Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
25 jun 2008 15:49
maw:
Kamer zet streep door milieuzones Amsterdam
Uitgegeven: 25 juni 2008 15:29
Laatst gewijzigd: 25 juni 2008 15:29
AMSTERDAM - De plannen van Amsterdam voor het instellen van een milieuzone voor vervuilende auto's kunnen de prullenbak in. De Tweede Kamer stemde woensdag in met twee moties die het weren van vervuilende auto's uit het centrum van de hoofdstad praktisch onmogelijk maken.
ANP
Zo mag Amsterdam alleen een milieuzone instellen als er landelijke afspraken zijn gemaakt. Het wordt een 'ratjetoe' als iedere gemeente op eigen houtje zo'n zone gaat instellen, waarschuwde minister van Verkeer Camiel Eurlings (CDA) na de stemming. "Dan weten automobilisten niet meer waar ze aan toe zijn."
Ook mag de aanpak van Amsterdam niet nadelig uitpakken voor mensen met een laag inkomen. De bewindsman voorspelde dat de 'burger met een kleine beurs' hard wordt geraakt wanneer hij een nieuwe auto moet kopen.
Gemeenteraad
De gemeenteraad van Amsterdam vergadert woensdag over het plan. De milieuzones zouden volgend jaar worden ingesteld. Het kabinet en de Tweede Kamer verzetten zich ertegen, omdat het weinig effectief zou zijn. Met de aangenomen moties hoopt de minister een krachtig signaal af te geven aan het stadsbestuur. "Deze aanbeveling is heel duidelijk: doe het niet."
Euronorm
Amsterdam heeft de plannen inmiddels afgezwakt. Aanvankelijk wilde de gemeente alle auto's weren die zonder roetfilter of op diesel rijden. Hetzelfde zou gelden voor auto's die op benzine of lpg rijden van voor 1992. Vorige maand werd het plan versoepeld. In plaats van het bouwjaar zou nu naar de euronorm worden gekeken. Via het kentekenregister kan worden opgezocht hoeveel een auto daadwerkelijk vervuilt.
Parkeertarief
Eurlings spreekt van een 'draconische maatregel' die de luchtkwaliteit niet substantieel verbetert. Wil de maatregel zin hebben, dan moet de gemeente auto's van vijf jaar en ouder onder een strikt toelatingsregime laten vallen. De bewindsman verwacht veel meer van de nieuwe luchtwet om de luchtkwaliteit in grote steden te verbeteren of het instellen van een gedifferentieerd parkeertarief. Bezitters van vervuilende auto's betalen dan meer parkeergeld dan 'schone' automobilisten.
Database
Hoewel het kabinet de gemeente Amsterdam niet kan tegenhouden om een besluit te nemen om een milieuzone in te stellen, kan Eurlings nog een troefkaart uitspelen waardoor het eventuele besluit praktisch onuitvoerbaar wordt. Voor het vaststellen van de uitstoot van auto's heeft Amsterdam namelijk toegang nodig tot de database van de RDW, waarin alle kentekens zijn opgeslagen.
De bewindsman weigert Amsterdam de toegang tot de RDW-gegevens. "Als Amsterdam ermee instemt, zal ik de veiligheidssleutel gebruiken."
25 jun 2008 16:42
Had ook niet anders verwacht!
25 jun 2008 17:01
Goed gevonden torig.....
25 jun 2008 17:20
Goed nieuws!
26 jun 2008 13:04
overal 130 rijden, net als alle landen om ons heen.
prima dit. Jort Kleder had er ook een leuk artikel over. Met een fiat 500'tje uit de tijden dat men nog jong was, een saab turbo en zijn maserati. 3 keer raden welke auto er dan in mag? Juist ja, de Maserati.
26 jun 2008 15:31
De snelheden op de snelwegen naar 140 km/h, voor vrachtwagens naar 90 km/h. Geen milleuheffingen, belastingen en BPM. Geen gezeik meer.
Waar slaat het eigenlijk op om in Amsterdam, daar waar de meeste DS'en van het land voorkomen om zo maar een voorbeeld te noemen, te verbieden
Gelukkig hebben ze zich u bedacht en dat is maar goed ook
Het autorijden moet leuk blijven of leuker worden!
