Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

993 => invloed KM stand op vraagprijs

05 maart 2008 11:22

Na enige specialisten bezocht te hebben is het voor mij duidelijk geworden op welk type ik mij ga focussen in mijn zoektocht: 993 cabrio. Als ik echter na de verschillende aanbiedingen van dit moment kijk (markplaats, specialisten, gaspedaal etc.) zie ik niet direct een verband tussen km stand en vraagprijs. Hoewel vragen niet gelijk staat aan krijgen zou ik jullie graag willen vragen naar jullie ervaring / inzicht hierin. Zo zie ik bv bij Erpa er 1 staan voor 35.500 met meer dan 200K op de teller en bij Bos voor bijna 41 met 96K, bij Wolbert stond er 1 voor bijna 39000 met 160 op de teller. Allemaal specialisten, alles met historie etc. maar geringe verschillen in prijs tov de km stand, doe dit er weinig toe? Als je daarnaast zoekt via bv gaspedaal zie je verschillende aanbiedingen tussen de 35 en 40K waar ik idem geen pijl op kan trekken.

Iemand van jullie die er een helder licht op kan werpen?

Ed

05 maart 2008 11:28

bij ouwe auto's telt de algehele staat relatief meer dan de km stand. toch zou ik een lage km stand flink mee laten wegen in mijn beslissing. graag wel echte km's.

05 maart 2008 11:36

Zat toevallig gisterenavond op marktplaats te kijken (verveling), maar wat een prijsverschillen wat ze daar aanbieden en bij de specialisten :idea:

Ook dat viel mij op, maar ook adressen erbij waar ik toch niet zo snel een Porsche zou kopen :oops:
Weet uit ervaring dat je beter maar wat meer kan betalen bij een vertrouwd adres waar je nog eens terug kan komen :lol:

05 maart 2008 12:02

Het advies om iets meer te betalen wordt mij regelmatig aangeraden en neem dit ook graag ten harte. Echter daar waar ik denk dat ik iets goeds kan kopen (de specialisten), lopen de prijzen nogal uiteen. Tov Erpa 3000 meer en 40K km minder en als je nog 2000 meer uitgeef heb je er een van onder de 100K km. Moet wel zeggen dat ik de prijs verschillen tussen de specialisten en overige aanbieders niet heel veel vindt verschillen voor een 993 cabrio op dit moment.
Laatst bijgewerkt door Ed911 op 05 maart 2008 14:16, in totaal 2 keer bewerkt.

05 maart 2008 12:28

Niet primair op de prijs en kmstand afgaan, gewoon de auto's gaan bekijken, de ene aanbieding is de andere niet en..... de beste kopen die je kan/wil betalen lijkt mij het beste.....

05 maart 2008 12:45

Vraagprijs wordt beinvloed door veel meer factoren dan de km-stand, denk aan courante kleur of niet, staat van de auto, staat van onderhoud, NL auto of niet, marge van de specialist etc. Een verband zoeken tussen ALLEEN km-stand en prijs is niet te doen IMHO.

05 maart 2008 13:41

Ed911 schreef:Het advies om iets meer te betalen wordt mij regelmatig aangeraden en neem dit ook graag ten harte. Echter daar waar ik denk dat ik iets goeds kan kopen (de specialisten), lopen de prijzen nogal uiteen. Tov Erpa 3000 meer en 40K km minder en als je nog 2000 meer uitgeef heb je er een van onder de 100K km. Moet wel zeggen dat ik de verschillen tussen de specialisten en overige aanbieder niet heel veel vindt verschillen voor een 993 cabrio op dit moment.


Ga anders een keer kijken. Doet vaak ook al veel. Dan zie je wel het verschil. Daarnaast kun je al veel info vinden hier op het forum over de bekende specialisten. Succes :wink:

05 maart 2008 20:43

Allereerst bedankt voor jullie reacties zover. Ik ben de laatste tijd naar wat auto's wezen kijken (soms is bellen al genoeg) en heb zo ook de conclusie getrokken dat de 993 het voor mij is. Maar de rede tot mijn vraag is dat ik bij de P. specialisten dus een verschil aantrof van meer dan 100.000 km terwijl de vraagprijs 5000 euro maar afwijkt en dan diegene met de vele km op de teller ook nog een tip (en lelijke velgen maar dat is persoonlijk).

