Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Brandgevaar 964RS

22 aug 2007 10:36

Begin juli tijdens een circuit uitstap van een Franse Porsche club op Val-de-Vienne zijn 's namiddags onder een zengende hitte drie 964RS'jes slachtoffer geworden van een brandje in het motorcompartiment.

Oorzaak: de isolerende mousse boven de catalysator heeft er bij deze auto's al wat jaartjes opzitten en kan blijkbaar beginnen smeulen...de stukjes mousse die erafvallen komen op de bodemplaat terecht...door de jaren heen is er veel kans dat deze plaat wat vettigheid draagt (olieresten, vet) hetgeen de kans op brand enkel stimuleert.

Zo ontstonden er in dit geval enkele vlammen die 3 bougiekabels om zeep hielpen, waardoor de piloot plots het mindere vermogen gewaar werd...ding langs de kant gezet, motorkap open en schrikken!!! Brand! :? :shock: Het had niet veel langer moeten duren of de schade was veel groter. :(

HIER het volledige (franse) verhaal met foto's van de schade.

22 aug 2007 10:38

Drie? :? Dus inderdaad geen toeval meer dan. Het zal je maar gebeuren! :roll:

22 aug 2007 10:39

Geen prettige gedachte zeg.

22 aug 2007 10:45

RS-rijders: doe er jullie voordeel mee zou ik zo zeggen, neem jullie voorzorgen :wink:

22 aug 2007 10:50

Da's zo'n typisch geval van 'merde!' ja...

22 aug 2007 10:52

Dan zou of die mousse of de kap snel verdwijnen bij mij.
Liever dan niet compleet origineel als de kans te hebben helemaal geen wagen meer te hebben

schoonmaken

22 aug 2007 10:59

Ik zou beginnen die bodemplaat eerst goed schoon te maken, zodat daar geen "hoogontvlambare" stoffen meer verzameld zijn.

22 aug 2007 12:30

Ik ken iemand die net hetzelfde heeft gehad met een 968.

22 aug 2007 17:27

Levensgevaarlijk zo'n lufti :D Ze lopen niet vast maar vliegen gewoon in de fik... :cry: So much voor betrouwbaarheid van de luchtgekoelden :twisted:
This 964 will self distruct in xxx seconds :cry: :wink:

Grtz. Boxi

22 aug 2007 20:12

wow,

toch een behoorlijke productiefout zou ik zo zeggen.

Heeft iemand deze ervaringen doorgegeven aan porsche ?

22 aug 2007 20:31

... gewoon die soort foamlaag eraf trekken

Die laag zit er om de omgeving te isoleren tegen de grote (!) hitte van de cat. :?:

Vernieuwen dus, en de tip van Michael betr. schoonmaken opvolgen :!:

aero schreef: ... toch een behoorlijke productiefout zou ik zo zeggen.

Ook onderdelen van een P. hebben niet het eeuwige leven.
We zijn wel 15 jaar verder :idea: 8)

22 aug 2007 22:54

is dus duidelijk niet alleen een 964 RS probleem.
Alle 964 modelllen hebben toch hetzelfde wat een RS ook heeft.?

Katalysator hitte schilden en dezelfde onderplaat .

22 aug 2007 23:01

boxi schreef:So much voor betrouwbaarheid van de luchtgekoelden :twisted:


Afbeelding

:lol:

23 aug 2007 22:03

Paul van Engelen schreef:Die laag zit er om de omgeving te isoleren tegen de grote (!) hitte van de cat. :?:

Vernieuwen dus, en de tip van Michael betr. schoonmaken opvolgen :!:


Helemaal mee eens Paul.
Die foam laag er domweg aftrekken kan juist wel eens nog ernstiger gevolgen hebben. De hitte van de cat zet dan zelfs tijdens het rijden je hele auto in vuur en vlam.
De foam zelf is trouwens zelfdovend en brand dus niet. Het is het vuil van de afgelopen 15 jaar dat brandbaar is. Samen met het verpulveren van de foam zorgt dat voor een prachtige schoorsteenwerking en dan heb je weinig nodig om een mooi inferno te kweken.

Dus inderdaad grondig verwijderen, goed schoonmaken en nieuwe bescherming er omheen.

23 aug 2007 23:53

kzal het gelijk ff checken bij mijn rs replica look a like :wink: jongens :!:

24 aug 2007 9:41

Toevallig is mijn auto recent nog uitgelijnd en daarvoor moet aan de achterkant de beschermingsplaat voor de motor eraf (anders kun je niet bij de stelbouten). Dit is de enige bescherming onder de auto, behalve de bodemplaat zelf. Deze plaat was aan de bovenkant (de kant naar de motor toe dus) keurig schoon dus ik zie niet in waar ik me zorgen over moet maken....toch ?

24 aug 2007 11:31

ik heb een brandblusser aan boord , zo,n ding bij je hebben kan nooit kwaad!

als je gaat varen hebje ook een reddingsvest bij je toch :shock:

24 aug 2007 11:37

En als je gaat vliegen een parachute :!: :wink:

24 aug 2007 11:50

nou in het world trade center in N.Y hadden ze er wel wat aan gehad een parachute :cry:

waarvoor zit er dan een wel zwemvest in het vliegtuig en geen parachiute eigenlijk?

op het circuit hebben de meeste een blusser bij zich en ja ook en parachute :wink:

24 aug 2007 11:58

drknauf schreef:waarvoor zit er dan een wel zwemvest in het vliegtuig en geen parachiute eigenlijk?


Gigantisch offtopic: maar kon het niet laten.
Heb je ooit wel eens op 10km hoogte de deur van een vliegtuig geopend? Het is daar echt ontzettend koud, en er absoluut niet voldoende zuurstof om zo'n sprong te kunnen maken. daarom dus.

Btw, ik heb ook een brandblusser bij me in de auto, maar die is er puur voor m'n gevoel.
Ik heb nl niet echt de illusie dat ik een motorbrand of zo zou kunnen stoppen. :cry:

Daarbij is dat poeder erg slecht, maar daar weet jij weer alles van Mikey! :mrgreen: :wink:
Laatst bijgewerkt door patrick911 op 24 aug 2007 12:00, in totaal 1 keer bewerkt.

24 aug 2007 12:00

Ik ben toch al blij geweest dat wij verplicht zijn een brandblusser in de wagen te hebben.
Heeft me toch een auto bespaard.
Bij felle brand doet het idd niets , maar bij het begin wel.

24 aug 2007 12:04

idd of topic sorry maar ik heb er geen parachutes bij gehaald die kwamen uit de lucht vallen,
maar ik laat zeker eerst volgende keer ff checken de boel, het kan maar gechecked zijn :wink:
Plaats een reactie