Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

965?

06 sep 2007 22:59

ik zie nog al eens, en ook hier op het forum, over een 965 gesproken worden als eigenlijk gaat om een 964 Turbo.

965 was toch een soort kleine 959, die nooit gebouwd is? En moeten we dus praten over een 911 Turbo (3,3 of 3,6) of 964 Turbo (3,3 of 3,6).

06 sep 2007 23:30

965 is nooit een officiele benaming van Porsche AG geweest, maar in de wandelgangen wordt auftragsnummer 965 gezien als de 964 turbo.

We hadden hier ooit een topic met de lijst 'Auftragsnummer' van 901 tot 996, maar ik denk dat die in de grote schoonmaak een keer is geveegd. Ik kan me nl. niet herinneren dat de 965 een project van een 'kleine 959' is. :roll:

Maar je zou best eens gelijk kunnen hebben, daar

mijn vriend Google schreef:There were problems in the executive ranks, too, and they’re worth mentioning here. First, in late 1988, the Porsche board summarily dismissed wunderkind chairman Peter Schutz, some say because he clashed once too often with the Porsche and Piech families. But in his stead came Heinz Branitzki, a finance man who angered many old hands in Zuffenhausen by forcing longtime chief engineer Helmut Bott to take early retirement. Worse, Bott’s hand-picked successor, Ulrich Bez, stirred up more ill feeling with a heavy-handed reorganization of the Weissach Development Center.
Bez also decreed several costly new programs that threatened to trigger a cash crisis. Among these were another low-priced VW-based sportster, Project 995; a 959 successor, called 965, which was far more involved than the 911 Carrera 4 ultimately offered; and -- talk about heresy -- a V-8 four-door “sedan,” Project 989, which would have to sell for no less than $93,000 to turn a profit. Meantime, sales kept falling, thanks partly to a stubborn U.S. recession. Porsche soon became the subject of takeover rumors, with Daimler-Benz most often mentioned as savior.


:?

07 sep 2007 9:53

Ach, het gaat er bij communicatie over dat we weten waar we het over hebben, toch? Dus 965=964 Turbo :wink:

07 sep 2007 17:26

BJ964 schreef:Ach, het gaat er bij communicatie over dat we weten waar we het over hebben, toch? Dus 965=964 Turbo :wink:


Net zoals de 911 turbo intern het nummer 930 kreeg, kreeg de 964 turbo intern het nummer 965. Dit heeft niets met de 959 te maken ..

07 sep 2007 20:39

dat is dus volgens mij niet waar. 964 was het 'Auftragsnummer' van Porsche AG voor de ontwikkeling van de 911 van 1989 tot 1993. En de 964 turbo heeft bij Porsche AG géén apart auftragsnummer gekregen. Dus 965 is niet het nummer dat AG aan de 964 turbo gegeven heeft, naar ik altijd begrepen heb.

07 sep 2007 20:56

Dus als ik het goed begrijp zijn de 930 en 965 geen nummers van porsche zelf :?: :arrow: maar bedacht door :?:
Dat verklaart ook dat er geen nummers zijn voor de 993 , 996 en 997 turbo .
Zijn de nummers 986 en 987 wel bedacht door porsche :?:
Voor de boxster uiteraard.
En wat voor nummer heeft de kjn dan :?:

07 sep 2007 21:01

930 is wel een porsche auftragsnummer.
986 en 987 ook. KJN is volgens mij iets van 955 ofzo. we hebben hier ooit een hele lijst gehad (Renntech had hier een hele grote bijdrage in toen).
Wellicht dat we nog een keer zo'n lijstje moeten maken.

panamera is 989.

