Verslag gebruik GPS reminder.
Zoals toegezegd zou ik jullie op de hoogte houden van mijn ervaringen met de GPS reminder.
Ik heb deze GPS reminder nu een paar weken in de Porsche zitten en het machientje doet waarvoor hij is ingehuurd: waarschuwen voor flitspalen. De GPS reminder waarschuwt alleen voor flitspalen in de eigen rijrichting, echter ook voor flitspalen die bij oprit doseerinstallaties staan.
Op 500m, op 300 meter en vlak voor de flitspaal waarschuwt een vrouwenstem dat je een flitser nadert.
Rij je te snel dan wordt de dame wat kribbiger (“Bitte langsamer fahren”). Dat doet ze echter ook als je op de snelweg zo’n oprit doseerinstallatie passeert, waar de toegestane snelheid over het algemeen veel lager is dan op de snelweg zelf en dat is wat irritant.
De GPS reminder zit in mijn Porsche links op het dashboard met klittenband tegen de raamstijl aan. Hij zit zo enigszins uit het zicht, nadeel is wel dat je de led-waarschuwings-signalen, zeker als je overdag een flitspaal nadert, niet goed opmerkt.
Dat betekent dat ik het geluidssignaal (de dame die waarschuwt) altijd aan heb staan.
Je hebt geen snoertje nodig voor aansluiting op de sigarettenaansteker, er zit een batterij in het apparaat en dat is wel net zo fraai. Het apparaat zelf is klein (7,5 x 4,5 x 2,5 cm). Er zit een interne GPS antenne in.
Het laden van updates gaat zeer eenvoudig via het internet. Kost 10 euro per jaar. Ook is een plug-in voor Google Earth te downloaden zodat je ook op Google Earth thuis kan zien welke flitspalen in het systeem zitten. De flitspalen en trajectcontroles van de meeste Europese landen zitten er in.
De GPS reminder schakelt zichzelf automatisch uit na 15 minuten. Beweegt de auto (door bijv een deur die dicht gedaan wordt) dan schakelt hij zichzelf weer in. De batterij is na 17 uur leeg en is eenvoudig weer op te laden.
Aanrader?
Ja. Natuurlijk waarschuwt de GPS reminder niet voor mobiele flitsers zoals een Stinger. Maar die is dan ook 10x zo duur. Ik denk dat de flitser goed bruikbaar is als je niet al te veel de maximum snelheid overschrijdt (tot 30-40 km te hard op de snelweg) en dan tijdig gewaarschuwd wordt voor een vaste flitspaal. Kom je een keer een mobiele flitser tegen en je rijdt niet meer dan 30/40 km te hard, dan kost het je een bekeuring, maar je hoeft in ieder geval niet bang te zijn voor je rijbewijs. Rijd je veel harder en je wordt (mobiel) geflitst, dan kan je een probleem hebben.
Dus met 200 kilometer over de snelweg en vertrouwen op je GPS reminder, daar is-ie te beperkt voor. Maar, daar is het mij niet om te doen, het gaat mij om het voorkomen van boetes in de stad en bij relatief kleine snelheidsovertredingen (tot 30-40 kilometer per uur) op snelwegen.
Ik denk dat de GPS reminder het best tot zijn recht komt als je hem op onbekende wegen gebruikt en bijvoorbeeld in het buitenland. Voor de bekende flitspalen en trajectcontroles in mijn eigen omgeving heb ik hem niet nodig. Kortom, voor deze prijs en het gemak dat het met zich mee brengt: