Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

tiptronic vraag

15 jul 2008 9:41

Goeiemorgen allemaal.
Even een vraag van een 3.2 rijder :ba:
Ik heb een gave 964 targa op t internet gezien, met voor mij de goede kleur en interieur. Alleen een klein (misschien min)puntje. :roll:
Het is een tiptronic. Kan iemand mij misschien uitleggen hoe dit werkt ben nog steeds blond. Kan ik dan wel zelf op en afschakelen?
Ik weet dat deze discussie al vaker is geweest, maar ik denk dat wat frisse input geen kwaad kan. En zijn er die tiptronic op een 964 hebben die er echt enthousias van zijn, ben namelijk een beetje bang dat het misschien iet van het rijplezier wegneemt.

Alvast bedankt :D :D

15 jul 2008 10:01

Tiptronic - kan je schakelen met 'n pookje door deze eerst in de schakelstand te zetten en vervolgens voor of achteruit te "tikken" ...

Waar je het meest aan zult moeten wennen is het ontbreken van 'n koppelingspedaal - en het schakelen in 'n andere vorm ...

Gewoon gaan rijden en het zelf ondervinden :idea:

15 jul 2008 10:59

marco71 schreef:Geplaatst: 29 Aug 2006 12:25 - nieuw hier!!! dus de zoektocht naar een 3.2 cabrio kan beginnen

GMOrgen Ben je em nu alweer zat ;) Zoals Olaf zegt gewoon gaan rijden! En ervaar

15 jul 2008 11:01

Of toch maar even de zoekfunctie gebruiken :idea: :wink:

15 jul 2008 14:10

Ik lees veel gehannes over tiptrons van mensen die er nog nooit in gereden hebben. Rij al 12 jr tip. Nu 997 S. Je kan zelf schakelen en sportief rijden. Het blijft porsche. De nieuwe 911 heeft PDK en is vele malen beter dan handbak.

15 jul 2008 14:13

mogo schreef:De nieuwe 911 heeft PDK en is vele malen beter dan handbak.

Is dan ook geen tip :D :D :wink:

Re: tiptronic vraag

15 jul 2008 14:16

marco71 schreef:ben namelijk een beetje bang dat het misschien iet van het rijplezier wegneemt

Dat kun je natuurlijk alleen zelf bepalen. Mij bevalt het al jaren prima, zowel in de 964 als in de huidige 993. Zelfs in combinatie met een armsteun :wink:

Gewoon zelf rijden, zelf ervaren en zelf beslissen.

15 jul 2008 14:17

mogo schreef:911 heeft PDK en is vele malen beter dan handbak.

Heb je al gereden dan?? 8)

15 jul 2008 14:24

PDK is een afgeleide en supertip. Hoop vlg week proefriT.

15 jul 2008 14:30

mogo schreef:PDK is een afgeleide en supertip.

Eigenlijk heeft een PDK bak meer overeenkomsten met een handbak dan een automaat. PDK is een handbak met een heel slimme automatische electronisch geregelde dubbele koppeling.

15 jul 2008 15:16

marco71 schreef:Alvast bedankt :D :D

Maak een proefrit en ervaar zelf

zuugnap schreef:
mogo schreef:911 heeft PDK en is vele malen beter dan handbak.

Heb je al gereden dan?? 8)

Heb ik, eerst een rit in een normale 997 automaat, daarna direct in de PDK...

echt veel verschil, maar is minder vloeiend, hakt iets meer, eigenlijk meer ala een handschakeling, deze ging ook in 1 streep door.

Fijne auto.....

15 jul 2008 16:23

mogo schreef:Ik lees veel gehannes over tiptrons van mensen die er nog nooit in gereden hebben. Rij al 12 jr tip. Nu 997 S. Je kan zelf schakelen en sportief rijden. Het blijft porsche. De nieuwe 911 heeft PDK en is vele malen beter dan handbak.

Heb zelf de "fout" gemaakt om voor een Tiptronic te gaan in een Boxster omdat verder alles aan de auto klopte. Maar voor mij eens en nooit meer, de combinatie Tiptronic en Porsche werkt voor mij niet. Het enige voordeel is stadsverkeer, maar of je daar een Porsche voor koopt...
Maar ieder z'n mening.

