Ging mij meer om dit dan om de foto.
In detail: de Porsche Panamera 27-08-2008 14:51
Komend voorjaar presenteert Porsche zijn Panamera, een sportsedan waar halsreikend naar wordt uitgekeken. Eigenlijk is ‘sportsedan’ niet de juiste benaming, want de creatie van Porsche krijgt ook een grote achterklep. Dit maakt het model een stuk praktischer en bijvoorbeeld ook een concurrent voor de BMW X6 of de Audi RS6 Avant.
Met het carrosserieconcept en het marktsegment betreedt Porsche nieuwe paden, maar de motoren zijn reeds uit de Cayenne bekend: de 3,6 liter grote V6 en het V8 blok van 4,8 liter inhoud. De laatste unit levert zonder turbo 400 pk en met dit ‘tovermiddel’ 500 pk. Daar laat Porsche het voorlopig bij; nog krachtigere varianten (er werd gespeculeerd over een V10 versie met ruim 600 pk) zijn niet gepland. Het merk concentreert zich liever op het reduceren van het verbruik. In vergelijking met de Cayenne zou de Panamera gemiddeld 20 % zuiniger zijn. Dit betekent 10,4 liter per 100 kilometer voor de V6 versie. Een nette waarde want de BMW X6 xDrive 35i (306 pk) zit op een gemiddelde van 10,9 liter en de Jaguar XF 4.2 V8 (298 pk) op 11,2 liter.
In vergelijking met de Cayenne is de Panamera ook nog eens ruim 400 kilo lichter, hetgeen met name van de turbovariant een kanon zal maken. Intensief gebruik van aluminium en magnesium hebben voor de gewichtsreductie gezorgd. Ten behoeve van een zo laag mogelijk verbruik zal de Panamera niet geleverd gaan worden met een conventionele automaat, maar alleen met de nieuwe PDK transmissie met dubbele koppeling.
Om milieuridders helemaal de mond te snoeren, komt er in 2011 ook een hybride variant die de V6 motor als basis heeft en in totaal 350 pk sterk is. Deze uitvoering verbruikt minder dan 9 liter per 100 kilometer. Het enige offer dat de consument hoeft te brengen (naast een hogere prijs) is akkoord gaan met een kleinere bagageruimte, want de accu’s bevinden zich achterin en van de Lexus LS600h weten we dat er dan maar weinig kofferbakvolume overblijft. Net als dit Japanse merk houdt Porsche het vooralsnog bij nikkel/metaal batterijen; lithium/ion exemplaren zijn weliswaar krachtiger maar geven nog te veel koelingproblemen. De hybride aandrijftechniek komt overigens ook beschikbaar voor de volgende generatie Cayenne en de Q5 plus Touareg van concernpartners Audi resp. Volkswagen.
Dat Porsche (ondanks de Cayenne) bovenal een sportwagenspecialist is, bewijst bovenal het onderstel. Hier haalt de fabrikant alles uit de kast: vierwielaandrijving, luchtvering, actieve schokdempers plus stabilisatoren. Dit moet van de Panamera, ondanks zijn 5e deur, de ultieme sportsedan maken. Goedkoop gaat de nieuweling evenwel niet worden. Zelfs de V6 versie wordt duurder dan de Cayenne GTS. En dat betekent voor Nederland al gauw 125.000 euro. Maar u krijgt dan u een werkelijk unieke Porsche.