Afgelopen weekend heb ik een geweldige ervaring opgedaan, en deze wilde ik even met jullie delen.
Een goede vriend, racelicentie, Porsche 996 GT3 clubsport en de Nurburgring . . . .
De uitnodiging stond allang, druk druk druk, we kennen het allemaal, maar afgelopen weekend was het eindelijk zover.
Aangezien de "Ring" zaterdag gesloten was zijn wij in de loop van de middag op ons gemak richting Duitsland vertrokken en hebben ons ingechecked bij zijn vaste uitvalsbasis in Mullenbach vlakbij het beroemde circuit.
Even opgefrist, lekker wezen eten, naborrelen en OH-en over van alles en nog wat (voornamelijk Porsche en nog wat minder belangrijke zaken
), vroeg naar bed (ahum).
Zondagochtend vroeg op, dat wel, ontbijten en op weg naar de Ring. Een beetje te vroeg naar zou blijken want op het circuit vertoonde de GT3 een voorkeur voor een kwispelend gedrag. De baan was nog veel te nat en de banden weigerden op temperatuur te komen.
Ondanks zijn vele gereden ronden is een mens nooit te oud om te leren en ideale lijnen rijden was de boodschap.
Pauzeren dan maar, koffie en een wandelingetje naar het stuk tussen Hatzenbach en Hocheichen waar een uitdagend bochtentrio wel eens voor spannende beelden zou kunnen zorgen. Ik mag het natuurlijk niet zeggen, maar een beetje stiekum hoop je toch op een uitglijder van deze of gene.
Gelukkig niet, wellicht door het late jaargetijde waren de rijders overwegend geroutineerd en kenden het klappen van de natte zweep.
Na de lunch was de baan zo goed als droog en gingen wij het weer proberen. Na een paar opwarmrondjes werd de snelheid opgevoerd
en
TEJING (excusez le mot) wat een gigantische ervaring.
Ik heb flink wat circuits bezocht en een aantal hobbymatig bereden, ik weet dat bijvoorbeeld Spa-Francorchamps een kleuterschool is vergeleken bij de Ring, maar dit overtrof alles. Niet alleen het circuit, maar ook de werkelijk fenomenale auto hebben hier aan bijgedragen.
Lange min of meer rechte stukken met ruim 250 km/u, steil naar boven en niet kunnen zien waar de baan naar toe gaat, heftige bochtencombinaties die je uiterst precies moet insturen en ga zo maar door. Dit is hogeschool autosport.
Tussendoor heerlijk kunnen sporten met een varieteit aan sportieve automobielen en de discipline van de mede Ring rijders om bij het naderen van de GT3 keurig richting aangevend de rechterzijde van de toch wel smalle baan opzochten. Chapeau.
Vastgeklonken in de 4-puntsgordel een paar foto's (en film) kunnen schieten, bij deze enkele:
Ook het ontzag voor wat Porsche weet te presteren, wat een werkelijk fenomenale auto is de 996 GT3 clubsport. Met alles erop en eraan, uiteraard rolkooi, maar ook brandblusinstallatie, sperdifferentieel etc .etc. kan deze Porsche zo uit de fabriek het circuit op.
Na de "afstraffing" gewoon het circuit verlaten, tanken en redelijk comfortabel althans zeker niet hinderlijk stug of rumoering op weg naar huis:
Ik was al besmet met het Porsche virus, daar is nu eentje bijgekomen.