf al vervuild, de mate waarin bepaald of deze de aanduiding mineraal of synthetisch krijgt. Beetje verwarrend.
Daarnaast bepalen de toegevoegde dopes de uiteindelijke kwaliteit (en de prijs) van de olie.

30 apr 2007 14:30

ik weet niet hoe het bij de boxter is maar bij de 964 komt er veel vocht in de olie door dat er veel metalen onderdelen aan de motor zitten.
zoals leidingen carter en olietank.
hier veel vocht afzetting dus waardoor ook de pakkingen van de motor hard worden en gaan lekken.
ik denk dat het bij de boxter wel minder zal zijn omdat deze niet door de olie gekoelt hoeft te worden.
maar ik zou er gewoon ieder jaar nieuwe olie in gooien.
van valvoline is er olie voor auto's met meer dan 100.000 km op de teller.
valvoline maxlife.ik heb deze er ook in zitten prima spul voor een goede prijs.ik moest voor een kan van 20 liter € 159 betalen.

gr anton964

30 apr 2007 17:14

Hoi Anton, heb jij er 5w-40 in gedaan of anders?

30 apr 2007 17:17

nee 10w 40 dat is wat valvoline en schmidt in oss voor schrijven.

gr anton964

30 apr 2007 18:44

Heb met hetzelfde dilemma gezeten, rij ong 6000 km per jaar en het zijn bijna allemaal langere stukken. Toch heb ik bij de apk/kl beurt de olie maar laten verversen de kosten zijn relatief klein, bij mijn specialist 14 euro per liter voor mobil1 5w50.

30 apr 2007 20:23

Na 2 jaar zou ik zeker vervangen.

1 wissel overslaan durf ik zelf wel aan met weinig km's (bijv 6000), als de olie er op het oog goed uitziet en de auto voor normaal 'straatgebruik' wordt ingezet...

30 apr 2007 20:41

Vorig jaar mijn 1e beurt laten doen bij Porsche Aken.

De km stand was ca 45000 en de gereden km waren ongeveer 5000.

De "servicemedewerker" adviseerde mij de olie niet te vervangen, was zonde van het geld zei hij. :!:

Overigens adviseerde hij me wel de garantieuitbreiding a €999,- :roll:

30 apr 2007 20:53

Verwonderd mij ook dat ze in Aachen zeggen omde twee jaar.
Ikzelf heb ook steeds vernomen om het jaar of op zijn/haar kilometers.
En als je al wil besparen op een beetje olie per jaar gezien op een Porsche , vraag ik me eigenlijk af opwat er dan nog bespaard wordt bij de wagen :?

30 apr 2007 20:59

Naast het verversen van olie - waar best begrijpelijk de meesten zich op concentreren - is er uiteraard nog wel een hele lijst andere zaken die gecontroleerd worden bij een beurt :idea:

Remmen, banden, lekkages, electronica, etc. etc..

30 apr 2007 21:06

Yep, een hele lange lijst :pale: :mrgreen:

01 mei 2007 1:30

Als je zelf olie wilt wisselen, check dan eens bij een oliehandel; marges op olie zijn aanzienlijk ...

01 mei 2007 7:00

lijkt me een heel goed plan om een paar eurootjes te besparen op wat olie, ben je echt goed bezig.....

Besparen op een beetje olie (?)

01 mei 2007 14:29

Uit sommige reactie's proef ik, dat men suggereert, dat ik op onderhoud op mijn Porsche zou willen "besparen".

Staat dat ergens in de door mij geschreven tekst of zo ?

Misschien ter verheldering : op mijn auto's doe ik zoveel mogelijk onderhoud en reparatie's zelf. Veel zaken betreffen immers zichtcontroles .
Bovendien weet ik dat de door mij gecontroleerde / vervangen / verholpen zaken daadwerkelijk gebeurd zijn en dat het goed is gebeurd (wat soms nog wel eens te wensen over laat in "de garagewereld").
En ik leer de Porsche beter kennen.

Over de olie : gisteren heb ik bij Pit Stop in Aken nagevraagd en de oliewissel (inclusief filter, wat in feite volgens Porsche voorschrift nog niet nodig is) kost mij Eur 146,=. Met Mobil1 0W-40 !
Voor mij de beste oplossing. Alhoewel ik bij Profil Tyre in Nederland voor Eur 49,= (met half-synthetische olie, vandaag gebeld) klaar zou zijn.

Maar als iemand voor de oliewissel naar de Porsche Dealer wil gaan en daar ongeveer Eur 270,= voor wil betalen, wie ben ik om je tegen te houden ?:wink:

01 mei 2007 16:23

Er zegt niemand dat je je olie voor 25 Euro/liter moet kopen, maar wel dat je hem moet vervangen en daar niet op moet WILLEN besparen, door het geheel niet te doen. Dat is meer wat hierboven geschreven wordt...

Maar begin maar niet over banden ouder dan 5 jaar, dat soort dingen ;)

01 mei 2007 17:02

paSCal schreef:Er zegt niemand dat je je olie voor 25 Euro/liter moet kopen, maar wel dat je hem moet vervangen en daar niet op moet WILLEN besparen, door het geheel niet te doen. Dat is meer wat hierboven geschreven wordt...

Maar begin maar niet over banden ouder dan 5 jaar, dat soort dingen ;)


Mijn hint was er even op gericht dat je 3x5 liter Shell of Mobil een stuk voordeliger bij de Oliehandel krijgt dan een gelijke hoeveelheid bij de pomp of de dealer voor de identieke olie.

In ieder geval jaarlijks wisselen, niet op besparen.

01 mei 2007 21:07

Joannes,

Ik snap je punt, heb zelf ook net voor hetzelfde dilemma gestaan.
Als je in je beslissing meeneemt hoe die auto gebruikt is in de afgelopen 2 jaar (hoe erg heeft de olie op zijn donder gehad), én het daadwerkelijke waarneembare aspect van de olie (dit vind ik persoonlijk het zwaarste wegen) zou je inderdaad kunnen overwegen om de oliewissel (wel mét filter dan natuurlijk) uit te stellen.

Overigens heb ik wel besloten om de olie toch gewoon te vervangen :wink:

29 mei 2007 15:59

Zo jongens,

Even een update : ik heb vorige week de oliewissel (met filter) laten uitvoeren bij een Porsche specialist in Duitsland. Gelijk tevens een remvloeistofwissel laten doen.
Tijdens de oliewissel heeft "der Meister" de auto nog eens (ongevraagd) nagelopen, alles in orde. Hij gaf zelfs nog wat tips en nuttige info........

All in Eur 198,= (Mobil1 0w-40).


Kan de Boxster er weer twee jaartjes tegen :wink:

29 mei 2007 16:22

Tips en nuttige info....graag :!:
Plaats een reactie