Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Aankoop 993

14 jun 2007 8:58

Goede middag ik ben al een tijdje op zoek en heb mijn keuze inmiddels "beperkt" tot een 993, het enige wat ik me nu nog afvraag is of het verschil in motor vanaf 1996 (buiten het gestegen vermogen) de moeite is om (veel) meer te betalen en de modellen tot 1995 links te laten liggen. Ik kan weinig vinden over de technische voordelen van de Varioram motor dus ben heel benieuwd naar de menigen van de specialisten hier.

Bij voorbaat dank voor de reacties !

Re: Aankoop 993

14 jun 2007 9:20

Graaf schreef:het enige wat ik me nu nog afvraag is of het verschil in motor vanaf 1996 (buiten het gestegen vermogen) de moeite is om (veel) meer te betalen en de modellen tot 1995 links te laten liggen.


Kortweg: nee. Het verschil in prestatie is eigenlijk nihil. Alleen de eerste variorams zijn misschien wat rapper omdat die nog de oude bakverhoudingen hebben, maar de latere worden eigenlijk tegengehouden door de nieuwe bakverhoudingen. Wel is topsnelheid natuurlijk een klein beetje hoger, maar dat zou mij niet veel geld waard zijn.

Zelf ten opzichte van de 964 is er eigenlijk geen prestatieverschil. Sterker nog, als je de motor neemt van de 964, de 993 zonder en de 993 met varioram en je gaat tunen, dan zul je zien dat het eindresultaat vrijwel gelijk is.

Velen vinden de niet-varioram zelfs wat fijner rijden. Waarschijnlijk omdat de varioram een wat breder bruikbaar toerengebied heeft en daardoor minder snel overkomt. Mede natuurlijk ook door de wat langere overbrengingsverhoudingen.

Ook vwb betrouwbaarheid zijn de motoren aan elkaar gewaagd. Kortom: kijk niet teveel naar de motor en zoek de 993 die jou bevalt.

14 jun 2007 9:28

Bedankt voor je duidelijke uitleg ! Dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.

14 jun 2007 9:34

Kortweg: nee. Het verschil in prestatie is eigenlijk nihil. Alleen de eerste variorams zijn misschien wat rapper omdat die nog de oude bakverhoudingen hebben, maar de latere worden eigenlijk tegengehouden door de nieuwe bakverhoudingen. Wel is topsnelheid natuurlijk een klein beetje hoger, maar dat zou mij niet veel geld waard zijn.

Zelf ten opzichte van de 964 is er eigenlijk geen prestatieverschil. Sterker nog, als je de motor neemt van de 964, de 993 zonder en de 993 met varioram en je gaat tunen, dan zul je zien dat het eindresultaat vrijwel gelijk is.

Velen vinden de niet-varioram zelfs wat fijner rijden. Waarschijnlijk omdat de varioram een wat breder bruikbaar toerengebied heeft en daardoor minder snel overkomt. Mede natuurlijk ook door de wat langere overbrengingsverhoudingen.

Ook vwb betrouwbaarheid zijn de motoren aan elkaar gewaagd. Kortom: kijk niet teveel naar de motor en zoek de 993 die jou bevalt.


Tenzij je een 3.8 vanaf modeljaar 96 weet te vinden, die heeft 300 pk aan boord, zal op de limiet harder gaan, maar of je daar nou dagelijks iets van merkt :?: Zo'n auto is zeldzaam, dus de prijzen liggen ook iets hoger.

14 jun 2007 9:34

Als je de Engelse taal een beetje machtig bent:
Porsche 993 "King of Porsche" by Adrian Streather

dik 600 pagina's over de 993 en ook het nodige over de Varioram..

succes

14 jun 2007 10:14

Ben het eens met de opmerking over het betrekkelijke voordeel van de 285 pk motor.

Precies om die reden ga ik binnenkort proefrijden met een bak met korte verhoudingen onder mijn 993 :!: :P

Bij de vergelijking van de eerste en de laatste 993's - speciaal de hogere prijzen - nog wel een aanvulling: het grootste effect wordt bepaald door de S-modellen :!: 8)

14 jun 2007 10:15

TD (zonder I) schreef:
Tenzij je een 3.8 vanaf modeljaar 96 weet te vinden, die heeft 300 pk aan boord, zal op de limiet harder gaan, maar of je daar nou dagelijks iets van merkt :?: Zo'n auto is zeldzaam, dus de prijzen liggen ook iets hoger.


