Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
08 nov 2008 2:34
Hoi,
Ik ben aan het uitkijken naar een 928 tussen 78 en 84. Ik ben echter niet helemaal op de hoogte van de gangbare prijzen voor deze wagen. Uiteraard hangt dit af van de staat van de wagen maar toch had ik graag wat richtwaarden gehad voor een opknapper, goede staat, ....
Groeten
08 nov 2008 2:49
Wanneer je geen 928 expert mechanicien bent, ga dan zeker voor een technisch gaaf exemplaar, waar altijd gedocumenteerd onderhoud aan gepleegd is.
Zogenaamde "opknappertjes" zijn er al vanaf 4K, maar dan ben je minimaal het twee tot drie voudige extra kwijt om hem in goede staat te krijgen
Reken op een prijs van rond de 8K voor een redelijke en 10-12 voor een goeie 928 of 928S.
En vergeet niet om als je wat vindt, absoluut een aankoopkeuring te laten verrichten bij een Porsche-specialist met 928 ervaring.
Succes met je zoektocht.
Ton
08 nov 2008 2:54
Wat zijn de aandachtspunten specifiek voor de 928 wanneer ik op pad ga om enkele 928's te gaan bezichtigen? Alle info meer dan welkom!
08 nov 2008 14:12
Aandachtspunten:
Elektronica
Motor
Automaat/bak
Carroserie
Ophanging
enz.enz.
Zonder gekheid, de 928 is in principe een vrij degelijke auto i.m.o. maar qua electronica wil er nog wel eens het een en ander aan mankeren cq slecht gerepareerd zijn. Dit resulteert dan in een ellenlange zoektocht naar de storingen. Motor en bak zijn degelijk maar als er wat aan mankeerd zeer prijzig.
Waarom wil je persé een 1978-1984 928? in verband met belasting vrije status?
Er vanuitgaande dat dat zo blijft,
Reken voor je zelf eens uit hoeveel de meerkosten zijn als je nog 1 of 2 jaar belasting moet betalen.
Dat geld ben je ook kwijt als je een wat mindere 928 aanschaft. Als je een 85er of later model tegenkomt die in een betere staat verkeert zou ik hem niet laten staan.
Komt bij dat vanaf 1985 de 928s werd geïntroduceerd: 60 pk extra en een fijnere bak.
Met de zoekfunctie op dit forum is er behoorlijk veel info over de 928 te vinden.
Ik ben een paar jaar geleden met/voor een vriend van me op zoek geweest naar een leuke 928. (en geslaagd)
Wat me daar bij opviel was dat er verschrikkelijk veel bagger te koop is. Veel verkopers hebben echt de ballen vestand van de 928 of proberen dat te doen voorkomen.
TIP: ga vooral eens bij de betere Porsche gespecialiseerde bedrijven kijken en bekijk en berijd meerdere 928's.
sucses en veel plezier met het vinden van jouw 928.
08 nov 2008 15:58
Zoek inderdaad een 928 die ouder is dan 25jaar inderdaad om onder de belasting vrije status te vallen. Als ik verkeersbelasting op een 4.5 of 4.7L moet gaan betalen ... dat zie ik echt niet zitten!
Heb enkel nog maar wat op de ussual verkoopssites zitten neuzen, kapaza, 2dehands, autoscout, ... Daar is niet zo ongelofelijk veel op te vinden.
Kan jij me misschien helpen aan contacts voor Porsche gespecialiseerde bedrijven
08 nov 2008 17:09
herky04 schreef: Als ik verkeersbelasting op een 4.5 of 4.7L moet gaan betalen ... dat zie ik echt niet zitten!
Je hebt gelijk, dat geld kun je beter uitgeven aan het constante onderhoud en de dure onderdelen van een oudere 928
Even zonder gekheid.
Betaal die belasting en ga voor een jongere. Ben je uiteindelijk minder geld kwijt.
Is die jongere 928 (nog) niet haalbaar, vergeet de 928 en zoek een leuke auto van een ander merk.
.
08 nov 2008 17:21
Renntech schreef:herky04 schreef: Als ik verkeersbelasting op een 4.5 of 4.7L moet gaan betalen ... dat zie ik echt niet zitten!
Je hebt gelijk, dat geld kun je beter uitgeven aan het constante onderhoud en de dure onderdelen van een oudere 928
Even zonder gekheid.
Betaal die belasting en ga voor een jongere. Ben je uiteindelijk minder geld kwijt.
Is die jongere 928 (nog) niet haalbaar, vergeet de 928 en zoek een leuke auto van een ander merk.
.
Welke jaartal plak jij dan op een jongere? Heeft deze dan geen dure onderdelen en veel onderhoud?
08 nov 2008 17:22
Renntech schreef: vergeet de 928 en zoek een leuke auto van een ander merk.
.
Zo'n rode uit pizzaland met een paard op de motorkap/kofferklep zeker.........
08 nov 2008 18:15
Ik heb de auto's die je geselecteerd had op de sites bekeken en die zijn allemaal met hoge km-standen uit de eerste serie, 1 had er zelfs schade.
de aanschafwaardes liggen rond de 8.000 euro. de auto's komen niet van garages of Porschespecialisten. Je zoekt eigenlijk in de grootste risico-catergorie. Bij deze auto's moet je zomaar rekenen op 6.000 euro aan onderhoud per jaar aan relatief kleine dingen. Dus geen motorrevisies, bakrevisies e.d.
Naarmate een model meer recent is, zijn kinderziektes en fouten eruit gehaald.
