Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Gesloten onderwerp

Lastige keus 964 993 996 997

23 mei 2008 13:30

Hoi mijn eerste keer hier op het forum met een vraag. De zoektocht naar een Porsche is begonnen en ken nu een aantal types 964 993 996 997. Een 997 ken ik niet betalen. Wat zouden jullie het liefst willen hebben een 964 993 of 996. Heb van velen gehoord en gelezen dat de 996 wel het kneusje van Porsche wordt genoemd omdat hij en lelijk is en een slechte motor heeft. :-(
Een 964 vindt ik een beetje te oud en de 993 ietsje boven mijn budget. Sparen voor een 993 of 997?

Wat kost een 993 nu ?

23 mei 2008 13:35

Een 993 ligt al boven je budget en dan doorsparen voor een 997 :roll:? 993 dus.

23 mei 2008 13:37

997 moet ik 10 jr extra voor sparen?
993 hoe duur is ie nou?
Waar kan je een betrouwbare dealer vinden in de buurt van Delft?
Waare moet je opletten bij de aanschaf van een 993?
Een 996 had toch grote motoriesche problemen die exploderen?

23 mei 2008 13:54

Welkom hier,

Rustig.... adem in adem uit. :mrgreen:

Een zoektocht kan erg leuk zijn. Misschien heb je wat aan het volgende draadje om je eens wat in de prijzen te verdiepen van handelaren en off. porsche dealers. --> Porsche occasions

Er zit ook een zoekfunctie op dit forum, genoeg leesstof voor vele vragen. :wink:

Re: Lastige keus 964 993 996 997

23 mei 2008 13:56

BB76 schreef:omdat hij en lelijk is en een slechte motor heeft. :-(
Een 964 vindt ik een beetje te oud en de 993 ietsje boven mijn budget.
Wat kost een 993 nu ?


Jij maakt hier vrienden lees ik al hahaha
welkom vooralsnog ..... laten we eens beginnen met je budget
als wij zo vrij mogen zijn.!

Re: Lastige keus 964 993 996 997

23 mei 2008 14:05

Welkom!!

BB76 schreef:Heb van velen gehoord en gelezen dat de 996 wel het kneusje van Porsche wordt genoemd omdat hij en lelijk is en een slechte motor heeft. :-(


Smaak is persoonlijk. Ik vind de 996 -MkII, dus vanaf 2002- wél bijzonder mooi. Daarom heb ik er ook eentje gekocht ;)
Totaal niet te vergelijken ook met bijvoorbeeld de '99 Boxster die ik ervoor had.

Motorisch: zoek even op het forum. Doorgaans moet je wat "geluk" hebben. Een aantal zaken kunnen Lady fortuna natuurlijk wel gunstig stemmen. Zoals volledige onderhoudshistoriek, eerder een 3.6 dan 3.4 nemen en dies meer.
Er zijn ook 997's die gevoelige IMS Lager (en andere wagens ook...). Dus ja.

Re: Lastige keus 964 993 996 997

23 mei 2008 14:19

BB76 schreef:omdat hij en lelijk is en een slechte motor heeft. :-(


zuugnap schreef:Jij maakt hier vrienden lees ik al hahaha


Ik heb even tot 10 geteld :twisted: :twisted: :twisted:

:mrgreen:

Welkom hier en ik zou eerst maar eens je budget vast stellen. Houd daarbij ook rekening dat het kopen één ding is maar het rijden iets anders. Los van het benzineverbruik, dat met de huidige benzine prijzen nogal in de papieren loopt :wink: , is ook het onderhoud iets waar je duidelijk geld voor apart moet hebben staan. Kijk dus goed naar service intervallen van de diverse modellen, standaard prijzen van de diverse beurten en prijzen van reguliere onderdelen.

Een 996 3.4 kan een probleem auto zijn maar ook onder de 964'ers kun je exemplaren vinden die door slecht onderhoud een zwart gat voor de bankrekening zijn.

23 mei 2008 14:22

993 boven budget, maar wel over 'n 996 denken :?:

BB76 schreef:Waar kan je een betrouwbare dealer vinden in de buurt van Delft?


De Witte Brug in Den Haag - of - Hoogenboom Porsche in Rotterdam zijn de enige Porsche-dealers in de omgeving van Delft :wink:

Volgens mij kan je beter bepalen wat je wilt - door het lijstje van paSCal in te vullen - en dan op zoektocht gaan :arrow: in plaats van je blid te staren op 'n "koopje" in d buurt van Delluft 8)

Welkom BTW !

