Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

boxster 2.7 of 964 C2

04 jun 2008 11:16

Dag iedereen,

als belg ben ik via porscheforum.be op dit forum verzeild geraakt.

ondertussen ben ik al een jaar op zoek naar een porsche als daily driver.

omdat jullie iets meer uitgesproken mening hebben over alles, heb ik volgende vragen:

1) is een porsche 964 C2 mogelijk als daily driver. Vaak wordt immers beweerd dat enkel de C4 hiertoe geschikt is. zijn er daadwerkelijk hogere risico's verbonden aan een C2.

2) mijn vader probeert me te overtuigen om als eerste porsche een boxster te kopen om te leren omgaan met de pk's waarna ik nog steeds kan overstappen op een 911 (wat mijn favoriete model is). wat vinden jullie hiervan?

Alvast bedankt!!

een (domme) belg :)

04 jun 2008 11:23

Zeker geen domme Belg. Reeele vraag denk ik. Paps heeft wel een beetje gelijk over het wennen aan vermogen (tenzijn je natuurlijk een 3.2 koopt). C2/4 discussie is al 19 jaar ongoing zonder duidelijke winnaar. Zou me daar niet al te zeer op focussen. Zal al moeilijk genoeg zijn om de juiste te vinden binnen jouw budget!

04 jun 2008 11:29

1. welk budget?
2. C2 kan ook als daily
3. wat bedoelt Maarten met 3.2?
4. hoe lang heb jeje rijbewijs dan?

04 jun 2008 11:39

een c2 kan prima dagelijks gebruikt worden, al hoewel ik wel voor een c4 gegaan ben voor dagelijks gebruik.
bij een c4 kunnen de onderhoud kosten wat hoger uitvallen.
en een 3.2 is ook niet makkelijker te rijden als je beginnend porsche rijder bent.
Dan heeft een 964 voor dagelijks gebruik net wat meer, bv airco, betere verwarming.

ik zou voor een 911 gaan als dat jou droom is en boxster is ook erg snel en imo niet veiliger door minder vermogen of bv topsnelheid.

robert

04 jun 2008 11:59

@wolf:

1.mijn budget zit tussen 20.000 en 25.000 euro
4. heb mijn rijbewijs 6 jaar

nog extra vraagje waarmee ik zit:

is tiptronic veiliger dan handgeschakeld (wil hier niet de discussie voeren over wat het beste is, want dan kan het nog al eens uit de hand lopen. gewoon het veiligheidsaspect van beide)

04 jun 2008 12:26

@Wolf: Boxter 3.2 (vermogen komt dan al aardig in de buurt van een 964).

Tip veiliger? Je hoeft minder handelingen te doen dus waarschijnlijk wel. Maar: zoals met alles geldt ook hier: de persoon achter het stuur is het grootste risico. Ik zit liever naast een nadenkend persoon in een 964C2 dan naast een idioot in een boxter 2.5 automaat. My 2c!

04 jun 2008 12:36

Ik begrijp dat veilig/niet veilig gedoe niet.

Als je bang voor het vermogen bent vraag ik mij sowieso af waarom je een Porsche of vergelijkbare sportwagen koopt. Het hangt allemaal van je rechtervoet af, toch?

En als je op een natte of gladde weg te veel gas geeft kan het met de meeste achterwielaandrijvers met wat vermogen fout gaan. Gewoon rekening houden met de weersomstandigheden. Of een brommobiel kopen. :wink:

04 jun 2008 12:37

Maarten schreef:..Boxter 3.2 ..

..boxter ..!


:sick:

Ontopic:

Als daily driver is de Boxster waarschijnlijk meer geschikt, maar de vraag is of comfort etc. dermate zwaar moeten wegen bij zo'n beslissing (met waarschijnlijk emotie als belangrijkste grondslag). Zowel de C2 als C4 kunnen ook dienst doen als dagelijks vervoer, getuige enkele forumbezoekers.

