Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

toeren maken in de winter

17 nov 2007 21:37

Om echt hoog in de toeren te gaan (> 5.000 rpm) moet de motor uiteraard goed warm zijn. Nu liet ik mij onlangs vertellen dat dit erg lastig wordt als het buiten flink koud is; de motor wordt dan domweg minder warm door de natuurlijke koeling van de buitenlucht.
Wat is jullie idee: langer warmrijden voor je los kunt gaan, of zouden jullie vanaf bepaalde temperaturen (zeg rond het vriespunt of lager) je tevreden stellen met een zelf opgelegd maximum aan toeren alvorens op te schakelen? Mocht het uitmaken, ik ga in eerste instantie bij dit vraagstuk uit van een 3.2 motor. Graag hoor ik meningen van de forummers die toeren (af en toe) niet schuwen!

17 nov 2007 21:49

Ik rij een 964
Bij mij is warm als de termostaat voor de olie koeler voor open gaat, dan daalt de temp iets en als deze dan weer iets gestegen is is het voor mij genoeg.

Ook in de winter haalt bij mij de meter de zelfde stand(ik heb geen idee of het in temperatuur verschilt)

En zodra dat gehaalt is laat ik de auto meer toeren maken dan 3000 en dus ook 5 of 6.

robert

17 nov 2007 21:57

Kijk op je temperatuurmeter, als ie op ''8 uur'' staat (2e streepje) is ie
bedrijfswarm,maar bij echt koud weer komt ie daar niet zo makkelijk.
Is al veel over geschreven, probeer anders zoekfunctie even, succes!

18 nov 2007 11:12

Het warmrijden in de winter duurt inderdaad langer. Als je de olietemperatuur in de gaten houdt, zoals hierboven beschreven, kun je haar imo rustig opentrekken.

18 nov 2007 14:08

Warmrijden duurt langer, maar op een gegeven moment (zoals hierboven al geschreven) kun je moeiteloos in de toeren gaan klimmen :wink:

18 nov 2007 15:22

Inderdaad gewoon rustig warm rijden tot 2500 tpm (moet je in de zomer natuurlijk ook doen!). na een km of 25 is alles op bedrijfstemperatuur en kun je "los"

18 nov 2007 18:07

je moet de EGT (uitlaatgas temperatuur) van een 911 motor maar eens google-en
als je dan nog denkt dat de buiten temperatuur ook maar enig verschil maakt...
:mrgreen:

18 nov 2007 21:56

bedankt allen,
grappig om te lezen dat de buitentemperatuur uiteindelijk dus geen definitieve invloed heeft. Mijn idee was ook al wel dat je wel langer moet warmrijden (ook de ervaring met de Volvo).

19 nov 2007 9:11

Ik rij een 944 turbo.
Let op dat de water temperatuur weinig zegt over de motor temperatuur!

Ik heb een olie temp. meter, dit is de enige manier om te weten wanneer de motor goed warm is. Bij mij scheelt dit in de winter niet zo heel veel, ik schat ongeveer 5 min. Zo lang de olie temp. niet 80 graden is rij ik de motor tot max. half gas en 3K rpm.

19 nov 2007 23:32

Rijden ook 3.2 en niet zo veel in de winter. Maar als t koud is duurt t een stuk langer voor hij lekker warm is. Maar als hij gewoon op temeratuur is dan gaan de toeren ook omhoog hoor.

19 nov 2007 23:39

Gisteren was het ook frisjes maar ik geloof dat we met zijn allen wel de toerenteller tegen het rood aan hebben gereden :drive:
zie http://www.porscheforum.nl/viewtopic.ph ... &start=375

19 nov 2007 23:56

't is wat Rob al aangaf - kijken wanneer de oliethermostaat klep open is gegaan/gaat ... duurt de ene keer wat langer dan de andere keer :wink:

Ondanks de lage(re) temperatuur gisteren heeft niemand, zoals Gassen al aangeeft, last gehad van het op lage(re) toeren moeten blijven rijden :idea:

:@: HV :arrow: van 3.6 over gestapt naar 'n 3.2 idee :?:

20 nov 2007 23:15

:@: Gassen: jij hebt je naam gisteren weer goed eer aangedaan zo te lezen :wink: .

