Switch to full style
Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
Plaats een reactie

Wat is een 930?

03 sep 2008 19:02

In een topic ontstaat een discussie over de Porsche 930.

In eerste instantie zegt mijn persoontje:
Porsche 930 is alleen:

porsche 911 3.0 turbo
porsche 911 3.3 turbo
porsche 911 3.3 turbo s


Daarop wordt geantwoord:
Welnee, 930 is het model, veel harmonica's zijn ook 930's ... Of er moet per ongeluk zoveel "930" in de onderdelen van mijn auto zitten, en het is dus stiekem TOCH een Turbo


Waarop ik Wikipedia heb geraadpleegd:
Porsche 930

Porsche 930

Manufacturer Porsche
Also called Porsche 911 Turbo
Production 1975 – 1989
21,589 produced
Assembly Werk Zuffenhausen, Zuffenhausen, Stuttgart
Predecessor Porsche 911 Carrera RS 3.0
Successor Porsche 964 Turbo (965)
Class sports car
Body style(s) 2 door 2+2 Coupé, Cabriolet and Targa
Layout Rear-engine RWD
Engine(s) Single turbocharged and air-cooled flat-six; 3.0 (1975-1977) and 3.3 liters (1978-1989)
260 to 330 hp (DIN)

The 930 (usually pronounced nine-thirty) was a sports car built by Porsche, 930 actually being the "type number" for the pre-964 generation 911 Turbo produced between 1975 and 1989.


Wie weet het fijne er van?

03 sep 2008 19:03

De Tujboo is MI de 935 ...


930 Type zijn de impactbumper versies ...

03 sep 2008 19:18

Impactbumpers heten nog gewoon 911 en de turboversie hiervan is de 930 volgens mij.

03 sep 2008 19:20

Olaf schreef:De Tujboo is MI de 935 ...

Ik ken alleen maar race-935s. Doe maar eens een Google image search op Porsche 935...

03 sep 2008 19:22

Volgens dé bijbel worden de turbo's '75 t/m '89 aangeduid met model 930xx

.... maar volgens diezelfde bijbel hebben alle 3.2's '84 t/m '89 motor 930/xx.

En: "..... in oktober 1974 werd het eerste produktie-exemplaar van de nieuwe Turbo aan het publiek getoond. De Turbo kreeg de interne codering 930 (...). Overigens kreeg dit model officieel de aanduiding 911 Turbo, en niet 930 Turbo."

03 sep 2008 19:22

Jurgen schreef:Impactbumpers heten nog gewoon 911 en de turboversie hiervan is de 930 volgens mij.


dacht ik ook.

03 sep 2008 19:25

volgens mij staat 930 inderdaad voor de 3.0 versie van de Turbo, en de andere harmonica modellen voor de "G-serie" . Meende ik een keer te hebben gelezen op de site van Porsche.de :?:

03 sep 2008 20:26

3.0 l en 3.3 l turbo's (S) zijn MI 930

935 is slantnose turbo alla mobydick!

03 sep 2008 20:26

Het is zoals je het zegt Marcel.

03 sep 2008 20:33

Oké, hier al mijn Porsch-kennis die ik heb 8) :mrgreen: :shock:

De 930 is volgens mij het turbo-model van de 911. Hij is geleverd met een 3.0 en een 3.3 liter. De 935 is een hele zeldzame Porsche, er stond er maar 1 bij het evenement in Dinslaken :shock: 8) De 935 heeft gekke verhoudingen m.b.t. de neus!

03 sep 2008 21:13

Inderdaad, het 911 turbo model tussen de jaren '74 en 89 was gekend onder de interne code 930. Turbo specifieke part numbers beginnen dan ook met 930XXXXXXX. De commerciele benaming was porsche 911 turbo.*edit* in 1976-1977 was de 911 Turbo in de USA bekend als "turbo carrera"

Afbeelding


de 934 was de Groep 4 racing versie van de 930
de 935 was de Groep 5 racing versie van de 930

Nu, omdat de "turbo look" op de carrera in 1984 was geintroduceerd, kan je best op je turbo look 3.2 carrera 930 type-nummers terugvinden, zeker wat betreft de carroserie, de remmen en de ophanging.