15 jul 2008 17:04

Ook mijn mening, en ik heb wel ervaring met Tip´s tot en met de 997 S 8)

15 jul 2008 17:05

Als ik het hier zo hoor zou die topictitel beter zonder r zijn geweest :mrgreen:

Volgens mij is het een kwestie van smaak. Het bevalt (of niet). Vandaar: even gaan proberen ;)

@John als je zegt dat hij minder vloeiend is, dan bedoel je toch wel de tiptronic (en niet die PDK)?

15 jul 2008 18:08

Torig...

Ik bedoel juist de 911 met de PDK bak......

15 jul 2008 18:11

Ik hoopte bijna stilletjes van niet, want zo lovend klinkt dat niet John ...

15 jul 2008 19:41

torig schreef:Ik hoopte bijna stilletjes van niet, want zo lovend klinkt dat niet John ...

Let wel heh, die PDK is razendsnel...

Heb veel km met mijn Cayenne tiptronic achter de rug en ook red. wat gereden met de 997s tip....

Altijd vond ik de overgang van schakelen een glijende, ik weet ff niet hoe ik het moet uitleggen...altijd een idee dat je ff moest wachten...

Die PDK bak geeft je het gevoel van wat je ook bij de Formule 1 hoort...dat abrupte knallen,...alsof de toeren bij een normale tip al hoger waren dan bij een pdk.

daar zit dat hakkerige in, moet wel zeggen dat de sensatie van de pdk dichter bij het handschakelen (mijn kueze) ligt dan de oudere tip...

Ook met de combi van de nieuwere sterkere 911 gaf dat echt een bloed uit je kop zuigende werking...

oja hier de foto's van mijn proefritjes, was een dag georganiseerd door Porsche centrum Eindhoven waar ik met een paar mensen de gelukkige was om de nieuwe 911 (voor de presentatiedag) te testen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door John op 15 jul 2008 19:42, in totaal 1 keer bewerkt.

PDK

15 jul 2008 20:37

Is de PDK niet meer zoals een race-GT-2 of race GT-3?

bij die versnellingsbakken moet je ook flink de versnelling erin rossen, zonder koppeling, alleen bij wegrijden wordt er dan de koppeling gebruikt

bij opschakelen gaat het altijd gepaard met een brute kracht/knal/klonk(hoe druk ik dit anders uit :roll: ) Ook in de rallysport heeft men al veel van zulke versnellingsbakken, het grote voordeel, lijkt mij, is dat er geen tijd verloren gaat door de pedaalbeweging di ej emoet maken met een normale versnellingsbak, scheelt toch gauw 0, 1 a 0, 2 seconden, per schakelmoment. Lijkt mij superstoer om zo'n versnellingsbak te hebben....het laatste woord zegt genoeg 8)

15 jul 2008 21:06

Wat John schrijft is precies wat ik altijd heb bedoeld te zeggen: een Tip schakelt soft en de PDK (= DSG) héél kort en strak, passend bij een P.

Wat die brutale heer betreft in dit draadje ( :P ): heb inderdaad geen 997 (S) maar slechts uitgebreide proefritten met Tip's ervaren. Doordat ik me echter sterk verdiep in techniek weet ik al voor ik ga rijden hoe de effecten van een configuratie zullen zijn. Zo ook toen ik recent voor het eerst ging rijden met een DSG bak 8)

Stad of niet, dat heeft er niets mee te maken. Begrijp best dat mensen die dagelijks in de file moeten rijden een voorkeur hebben voor een automaat (Tip, PDK, DSG, SMG, Selespeed, smart's automaat, of wat ook).

15 jul 2008 21:11

Paul van Engelen schreef:Wat John schrijft is precies wat ik altijd heb bedoeld te zeggen: een Tip schakelt soft en de PDK (= DSG) héél kort en strak, passend bij een P..

Dat is de juiste zin..................

Maar prefereer zelf de handbak (ook de nieuwe 911 mee gereden) ben een echte Hollander...dus een echte doe hetzelfer.......

