Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Importeren vanuit Zwitserland - tips?

23 mei 2007 20:18

Beste forummers,

"een vriend van me" wil een auto importeren uit Zwitserland.
Iemand hier ervaring mee? Hij heeft gebeld met Diks maar die zeggen een auto niet op zwitserse platen icm chassisnr te kunnen verzekeren. Eigenlijk wil hij nl. naar Zwitserland vliegen en terug rijden. Eendags kenteken aanvragen bij RDW en - zoals in de tip in een ander topic - gewoon in de rij gaan staan voor de keuring.

Echter, als de auto niet WA verzekerd kan worden, durft hij niet terug te rijden naar Nederland uiteraard.

Iemand ervaring/tips/tricks die ik hem kan adviseren?

Bij voorbaat dank. :salut:

23 mei 2007 20:34

WA is IMO altijd mogelijk op basis van chassisnummer ... maar het KAN natuurlijk ook aan de specifieke verz.mij liggen :idea:

.. heb zelf meerdere auto's zonder NL kenteken WA verzekerd gehad (via Woudsend, dat onder Stad Rotterdam viel maar nu van Fortis Bla Bla Bla is) .... echter heb ik nooit aanspraak hoeven maken op deze dekking - wat dat betreft kan ik je (gelukkig) niet verder helpen :wink:

23 mei 2007 20:42

Harald, ik heb zo'n 8 jaar geleden mijn MGC-GT uit Zwitserland gehaald, had ook veel problemen met de verzekering, accepteerden toen ook niet dat ik op de Zwitserse platen of RDW platen naar huis kwam. Ik heb dan met die man afgesproken dat we allebei de helft zouden rijden en op een parking bij Karlsrühe afgesproken, ben er dan heen gereden met een autoambulance, en kreeg hem toen wel tegen Zwitserse taxatie verzekerd, misschien ook een oplossig voor je vriend.

Andere oplossing is misschien dat hij de reis betaald en de auto door eigenaar laat hier brengen.

Verzekeren op chas.

23 mei 2007 20:47

Ik heb in het verleden auto's uit duits. gehaald en de auto's op chas. num. laten verzekeren en rijden met kenteken van verkoper wel terug sturen. Het schijnt nu veel moeilijker te zijn. Oplossing is met garage platen rijden, en de mooiste gewoon auto ambulance.

23 mei 2007 20:48

In Zwitserland is het mogelijk provisorische nummerplaten te krijgen. Dit is voor buitenlanders die niet in Zwitserland wonen gedacht. De wagen moet WA verzekerd zijn en de wegenbelasting moet betaald worden. Zo is het in het kanton Vaud (Waadt). In andere kantonen kan het anders zijn.

http://www.san.vd.ch/plaques/provisoires.htm

Ik heb een beetje in andere kantonen gekeken, maar deze mogelijkheid niet gevonden. Kan dat in Nederland niet? Nummers voor het importeren van een auto?

23 mei 2007 20:50

Horn, ik heb 2 jaar terug iets gelijkaardigs voor mekaar proberen te krijgen...en dat met een officiële merkgarage uit Zwitserland. Ik denk dat zowat het moeilijkste land is om iets mee geregeld te krijgen aangaande tijdelijke verzekering/dekking voor transport hier in West Europa...uiteindelijk stelden zij voor om de wagen tegen verzekerd transport per trailer naar Belgie te brengen...voorstellen aangaande tijdelijke platen/aan de grens afspreken brachten niks op...gelukkig vond ik elders een soortgelijke auto waardoor ik het hele ding kon afblazen...bezint eer ge begint :wink:

Re: Verzekeren op chas.

23 mei 2007 20:51

Gizmo schreef: Oplossing is met garage platen rijden ...



Met Nederlandse handelaarsplaten mag je IMO niet in het buitenland rijden - dat geldt volgens mij ook voor Duitse, Belgische, Franse, Zwitserse etc ....

23 mei 2007 20:54

Probeer de Algemene Verzekeringsdienst in Druten eens. Vragen naar John Besems. Die heeft niet al te lang geleden nog een all-risks op een Duits exportkenteken geregeld voor een vriend van mij (Nederlander) die in Ierland woonde.