Paul Frere, arguably a respected Porsche connoisseur, wrote in the "Porsche 911 story":

"Ever since the Turbo was marketed, its aggressive appearance, mainly created by its widened wheel arches and wide tyres, has exerted a particular fascination on many people, including 911 owners who paid a lot of money to have their cars modified to look like Turbo's, even if the increased frontal area actually made them slower.

But the demand was such that, with the introduction of the 1984 , 3.2 litre carrera, the factory decided to respond, dropping the atmospheric engine with its 5-speed gearbox (slightly lower geared to make up for the increased drag and weight) into a turbo body, complete with its spoilers and its entire running gear, type 917 brakes and ultra-wide tyres included, the price being appropriately increased as is the weight -by some 50kgs, compared with the corresponding normal carrera. How foolish some people are is indicated by the fact that there was a bigger demand for a normal 911 looking like a turbo, even at the expense of performance and economy, than for 3.3 turbocharged engine in a normal 911 body.



De 911 turbo van de jaren 1991 tot 1995 was commercieel de Porsche 911 Turbo 3.3, turbo 3.6, Turbo S maar droeg de interne code "964 turbo" -en dus niet 965 want dat was een ontwikkelingsmodel.-

Nu iedereen die een 964 turbo heeft noemt deze in de volksmond een "965", maar het ECHTE 965 project was een navolger van de impact bumper 911 turbo, die zeer veel componenten had overgenomen van de 959:
930 blok met 3,3 litres
een biturbo systeem zoals de 959
motronic motormanagement
360 pk
vierwielaandrijving
De 959 achterspoiler met luchthappers

Dit project was gestopt door de nieuwe CEO (kwam in 1988) Ulrich Betz omwille van kostengronden in 1989 en de "1991 turbo" was effectief een uprated 930 met 964 type bumpers, cup mirrors, kleinere rubber lip op de 930 achterspoiler, grotere turbo, k-jetronic (!) met oxygen sensor van de US modellen, electronische mapping van de injectie, grotere intercooler, 320 pk enz enz.

HTH,

Bert
Laatst bijgewerkt door Bertroex op 03 sep 2008 22:10, in totaal 1 keer bewerkt.

03 sep 2008 21:47

He he ! waar bleef je nou man... :mrgreen:

03 sep 2008 21:51

Super Bert. Mooie en duidelijke informatie!

03 sep 2008 22:07

Hans Luna schreef:He he ! waar bleef je nou man... :mrgreen:


:lol: :lol: :lol:

;)

Bert

03 sep 2008 22:45

Perfect Bert, daar hebben we wat aan :thumleft:

En nu voor eens en altijd: een 930 is een 911 turbo (1974-1989) :lol:

03 sep 2008 22:52

En het klopt dat je, inderdaad vooral op de zgn. G-modellen, veel onderdelen ziet zitten waarvan het onderdeelnummer ook begint met "930".
Mooiste voorbeeld zijn de carterhelften van de 3.0 SC blokken; beginnen met 930 want het is hetzelfde (wat er vervolgens in en op deze carterhelften geschroefd zit dan weer niet natuurlijk... :o ).

Gr.

Dick
(voormalig SC 'verslijter'.... :wink: )

03 sep 2008 22:56

Marcel B. schreef:En nu voor eens en altijd: een 930 is een 911 turbo (1974-1989) :lol:



Zei ik toch... :wink:

04 sep 2008 0:00

Dat gedoe met G-modellen is iets typisch duits; in the US noemen ze de 911 van de modeljaren 1974-1989 de Mid years en John Glynn in de UK schrijft het ene artikel na het andere over de "impact bumper" porsche. Er is onder zijn initiatief ook een impact bumper forum onstaan, http://www.impactbumpers.com

Nu, Porsche had een interne jaarcodering voor de model jaren. De model jaren begonnen in september, en eindigden in July (zodat tijdens augustus de nieuwe productieverbeteringen konden worden aangepast).

