Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
06 apr 2008 22:07
Sinds kort ben ik de gelukkige bezitter van een 964C4.
Maar helaas: als ik met mijn gezin lekker ga toeren blijken mijn kinderen van 4 en 6 wagenziek te worden. Het gekke is dat zij in geen enkele andere auto ooit wagenziek zijn geworden.
Waar kan dat aan liggen? Kan het misschien een technische oorzaak hebben?
06 apr 2008 22:08
Misschien is je rijstijl anders in deze auto
06 apr 2008 22:10
had je misschien een C2 moeten kopen
06 apr 2008 22:14
Misschien hebben ze in andere autos een beter uitzicht? Zicht hebben op de horizon is namelijk erg belangrijk om wagenziekte tegen te gaan. Anders stop je ze maar vol met pillen
06 apr 2008 22:14
In 'n andere auto kunnen je kids wss gewoon vooruit kijken ....
EDIT: Guy944 had dezelfde gedachte ...
Ook zou het, zoals Mr Ken al aangeeft, aan 'n andere rijstijl of ander rijcomfort kunnen liggen ...
1ste oorzaak wagen ziekte is het zg. gas aan - gas uit rijgedrag ... zeg maar optrekken en weer de snelheid af laten zakken ..
.... vervolgens combineren met "slalom" - zeg maar bochtjes ...
... dat weer combineren met geen zicht naar de horizon ....
... lezen tijdens het rijden ...
... eten of snoepen tijdens het rijden ...
... etc etc.
Zet die van 6 'ns voorin in 'n stoeltje en kijk dan 'ns hoe de wagenziekte zich manifesteert
06 apr 2008 22:37
Ik heb de oudste al eens met zitverhoger voorin gehad maar dat maakte niets uit.
Ik rijd bewust wat rustiger als de kinderen er bij zijn, dwz de bochten wat rustiger en niet hard rijden en niet hard remmen.
Lekker pittig accelereren doe ik dan nog wel eens, maar als dat het enige is?
Ik zal toch nog eens gaan "testen" met mijn rijstijl. En tevens Olaf's tips uitproberen.
06 apr 2008 22:52
Michael964 schreef:En tevens Olaf's tips uitproberen.
Zijn allemaal dingen die je ze niet moet laten doen, o.a. dat lezen en snoepen
06 apr 2008 23:02
Ik dacht meer aan claustrophobie op de achterbank...
Maar als ze het vanvoor ook hebben snap ik het niet goed. Kan het liggen aan een allergie door een stof of ander materiaal in de 911?
Hopelijk kan je het raadsel snel oplossen, anders zal je de hobby voor jou alleen moeten houden
07 apr 2008 0:03
kwestie van opvoeding
07 apr 2008 7:15
gewoon thuislaten. probleem opgelost, voor hen en voor jou...
serieus, in andere auto's worden ze niet ziek? rij eens een stukje terwijl één van de kids achterin staat tussen de voorstoelen. hebben ze veel beter uizicht.
heb gelukkig 3 kids die er geen last van hebben. succes!
07 apr 2008 11:30
Klinkt mij bekend in de oren. Wij hadden een 964 cabrio waar de kleine meid elke rit ziek in werd; je hebt in een cabrio dan ook geen achterruitje en dus hetzelfde effect als in de kajuit van een zeiljacht; de bewegingen die je maakt worden niet bevestigd door wat je ziet. In de huidige 993 coupé is het op bochtige wegen ook raak, maar is het wel minder erg dan in de cabrio. Heeft m.i. toch met zicht te maken; je zit achterin natuurlijk toch erg dicht op de voorstoel waar je als peuter ook niet al te makkelijk omheen kijkt. Ik zou in ieder geval zitverhogers gebruiken en de kids adviseren zo veel mogelijk naar buiten te kijken. Succes!
07 apr 2008 11:35
Ik hoor ook het tegendeel - dat kiddo's wel wagenziek worden in 'n coupe - en niet in 'n cabrio ... omdat ze bij de cabrio "gedwongen" worden naar voren te kijken ...