26 jun 2008 22:49
NB dat gedifferentieerd tariferen van een parkeerplaats (naar rato van vervuiling; ook Eurlings staat hier blijkbaar achter
) is ook een aanfluiting natuurlijk, niets meer dan een benepen staaltje nivelleringspolitiek (o o o, wat stoot die al uren stilstaande Hummer me daar een partij viezigheid de lucht in zeg - in potentie dan hè)
27 jun 2008 10:55
En de Linksmenschen hebben er weer SCHIJT aan......
'Milieuzone doorgedrukt'
door Jarco de Swart
AMSTERDAM - De verwijten van asociaal gedrag en arrogantie van de macht vlogen gisteravond tot in de kleine uurtjes door de Amsterdamse gemeenteraadszaal. Desondanks stond van tevoren vast dat de coalitie van PvdA en GroenLinks gisteravond het besluit om de milieuzone voor personenauto's en de verhoging van de parkeertarieven erdoor zouden drukken.
VVD-woordvoerder Robert Flos opende gisteren met de moed der wanhoop de aanval op het plan Voorrang voor een Gezonde Stad (VGS), dat met ingrijpende verkeersmaatregelen de luchtkwaliteit in de stad moet verbeteren. Hij noemde de coalitiepartners PvdA en GroenLinks ronduit arrogant. Jegens de Amsterdammers - die de plannen niet steunen, jegens de Tweede Kamer en het kabinet - die er geen misverstand over hebben laten bestaan deze week tegenstander te zijn van de Amsterdamse milieuzone, en jegens mensen met een kleine beurs - die straks hun auto moeten inleveren en veel geld uit moeten geven om een nieuwe te kopen die wel aan de milieueisen voldoet. ,,U zorgt ervoor dat straks 16.000 Amsterdammers hun auto kwijtraken. Een staaltje staatsonteigening dat ik zelden eerder heb gezien," aldus een furieuze Flos.
Alternatieven
Zelf kwam hij met dertien alternatieve maatregelen om de verhoging van de parkeertarieven en de milieuzone te voorkomen en ook de luchtkwaliteit te verbeteren. Gesteund door de overige oppositiepartijen CDA, SP en D66, vroeg hij om een extra onderzoek naar de effectiviteit van de milieuzone en naar de alternatieven.
De coalitiepartijen PvdA en GroenLinks wezen het voorstel af. Nog meer onderzoek is niet nodig vinden zij. Voor hen staat voorlopig vast dat de milieuzone nodig is. Verantwoordelijk wethouder Herrema kaatste de bal terug naar Flos. "Is het arrogant als zoveel Amsterdammers meer dan 35 dagen per jaar last hebben van overschrijding van te slechte lucht? Is het arrogant als scholen langs de A10 in de problemen komen omdat de lucht te vuil is? Nee, het is verantwoordelijkheid nemen voor de stad."
Bizar debat
SP-woordvoerder Meta Mijer sloeg in het debat de spijker op zijn kop. ,,Wij voeren hier een bizar debat. We besluiten over de milieuzone terwijl de Kamer en het kabinet zeggen dat we het niet moeten doen. Het is ons in feite verboden." Ook het feit dat een definitief besluit om de milieuzone daadwerkelijk van start te laten gaan wordt uitgesteld tot medio 2009 afhankelijk van de luchtkwaliteit op dat moment, riep slechts hoon op. ,,Wat moeten mensen die nu met hun auto voor een APK-keus staan?," vroeg Flos scherp. ,,Moeten zij nu hun auto weg doen of kunnen zij hem houden?" D66-aanvoerder Ivar Manuel vult aan: ,,Het is een schande dat de PvdA bovendien suggereert dat de milieuzone een jaar wordt uitgesteld, terwijl de wethouder ondertussen wel gewoon aan de slag kan om de nodige voorbereidingen te treffen. En dat kost klauwen met belastinggeld."
27 jun 2008 21:17
[ongenuanceerd mode:] Wat mij betreft is die linkse salonsocialisten-gemeenteraad één grote communistische bende. Links jippie, rechts vullen. Zolang de gemiddelde scooter evenveel roet en fijnstof uitstoot als 5 vrachtwagens kunnen ze weinig beginnen. Het eerste wat ik doe als die milieuzone tóch komt is een dikke scooter halen, het roetfilter uit mijn TDI slopen, en de 911 mag in het weekend los met zo min mogelijk parkeerstops zodat de uitstoot maximaal is. lekker veel stoppen en optrekken voor stoplichten enzo. [ongenuanceerd mode off:]
We kunnen natuurlijk wel gewoon weer een tunnelrun doen over de A10!!
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.