Praat hier met andere bezoekers over Porsche gerelateerde zaken.
03 dec 2008 14:56
Ik ben al een tijdje aan het kijken voor een Porsche.
Eerst kwamen alleen de 964 en de ('gewone') 993 in aanmerking. Door iets meer financiele ruimte kwamen daar bij de 993 2S en 4S.
Met een schuin oog keek ik ook altijd al wel naar de 996, en dan vooral naar de 4S, de turbo en de GT3 (omdat IK dat de enige mooie modellen vind uit de 996 reeks) maar deze waren veelal ver boven budget.
De laatste tijd constateer ik toch wel hoge prijsdalingen bij de 996 (over de redenen van deze prijsdalingen gaan we het hier niet hebben, daar hebben we een ander draadje voor). Maar feit blijft, er worden enkele zeer gunstig geprijsde Porsches 996 aangeboden.
De eerste Porsche 996 4S onder de 50K (inmiddels in het bezit van een mede forumlid) is een feit. Op marktplaats staan nu twee Turbo's voor respectievelijk 58K en 59K vraagprijs. Met een beetje onderhandelen zijn deze auto's toch wel voor 55K mee te nemen lijkt mij. Maar er staan ook genoeg 996 turbo's te koop van 70K en meer.
Gaan de prijzen nog verder zakken en is geduld raadzaam of nu toeslaan en dan hopen dat de prijzen weer stabiliseren tot het oude nivo?
03 dec 2008 16:06
Ik denk dat het de komende 12 maanden nog erger wordt. Kijk maar eens op autoscout24 in heel Europa. Daar staan al 4s-en op beneden de 40k en dat is dan de vraagprijs. Er komt tussen de 7k en 10k aan BPM bij, dus zit je voor 40k tot 45k in een prachtige auto.
De markt zal worden overspoeld met 997s van het eerste uur wat de prijzen van de 996 verder onder druk zal zetten.
Ik zou rustig de winter afwachten en dan toeslaan op een boedelveiling o.i.d.
03 dec 2008 16:38
Even in de glazen bol kijkende :
Het oude spul, zeg maar de luchtkoelers, blijven redelijk constant qua prijs voor GOEDE exemplaren. Daar staat weer tegenover dat je meer onderhoudskosten zult krijgen om de auto goed te houden, het zijn inmiddels allemaal oude auto's en vragen nu eenmaal meer onderhoud. Een 964 RS zit bijv weer in de lift. Kon je een paar jaar geleden een nette RS kopen voor 50 k, inmiddels worden bedragen van 65 K en hoger gevraagd.
De eerste lichting 996 jes gaan hard naar beneden, tweede lichting zakt ook, maar staat toch meer bekend als betere kwaliteit. Denk dat die minder hard zakken. De specials als GT3(RS) GT2 zullen redelijk constant blijven. E.e.a. heeft ook met productie aantallen te maken.
997 zal ook zakken, anders wordt het prijsverschil tussen een nieuwe en tweedehands te klein en zal er automatisch gekozen worden voor een nieuwe.
Alle boxsters blijven ook zakken, ook te maken met aanbod en productie aantallen.
Daarnaast speelt emotie ook een grote rol. Een porsche is niet meer het exclusieve wat het vroeger wel was. Tegenwoordig wordt de markt overspoelt met Cayenne's en de eerste " porsche sedan" wordt een feit. Niet om daar nou als sportwagenliefhebber een warm gevoel bij te krijgen, althans mijn mening. Ik heb tegenwoordig qua sportwagenbeleving meer gevoel en emotie bij het merk AM dan een porsche.
Nogmaals, een glazen bol, de toekomst zal het uitwijzen. De kredietcrisis draagt uiteraard ook niet bij aan een stabiel prijsniveau. Als je iets doet om te investeren, kun je beter NOOIT instappen maar je geld anders besteden. Veel wijsheid.
03 dec 2008 17:02
Kan me in de antwoorden wel vinden, hier is over nagedacht
03 dec 2008 17:08
klopt als een bus wat mij betreft..
03 dec 2008 17:17
TD (zonder I) schreef:Even in de glazen bol kijkende :
Alle boxsters blijven ook zakken, ook te maken met aanbod en productie aantallen.
En waarschijnlijk door de komst van een nieuwe boxster in 2009 (februari toch ongeveer?) en een nieuwe cayman zullen de prijzen van de Boxsters en de Cayman ook wel wat verlagen neem ik aan?
Ik volg de porsche handel nog niet zo lang maar kun je uit het verleden zeggen dat bij lancering nieuw model de prijs duidelijk zakt zo rond die periode van lancering van nieuwe model? of zit hier nog een behoorlijke vertraging in?
Groetjes,
Martin
03 dec 2008 17:35
Dat is ook zo
03 dec 2008 17:37
Ja Martin, dat zie je correct. Bij de introductie van de 997 MKII daalde de prijzen van de MKI ook sterk de eerste 3 maanden. Maar inmiddels zie ik (in Duitsland alvast toch) geen significante verdere daling, maar die zal er ongetwijfeld nog wel komen.
03 dec 2008 18:36
Dank voor de wijze woorden.
Ben benieuwd of de prijzen van de 997 de komende tijd ook zo sterk zullen gaan dalen. Vergeleken met een half jaar geleden zie ik nog weinig beweging in de 997 prijzen, zowel in Nederland als in Duitsland. Als de 997 prijzen in Duitsland gaan dalen dan kan het nog wel eens interessant zijn een 997 te importeren.
Even terugkomend op de 996 Turbo.
996 Turbo uit 2002, zwart, handgeschakeld, 150.000 km, Nederlandse auto, gehele onderhoudshistorie aanwezig, navi, schuifdak, etc.
Prijs: 55K
Jullie mening?
03 dec 2008 18:53
ik zou persoonlijk nog een tijdje wachten met een auto kopen. Het blijft natuurlijk afwachten, maar ik denk dat je binnen nu en enkele maanden nog betere vraagprijzen gaat krijgen. Is een neerwaartse spiraal, niet alleen met auto's maar met alles. Dus alleen een auto kope als t echt een koopje is(en de auto natuurlijk goed is)
55k vind ik trouwens niet teveel. Als je er veel km's mee gaat doen zijn die 150.000 niet echt n probleem denk k, maar als t meer een auto is voor korte ritjes op zondag
dan zou ik er een zoeken met minder km
03 dec 2008 19:29
Zou persoonlijk voor een turbo kiezen met een lagere km stand
krijg je later bij inruilen toch altijd weer de meerwaarde voor terug, en je rijdt dan met een frissere auto die waarschijnlijk minder mankementen zal hebben.
03 dec 2008 23:09
Kunnen we hier ook een barometer bijhouden?
03 dec 2008 23:16
Lezen de dealers ook mee? Kunnen ze beter direct de prijzen verlagen als we toch allemaal wachten met aankoop, kunnen ze in 2008 nog mooi hun omzet een beetje verhogen
Bovenstaand is natuurlijk niet serieus bedoeld maar per saldo maakt het niet uit, probleem is echter dat we dan nog steeds blijven wachten
03 dec 2008 23:56
Op het volgooien van de tank laat ik tegenwoordig ook al een technische analyse los..
. vorige weer nog voor 1,13.9 p/ltr getankt.. dat was vooralsnog een goeie deal
04 dec 2008 0:09
inderdaad ja, van die benzine prijzen wordt ik heel vrolijk
altijd als ik naar de fitness ga(op de fiets uiteraard) kom ik langs de pomp en ik ben deze afgelopen weken al enkele malen bijna van de fiets gevallen omdat k zo schrok van de porsche-vriendelijke brandstofprijzen
04 dec 2008 9:50
gast schreef:Tuurlijk lezen er een aantal dealers mee. Beetje kat en muis spel dat er nu gaande is.
Je moet als dealer wel een enorme plaat voor je kop hebben als je zonder dit draadje te lezen niet door hebt dat er mensen zijn die tot het gaatje zullen gaan in dit soort tijden. Berichten als gratis Twingo en twee voor de prijs van één hebben sowieso een invloed op potentiële kopers en niet alleen kopers van Porsches natuurlijk.
Wat dat betreft zal ik gewoon open kaart spelen. Als de verkoper er op uit is om de hoofdprijs te vangen hoeven we niet eens te gaan praten.
04 dec 2008 20:59
EVO schreef:Door iets meer financiële ruimte kwamen daar bij de 993 2S en 4S.
Doen! Altijd een goede investering!
Laatste echte 911, een luchtgekoelde, weinig van gemaakt dus kan bijna niet meer zakken in waarde!
De prijs van die waterkoelers zijn aan een vrije val bezig en dat zal nog wel even duren!
997S cabrio
zakke,zakke,zakke,zakke,zakke,zakke,zakke,zakke
04 dec 2008 22:22
Doen??
Tegen mij zei je nog dat ik blij moest zijn dat ik op tijd van dat ouwe hok af was
04 dec 2008 22:32
Ja klopt, maar dat was één van de eerste modellen en ook geen S!
kinderziektes, belabberde wegligging, waardedaling, moet ik nog doorgaan.......?
04 dec 2008 23:08
gast schreef:Tuurlijk lezen er een aantal dealers mee. Beetje kat en muis spel dat er nu gaande is.
Maar gezien alle ontwikkelingen in de maatschappij en ook in Porsche land blijf ik nog wel even wachten totdat er op zijn minst meer duidelijkheid is over de prijzen van 996 en 997 en dan met name het GT3 snoepgoed.
Ik weet dat jij een type 996 bedoeld , voor mij geld hetzefde , met 2 verschillen , ik kijk voornamelijk naar het turbo snoepgoed en ik moet mijn huidige blijven rijden tot ik een ander heb .
Het is mijn enige auto , ik ken mensen die moeten het met minder doen .
04 dec 2008 23:36
997 zal over een half jaar ook best fiks naar beneden gaan. De 996 heeft het ook tot net even voor de 997 goed volgehouden met de 2e handsprijs. Maar inmiddels is er zo'n enorme overvloed aan autos ontstaan dat het niet anders kan dan dat de prijzen zullen dalen.
Maar ik zie in (vooral in Duitsland) dat ook de 993 en 964 al aardig onder druk komen te staan. Niet dat daar zomaar 10.000 euro af gaat maar prijzen beginnen nu toch wel te zakken.
Ook als het economisch weer opwaarts gaat zul je zien dat de autohandel wel een paar maanden zal naijlen.
Is altijd al zo geweest en zal ook nooit anders worden. Wat dat betreft is Porsche geen uitzondering op andere (exclusieve) merken
Ik zou op zich gewoon even rustig afwachten hoe de markt zich nu gaat ontwikkelen. Het kan alle kanten uit gaan maar heel snel stijgen zullen de prijzen niet.
Powered by phpBB © phpBB Group.
phpBB Mobile / SEO by Artodia.