07 apr 2008 11:46
de kleine van ons, gaat gewoon huilen als ze niet in de auto mag (porsche)
en in de gezinsbak moet
07 apr 2008 14:10
Kan ook aan het verwarmingssysteem liggen, doordat de warme lucht door de cylinders verwarmd wordt, ruikt het anders dan bij een gewone auto. Mijn kinderen hebben alleen last van misselijkheid op koude dagen dat de verwarming aanstaat, verder nooit.
07 apr 2008 14:35
gewoon de hele tijd laten zingen WE ZIJN D,R BIJNA dan vergeten ze misselijk te worden
07 apr 2008 14:48
Op DDK, het engelse early porsche forum, was er een draadje wat de beste kinderzitjes waren voor de 911:
Porsche Prince Seat (gemaakt door Roemer)
Maxi Cosi rodi (the smalle versie)
Britax freeway
Veel leesplezier
http://www.ddk-online.com/phpBB2/viewto ... child+seat
Als het goed zit, zijn 2000 km door scotland geen probleem- in een luide (116 db) 911 T/E!
MvG,
Bert
07 apr 2008 21:37
Als ze voorin zit met zitverhoger is er niet veel verschil meer met mijn andere auto's. Omdat ze voorin dan toch ziek wordt dacht ik zelf eigenlijk ook aan het verwarmingssysteem, de motor die vlak achter de bank ligt en warmte of trillingen afgeeft of een bepaalde stof of geur in de auto.
Het zal toch wel een moeilijk raadsel blijven ben ik bang.
07 apr 2008 22:03
Olaf heeft al een aantal belangrijke tips gegeven. Een horizon kunnen zien is de voornaamste om bewegingsziekte tegen te gaan.
Dan nog een heel belangrijk ding is de deining van de auto. (Nu hoor ik iedereen al denken een Porsche heeft geen deining
)
De manier waarop de auto over het wegdek veert is van enorm groot belang. Ik kan zelf makkelijk lezen in een auto op de bijrijdersstoel behalve in een Peugeot 607. Binnen 5 minuten ben ik in die auto kotsziek. Volgens een arts heeft dat puur met de deining van de auto te maken die op een of andere manier samen met mijn evenwichtsorgaan precies on onbalans zijn.
Ben ik blij dat ik geen Peugeot rijder ben
07 apr 2008 22:20
Dat is de beste uitvlucht om je peugeot bedrijfswagen 'helaas' te moeten weigeren
07 apr 2008 22:40
ook andere voordelen: mijn vrouwtje rost met haar peug met 40 over de drempels heen en dan vol blijven houden dat er geen drempel ligt.
Maar met mijn 2 jongens achterin de targa nooit problemen gehad van ziektes. behalve het geblér van RACEN, RACEN. in koor.
Tja en dat mag natuurlijk niet.
08 apr 2008 16:36
RicardoP schreef:ook andere voordelen: mijn vrouwtje rost met haar peug met 40 over de drempels heen en dan vol blijven houden dat er geen drempel ligt.
Maar met mijn 2 jongens achterin de targa nooit problemen gehad van ziektes. behalve het geblér van RACEN, RACEN. in koor.
Tja en dat mag natuurlijk niet.
Hangt ervan af wat voor drempel het is maar over het algemeen is dat met een 206 geen enkel probleem. (Tenminste; gekeken naar de drempels bij ons in de omgeving.. )
08 apr 2008 17:03
niet onaardige samenvatting (behalve dat histamineverhaal)
http://nl.wikipedia.org/wiki/Reisziekte
08 apr 2008 20:23
Kan wellicht juist ook aan stoterige gedrag 911 liggen? Gelukkig heeft ons dochtertje nergens last van (de bikkel), in tegenstelling tot een buurjongentje dat (poor guy) in een V50 al over zijn kleine nekje ging.. Inderdaad ook voldoende alleen gaan rijde, kun je even echt losgaan zonder schuldgevoel!
08 apr 2008 22:28
Ik heb de kids al vanaf dat ze geboren zijn in de Porsche meegenomen (de oudste heeft nog even de Chevrolet Bel Air '57 meegemaakt). Ze hebben nergens last van. Ze worden juist wagenziek in de Polo. Die zwalkt over de weg ...
Ze worden inderdaad ook wagenziek bij lezen of als ze films kijken op de Ipod.