23 mei 2007 20:54

Bij Centraal Beheer - daar is die firma weer 8) - was verzekeren op basis van chassisnummer geen enkel probleem.

Een eendagskenteken van de RDW is uitsluitend om op de dag van keuring naar de RDW te rijden.
Zou dan met het Zwitserse kenteken rijden (indien beschikbaar).

Vanuit D. gaat dit met een meerdags-tijdelijk-Duits kenteken, achtereenvolgens ongeveer zo

Afbeelding

:D

Re: Verzekeren op chas.

23 mei 2007 20:55

Olaf schreef:Met Nederlandse handelaarsplaten mag je IMO niet in het buitenland rijden - dat geldt volgens mij ook voor Duitse, Belgische, Franse, Zwitserse etc ....


Klopt.
Daarvoor zijn de transitplaten bedacht

23 mei 2007 22:41

Ik heb laatst voor een klant van ons die een Porsche uit Duitsland haalde kunnen regelen dat, de dag van het ophalen en de dag van het keuren, de auto WA verzekerd was op basis van het chassisnummer. :wink:

De verzekeraar was de Europeesche met hun sporttimer dekking.

En je zou ook eens kunnen informeren bij www.rialto.nl
Het volgende staat nl. op hun site;

"korte termijnverzekeringen: dekking voor een beperkt aantal dagen voor bijv. auto's welke door de RDW zijn voorzien van een tijdelijk kenteken"

Succes!

Roeland

23 mei 2007 22:43

Dat is allemaal uit Duitsland, maar probeer het maar eens vanuit Zwitserland. :roll:

24 mei 2007 8:06

Ik heb onlangs een auto uit Duitsland gehaald.
Heb hem vooraf all-risk verzekerd bij (ja die uit Apeldoorn) Centraal Beheer Achmea. Werd mij niet eens gevraagd waar de auto vandaan kwam, kon hem max. 6 maanden op basis van chasisnummer verzekeren.
Nu was ik al wel klant van CB, maar ze zijn absoluut makkelijk met de regels toepassen.
Bel ze eens.
Suc6.

24 mei 2007 9:37

Ik zal wel helemaal iets doms zeggen, maar is het een idee om een auto gewoon op de autoslaaptrein te zetten.

Komt ie gewoon in Utrecht centraal aan en de bestuurder lekker uitgeslapen, en als ie van de trein valt, lekker de NS claimen.


Doen hele hordes met vakantiegangers ook die niet over de weg willen rijden.

24 mei 2007 9:41

lijkt mij helemaal niet zo stom :roll:

24 mei 2007 10:00

John schreef:Ik zal wel helemaal iets doms zeggen, maar is het een idee om een auto gewoon op de autoslaaptrein te zetten.

Komt ie gewoon in Utrecht centraal aan en de bestuurder lekker uitgeslapen, en als ie van de trein valt, lekker de NS claimen.


Doen hele hordes met vakantiegangers ook die niet over de weg willen rijden.


Was exact wat ik ook dacht, lijkt mij de meest veilige en simpele oplossing (en je mag nog drinken -om het te vieren- tijdens het rijden ook)

24 mei 2007 11:56

Dat is inderdaad wel de meest relaxte manieer om die auto hier heen te krijgen en niet eens zo gek kostbaar.

Jammer alleen dat je het mooie stuurwerk in Zwitserland dan mist :wink:

24 mei 2007 12:17

Wagens worden regelmatig beschadigd door de vonken van de spanningslijnen, zou nooit mijn wagen op zo'n trein zetten.

24 mei 2007 12:21

Zijn dat geen gesloten wagons??...stel je voor op je cabrio-kap :shock:

24 mei 2007 13:25

ppp 356 schreef:Wagens worden regelmatig beschadigd door de vonken van de spanningslijnen, zou nooit mijn wagen op zo'n trein zetten.



mag de goede vriend van Harald mijn hoes wel lenen...

24 mei 2007 13:28

Open treinen. En erg smal. Eraf rijden gaat achteruit. En als je dus vooraan staat 100 meter over een heel smal paadje!
Afbeelding

24 mei 2007 13:38

MichM3 schreef:...stel je voor op je cabrio-kap :shock:


Cabrio's worden altijd onder gezet....
Als het een cabrio is voor de goede vriend :roll: :wink:
Plaats een reactie