Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

3.2 versus 3.0

01 jul 2007 19:23

Hallo 2 vraagjes,

1)ik vraag me af of er een groot verschil zit tussen de 3.2 moter en 3.0Sc(204pk) qua prestaties. Momenteel zit er in mijn wagen een SC moter met 180pk en overweeg om er een 3.2 moter in te leggen. Het enige wat me wat tegenhoud is dat ik onlangs een dure SSI setup met sportdemper op geïnstalleerd heb. Dus vraag ik me af of het wel de moeite loont zoniet plaats ik een 204pk zodanig ik de SSI kan behouden.

2)Is er een groot verschil tussen de 180pk en 204Pk versie?

Greetz

01 jul 2007 21:03

Tja, waar gebruik je de auto voor, circuit?
3.2 zonder cat heeft 231pk met cat 208/216 :?
motormanagement is totaal anders, electronisch. 3.0 heeft meer "low end torque".

dusss...?

01 jul 2007 23:27

1) Ja, het verschil is redelijk groot tussen een 204 pk SC en een Europese 3.2 Carrera motor. En natuurlijk kun je het SSI systeem van de 3.0 motor zonder problemen onder een 3.2 schroeven. Alleen de draadeindjes zijn bij de 3.2 langer, deze kun je vervangen of eventueel zelfs opvulringen gebruiken.


2) Ook hier zit veel verschil, de 204 ok versie gaat boven de 5500 toeren gewoon lekkerder door tot de toerenbegrenzer ingrijpt.


Denk er wel aan dat het redelijk veel werk is om een K-jetronic motor te vervangen door een motor met motormanagment.
Het kan natuurlijk wel. :lol:

02 jul 2007 22:45

Hmmm, in hoeverre is het verschil "in snelheid" groot, want denk dat dat eigenlijk de vraag is. Een 204-SC blok is een "totaal ander blok" als een 3.2 blok... Andere karakteristiek enzo...

Gewoon een 3.2 zonder SSI eronder zetten, en je SSI voor weinig aan mij verkopen :cheesy:

02 jul 2007 23:13

Dan ben je wel het mooie geluid kwijt dat je nu hebt :cry:

02 jul 2007 23:45

En pascal denkt dat ie de eerste is met dat idee! :wink:

Wist niet dat het SSI zo over te zetten is op 3.2. Dat lijkt mij in dat geval de beste, snelste en leukste optie!

Re: 3.2 versus 3.0

03 jul 2007 9:02

porsche1973s schreef:Hallo 2 vraagjes,

1)ik vraag me af of er een groot verschil zit tussen de 3.2 moter en 3.0Sc(204pk) qua prestaties. Momenteel zit er in mijn wagen een SC moter met 180pk en overweeg om er een 3.2 moter in te leggen. Het enige wat me wat tegenhoud is dat ik onlangs een dure SSI setup met sportdemper op geïnstalleerd heb. Dus vraag ik me af of het wel de moeite loont zoniet plaats ik een 204pk zodanig ik de SSI kan behouden.

2)Is er een groot verschil tussen de 180pk en 204Pk versie?

Greetz


Moeilijke beslissing :idea:
Elke Porschemotor in combinatie met het bouwjaar heeft zijn charme :!:
Heb ze zowat allemaal bereden en moet toegeven de 3,2 L is een topper :wink:
Maar het verschil met een SC motor is zéér weinig, zijn beide zeer soepel :shock:
Lijkt me wel apart een oudere 911 met zo'n stille Carrera 3,2 motor :arrow:
Wat ik wel mooi vind aan een 3,2 is het fluiten bij het flink doortrekken in de toeren :lol:
Veel suc6

PS
Ben zelf begonnen met een 150 pk en nu een bijna 300 pk, en vond ze allemaal snel :idea:
Ook natuurlijk in combinatie met het gewicht van de auto :roll:

3.0 VS 3,2

03 jul 2007 18:39

De bedoeling is om een snel betrouwbaar(is het al) karretje te hebben.
Snelheid is niet zozeer het issue maar wel het accelleren vandaar de vraag, naar het schijnt zou het verbruik ook een stuk lager liggen. Wel belangrijk als je er praktisch dagelijks met rondtoert.
Ik denk dat ik voor de 3,2 ga, volledig gereviseerd blok met SSI :lol:
231pk/1100kg dwz 0,21pk per kg niet slecht vind ik.