23 mei 2008 14:27

Ook zal je vrij vlug merken dat hier vaak in zinnige topics zeer onzinnige discussies ontstaan, het zgn. off-topic gaan :D

Zoek inderdaad ook maar even op "het lijstje van Pascal", dan vind je een knappe lijst met zaken waarmee je rekening dient te houden.

Olaf schreef:
Welkom BTW !


Bij mij is die BTW zo welkom niet :roll: :twisted: :mrgreen:

23 mei 2008 14:36

Welkom, BB76 en succes met de zoektocht.

23 mei 2008 14:46

Budget vaststellen (houd echt rekening met de onderhoudskosten :idea: ), lijstje van PaSCal invullen en dan helpen wij je met zoeken naar een mooi exemplaar, OK? :lol: :wink:
Van harte welkom op het PF en veel succes met de zoektocht :!:

23 mei 2008 15:04

lijstje van PaSCal ->
Orientatie

Algemene orientatie

• Wil je een coupe, cabrio of een targa
• schuifdak ?
• Schakelbak of tiptronic (bij een 3.2 - > 915 bak of G50 bak )
• C4 of C2 (in geval van de nieuwere wagens)
• Welke kilometerstand vind je aanvaardbaar!!!!

• MOET de wagen schade/ongeval vrij zijn?, of waar liggen je grenzen
• Wil je perse een orgineel NL (BE) auto
• "Orgineel" of mag hij aanpassingen hebben, let hier goed op. (Kleur,stoelen,stuur,spoilers etc.)
• Eventueel ombouw? (SC :arrow: 3.2, 3.2 :arrow: 964 etc)
• Wel of geen (volledige) historie (laatste jaren het boeiendst)
• In geval van historie bekend: Is er in de laatste periode goed onderhoud gepleegd. Per model is dit verschillend bij welke km stand bepaald onderhoud is te verwachten)

Interieur

• Interieur kleur
• Volleder of niet?
• Airco of niet?
• Audio?
• Navigatie?
• Telefoon/carkit?
• Airbags?

Exterieur

• Exterieur kleur
• Wel of geen vaste spoiler
• 3e remlicht ?
• Cupspiegels of niet
• Wel of geen achterwisser ?
• voorkeur voor welke velgen, of welke zeker niet


Kosten

• Onderhoudskosten (Is voorheen goed onderhoud gepleegd)
• Verzekrings kosten
• Brandstof
• Wegenbelasting/Houderschapsbelasting
• Is ontbrekend (en/of certificaat) alarm Installatie vereisd?  Inbouwkosten
• Vereiste stalling?  evt stallingskosten


Bezichtiging/Proefrit

Tips:

• Neem een onafhankelijk iemand mee, liefst iemand met verstand van auto's, maar zonder (of weinig) liefde voor Porsche. Die persoon kan de emotie uitschakelen en is dus heel erg nuttig!
• Bij een particulier: Let op hoe de persoon met de wagen omgaat, laat hij de kofferklep dicht vallen, of drukt hij hem dicht. Dit geeft vaak al aan hoe de persoon met zijn auto omgaat. Let echter wel op, dat je de wagen niet gaat lopen afkraken, om de prijs te drukken. Een echte liefhebber stoot je voor de borst en het kon wel eens andersom aflopen.
• Om de markt eerlijk te houden, een Porsche is geen wagen waar je even naar gaat kijken, proefritje in gaat maken en alleen wat tegen de banden trappen. Dat is niet prettig voor de verkoper en jij als koper bent ook niet echt geloofwaardig!
• Neem een magneetje mee als je twijvelt aan evt schade, om zo evt grote plekken plamuur te traceren. (Weet wel of het plaatdeel van staal moet zijn, en niet van kunststof, polyester of aluminium!)
• Neem een zaklamp mee om evt op de donkere plaatsen te kunnen controleren.



Checlist voor de proefrit:

Exterieur:

• Lakstaat, denk aan kleurverschillen (overgespoten?  Waarom?), krassen en poetskrassen en steenslag. (kans op roest)
• Staat van de rubbers (goed of uitgedroogd)
• Staat van de velgen.
• Staat van de banden, vergeet hierbij niet de wangen.
• Staat van een Cabriokap/Targa dak/ schuifdak. Bij een Cabrio: Kijk van binnen (donker) naar buiten (licht) en lichtpuntjes geven aan waar gaatjes zitten. En controleer of het goed aansluit op de rubbers. Controleer ook of het frame de kap niet raakt en daardoor beschadigt. Vertoont de plastic achterruit krasjes dan is het zicht erdoor slecht. Ook een vouw in de ruit belemmert de doorkijk (Een kap gaat ongeveer zo’n 8 jaar mee)
• Roestvorming: op alle naden/rubbers (onderaan de zijruitjes en in de hoeken onderaan de voorruit, bij de koplampen!)
• Roestvorming bij de deuren, onderaan de opening, bij de lasnaad, B stijl.
• Roestvorming bij de accu. (Bekend problem bij lekkende accu’s). Wanneer is de accu voor het laatst vervangen? (Richtlijn:gemiddeld elke 3 jaar)
• Haal (zover het kan) (Bij 911) de bekleding in de kofferruimte los. Til het tapijt op en let op condens, roest, lasnaden en kleurverschil met de carrosserie. Dit kan allemaal duiden op onvakkundig schadeherstel
• Check even de punten waar het water wegloopt. (Links + Rechts voorin.)
• Let op veel roetaanslag boven de uitlaat. Dit kan wijzen op veel oliegebruik.
• Controleer het chassisnummer ivm evt diefstal/ombouw
• Let op krassen, steenslag, dofheid van de voorruit
• Controleer uiteraard de naden bij de koffer- en motorklep, lopen deze scheef, dan is dit vaak (niet altijd!) een teken dat er schade is geweest. Om dit te kunnen beoordelen, moet je veel auto's zien
• Check ook of de deuren "recht" dichtvallen, ofdat ze iets omhoog moeten bij sluiten (vaak schade)
• Bij uitgebouwde versies: Hoe is het onder het kunststof?
• Zijn er matching numbers, of klopt in elk geval de motor bij wat aangeboden wordt. Als dit niet zo is, waarom?
• Schokdempers: Een echt goede indicatie van versleten schokdempers krijg je als je met de auto gaat rijden, maar een indruk doe je op als je op de voor- of achterzijde drukt van de auto en die vervolgens loslaat. De auto mag niet te lang naveren.

Interieur/Opties:

• Is het interieur orgineel, en/of past het bij de achterbank.
• Staat van de bekleding, (stoelen,hemel, deurpanelen,dashboard). Als de bekleding redelijk veel gebruikssporen laat zien en de wagen aangeboden wordt met een lage Km stand, kan dit wel eens wijzen op nattigheid.
• Voel of de bekleding nat aanvoeld, vooral achter de voorstoelen. (Belangrijk bij Targa/Cabrio/Schuifdak)
• Hoe is de afwerking van Audio/telefonie? Zijn er lelijke gaten geboord etc
• Airbags. (Auto’s na ’92 ongeveer een levensduur van 15 jaar)
• Functioneerd een aanwezige airco. Er hoort steenkoude lucht uit te komen.
• Functioneren alle electrische opties/lichten/knipperlichten.
• Functioneren de Gordels


Motor:

• Uiterlijke staat van de motor. Hierbij kijkend naar de bouten/moeren en staat van de rubber slangen. (Controleer deze op haarscheurtjes. Kleintjes worden groot)
• Kijk uiteraard naar duidelijke olievlekken, ondanks dat de motor snel schoongemaakt is, vergeet men vaak de oprit/garage


• Is alles orgineel porsche, of is het "aftermarket" replacement, en zoja, past dat allemaal wel goed

proefrit:

• Hoe start de auto (zorg dat de motor gewoon koud is en niet al voorverwamd; dit ivm eventuele slechte dynamo/accu)? Hoe loopt de motor stationair
• Let er bij een proefrit op of de auto niet een kant optrekt tijdens het rijden.
• Hoe remt de auto, trekt bij dan niet naar een kant toe? Geen trillingen in het rempendaal of stuur. ( remschijven)
• Hoe stuurt de auto? Scherp, speling in het stuur, trillingen in het stuur (slechte uilijning etc)?
• Hoe pakt de motor op? Zijn er bijgeluiden?
• Hoe schakelt de auto? Bij een automaat soepel? Bij een handbak; zijn alle versnellingen goed in te leggen, zijn er bijgeluiden? Hoe pakt de koppeling op; hoog, laag?
• Hoe remt de auto? Trekt de auto niet naar 1 kant bij hard remmen?
• Let er op of de auto ook dweilt.