05 maart 2008 20:49

net zoals je huizen niet kan vergelijken op de grootte van de tuin. ik zou ook een zo laag mogelijke km stand willen. maar aan de andere kant is een 'extreem' lage km stand alleen waardevol als je zelf weinig gaat rijden. Voor een km stand van < 100K wordt een ruime meerwaarde gerekend. Als jij er dan in 3 jaar 50K bijzet schrijf je veel af :idea: dus liever een auto die helemaal naar mijn zin is met 140K dan een andere kleur/model/uitvoering met 50K km's.

05 maart 2008 21:25

Exact: voordeel van een lage km stand (sec) is overdreven. Zorg dat je weet wat je wilt en beslis op basis van een totaalplaatje! En doe een AKK!

05 maart 2008 22:25

De kilometerstand zegt relatief weinig met betrekking tot de vraagprijs. Zoals al eerder gezegd word de prijs met name door de courantheid bepaald. Een auto met de juiste opties en een populaire kleurcombi zal meer in geld opleveren met een wat hogere km stand dan een minder courante auto met minder kilometers.
Daarnaast is het verschil waar je over praat in verhouding tot de prijs van de autos nu ook weer niet dusdanig dat ik me daar zorgen om zou maken. Begrijp me goed, 5000 euro is een hoop geld maar ten opzichte van de huidige marktwaarde niet echt een obstakel.
Ga kijken en vooral rijden dan kom je er snel achter waarom de ene auto meer waard is dan de ander. :idea:

06 maart 2008 0:59

Ed,

heb zelf 5 maanden geleden een 993 cabrio gekocht en ben er achtergekomen dat een lage km stand niet heilig is. Bij mijn voorgaande Porsches heb ik me als eerste gefocust op lage km stand en dan pas op prijs enz. Dat was ook de bedoeling voor de laatste auto eerst nog een tijd zitten dubben 996 vs 993 maar toch gegaan voor het meer spartaanse van de 993. Heb toen bij een vd specialisten een zoekopdracht geplaatst voor een varioram met max 50 of 70K km (weet het niet exact meer en anders zou hij toch al snel op de 100K + staan). Na 3 maanden belde de specialist dat hij nog niets gevonden had maar dat hij wel een hele nette zou binnenkrijgen maar ouder en met veel meer km (150K), ben toch maar eens gaan kijken en de auto had net zoals hiervoor gemeld de juiste kleur opties en een duidelijk verleden. 4 eigenaren, in onderhoud geweest bij de 1e eigenaar bij de afleverende dealer, vervolgens bij de 2e Duitse eigenaar altijd bij Albert en vervolgens bij de 2 volgende NL eigenaren bij dezelfde NL specialist, facturen erbij van de laatste 2-3 jaar. Al dat gaf me toch wel een goed gevoel ondanks de hoge km stand. Met de verkopende specialist afgesproken als hij toch de 993 varioram binnenkreeg met de lage stand en ik de km binnen de perken zou houden ik kon rekenen dat hij de auto zou terugnemen met een voor mij beperkte afschrijving, twijfel, twijfel - geduld is niet mijn sterkste eigenschap, dus toch gedaan.
Zeer goede beslissing geweest heb de auto nu 5 maanden alleen maar plezier van, alleen probleem gehad met de backlight vd boordcomputer en een 0,5 liter olie moeten bijvullen. Ook heb ik nog het roest vd zijraampjes laten verhelpen. De onderhoudsspecialist had de auto nog even aan een onderzoek onderworpen en hij kwam met dezelfde conclusie als de verkoper auto is/rijdt als er een met 80K op de klok (misschien klok verdergedraaid, you are on candid camera).
Al met al begin nu te twijfelen of ik deze auto die ik voor een keurige prijs heb kunnen kopen en waar ik veel plezier aan beleef, straks met ga inruilen op een auto waar ik misschien dan verhoudingsgewijs veel voor moet bijbetalen ivm km stand.
Overigens vind ik de rubriek in Autoweek altijd erg leuk waar doorsnee auto's met zeer hoge km standen altijd nog wel redelijk doorkomen, waarom zal mijn 911 dat niet kunnen, ben het met Molen eens denk dat het adres waar je auto vandaan komt en de toestand van de auto misschien wel meer doorslag moet geven als een km stand van 106K km o.i.d.
Succes en wijsheid toegewenst :D

