Voila,
kleine update van maandag..te beginnen met het belangrijkste => de RS staat keurig in de garage bij me thuis...we hebben 'm "heel" gehouden.
De eerste keer dus het circuit op met dat ding...een aparte ervaring hoor. Ik heb zelden zoveel stress en spanning gehad in m'n leven. Vooral de avond ervoor was het intens (zondag), maandag in het naar Spa rijden en net voor de trackday begon, viel het zéér goed mee...waarschijnlijk omdat het zéér vroeg in de ochtend was en door de slaperigheid de spanning niet voelde
Soit, eens we wat geïnstalleerd waren in de box, ving de dag aan met een sessie achter de pace-car...toch maar wijselijk besloten om effe aan te pikken...dit was dé mogelijkheid om rustig effe aan te voelen hoe de RS op circuit reed. Alles ging prima, met veel verteouwen weer de pits in...iets eten en drinken (de piste was nu zeer druk aangezien idereen er meteen op wil) en een 20 min later deed ik m'n eerste "echte" lap samen met Belgianrally (die hier vaak mooie Porsche foto's post).
Het werd een rondje aftasten...aanvoelen van wat de wagen eigenlijk deed. M'n eerste uitje in een 911 op circuit van m'n leven...je raadt het al => ik vond 'm vrij erg onderstuurd. Ook op Radillon moest ik nog de goede lijn te pakken zien te krijgen omdat de 911 niet zo snedig instuurt als de Z4 Alpina. Daardoor kwam ik boven wat "te kort" en we voelden beiden de kont een beetje zwieren...jaja, het was effe stil in de auto
Soit, een paar ronden later de pits in en de bandendruk aanpassen...ik probeerde de druk warm rond de 2.5 bar te houden. Naast me stond Raven14 met een gemodificeerde 964c2 in de box op Michelin Cups. Ook hij bekommerde zich enorm om de juiste druk. Iets je later zijn we samen buiten gereden achter mekaar om es te zien wat de ideale lijnen waren.
Dit was ongetwijfeld een van de leukste momenten van de dag!! 2 964's achter mekaar...super!...er zat bijna niks verschil tussen beide auto's, vooral de grip van Raf's auto was verbazingwekkend! In de bochten kroop die aardig dichtbij
Het uurtje erna ben ik nog een paar keer buitengereden en steeds kameraden meegenomen voor een rondje. Gaandeweg raak je meer en meer vertrouwd met de RS verleg je je grenzen...ook Radillon ging steeds beter en harder, ik ging steeds later remmen waardoor de auto ook minder onderstuurd werd! De grip kon nog immer beter, maar toch...de auto begon "te luisteren".
Tijdens de middag met Raf wat overlegd over de juiste tracé en versnellingen want ik had al een faluw vermoeden dat ik dat op 2 plaatsen wel nog kon verbeteren! De dubbele linkse nam ik in 3de en eigenlijk moest dat 4de zijn....op 't eind van het circuit draaide ik het snelle Blanchimont in 4de op en dat was beter in 3de (in 4de is de 911 te onderstuurd en in 3de kan je hard acceleren, effe lossen waardoor de neus terug naar de koord komt om vervolgens plankgas uit te acceleren)
Op het circuit bevonden zich nog 2 andere 964RS'en uit Frankrijk. Na de middag stonden die per toeval rond de mijne en al gauw raakten we aan de praat. Een van beiden (rooie RS, 3.8l, 330pk, Toyo888) trakteerde me op een paar rondjes in zijne en het was heerlijk hoe die man ermee stuurde...een pure track wagen, zo snedig, agressief, en snel!!! ik timede hem in 2'54" en da's echt wel rap!!! Vooral van de grip van de Toyo's was ik onder de indruk en was teleurgesteld over mijn Corsa's. Daarop bood ik hem een drive in de mijne aan en ik als passagier. Zijn bevindingenwaren dezelfde en na het checken van de banden, vonden we de reden...de banden dateerden van 2003, een beetje oud voor cups! Gisteren vernam ik van een kenner ook dat je de cups beter op 2.0-2.1 bar gebruikt ipv 2.5...dus ook dat zal een rol gespeeld hebben.
De namiddag werd verder afgewerkt op een relaxe manier...wat kijken, praten, rijden, binnenkomen en rusten, en weer rijden...telkens namen Raf en ik passagiers mee...is ook fun voor de maten op die manier. Op de piste was er steeds minder en minder volk...en wij leerden steeds beter de auto's onder de knie krijgen.
Op 't einde van de dag heb ik nog es een sessietje solo afgewerkt...heerlijk, de RS voelt toch eenstuk lichter zonder passagier...ik kon héééél laat in de remmen (kon Elises en Ariel Atom uitremmen) de 911 dook prachtig naar de koord van de bocht en het uitacceleren ging vlotter dankzij minder gewicht...heb rondjes van 3.02-3.03 kunnen klokken, in het begin van de dag zaten we aan 3.8-3.09 => toch een 6s gewonnen hé!
Kortom, het was een prachtige ervaring en een onvergetelijke dag!...dit smaakt naar meer...ik kom terug maar dan met goeie cups eronder en met wat meer vermogen (275pk gemeten vrijdag, maar ik mis wel 10Nm koppel! => eind deze maand wordt ernaar gekeken)
Enorm verschillend van een BMW ook => moelijker, vermoeiender, minder vergevend, maar ook puurder, echter en het geeft je een goed gevoel als "piloot" als je merkt dat je gaandeweg de kneepjes leert kennen om 'm te laten luisteren. Toch ben ik met de BMW nog steeds ietsje sneller op Spa...je kan met de BMW harder de bocht insturen, ook Radillon is sneller in de Beier (stabieler).
hier alvast een paar foto's:
hier nog een filmpje, blijkbaar nog gemaakt voor de middag...rondje Spa vanuit de RS
http://www.youtube.com/watch?v=lXjd2xero30