Een goede 928 van na 1990 kost zomaar tussen de 18.000 en 24.000 euro, indien deze goed onderhouden is. Misschien heeft u het er allemaal voor over en dat is natuurlijk prima. Google naar de specifieke 928 club in Nederland en laat u daar tips krijgen over kwaliteit, AKK en onderhoudskosten.
succes
Indien je een echte liefhebber bent en u kunt zich wat veroorloven, dan heeft u er een zeer exclusieve auto aan. Indien u dat niet bent, kunt u beter een ander Porsche model kiezen.
10 nov 2008 16:52
Ik ben niet direct op zoek naar recente modellen maar eerder naar de cattegorie "oldtimer". 6000euro aan onderhoud per jaar, is dat echt een realistische waarde? Ik zoek hem niet dagelijks te gebruiken en ook niet voor extreme doeleinden. Onderhoud kan ik zelf doen in garage. Meer info is welkom.
10 nov 2008 17:01
Ik wil je niet meteen afschrikken of aanvallen, maar er zijn toch al een aantal tips naar voren gekomen...
Aan de tips hierboven maak ik op:
Hoe ouder de 928 des te meer onderhoudskosten.
Als je de wegenbelasting al hoog vind is een 25 jaar oude 928 waarschijnlijk helemaal niet te betalen mede door de onderhoudskosten.
Maar als je denkt een in jouw ogen geschikte 928 te hebben gevonden laat hem dan op zijn minst een aankoopkeuring doen door een onafhankelijke Porsche-specialist! Succes!
10 nov 2008 17:03
Jij lijkt me potentieel "kannonvoer" voor de 928 specialist van op de hoek die trouwens ook nog eens gespecialiseerd is in al het andere dat ie op het terrein heeft staan.
Je vraagt om advies, neem dat dan ter harte, het gaat heir niet alleen over onderhoud maar vooral achterstallig onderhoud bij een auto van 25 jaar oud, dus het volgende scenario ontvouwt zich. Je koopt een mooie barrel van 6000 euro, bespaart een paar honderd euro op wegen belasting. De eerste tegenvaller komt er aan, kost je een paar ruggen, die heb je waarschijnlijk niet meteen liggen (anders hoefde je niet op belasting te besparen), je kunt het geval niet (laten) maken, je kan er ook niet in rijden (kost ook geen benzine)en je kan hem niet verkopen, want een kapotte 928 willen maar heel weinig mensen.
10 nov 2008 18:51
de eventuele hoge onderhoudskosten hebben mij in het verleden ook doen afzien van de aanschaf van een 928 bovendien wou ik persé een handbak en die zijn vrij dun gezaait .
ik was voor een s of een s4 gegaan , wel prachtige wagens
10 nov 2008 18:55
lees ook eens hier:
http://www.porsche924-944.nl/
en... misschien beginnen met een 924 zoals ik ook gedaan heb? Ik heb nu liever een perfect 924 (die van mij heb ik ondertussen in showroom plus staat gebracht) dan een brakke 928... ondertussen kun je kijken of je een P leuk vind en oriënteren op en sparen voor een volgende (lees "upgrade")...
10 nov 2008 19:10
hier een mooie uit die heimat wel aardig aan de prijs
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/showD ... abNumber=2
10 nov 2008 19:12
wil wel even toevoegen dat ik denk dat onze TS een Belg is .Daar is verder niks mis mee , ben zelf ook een belg, maar je wil niet weten hoeveel wegenbelasting je in Belgie voor een 928 betaalt.ongeveer het drie- tot vijfvoudige van de wegenbelasting voor een vroege 911 of 944.
Ik zou persoonlijk ook een exemplaar van over de oldtimerleeftijd zoeken hoor als ik mijn zinnen op een 928 had gezet.
En een goede vinden... als je lang genoeg zoekt vind je steeds wel wat je wil, al kan je keuze onderweg wel eens veranderen .
11 nov 2008 13:31
Een Porsche specialist ben ik verre van! Anders zou ik hier niet naar iedereen zijn mening vragen op het forum. Moest ik er ooit een aanschaffen ga ik hem eerst zelf bekijken voor een eerste indruk en nadien neem ik een specialist mee, heb helemaal geen zin om een kat in een zak te kopen!
Ik weet het niet hoe het in NL zit met de wegenbelasting enzo maar hier wil ik echt geen 2000euro en meer per jaar gaan betalen aan de staat alleen nog maar om te mogen rijden.
Als ik de reacties bekijk en goed goed begrijp heb je constant stukken en kosten aan een 928 ouder dan 25j? Is dat dan zo anders bij een 924 of 944 van dezelfde leeftijd?
11 nov 2008 13:47
Beste herkyo4
Ik rij al jaren een 928 S4... Onderhoud valt best mee MITS je meteen een goeie 928 koopt... Toendertijd heb ik er wel 20 gezien...misschien in 3 of 4 in gereden.. de rest al laten staan...want je ziet al heel snel wanneer het een barrel is... Koop je een barrel, dan ben je HEEL VEEL geld kwijt..
meestal meer dan dat de auto gekost heeft..De historie van de auto is heel belangrijk... wanneer is de distributieriem vervangen, de waterpomp, de motorsteunen, stuurhuis lekt, de computers vervangen/gereviseerd (
www.928-ecu-repair.com), aandrijfgeluid achter bij differentieel al eens verholpen, airco bijgevuld, allemaal leuke kosten... Sommige klusjes kun je zelf doen...
echter: heb je twee linker handen: Dan kost een stuurhuis revisie al snel 1000E, aandrijfgeluid 2000E, distributie + waterpomp: 1200E etc, computer revisie 350E, motorsteunen 800E....
Als je een 928 op het oog hebt, laat hem dan bij een 928 KENNER keuren (P&P in roggel) !!!!!
Persoonlijk zou ik ook voor een S4 of meer gaan....en misschien wel een deskundige meenemen...
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.