06 maart 2008 8:19

De prijzen vergelijken van 993 op internet is niet te doen, je moet ter plaatse gaan kijken naar de staat van de auto en kijken of de vermelde km stand ook na te trekken is.
Zo kan een 993 met bv 180k op de teller en onderhouds historie/schade vrij meer waard zijn dan een exemplaar van 100k die flinke schade heeft gehad en waar geen enkele vorm van onderhoudshistorie bij zit.
Alles moet gewoon kloppen, en soms klopt het bij een lage km stand ook niet dan heeft het geen meerwaarde.

Zelf ben ik de gelukkige eigenaar van een 993 in perfecte staat met slechts 65000 km op de teller, nog nooit 1 sec spijt van gehad. Echt goede 993's zijn schaars.

06 maart 2008 10:30

Kilometerstand occasion via internet te controleren:
http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=59298

06 maart 2008 14:18

djtommi schreef:Kilometerstand occasion via internet te controleren:
http://www.bovag.nl/smartsite.shtml?id=59298


Yeah right! Al eens gedaan ook? :roll:

06 maart 2008 14:24

Persoonlijk vind ik het aantal vorige eigenaars belangrijker dan km's. Als iemand 10 jaar in dezelfde auto heeft gereden en alle service bij dezelfde dealer heeft gedaan geeft me dat meer vertrouwen dan een lage km stand.

06 maart 2008 15:32

OK point taken voor de belangrijkheid van de KM stand, geldt dit ook voor boven de 200.000 km of wordt het dan wel wat belangrijker? Ik plan om jaarlijks minder dan 5000km te rijden en heb het gevoel dat als ik deze dan over 3 jaar zou willen inruilen een groter probleem heb dan bij een km stand die lager is dan 200.000.

Ik ben de laatste weken langs geweest bij gerenormeerde specialisten (althans dat wordt hier ongeveer beschreven) als Wolberts, Witmer Odijk, Hans Bos ed, en heb het gevoel dat hetgeen daar wordt aangeboden allen van dezelfde kwaltiteit is (zeer goed) klopt dat?

Ed

06 maart 2008 16:40

horn schreef:net zoals je huizen niet kan vergelijken op de grootte van de tuin. ik zou ook een zo laag mogelijke km stand willen. maar aan de andere kant is een 'extreem' lage km stand alleen waardevol als je zelf weinig gaat rijden. Voor een km stand van < 100K wordt een ruime meerwaarde gerekend. Als jij er dan in 3 jaar 50K bijzet schrijf je veel af :idea: dus liever een auto die helemaal naar mijn zin is met 140K dan een andere kleur/model/uitvoering met 50K km's.



ik kan me hierin prima vinden,
kocht mijn auto met 113 000 km nu net drie jaar verder staat er 175000 op de teller.
Gaat wel hard hoor.
dus die extra gevoels waarde van weinig km is ook verdwenen.


robert


robert

06 maart 2008 18:00

@ Mark S: persberichtje van vandaag:

"Meer dan zevenhonderd bezoekers per dag

NAP Check weergaloos succes

De sinds deze week geboden mogelijkheid om de kilometerstand van gebruikte auto's te controleren via de interactieve NAP Check is een weergaloos succes: binnen drie dagen hebben al 2.260 unieke bezoekers een aanvraag voor een NAP Check gedaan. "

06 maart 2008 23:00

Ed911 schreef:OK point taken voor de belangrijkheid van de KM stand, geldt dit ook voor boven de 200.000 km of wordt het dan wel wat belangrijker?
Ik ben de laatste weken langs geweest bij gerenormeerde specialisten (althans dat wordt hier ongeveer beschreven) als Wolberts, Witmer Odijk, Hans Bos ed, en heb het gevoel dat hetgeen daar wordt aangeboden allen van dezelfde kwaltiteit is (zeer goed) klopt dat?

