Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

verbruik, kosten 924/944

26 maart 2008 18:08

Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto.

Nu ben ik eens gaan kijken en ben wel geinteresseerd in een belastingvrije 944 of 924.

ik ben wel benieuwd wat het verbruik van deze auto's is en de kosten.
wat betaal je ongeveer in de maand aan de verzekering(univé bijvoorbeeld)

is porsche rijden erg duur of is het wel te doen? (dagelijks gebruik)

Mvg,
Marco

26 maart 2008 18:13

Wellicht een overbodige waarschuwing, maar als kosten de doorslag bij de aankoop van een auto vormen, moet je nooit een Porsche kopen. Je kunt er op leeglopen.

Re: verbruik, kosten

26 maart 2008 18:15

crazylay schreef:Hallo

Ik ben op zoek naar een nieuwe auto.

Nu ben ik eens gaan kijken en ben wel geinteresseerd in een belastingvrije 944 of 924.


belastingvrij want?
Het geld dat je daar mee bespaart gaat net zo makkelijk op aan onderhoud van een dergelijke oude auto.

ik ben wel benieuwd wat het verbruik van deze auto's is en de kosten.
wat betaal je ongeveer in de maand aan de verzekering(univé bijvoorbeeld)

Kijke even op www.autoweek.nl kun je antwoord vinden op beide vragen.

etc..

Nu mogen wij raden welke vragen je nog hebt :roll:

Joh het is goed bedoeld, maar je stelt te algemene vragen die je zo met een beetje google kunt beantwoorden.

26 maart 2008 18:27

sorry maar ik wou het toch even vragen aan personen met ervaring.

ik lees dat ze gemiddelt 1 op 11 rijden, is dat ook zo?

wie heeft hier ervaring met de Porsche 924 2.0 Coupe Targa 1981??

26 maart 2008 18:33

mevrouw frost, residerende alhier, heeft ervaring met oude 924's en hun specifieke problematiek.

Re: verbruik, kosten

26 maart 2008 19:29

crazylay schreef:ik ben wel benieuwd wat het verbruik van deze auto's is en de kosten.


Verbruik :?: .... met 'n slome voet ongeveer 1 op 14 ... aan benzine :wink:

.... met 'n wat sportievere voet 1 op 6 :wink:


Olieverbruik :arrow: slome voet - ongeveer 1 liter op 1000 Km :arrow: sportieve voet ongeveer 1 liter op 200 Km :wink:

Verder heeft "onze" 944 niks gekost ... op wat klein onderhoud en modificaties na 8)

26 maart 2008 19:48

TIP: Zet misschien 924/944 in je tittel, dan gaan die mannen die op het 944 forum zitten het ook makkelijker opmerken... die hebben kennis van die zaken.

Aan mij heb je niet veel over verbruik van een 924 want ik pendel tussen de tankstations door :D Maar mispak je niet over het ganse kostenplaatje met een Porsche. :idea:

26 maart 2008 19:55

crazylay schreef:sorry maar ik wou het toch even vragen aan personen met ervaring.

ik lees dat ze gemiddelt 1 op 11 rijden, is dat ook zo?

wie heeft hier ervaring met de Porsche 924 2.0 Coupe Targa 1981??


ik heb er een uit 1980...

inderdaad als je geen kosten wilt maken of bang bent voor kosten moet je geen Porsche kopen ook geen 924 of 944...

verbruik... weet ik eigenlijk niet zo goed... valt me reuze mee in ieder geval... ik denk iets van 1 op 10 gemiddeld... denk ik... hangt ook van je rijstijl af natuurlijk...

wegenbelasting is volgens mij iets van 120 per kwartaal... of belastingvrij... maar ga niet voor belastingvrij , ga voor een goede auto (kan ook belastingvrij zijn dus), verzekering... old timer ding... is niet zoveel... all risk iets van 180 euro per jaar ofzo...

het is een leuke auto de 924 maar het is ook een oude(re) auto, dus niet
echt een krachtpatser zeg maar :)