Aankoopkeuring (AKK)

• Is de auto naar hoe jij hem kunt beoordelen naar wens. Doe een AanKoop Keuring bij een onafhankelijke Porsche specialist. (Geen ANWB of DEKRA). Uit deze keuring kunnen heel veel dingen naar voren komen die je zelf over het hoofd hebt gezien. Bij een Porsche specialist hebben ze gevoel en kennis van het merk en dit kan veel ellende in de toekomst besparen. Het is echter geen garantie voor probleemloos rijden, aangezien ze niet binnenin de onderdelen kunnen kijken

23 mei 2008 15:09

Waar heb ik dit eerder gezien :?: :mrgreen:

23 mei 2008 15:10

Ennehhh prijzen voor 993: afhankelijk van type/uitvoering (cabrio, S, 4S, Tujjboo etc.), staat, km stand engazomaardoorr, anywhere in between zeg 30 en 60 K :scratch:.

Suc6 met zoeken (naar wat voor auto je wil, naar geschikte auto en naar info op dit forum)

23 mei 2008 17:52

ik zou ook eerst even een spellingscheck doen ;)

23 mei 2008 19:27

dit heet in agogentaal " een ongedifferentieerde hulpvraag"

23 mei 2008 21:34

En even inlezen (hoe duur is 'ie nou? :roll: ). Welkom hier.

23 mei 2008 21:38

het leest als:

Ik wil een huis kopen. Wat kost een huis? Waar kan ik een huis kopen? Weet iemand zo'n makelaar? Zal ik een bungalow kopen of vinden jullie die lelijk?


Rustig inlezen, orienteren, kijken wat je wilt en je verdiepen in de wereld die Porsche heet. Of wil je hem voor het weekend nog kopen? :cheesy:

Oja, welkom. Haastige spoed...

23 mei 2008 22:33

horn schreef:Oja, welkom. Haastige spoed...

..... en een kromme 911 lijkt toch goed. ;) :lol:

Welkom en succes met de oriëntatie en zoektocht.

23 mei 2008 22:33

BB76 schreef:997 moet ik 10 jr extra voor sparen?
993 hoe duur is ie nou?
Waar kan je een betrouwbare dealer vinden in de buurt van Delft?
Waare moet je opletten bij de aanschaf van een 993?
Een 996 had toch grote motoriesche problemen die exploderen?


Ik zou me niet beperken tot auto's die toevallig in je regio te koop staan.
Goede 911-s zijn er genoeg, maar foute ook en daarmee ben je dan goed de sigaar. Liever een goede uit Zwolle dan een foute uit Rijswijk, zeg maar.

Mijn voorkeur zou een goede 993 zijn; reken op vanaf EUR 35 tot 40.000.
Als dat boven budget is: zoek dan eerder een goede 964 voor rond 25.
Bij iedere 911 die "voordelig" wordt aangeboden heb je te maken met:
- een verkoper die niet weet wat zn goede 911 echt waard is (erg kleine kans)
- een auto waar veel werk aan zit; kost naar verhouding vaak veel meer om 'm goed te krijgen (veel waarschijnlijker).

IN IEDER GEVAL ALTIJD DOOR EEN PORSCHE SPECIALIST LATEN KEUREN
Beter voor EUR 150 er achter komen dat je hem niet moet kopen, dan wel kopen en met ellende zitten. Ik heb 2x een auto laten staan voordat ik mn huidige 3.2 vond.
Vergeet ook niet: als je niet bekend met hoe een 911 hoort te rijden, dan lijkt een slechte soms al héél wat (maar dat is het dan toch niet).

24 mei 2008 1:35

Ook welkom hier, ik ben momenteel ook opzoek naar mijn eerste Porsche, een Boxster. Maar ik zoek het wel wat verder van huis, niet omdat ik graag naar Duitsland rij maar omdat daar de keuze groter is.

En de prijzen liggen aanzienlijker lager dan in dit belasting paradijs :twisted:

Als je weinig wensen heb op het gebied van kleur ; binnen en buiten of de KMstand of verdere opties, dan kun je hier in NL blijven zoeken.
Maar de keuze in D is vele male groter.

Succes met je zoektocht.

24 mei 2008 11:45

Volgens mij hebben jullie hem weggejaagd...

24 mei 2008 12:35

Komt wel terug. Effe een pilletje scoren. hyperdepieper... :wink:

24 mei 2008 13:46

Ben ik de enige die dit niet serieus neemt? :wink:


En wat is er gebeurd met de normaal zo aanwezige logika hier? Als een 993 buiten bereik ligt en je wilt toch wel binnen een overzienbare tijd Porsche rijden raden we toch meestal een 964 aan omdat je ook wat achter de hand moet hebben voor onvoorziene kosten ( die er meestal toch aankomen...)

24 mei 2008 17:45

Leuk bedacht Jurk. Een 964 mag wat goedkoper zijn in de aanschaf, maar is zeker duurder in het onderhoud dan een 993. Dusssssss ....


inkoppertje, hè?
Gesloten onderwerp