Hi,
Ik heb na mijn recente verhuizing naar Duitsland, 3 km over de grens , mijn 964 als verhuisgoed meegenomen, want het is en blijft een hele goeie
Voordat ik een nieuw kenteken kreeg , moest de Porsche eerst een zware technische keuring bij de Tüv doorstaan, maar dat was uiteraard geen probleem.
Vervolgens naar de KFZ Zulassungsstelle om het kenteken te regelen.
Ik had een aantal maanden geleden al 1 van de weinige vrije kentekens met " 911 " erin gereserveerd. Toen het afmelden bij de RDW: helaas geen BPM retour, want daarvoor is ie veel te oud. Als ik de Porsche echter ooit weer in Nederland verkoopt , krijgt ie zijn oude nederlandse kenteken terug zonder het betalen van BPM en krijg je geen modern nummer als ?- GGZ-?
In Duitsland betaal je wegenbelasting naar "Schadstoffklasse" en cylinderinhoud per 100CC. De Tüv had mijn 964 op papier ingedeeld in "Schadstoffklasse E2 " en dat betekent op jaarbasis 36 x € 16 betalen.
Via het duitse Porscheforum
http://www.pff-online.de kwam ik erachter dat ik met een verklaring van Porsche AG, dit kon omzetten naar "Schadstoffklasse Euro 2". Door de medewerking van PZ Münster kreeg ik het papiertje en betaal voortaan 36 x € 8.
Overigens heb ik gekozen voor een "Saisonkennzeichen". Ik kan nu rijden van 1 maart t/m 30 november , want in de wintermaanden gaat de 964 toch op stal.
De autoverzekering in Duitsland is overigens in het algemeen wel veel duurder voor een Porsche, dan in Nederland. Men houdt hier per merk en type het schadeverloop bij en aan de hand van die indeling wordt het tarief betaald. Zo is een Golf GTI in Duitsland de allerduurste auto om te verzekeren. De SLK van mijn vrouw heeft een zeer gunstige Schadensklasse en is de helft goedkoper dan in Nederland
Groet'n uut de Pruus van Lambiek