De jaren waren

Model year 1973 (august '72-july '73) F (het oude model)
MY1974 G (het eerste jaar van de harmonicabumper/impact bumper)
MY1975 H
MY1976 I

enz.

Dus, Duitse handelaren hebben (verkeerdelijk) de impact bumper modellen gegeneraliseerd als "g-modellen" wat eigenlijk flauwekul is. (als je een 911 hebt van na september 1975)

;)


Bert

04 sep 2008 1:29

Ha, die Bertroex;

Goed compleet verhaal dat alle 930-mysteries zou moeten onthullen. Eén aanvulling:
"Nu, omdat de "turbo look" op de carrera in 1984 was geintroduceerd, kan je best op je turbo look 3.2 carrera 930 type-nummers terugvinden, zeker wat betreft de carroserie, de remmen en de ophanging."
De turbo look was ook al eerder op speciale bestelling leverbaar; bij de SC werd deze ombouw dan door de Exclusivabteilung uitgevoerd. Effectief kreeg je dan een 930 met de motor en bak van een SC. Zo'n special zal ook vergeven zijn van de 930-onderdeelnummers.
http://www.turbo-look.de/5.html
(leuke site trouwens)

04 sep 2008 9:09

Blijft altijd interessant, alle interne produktbenamingen!

Ik wist ook niet beter dan dat 930 staat voor de oer-turbo van 74 tot 89, en dat klopt klaarblijkelijk wel.
Blijkbaar zijn 3.2's met 930 verwijzingen dan ook per definitie Turbo looks? Want wat ik mij ook steeds afvroeg, is of er geen specifiekere codering is voor het model 3.2 en idem voor de sc. Vanaf de 964 wordt namelijk door bijna iedereen verwezen naar het interne projectnummer (hoewel volgens een bovenstaande poot blijkt dat dit, zoals bij de vermeende 965, niet altijd juist gebeurt), maar daarvoor wordt verwezen naar de pre-1974 (in al zijn hoedanigheden uiteraard), de 2.7, de 3.0, de sc en de 3.2 (althans, zo heb ik het rijtje in mijn hoofd).
Of kent iemand toch een specieke interne code voor bijvoorbeeld de 3.2?

04 sep 2008 9:34

Hmmm, zover mij bekend, is het "model" van de impacts het 930-model. Echter, zoals hierboven staat zal het wel zijn, Wikipedia liegt immers nooit (dussssssssss)...

Enne, ook een SC is "vergeven" van 930 nummers ;)... Maar dat staat hierboven ook al...

Maareh, als iedereen alleen de turbo's als 930 wil aanmerken, prima hoor. Wie ben ik om dat te weerleggen? :cheesy:

04 sep 2008 9:51

Vorige week nog gezien dat op mijn motorblok van mijn 996 het nummer van 964 staat.
Wist al dat de GT3 gebruik maakte van het onderblok van deze motor maar vond het toch leuk om te zien.

04 sep 2008 9:51

paSCal schreef:Wie ben ik om dat te weerleggen? :cheesy:


Type 930 :arrow: 1975-89 :arrow: All 3.0 and 3.3 turbo (excluding 964 turbo 3.3) and All 3.0 and 3.2-litre normally aspirated models :wink:

04 sep 2008 10:29

Jep, motortype weet ik zowieso zeker. Net als inderdaad het "964" onderop de GT3-blokken (alleen de onderkant Gert ;) )

04 sep 2008 10:32

Gelukkig wel :!: :wink:
Een stukje wat goed was hebben ze gebruikt en de rest verbeterd.
Plaats een reactie