27 maart 2008 1:12

Verbruik is redelijk te doen: ik haal makkelijk 1 op 10, door duitsland zelfs en ja, dan ga ik ook wel eens 200+. Ik verbaas mij dat mensen zeggen dat 1 op 11 normaal is, dan trap je volgens mij bij elke bocht vol het gas in :shock:
Maar de dooddoener is natuurlijk dat je er 98 in moet fleppen.
Maar qua kosten moet je idd ver van een porsche weg blijven, en al helemaal oude autos. Er zit 1 maar aan vast: als jij de tijd en kunde hebt om zelf onderhoud te doen is het nog haalbaar.

27 maart 2008 1:16

944 guy schreef:Ik verbaas mij dat mensen zeggen dat 1 op 11 normaal is, dan trap je volgens mij bij elke bocht vol het gas in :shock:


Is dat niet de bedoeling met 'n Porsche dan :?:

Lees mijn eerdere commentaar en je ziet (leest) dat 1 op 14 zeker haalbaar is :wink:

944 guy schreef:Maar de dooddoener is natuurlijk dat je er 98 in moet fleppen.


Je kan er ook 95 in "fleppen" - is 'ie iets minder zuinig ... op jaar basis maakt het dan prijstechnisch geen enkel verschil 8)

27 maart 2008 2:05

Dagelijks onderweg met een 924 2.0, doet ongeveer 1:8 op super 98 loodvrij. Dat is wel het gevolg van flink wat filerijden en af en toe eens lol maken, het kan iets zuiniger afhankelijk van je rijstijl (maar dan kun je net zo goed Astra 1.4 gaan rijden) en het verkeer wat je tegenkomt. Een 944 is iets zuiniger maar de onderdelen -met name motorisch- zijn iets duurder en de motor is wat complexer.

Onderdelen variëren tussen érg goedkoop en vrij duur, en de auto is oud genoeg om regelmatig wat verse onderdeeltjes nodig te hebben. Als je zelf niet sleutelt mag je er nog een best pak biljetten naastleggen en op zoek gaan naar een monteur die nog wat snapt van een auto die je niet kunt uitlezen met de laptop.

Ga eens rijden met een 924 of 944 en vraag jezelf af of je hier elke dag mee kunt leven. Het vereist wel iets meer fanatisme dan een doorsnee auto, maar ik vind het een heerlijke auto en ik stap nog steeds elke dag met een grijns op mijn gezicht achter het stuur.

27 maart 2008 14:14

Ik word weer op het matje geroepen zie ik:

- ikzelf vind een 924 een hele prettige wagen, heb geen ervaring met een 944 maar hoor van meer mensen dat ie meer betrouwbaar is en natuurlijk wat meer Pk's heeft. Daarvoor is de wagen ook aardig wat duurder.

- Verbruik bij een 924 is OK, maar niet geweldig, zeker niet als je in de stad woont, dan is het tussen de 1op6 en 1op8 - op langere afstanden kan het echter oplopen tot 1op11 (gerucht, heb zelf nog nooit 1op11 gehaald)

-een GOEDE 924 moet met gemak de 190 aan kunnen tippen, zat met die van mij op de afsluitdijk en haalde 195 met nog een klein beetje gas over - Niet slecht voor een auto uit `1981

-Nadelen aan het internieur: gescheurd dashboard, gescheurde stoelen etc. Op zich niet zo'n drama maar een 944 heeft hier geen tot minder last van.

-Als je een leuke wagen hebt uitgekozen, altijd eerst een proefrit maken. Er kan van alles mankeren aan de wagen wat je op het eerste gezicht niet zag. Let vooral op het start-gedrag van de wagen. (die van mij heeft namelijk problemen met warm en koud starten, motor moest hoger afgestelt worden en loopt nu warm bijna 2000 toeren, DUS gaat het verbruik ook giga omhoog, maar hij START nu wel tenminste :lol: )

etc etc etc etc zo veel vragen zo veel antwoorden...

