Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
05 okt 2008 14:55
Heb een vraagje hier voor de kenners
Stel ik heb een belgische oldtimer die te koop staat.
Nu wil iemand van Nederland de wagen kopen.
Doordat het om een oldtimer gaat heb ik dus ook geen belgische keuringskaart. (met een oldtimer moet je in belgie maar één maal naar de keuring als je hem beperkt gebruikt)
Kan de desbetreffende koper de wagen zo op een trailer zetten met alle andere documenten (inschrijvingsbewijs,gelijkvormigheidsattest,..) en hem zo invoeren naar Nederland?
Oldtimer wordt verkocht zoals hij erbij staat en wordt ook niet meer gekeurd voor verkoop.
Alle info is welkom
Mvg
Porscheke
05 okt 2008 15:11
voor import naar nederland heb je, volgens mij, alleen de autopapieren nodig en een bewijs dat je de nieuwe eigenaar bent. Zelfs zaken als gelijkvormigheidsattest etc wordt bij de rdw niet naar gevraagd (tenzij het een unieke auto is). En als hij oud genoeg is, hoeft degene die hem importeert ook geen bpm meer te betalen.
05 okt 2008 15:30
Wagen is 38 jaar oud (dus bpm is gelijk aan 0%)
Wat is RDW en wat doen deze juist -> is dit te vergelijken met een autokeuring?
Welke documenten zouden er in orde gemaakt moeten worden voor het invoeren naar Nederland (ik heb ooit iets gelezen van vignet 705 bij de douane en nog een ander document)
Mvg
Porsheke
05 okt 2008 15:35
Belgische keuringskaart is helemaal niet belangrijk voor een wagen die naar het buitenland gaat, gewoon door het feit dat zij deze keuring uniek is aan België.
05 okt 2008 15:46
De RDW regelt alles m.b.t. kentekens, invoering en alle andere zaken daar om heen!
http://www.rdw.nl
05 okt 2008 16:15
Kan hij zo meenemen met alle papieren erbij, heb ik gisteren ook nog gedaan, daarna naar RDW keuring en klaar.
05 okt 2008 20:15
Hoi
Bedankt allemaal al voor de verdere info
Toch nog even een vraagje:
Heeft de koper voldoende dan aan;
-Verkoopsactie waarin hij staat vermeld als nieuwe eigenaar
-Inschrijvingsbewijs
-Gelijkvormigheidsatest
Mvg
Porscheke
05 okt 2008 21:43
Yep.
07 okt 2008 7:31
Hoi Wim bedant voor de info.
Iemand nog enig idee wat de kosten (€) zijn bij RDW voor het importeren?
En hoe lang duurt het voor je er mee op de baan kan in nederland.
Geldt er in nederland ook trouwens zoiets als oldtimerkeuring
Oldtimerkeuring Belgie:
-Lichten moeten branden
-Co wordt niet gecontroleerd
-Remmen mogen een afwijking van 50% t.o.v. de andere as hebben
-Brandblusser, verkeersdriehoek, fluovest moeten in wagen aanwezig zijn
-Claxon moet gaan
Verder is er een beperking voor het rijden:
Binnen een straal van 25 km t.o.v. de woonplaats
Enkel naar treffens
Niet rijden na zonsondergang
Jaja....ik weet het Belgie is een apenland...
07 okt 2008 8:16
Je hebt kenteken keuring en algemene keuring inclusief APK.
Bij kenteken keuring gaan ze alleen kijken of chassisnummer e.d. kloppen, als dat goed is krijg je alle papieren mee en kun je met de auto later naar een door u gekozen garage voor APK, daar komen ze dan de stempel op het kenteken bewijs zetten en brengen de platen mee, en vanaf dat moment mag je rijden. (auto mag dan zelf niet rijden en moet op een ambulance staan voor naar RDW)
Andere keuring is met voorlopig kenteken of op trailer daarna toe gaan, volledige keuring en papieren, op het moment dat kentekenplaten dan binnen zijn mag je er met gaan rijden.
Hier moet de auto (oldtimer) aan precies hetzelfde voldoen als een moderne auto, alles moet perfect werken en functioneren.