:@: Olaf: inderdaad, toch weer in de race voor de klassieke lijnen van een 3.2. Wel cabrio hoor :wink: (vandaag positieve AKK gehad en ga m vrijdag ophalen!)

21 nov 2007 13:39

LouisXIV schreef:Inderdaad gewoon rustig warm rijden tot 2500 tpm (moet je in de zomer natuurlijk ook doen!). na een km of 25 is alles op bedrijfstemperatuur en kun je "los"


Dat lijkt me toch wel overdreven :o

Ik ga na 't starten niet boven 3500 tpm, en na zo'n 10km staat de olietemperatuurmeter boven de 90°C. (wel een 997, weet niet of dit een groot verschil is met een luchtgekoelde)

22 nov 2007 14:46

Het instructieboekje in een luchtgekoelde spreekt over 3000 rpm.

24 nov 2007 21:14

Hoi Wim,

ik heb net even in mijn eigen instructieboekje gekeken, waarin staat dat je de eerste 5 minuten ( :shock: ) niet hoger mag komen dan 4.500 rpm ( :shock: :shock: ). Die Duitsers vonden dus destijds al dat die auto wel behoorlijk in de toeren moet worden gereden.. Overigens schrijven ze nog wel dat het bij normaal gebruik niet de bedoeling is regelmatig in de begrenzer te rijden :) .

25 nov 2007 13:23

Henk, dat zal dan wel kloppen. Ik dacht dat er 3000 rpm stond, ik kijk het ook nog wel eens na. :wink:

25 nov 2007 13:27

is het slecht als je de wagen stilstaand warm laat draaien??

25 nov 2007 13:28

ja

25 nov 2007 13:36

Dat is voor elke auto slecht. Als die nog niet op temperatuur is, is de slijtage het grootst en aangezien het stationair warmlopen langer duurt dan wanneer je rijdt is de slijtage dus ook groter.

25 nov 2007 13:48

waarin staat dat je de eerste 5 minuten ( ) niet hoger mag komen dan 4.500 rpm


op zich geen gekke gedachte

Bij een lager toerental krijg je tijdens accelereren al snel een veel grotere belasting.
Er komt bij een lager toeretal om hetzelfde vermogen te krijgen als bij een hoger toerentanamelijk meer koppel/kracht/nm vrij op alle delen, daarbij draait de oliepomp langzamer
Te weinig toeren is bijna slechter dan RUSTIG de motor doortrekken tot ongeveer 3000 bij kouden motor, dan kom je het schakelen niet onder de 2000.
Bij een hoger toerental wordt de kracht die de motor levert (nm) vermeigvuldigd met een hoger toerental, waardoor je met dezelfde krachten als bij een lager toerental meer vermogen levert... of omgekeerd: bij een hoger toerental kan de belasting omlaag!! om even snel vooruit te gaan.

25 nov 2007 14:56

Zo ken ik nog een redenatie: Het is zaak de auto zo snel mogelijk warm te rijden zodat de koude periode het korts is... :shock:

25 nov 2007 15:18

Dus:

toeren bij voorkeur tussen de 200-3000 houden (niet teveel, maar zeker ook niet te weinig).

Heel rustig beginnen zodat oliecirculatie op gang komt en zuigers opwarmen en mooi passend worden, dit gebeurd redelijk vroeg, daarna al al vlug iets meer vermogen vragen, zodat de rest van de motor en de olie zo snel mogelijk opwarmen
Dit aanhouden totdat de motor warm is. (dus met half gas optrekken tussen 2000-3500/4000 rpm

En uiteraard pas echt gassen en 4000/5000+ als hij helemaal warm is (en dat kan even duren in de winter)

25 nov 2007 15:25

Volgens Porsche A.G.Afbeelding
Plaats een reactie