Verschil in veiligheid zou ik me niet door laten leiden bij de keuze uit bovenstaande modellen.

04 jun 2008 14:02

Spikey een en ander is op pf.be reeds gezegd.
Welkom hier trouwens ;)

Mijn insteek:
- Gelijk wat, als het maar mét PSM is.
Mijn Boxster, van 99, zonder PSM was héél leuk om mee te rijden. Tot je het Belgisch asfalt uitgebreid leert ontdekken.
Viaduct van Vilvoorde, hevige regenval: uitbreken/wegslippen bij 80km :roll: :?

Nu ja, wel nog meegeven dat het voor de 19" erop lagen wel iets beter was. Dan moest je gedoseerder rijden. Maar liever zelf de boel onder controle hebben dan gewoon bij rechtdoor rijden al wiegelen dat het een lieve lust is.
(En na 2j heb je ook zelf zoiets van "pfoe, wiegelen en wat glibberen is niks, zolang ik deze keer maar in mijn baanvak blijf" :mrgreen: )
Dus ik geloof best dat een C2 ook wel fijn rijd, maar zonder ESP/TS/PSM zou ik er niet met opgezet zijn.

My 2 cents, en louter gebaseerd op zowel goeie als minder leuke ervaringen met de Boxster :mrgreen:

04 jun 2008 14:43

5. hoeveel km jaarlijks?

04 jun 2008 16:22

Boxter. Boxster. Whatever. 8)

04 jun 2008 16:30

auto's zijn niet gevaarlijk...
die persoon achter het stuur echter :roll: ;)

ga dus in allebei eens een stukje sturen
koop de auto die je zelf het leukste vind
zorg dat je ermee leert rijden (cursussen zat)

04 jun 2008 17:31

Precies, ga eens in allebei een rustige proefrit maken en koop dan de Boxster :D

Succes ermee ( en vooral lol )

05 jun 2008 11:43

@ Torig: PSM op een 964??

Ik denk dat een Boxster als daily driver eerder geschikt is vanwege comfort, iets meer opbergruimte e.d., maar niet vanwege veiligheid. Ik kan mij zo voorstellen dat een C4 (964) eerder een stuk veiligheid biedt t.o.v. achterwielaandrijving.
Vermogen als uitgangspunt voor veiligheid vind ik hier eigenlijk niet opgaan; dat geldt hooguit voor een heel zwaar/snel/licht model (997 Turbo of GT3 bijvoorbeeld) of een moeilijk te rijden auto (oudere Turbo, zoals de 930), bijv a.g.v. heftig turbogat.
In het geval van een 964 heb je grofweg zo'n 42,5 PK per jaar aan ervaring kunnen opbouwen in de afgelopen 6 jaar rijbewijs, heel schappelijk toch? 8)

Gezien jouw voorkeur voor 911 en het opgegeven budget zou ik persoonlijk kiezen voor een 964 C4, en je vader qua veiligheid overtuigen met die 2e 4 in de typeaanduiding.

05 jun 2008 13:55

HV schreef:@ Torig: PSM op een 964??

.


Eerder voor die Boxster gesproken :)
En op de 964 zal er wel een equivalent bestaan, of niet? (bijvoorbeeld ESP, TC/TS? of zo?). Ken de oudere wagens niet bijzonder goed.

Als er maar stabilisatiespul op zit, dat bedoelde ik ;)

05 jun 2008 15:11

Enige afkorting die van toepassing is: ABS :lol: Bij die ouwe beestjes moet je het nog zelf doen (zelfde bij 993 trouwens). Systemen zijn ook niet zaligmakend, getuige wat Hamilton sr. is overkomen :wink:

05 jun 2008 15:35

Voor de 964 C4 gaat dat niet op. Die heeft het zogeheten PDAS (Porsche Dynamische Allrad Steurung) systeem.