Je mag dan ook verder rijden als een straal van 25 km, en je hoeft niks aan te vragen voor een ritje o.i.d. en mag ook 's nachts gereden worden.
Bij de verzekering kun je een oldtimer verkering afsluiten van 2500, 5000 en 7500 km, en je mag dan dagelijks met de auto rijden mits je de afgesproken km's niet overschrijd.
07 okt 2008 8:23
Hoi Wim
Bedankt voor de snelle feedback
Wat kosten nu dergelijke keuringen:
-Kenteken keuring ?
-Voorlopig kenteken?
Grtz
Porscheke
07 okt 2008 9:48
porscheke schreef:Oldtimerkeuring Belgie:-Lichten moeten branden
-Co wordt niet gecontroleerd
-Remmen mogen een afwijking van 50% t.o.v. de andere as hebben
-Brandblusser, verkeersdriehoek, fluovest moeten in wagen aanwezig zijn
-Claxon moet gaan
Verder is er een beperking voor het rijden:
Binnen een straal van 25 km t.o.v. de woonplaats
Enkel naar treffens
Niet rijden na zonsondergang
Jaja....ik weet het Belgie is een apenland...
Oldtimerkeuring Belgie :Lichten moet NIET branden, dat van de afwijking van 50% op de remmen zou ik maar mee opletten!, brandblusser NIET verplicht voor de oldtimerkeuring, claxon moet NIET werken bij een oldtimerkeuring.
07 okt 2008 10:22
Dit staat op de site van GOCA:
OLDTIMERS
Vanaf zijn 25ste levensjaar kan een voertuig worden aangemeld als oldtimer.
Wanneer men een voertuig als oldtimer wenst in te schrijven, dient men met deze oldtimer bepaalde spelregels (lees: beperkingen) te respecteren: het is een voertuig dat slechts bij uitzondering op de openbare weg wordt aangewend, ofwel ter gelegenheid van behoorlijk toegelaten manifestaties, ofwel voor proefritten met het oog op die manifestaties uitgevoerd tussen zonsopgang en zonsondergang en binnen een straal van 25 km, ofwel om zich naar die manifestaties te begeven.
Bij een oldtimer wordt een gedeeltelijke keuring uitgevoerd, hierbij heeft men oog voor enkele minimale veiligheidsvoorwaarden:
de remmen worden gekeurd
het chassisnummer en de documenten worden nagekeken
de aanwezigheid van de gevarendriehoek wordt nagekeken
de staat van de stuurinrichting wordt nagekeken
controle van de sleepinrichting
Bij deze keuring wordt een keuringsbewijs met de vermelding ‘Dit document geldt niet als technische keuring daar de staat van het voertuig niet is nagezien’ uitgereikt.
Indien het keuringsbewijs geen defect vermeld, die aanleiding geeft tot een beperking van de geldigheid, kan een aanvraag tot inschrijving als oldtimer gevalideerd worden.
Vanaf 01.01.99 rijdt u een oldtimer voor een specifieke keuring voor. Deze specifieke keuring gebeurt vóór de eerste inschrijving als oldtimer of vóór de herinschrijving van de oldtimer op naam van een nieuwe eigenaar. Deze keuring leidt bij inschrijving tot afgifte van een specifieke oldtimer kentekenplaat ("O"-plaat).
De keuring oldtimer wordt in de 76 keuringscentra uitgevoerd
Die afwijking van de remmen kan ik niet dadelijk terug vinden....
08 okt 2008 9:30
JAja we weten het ....
Het is een apenland op sommige punten..
14 feb 2012 2:14
beste allemaal,
ik las dit stukje over het invoeren van een oldtimer uit belgie.
ik heb 2 weken geleden een mooie 911 bj 1975 in belgie gekocht..wordt dus een trotse 911 eigenaar.
De koop moet nog afgehandeld worden.....welke papieren moet ik van de eigenaar krijgen om de 911 in Nederland in te voeren ?
Moeten de belgische kenteken platen ook eerst in Belgiie (DIV) ingeleverd worden voordat de auto in Nederland op kenteken kan worden gezet ?
groet, Hoesano
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.