De 3.8 obv de 964 motor heeft ook 300 pk. Maar ik ga er vanuit dat de vraagsteller totaal niet is geïnteresseerd in dit soort bijzondere modellen die vaak een fikse meerprijs verlangen.

14 jun 2007 10:36

geintereseerd zeker maar mijn bankrekening deelt deze interesse niet :lol:

14 jun 2007 10:41

De 3.8 obv de 964 motor heeft ook 300 pk. Maar ik ga er vanuit dat de vraagsteller totaal niet is geïnteresseerd in dit soort bijzondere modellen die vaak een fikse meerprijs verlangen.


De vraagsteller heeft zijn keuze inmiddels al beperkt tot een 993, dus uit zijn woorden mag ik veronderstellen dat hij al voorwerk heeft gedaan.

Ook op motorisch gebied, anders stelt hij deze vraag niet. Wellicht gaat hij zich door onze opmerkingen nog verder verdiepen in het aanbod van de 993's.

Ben het met je eens dat een 964 3.8 inderdaad een fikse meerwaarde heeft t.o.v. een "normale" 964. Voor een 993 geldt dat in veel mindere mate.

14 jun 2007 10:43

Meneer de Graaf,

Wellicht al bekeken, gewoon even doorlopen...kan nooit kwaad:
aanschaf tips porsche (lijstje van PaSCal)

14 jun 2007 10:49

Wat moet je nou met zo'n 993 :lol: :!: :oops: :shock: :D



Wat een super auto :!:

14 jun 2007 11:37

lijstje heb ik zeker gezien en gebruikt (lees hier al een tijdje mee), heeft me goed geholpen bij mijn specificatie ben er nu wel uit. Nu "alleen" nog de goede P vinden....

btw : complimenten voor het forum is echt super informatief (en actief) !

14 jun 2007 11:57

Waar ik dan nog benieuwd naar ben. Zijn er ook 3.8 exemplaren van de tweede generatie (300 pk) met de korte bakverhouding van de eerste generatie ? Even de 993 RS buiten beschouwing gelaten.

En heeft een 993 RS dan ook weer andere bakverhoudingen ?

14 jun 2007 13:47

TD (zonder I) schreef:
Ben het met je eens dat een 964 3.8 inderdaad een fikse meerwaarde heeft t.o.v. een "normale" 964. Voor een 993 geldt dat in veel mindere mate.


In mindere mate, maar nog steeds fiks meer dan het verschil tussen varioram en non-varioram. En als dan de vraag komt: ben ik eigenlijk net zo goed af met een non-varioram, zeker gelet op de meerprijs... dan lijkt mij een 3.8 niet wat hij zoekt. Al was het maar omdat het prestatieverschil erg klein is.

14 jun 2007 13:49

TD (zonder I) schreef:Waar ik dan nog benieuwd naar ben. Zijn er ook 3.8 exemplaren van de tweede generatie (300 pk) met de korte bakverhouding van de eerste generatie ? Even de 993 RS buiten beschouwing gelaten.


Vast wel, want het was gewoon een WLS-optie (fabrieks tuning). Bij de 272 pk naar 285 en bij de 285 pk naar 300. Dat zijn resultaten in de orde van grootte van N/A chiptuning. En ik zou daar mijn geld niet aan besteden. Je hebt net zoveel lol van een 3.6.

15 jun 2007 15:39

er staat een mooie 993 bij Fransen Auto's in Spaubeek. Iemand bekend met dit bedrijf wellicht :?:

15 jun 2007 15:49

Mooi inderdaad:
Afbeelding

15 jun 2007 15:55

Snel naar Limburg!

15 jun 2007 16:07

ja is misschien wel een ritje waard....maar voordat ik mijn bandje verslijt zou ik wel wat meer willen weten over deze garage

16 jun 2007 20:51

Graaf schreef:zou ik wel wat meer willen weten over deze garage


Aardige man. Lekkere koffie. Doet veel in Ferrari's.

16 jun 2007 20:57

Dat van die koffie is wel belangrijk (zeker na 300km rijden).... :lol:

16 jun 2007 20:59

445. Uit en thuis.

16 jun 2007 21:04

best ver voor een bakkie.

niets gekocht :?:

17 jul 2007 17:40

mooi
Laatst bijgewerkt door spike-993 op 17 jul 2007 19:05, in totaal 1 keer bewerkt.

17 jul 2007 17:58

uhm :

The personal gallery of spike-993 is empty or has not been created
Plaats een reactie