27 maart 2008 14:35

FROST schreef:Ik word weer op het matje geroepen zie ik:

- ikzelf vind een 924 een hele prettige wagen, heb geen ervaring met een 944 maar hoor van meer mensen dat ie meer betrouwbaar is en natuurlijk wat meer Pk's heeft. Daarvoor is de wagen ook aardig wat duurder.

--> in aanschaf hoeft een 944 echt niet duurder te zijn. In onderhoud kan dit wel voorkomen.

-een GOEDE 924 moet met gemak de 190 aan kunnen tippen, zat met die van mij op de afsluitdijk en haalde 195 met nog een klein beetje gas over - Niet slecht voor een auto uit `1981

--> de 200 km/uur kun je er echt wel meehalen hoor... beetje doortrappen :)

-Nadelen aan het internieur: gescheurd dashboard, gescheurde stoelen etc. Op zich niet zo'n drama maar een 944 heeft hier geen tot minder last van.

--> niet alle 924's hebben dat :) en alleen de type II van 944's hebben die verschijnselen niet... maar ik heb een goede 924 gevonden zonder scheuren dus een type I 944 moet je ook kunnen vinden...

-Als je een leuke wagen hebt uitgekozen, altijd eerst een proefrit maken. Er kan van alles mankeren aan de wagen wat je op het eerste gezicht niet zag. Let vooral op het start-gedrag van de wagen. (die van mij heeft namelijk problemen met warm en koud starten, motor moest hoger afgestelt worden en loopt nu warm bijna 2000 toeren, DUS gaat het verbruik ook giga omhoog, maar hij START nu wel tenminste :lol: )

--> of een keuring laten doen. Warme start problemen hebben de meeste 924's...

27 maart 2008 14:35

FROST schreef:-Nadelen aan het internieur: gescheurd dashboard,


Afbeelding

... kan je er gewoon overheen plakken :idea:

Naast zwart - in 21 andere kleuren verkrijgbaar :wink:

27 maart 2008 15:54

Olaf schreef:
944 guy schreef:Ik verbaas mij dat mensen zeggen dat 1 op 11 normaal is, dan trap je volgens mij bij elke bocht vol het gas in :shock:


Is dat niet de bedoeling met 'n Porsche dan :?:

Lees mijn eerdere commentaar en je ziet (leest) dat 1 op 14 zeker haalbaar is :wink:


Uiteraard, maar om letterlijk elke bocht door te raggen gaat ook vervelen, de polder is niet zo interessant qua bochten: allemaal erg krap en haaks.
Het komt vast ook omdat ik nooit in de file of stad rij, scheelt natuurlijk enorm in verbruik (de porsche rijdt veelal alleen in het ooooosten des lands). Maar desondanks heb ik ooit door die Heimat 1 op 10 gereden waarbij ik het gaspedaal niet heb ontzien.

944 guy schreef:Maar de dooddoener is natuurlijk dat je er 98 in moet fleppen.


Je kan er ook 95 in "fleppen"


Fleppen is een prima woord ja?!? ;)

27 maart 2008 22:36

BEPPIE :

bij normaal-zuinig( wahaha) gebruik 1 op 11

verzekering oldtimer: PER JAAR.
€65- euro +met inzintende /rechtsbijstand betaal je € 106-
alrisk na taxatie € 250-

wegenbelasting : zero €

en daar zijn wij hollanders :oops: natuurlijk zeer blij mee :lol:

succes met je keus 8)

28 maart 2008 20:49

Olaf schreef:
FROST schreef:-Nadelen aan het internieur: gescheurd dashboard,


Afbeelding

... kan je er gewoon overheen plakken :idea:

Naast zwart - in 21 andere kleuren verkrijgbaar :wink:


Even off topic... heeft iemand wel eens gezien of dit een fraaie oplossing is?