Ed


Volgens mij is de geboden kwaliteit van de auto's niet altijd zeer goed, zelfs niet bij de gerenommeerde specialisten. Ik denk (maar dit is een erg gevaarlijke uitspraak) dat de ecth goede exemplaren over het algemeen ook hoog geprijsd worden bij deze specialisten; ze weten natuurlijk goed wat ze verkopen.
De transparantie van aanbod en prijzen buiten specialisten en dealers is denk ik nogal eens (niet altijd) lager, o.a. doordat de aanbieders (particulier, algemene autohandel of niet-Porsche dealer) onvoldoende kunnen vaststellen hoe zij de aangeboden Porsche nauwgezet kunnen inschalen.
KM stand is denk ik vanuit aanbodzijde wel degelijk relevant, m.n. onder 100K aantoonbaar betekent een aanzienlijk hogere prijs. Zoals eerder gemeld is het daarbij maar zeer de vraag of die meerwaarde jou veel waard is (denk aan afschrijving zodra jij wèl KM's gaat maken, vermoedelijk langdurige stilstand gedurende bestaan van de auto e.d.).
Als je uitgaat van de wens de eerste motor te willen rijden en te behouden, is een relatief lage KM stand wenselijk. Bij bijv. 150K heb je (HOOP je) normaliter nog aardig wat KM's te gaan voor een eventuele revisie. Ook dit blijft deels een gok, want voor elke auto ligt dit 'revisiepunt' op een (soms wezenlijk) ander moment.
Bij specialist kopen betekent over het algemeen wel een goede voorselectie, die vaak ook wel een hogere prijs betekent dan elders kopen. AKK blijft dus een noodzaak voorafgaand aan aanschaf.

Als je je wensen duidelijk op papier hebt en een auto treft die er echt aan voldoet, denk ik dat je ook een knoop moet kunnen doorhakken en voor de AKK gaan; al die maanden van twijfelen betekenen ook geen Porsche rijden, en je leeft tenslotte nu!
Heel veel succes en hopelijk wordt de droom snel verwezenlijkt!

06 maart 2008 23:06

Kocht de mijne met 156.000 km, in eerste instantie dacht ik...ouch.wel een beetje veel..., maar na de auto bekeken te hebben, de historie gelezen te hebben, er in gereden te hebben, en de garantie service van de P specialist gekregen te hebben, was ik zo om....... :tongue:


Een 993 IS en BLIJFT iets speciaals.....met of zonder kilometers.... :wink:

Het gevoel zegt alles, elke keer als ik mijn mooie P zie, denk ik...WOW..die is van mij.... :cheers:

07 maart 2008 0:48

Ed911 schreef:Ik plan om jaarlijks minder dan 5000km te rijden en heb het gevoel dat als ik deze dan over 3 jaar zou willen inruilen een groter probleem heb dan bij een km stand die lager is dan 200.000. Ed


In dat geval zou ik lekker een wagen kopen met een relatief lage km-stand. Dan heeft hij na 4-5 jaar nog steeds een aantrekkelijke km-stand en heb je bij weder-verkoop een courante wagen. Wagens boven de 2 ton, zijn toch even minder in trek. En je kans op grotere reparaties is bij een technisch jongere wagen geringer.

Uit jouw rijtje heb ik persoonlijk goede ervaringen (tweemaal) met Hans Bos.

km-stand

07 maart 2008 1:09

Ik ben het met Franco eens, als je start met een lage km-sstand, en je rijdt er alleen voor je plezier mee, dan zal de km-stand niet echt met 10.000-den per jaar omhoog lopen, hetgeen later bij evt. inruil positief mee weegt bij de inruilprijs :idea:

De echte Porssche verzamelaars zoeken alleen Porsches met extreem lage km-stand, en bieden daar dan ook extreem hoge bedragen voor :wink:

kijk een sbij bv Lammertink een 993 4S 1997 met lage km-stand(54.000)wat ze ervoor vragen....en binnen afzienbare tijd ook voor krijgen 8)


http://www.porscheservicecentrumtwente. ... d-gebruikt


Liefhebers genoeg op de markt immers :wink:
Plaats een reactie