03 jul 2007 22:41

+ naar zeggen een pk-tje of 15 extra vanwege de SSI!
8)

03 jul 2007 22:52

Jeroen C3.0 schreef:+ naar zeggen een pk-tje of 15 extra vanwege de SSI!
8)


Niet alles geloven wat ze zeggen :roll:



Het is véél meer :lol:

03 jul 2007 22:54

Heb toch wel vaak gehoord en gelezen dat SSI/free-flow/pre-74 set up... daadwerkelijk meer power zou geven. Klopt dit Erwin, of is het " tussen de oren/gevoel"

03 jul 2007 23:05

Ha, die Jeroen;

Wat hier nogal verwarrend kan werken is dat er vaak de maximale vermogenswinst 'ergens' in het toerenbereik wordt vermeld. Dat wil dus niet per sé zeggen dat al die pk's maar klakkeloos bij het maximum standaardvermogen kunnen worden opgeteld. Neemt niet weg dat 10-15pk's in het middentoerengebied best wel merkbaar zullen zijn. Zeker in combinatie met een vetter geluid en een gewichtsbesparing....

04 jul 2007 16:50

Andre 3.0 heeft het er recentelijk onder geschroefd en zegt merkbaar meer vermogen te voelen. Volgens mij Anne ook, ben benieuwd naar de reacties van deze ervaringsdeskundige!

05 jul 2007 0:19

Welnu, als mede 'ervaringsdeskundige' kan ik zeggen dat de SSI zo goed bevalt onder de 2.4E Targa dat ik heeeeeeeeel graag hetzelfde spul
ook onder de SC wil hebben.
Alleen die aanschafprijs, ik had beter 2 setjes in 1X moeten kopen..... :roll:

05 jul 2007 0:32

Maar onder een pre-74 er zou je juist geen vermogenswinst moeten bespeuren, die heeft namelijk EXW al freeflow.. :roll:

Grootste winst is te behalen door een post 74-er te backdaten met free flow dmv SSI...

Dus onder je SC zou het nog veel beter moeten bevallen...! :lol:

Misschien een keertje polsen hier op PF wie er allemaal into SSI is en dan via bijv. Erwin een bulk order plaatsen? :wink:

05 jul 2007 0:37

Klopt, bij pre-74 zit het effect voornamelijk tussen de oren.
(en dat is toch waar het om gaat nietwaar)
Alleen daarom al zou ik het ook onder de SC willen, plus daarbij ook nog eens vermogenswinst = 200% fun

05 jul 2007 9:31

Jeroen C3.0 schreef:Misschien een keertje polsen hier op PF wie er allemaal into SSI is en dan via bijv. Erwin een bulk order plaatsen? :wink:

goed plan :thumleft:

05 jul 2007 11:40

Erwin, doe er je voordeel mee, ik ben misschien wel te porren voor een SSI + RSR demper (hoewel ik nu ook best tevreden ben over het geluid van mijn Bursch dempertje!)

Afbeelding

zoals Porsche 1973S heeft....

05 jul 2007 12:45

Ik heb tegenwoordig SSI's op voorraad liggen, dus roep maar :lol:







.

05 jul 2007 13:12

Jeroen C3.0 schreef:Andre 3.0 heeft het er recentelijk onder geschroefd en zegt merkbaar meer vermogen te voelen. Volgens mij Anne ook, ben benieuwd naar de reacties van deze ervaringsdeskundige!



Idd een aanrader die SSI :lol: :twisted: Afbeelding

Merkbaar meer vermogen,wie weet waar ik een dyno test kan laten doen??

05 jul 2007 13:28

roesten doen die dingen ook niet dus en het geluid?

05 jul 2007 17:02

Geluid = Geweldig mooi :D

05 jul 2007 19:55

is het wel zo slim 231 pk te steken in een targa van 1970 ?
Je hebt dan wel meer vermogen, maar nog steeds
- een oud remsysteem zonder bekrachtiging
- een oude ophanging die achteraan een zwaardere (letterlijk in kg) motor moet dragen
Meer vermogen ok, maar toch niet onverstandig - denk ik - om dan ook de rest aan te pakken om het boeltje een beetje op alkaar afgestemt te houden. Of heb ik het mis ?
Laatst bijgewerkt door kristof op 05 jul 2007 20:25, in totaal 1 keer bewerkt.

3,2

05 jul 2007 20:21

Natuurlijk wordt dat ook aangepakt he Kristoffel, maar alles op zijn tijd he :lol: Het verschil in gewicht tussen een 3,0sc en 3,2 is klein +/-20kg tov
de 2,2 +/- 35kg. Laat ons zeggen het verschil tussen een volslanke en slanke dame die je in je 911'je meeneemt :lol:
Later komen er nog koni's of bilsteins onder en brembo remmers :P

13 jul 2007 5:26

Ik zou toch eerst beginnen met de ophanging en de remmen te vervangen/verbeteren en dan naderhand iets aan de motor of het vermogen doen.
Plaats een reactie