Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

cookie cutter velgen

30 jul 2007 23:09

ik ben me aan het orienteren op een 911 en kijk zowel naar de sc als de 3.2. Hoewel ik zoals velen een voorkeur heb voor Fuch, schuw ik ook phonedials niet. Recent kwam ik eveneens een ander velgtype tegn, waarover ik wel iets hier heb gelezen, maar niet heel veel. Het gaat hier om een latere sc (82) met de cookie cutter velgen.
Vragen:
- is de cookie cutter vooral een 70-er jaren velg (volgens mij niet meer leverbaar vanaf 32?)
- is deze velg ooit een standaard geweest, of steeds een optie/alternatief
- (gevoelige vraag) wordt deze velg dor velen als inferieur gezien aan de Fuchs?
Ik vind overigens de Fuchs wel wat mooier. Heb de cutters ook nog niet live gezien, maar lijken me nu ook weer niet echt lelijk. Benieuwd naar reacties :D .

30 jul 2007 23:14

Prefereer de Fuchs boven de Cookie Cutters en de Cookie Cutters boven de Telefoon velgen.

Ik dacht dat vanaf de 2.7 de Cookie Cutters niet meer geleverd werden maar durf er geen eed op af te leggen :wink:

31 jul 2007 20:40

Hallo

cookie cutter is voor het eerst verschenen als standaardvelg in maat 6x15 op de 1973 911. De fuchs was optie, daarvoor was een stalen velg standaard met fuchs als optie.
Ook later op de 2.7 en de sc (ik weet niet tot wanneer, maar zeker in het begin) bleef de cookie cutter de standaardvelg (6x15 voor / 7x15 achter) en de fuchs optie. Ik heb toevallig gisteren nog 2 fotos hier geplaatst van 11-jes met cookies : http://www.porscheforum.nl/viewtopic.php?t=14578.
Voor de 3.2 was de telefoonvelg standdardvelg en opnieuw de fuchs optie, nu enkel nog in 16-duims (op 2.7 en vroege sc 15 duims).

31 jul 2007 21:28

HenkC2C schreef:Prefereer de Fuchs boven de Cookie Cutters en de Cookie Cutters boven de Telefoon velgen...

Me too. De Fuchs zijn beter, sterker, lichter, zeldzamer, duurder, maar vind de Cookie cutters zeker niet lelijk (op een pre74 model dan).

01 aug 2007 1:32

Niks is mooier dan Fuchsen.

Maar als je cookie cutters mooi lakt (zwart met zilveren of gepolijste rand) dan ziet het er best goed uit en kosten geen drol.

Ik heb een setje cookie cutters met winterbanden voor de wintersport om de Fuchsen te ontzien ...
Op het footootje hiernaast staat mijn 3.2 op deze cookie cutters in St Anton am Arlberg :-)

01 aug 2007 8:46

Als je snel kijkt, ziet 'n leek geen verschil tussen de Cookiecutters en Fuchs 8) ... mits in de juiste kleurstelling :wink:

Afbeelding

Volgens mij waren deze toch origineel geleverd op deze SC van 08-08-80 :idea:

01 aug 2007 8:57

is toch hetzelfde als ATS?
ik heb ze voor de winterbanden en idd een leek ziet absoluut geen verschil

01 aug 2007 11:07

In 1976 waren Fuchsen alleen standaard op de Turbo en de Carrera 3.0 sport. De rest had koekjessnijders. In ieder geval in de Engelse folder die ik in mijn bezit heb.

01 aug 2007 21:55

Bedankt allen voor de reacties. Grappig om te zien hoeveel kennis er verscholen gaat achter de vele Forummers :)
Ben zelf ook van mening dat de Fuchsen mooier zijn, maar wist niet precies of de cookiecutters ooit standaard velgen waren; ja dus. Ik associeer ze inderdaad, gevoelsmatig, ook met de jaren 70.
Was ATS dan de officiele naam en cookiecutter de naam bij het rijdend publiek?

Overigens heb ik het idee dat de Fuchsen zelf ook wel geevolueerd zijn. Enerzijds natuurlijk de maat (15"naar 16" ; overigens geloof ik dat de Fuchsen vanaf ca. 87 ook standaard werden voor alle 3.2's), anderzijds ook de vorm. Als ik mijn geheugen aan fotoojes afgraaf, waren de oudere Fuchsen vaak voorzien van wat afgerondere vormen. Maar misschien heb ik het mis hoor.

01 aug 2007 23:31

HV schreef:Overigens heb ik het idee dat de Fuchsen zelf ook wel geevolueerd zijn. Enerzijds natuurlijk de maat (15"naar 16" ; overigens geloof ik dat de Fuchsen vanaf ca. 87 ook standaard werden voor alle 3.2's), anderzijds ook de vorm. Als ik mijn geheugen aan fotoojes afgraaf, waren de oudere Fuchsen vaak voorzien van wat afgerondere vormen. Maar misschien heb ik het mis hoor.

Ze zijn zelfs al in 17 duimste verkrijgen :wink:

en vanaf 87 standaard Fuchsen.
Ik denk dat hete erder was. Mijn 3.2 van '84 had standaard 16" Fuchsen

02 aug 2007 1:28

HV schreef:Was ATS dan de officiele naam en cookiecutter de naam bij het rijdend publiek?

ATS is de fabrikant, het merk dus.
ATS heeft div typen velgen gemaakt (is sinds kort failliet meen ik).

De Cookie Cutters heten zo bij het USA publiek omdat ze er uit zien als vormpjes waar je koekjes mee maakt....Duitsers noemen het Hackmesser...in NL vaak gewoon ATS-en.
Origineel waren ze geheel zilverkleurig; maar als je ze zwart / zilver spuit lijken ze aardig op Fuchsen.
Nadeel is dat voor de 15" wielen geen banden met N-codering leverbaar zijn; voor 16" wel. Stuggere zijwangen in je banden rijdt wel veel strakker.

02 aug 2007 8:32

Begrijp ik goed dat de N-codering staat voor stuggere zijwangen? Kan deze op elke 16" velg worden gelegd?

02 aug 2007 9:58

Een ander compound en daardoor ook stuggere zijwangen.
Plaats een reactie