15 jul 2008 21:22

John schreef:Dat is de juiste zin..................

Maar prefereer zelf de handbak (ook de nieuwe 911 mee gereden) ben een echte Hollander...dus een echte doe hetzelfer.......

Dat is de juiste zin :!: :lol:

Heb de PDK overwogen voor een ooit eens komende 997, maar het ontbreken van de complete, ouderwetse ( :oops: ) schakelmogelijkheden in een auto waarmee we alleen maar 'leuke' dingen doen, heeft gewerkt tegen de PDK. Die 0,2 sec. tragere acceleratie overleef ik wel :wink:

Dat lelijke stuur is overigens ook niet inspirerend :evil:

15 jul 2008 21:44

Zou zelf voor handbak gaan, in ieder geval geen Tip. PDK is een stuk beter, kan nog geen écht oordeel over PDK geven: door PCE georganiseerd evenement was met de PDK vs Tip; alleen vol accelerend. PDK is te vergelijken met F1 schakeling op Ferrari; alleen schakel je met de PDK soepeler en vooral sneller.

16 jul 2008 7:38

de topicvraag ging over een 964 tiptronic die, gelukkig voor Porsche, heel anders is dan de automaat in een 997S. Heb 3 stuks 964 handbak gehad en 1 tiptronic. Toen ik een tiptronic kon kopen heb ik ongeveer dezelfde vraag als deze op een engels 964 forum gesteld. Conclusie: iedereen die een tiptronic had was er erg enthousiast over en iedereen die er geen had wou er niet dood in gevonden worden.

Heb het toch gedaan, er een jaar in gereden en het reed gewoon goed. Alleen was de 911 voor mij de 3e auto voor erbij en dan wil ik toch liever schakelen. Zeker toen ik hoorde dat de tip een seconde langzamer naar de 100 gaat en dat ik wel heel veel handelingen moest doen voor een tunneltje (raampje open doen, tip in zijn N, gas geven, luisteren, tip in zijn D, raampje dicht :wink: ) heb ik besloten om hem in te ruilen voor wederom een schakelbak.

maar tip is best leuk, heb er zelfs een dag mee op Zolder gereden. 8)

@ mogo - provocerend of niet, je werk of niet - doe even een tandje minder. Hier zit niemand op te wachten, stoer dat jij een 997S kan betalen, maar daar is niemand hier van onder de indruk. dus deel je ervaringen als je dat wil. als je alleen wilt opscheppen en provoceren, ga dan naar het dichtstbijzijnde schoolplein please. :salut:

16 jul 2008 8:51

horn schreef:de topicvraag ging over een 964 tiptronic die, gelukkig voor Porsche, heel anders is dan de automaat in een 997S.

Onjuist.
De Tip in een 997 (alle typen dezelfde) is in principe exact gelijk aan die van een 964 :idea: De bediening is wat 'flitsender' maar de onderliggende techniek niet.
Pas met de PDK - is vervanging van de Tip - is er nu eindelijk de grote verandering/verbetering.

16 jul 2008 9:14

Rob993Tip schreef:
mogo schreef:Handbak is oud en sloom. PDK is sneller dan een scheet en duurder. Centenkwestie dus!

Ongenuanceerde flauwekul :!: Centenkwestie :?: Speelt volstrekt geen rol.

Dinnosauriers zijn ook uitgestorven. :wink:

Nu we inmiddels op het moment zijn dat de meeste auto's met een moderne (half)automaat sneller zijn dan dezelfde auto met handbak, is het enkel een kwestie van tijd alvorens de handbak zal verdwijnen. Enkel zij die het schakelen zo leuk vinden, dat ze het perse willen zullen nog een handbak nemen. Prijs, verbruik en gewicht zijn immers ook steeds minder een verschil.

En met de komst van hybride aandrijvingen, zal de handbak steeds vaker ook gewoon geen optie meer zijn. :!:

Ergo, de handbak is een aflopende zaak.

Voor hen, die dat vervelend vindt: geniet er dus van zolang het nog kan :D
Plaats een reactie