07 sep 2007 22:01

Zo'n lijstje houd ik mij eigen voor aanbevolen .
Mischien dat ik via jou vriend ( google ) wat op kan zoeken .
Ik heb n.l. de gewoonte om op mijn ritstaat , waar ik de laatste 3 cijfers van de km stand in vul b.v. 356 , 911 of 986 heeeeel groot te schrijven .
Voor de mensen die niet weten wat een ritstaat is "een lijst die je mee krijgt waar alle adressen opstaan die je/ik af moet werken en in vullen
tijd aankomst tijd vertrek en km stand"

Oh sjips ik dwaal af .
930 is WEL een porsche auftragsnummer , en 965 niet . :?:
kjn is 985 :?:
horn is van de 985 niet zeker , iemand die een voledige lijst heeft :?:

07 sep 2007 22:40

kjn is 955

07 sep 2007 22:45

Komen we met dit lijstje iets verder?

07 sep 2007 22:51

Jazeker . BEDANKT. :!:

07 sep 2007 22:52

jawel, maar 965 is fout... :wink:

07 sep 2007 22:59

Tuurlijk Harald...

Hmmm, Als in:
Regel 1: ik heb altijd gelijk
Regel 2: zie regel 1.


:lol:

07 sep 2007 22:59

nieuwe lijst gevonden

07 sep 2007 23:02

:thumleft: Die lijst is aardig compleet :wink:

07 sep 2007 23:16

Die lijst ga ik zeker even GOED bekijken als ik nuchter ben :!:
BEDANKT horn :!:
Als ik daarover nu nog vragen heb , zijn het taal vragen .

07 sep 2007 23:45

horn schreef:nieuwe lijst gevonden


Vreemde lijst, sommige nummers staan er meerdere malen in, zo zou de 964 turbo 951 als nummer hebben, en de 951 is toch echt de 944 turbo ..

07 sep 2007 23:49

leuk sinterklaas lijstje :shock:

08 sep 2007 7:19

funnyname schreef:


Vreemde lijst, sommige nummers staan er meerdere malen in, zo zou de 964 turbo 951 als nummer hebben, en de 951 is toch echt de 944 turbo ..


omdat jij in een lijst van 3 kantjes een schijnbare fout vindt is het een vreemde lijst? :shock: onderbouwde verbeteringenen zijn overigens absoluut een reden om de lijst aan te passen :salut:
zie overigens 994 voor een 964 turbo omschrijving
en uit de 965 omschrijving heb ik meer het idee dat daar het begin van de 993 TT werd ingeluid...

08 sep 2007 15:03

Ik wil best wat meer voorbeelden geven hoor:

-959 1987 Four-wheel-drive limited-production sports car
-959/50 1987 2,849 cc twin-turbo six powering Type 959
In de 'gewone' 959 hing precies hetzelfde blok, dus waarom hier een apart nummer voor gemaakt zou moeten worden is mij een raadsel?

-961 1983 Planned 911 Turbo based on Type 959
-961 1986 Competition version of Type 959
-961/70 1986 Turbocharged engine of Type 961
Alweer dubbele nummers voor verschillende voertuigen.
De 961/70 turbo charged engine begrijp ik ook niet, de motor van de 961 was net als de 959 turbo charged..
enz.

Maar dat wil niet zeggen dat men niets aan die lijst heeft, ik vind gewoon dat er vreemde dingen in staan.

08 sep 2007 23:33

Horn, ik denk eerder dat de 964 Turbo in plaats van de 965 gekomen is.

Lees Ludvigsen "Excellence ..." Vol. 3 blz 1150 en verder over het totale beeld, inclusief enkele zeldzame foto's van de 965, die uiteindelijk op de markt 969 zou gaan heten, op basis van een Carrera 4 met turbo, en het model dichtbij een 959. Er is inderdaad een alternatief met een V-8 turbo geprobeerd te bouwen. De proto-bouw liep eind 80-er jaren, voor een introductie in 90, maar in '88 is 965 stopgezet.

Een 965 is dus zekeer niet hetzelfde als een 964 Turbo, ondanks dat mensen gemakshalve wel de relatie leggen.

Ik kan welk heel het verhaal overtypen, maar daar heb ik nu geen zin an.

09 sep 2007 11:14

kan iemand mij verklaren waarom er in div onderdelen de code begint met 965....... bijvoorbeeld in de org. velgen :?

09 sep 2007 11:21

Afbeelding
Plaats een reactie