28 maart 2008 21:34

Ligt eraan hoe de cover gemaakt én gemonteerd is. Als je 'm een beetje over de scheurenbende heenplakt ziet het er zozo uit. Als je de boel goed inlijmt en het gescheurde deel eerst goed vlakmaakt, ziet het er keurig uit (mits de cover van goede kwaliteit is).

28 maart 2008 22:23

Sjeezerrr schreef:Even off topic... heeft iemand wel eens gezien of dit een fraaie oplossing is?


Ik heb er eentje gekocht voor m'n RS projectje - die van de 924 en 944 heb ik niet gezien ... maar het 930 type dashboard-cover is zeer netjes ... 8)


:@: Tom :arrow: uitstekende delen eerst met 'n mesje wegsnijden - cover alleen aan de buitenranden lijmen :idea:

verbruik 924 of 944

04 jul 2008 13:55

Hoi, ik rij dagelijks van zoetermeer naar den haag en visa versa.
Ik verbruik daarbij ongeveer een 11,5 ltr per 100 km bij normaal gebruik. Kan dus best wel omhoog gaan het verbruik bij stevig doorrijden.
Mijn 924 is prima geschikt voor dagelijks gebruik, dat betekent dus een geheel nieuwe uitlaat, dynamo, motorbedrading, relais enz enz.
Ik vind het een prima auto maar ga nu toch over op een 944, dat rijdt net iets beter.
De 924 is wel een heel erg onderhoudsvriendelijke auto en de types vanaf 81 zijn nagenoeg allemaal roestvrij.

05 jul 2008 11:58

Er zijn al verschillende topics voorbijgekomen over aanschaf van 924/944's ik zou als ik jou was daar eens goed in zoeken, dit heb ik in 1 van die topics geschreven:

Heej, heb zelf een NA 944 uit '82.. fantastische auto, maar je moet ervan houden...

Dit houdt in:
- Je hebt een hoger verbruik dan een nieuwere auto die je voor dezelfde prijs koopt, en je moet 98 tanken, 95 raad ik niet aan ... vervang 98 zoals shell vpower enzo gaat ook. Als je een zware rechtervoet hebt dan lust 'ie ook wel es een litertje olie, tjha, het blijft natuurlijk een auto van 25 jaar oud..
- Regelmatig onderhoud is belangrijk, doe je dit niet dan gaat er gegarandeerd iets kapot. Onderhoud doe ik (oke oke mijn vader) zelf, dus daarop besparen we aardig veel, maar onderdelen zijn over het algemeen wel duurder als bij bijvoorbeeld kleine japanners, maarja, dat neem je voor lief (?).
- Die type 1 944's hebben geen stuurbekrachtiging, ikzelf vind dat eigenlijk geen groot nadeel maar dat verschilt natuurlijk van persoon tot persoon
- achterin niet veel plaats, hooguit voor 2 kleine kinderen, maar who cares ... daar hoeft alleen mijn rugzak te zitten :wink:

maar dit houd ook in:
- Je hebt een porsche, ik stap dan ook elke dag met een big smile in mijn auto, poets hem vaak, wat ik gegarandeerd met een andere niet zo zou doen,
- Ik vind het persoonlijk een geweldige rijders-auto, super weggedrag voor zo'n oude auto, en toch comfortabel genoeg voor lange ritten. Let alleen wel op bij hard remmen, of bij nat, aangezien op deze modellen nog geen ABS zit...
- Best wel veel bagageruimte, en voorin alle plaats die je nodig hebt, ik ben zelf niet de kleinste en zeker niet de smalste en ik pas er zo in.. veel ruimer zelfs als onze Honda s2000....


Ik zou zeggen maak een proefrit, als je niet verkocht bent dan zou ik er nog een tijd over nadenken. Dit is mijn eerste auto, heb wel in verschillende andere auto's gereden van vb een kleine suzuki alto, een bus, onze S, maar ik blijf mijn 944 het fijnste vinden...dat wil denk ik wel wat zeggen...
Als je nog vragen hebt wil ik je altijd helpen :wink:
Plaats een reactie