MarkS schreef:Faster schreef:Heeft deze site zich al gemeld bij het CBP (College Bescherming Persoonsgegevens)?
Check even de profielpagina, ben geen jurist maar lijkt me erg sterk dat deze website met die gegevens onder de WBP valt.
Een forum ihb valt juist wel onder de WBP!
Dit forum verzamelt en beheert namen, nicknames, avatars, kentekens, foto's, e-mailadressen en IP's, hetgeen vaak te herleiden valt tot bepaalde mensen, bedrijven, instanties, etc. Vervolgens kennen de leden elkaar innig of oppervlakkig met als gevolg dat leden hier wel eens gebruik maken van iemands naam buiten medeweten van deze persoon om en dat kan vervelende gevolgen hebben voor desbetreffende persoon als er aperte onzin wordt gebezigd om iemand te schaden of ihkv laster of smaad. Daarvoor zijn er richtlijnen opgesteld (ter bescherming van personen en diens persoonlijke levensfeer) en dient er een duidelijk privacybeleid te zijn en registratie bij het CBP.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak schrik hoe er hier met persoonlijke gegevens wordt omgesprongen! Momenteel behartig ik de belangen van een groot aantal zaken dat betrekking heeft op het bovenstaande. Er zijn een groot aantal mensen die op allerlei fronten in de (o.a. prive- en financiele-) problemen zijn gekomen door het verspreiden van onjuiste of kwetsende informatie op het internet en dat kan natuurlijk niet; dat vraagt om hard juridisch optreden.
Privacywetgeving geldt ook op internet
Persbericht, 16 oktober 2007
Publicatie van persoonlijke gegevens op internet kan mensen jarenlang achtervolgen. Onjuiste of verouderde gegevens kunnen grote schade berokkenen aan iemands belangen, goede naam of maatschappelijke mogelijkheden. Persoonsgegevens moeten daarom zorgvuldig worden gebruikt, juíst op internet.
Laatst bijgewerkt door
Faster op 16 aug 2008 12:08, in totaal 1 keer bewerkt.