Uitleg:


Traction control
The PDAS is a non-integral electronically controlled, hydraulically activated, mechanical locking system. This system utilises the AWD G64 transmission and the differential locks are installed into the transmission. However system failure has no affect on the normal operation of the permanent AWD. The PDAS is activated and de-activated only when required to assist in retaining traction or grip. The system was developed from the mechanically variable differential drive controlsystem used in the Porsche 959 with its Paris-Dakar transmission. The Paris-Dakartransmission was also installed into the 20 964 Carrera C4RSs assembled at the Porsche motor sports department at Weissach Germany.

System Purpose
The primary purpose of the traction control system is to enhance the advantages provided by the permanent AWD system. The traction control system is used to positively enhance the C4s handling using the already superior traction provided bythe AWD. The traction control system has two differential locks. The longitudinal (inter-axle) which provides a variable lock between the front axle and the rear axle and the lateral (transverse lock) which provides a variable lock between the two rearwheels. The lateral lock is applied to reduce the danger of oversteer from the ferraria effect while driving the C4 in curves. “Anti-spin control”. This function works very well, but it is not infallible. It is still possible to spin a Carrera 4 if the limits of the system are exceeded. The longitudinal lock is used to stabilize the C4 when it is accelerated out of a curve. If for example one axle of the C4 is on ice and the other is on a dry surface, the wheels on ice could spin during acceleration. To counter this the longitudinal lock will be activated and it will send more drive or torque to the slower turning axle (the one of the dry surface). The lock will remain engaged until equal wheel speeds are restored. The drive ratio when the longitudinal differential lock is activated can be changed infinitely from 0 to 100% or 100 to 0% in fractions of a second
.


Bron
Laatst bijgewerkt door Jort op 05 jun 2008 16:08, in totaal 1 keer bewerkt.

05 jun 2008 15:54

Weer wat geleerd :oops: (heb alleen ervaring met c2's)

05 jun 2008 21:19

C2 rules!

:wink:

05 jun 2008 21:32

turbocruiser schreef:C4 rules!


Sure ... :?


Maarten schreef:Paps heeft wel een beetje gelijk over het wennen aan vermogen (tenzijn je natuurlijk een 3.2 koopt).


:@: Maarten :arrow: zet de gewichten en Pk's 'ns naast elkaar van de 3.2 en 'n 964 :idea:

05 jun 2008 21:50

Ik kan alleen maar beamen wat jeroen914 zegt!!


Cursussen zijn zeker niet overbodig. Einde dit jaar ga ik de eerste doen met de Turbo zelf. Heb al eentje van BMW achter de rug. Je kan alleen maar bijleren... qua veiligheid voor de versnellingsbak en motor kan je minder 'klungelen' met een tiptronic volgens mij (als je in die richting gaat) :mrgreen:

05 jun 2008 22:28

Olaf schreef: :@: Maarten :arrow: zet de gewichten en Pk's 'ns naast elkaar van de 3.2 en 'n 964 :idea:


964C4: 1331 kg (250 PK) 0,188 PK/kg
3.2: 1188 kg (231 PK) 0,194 PK/kg
C3.0: 1090 kg (200PK) 0,183 PK/kg

C4 maar 3,1% per kilo minder dus. Lijkt me niet echt significant! :roll:

05 jun 2008 22:36

boxster is nieuwer en moderner voor hetzelfde budget.
964 is een 911 en daarmee voor veel mensen een échte Porsche.
Maar wat kan jou 'veel mensen' schelen. Kies met je hart. Koop met je hoofd.
Beide auto's (Boxster en 964 C2/C4) zijn goed te doen als daily driver. Daar ligt het niet aan.
Veel wijsheid.

05 jun 2008 22:37

kleine correctie :) 964 C2 weegt 1331 kg, C4 toch snel 1440 kg....

06 jun 2008 12:37

Als je niet te gek doet met je rechtervoet (vooral in het begin) en je een klein spaarpotje voor onderhoud hebt dan is elke Porsche dagelijks te rijden.

http://www.saacgroupmd.com/images/SAAC3 ... or%201.JPG
Plaats een reactie